Permalänk

Vem fen använder högprofilstangenter 2019

Hej

Köpte idag mitt första mekaniska tangentbord, eller ja det första på 25 år.

Ett Hyperx Alloy Elite RGB, för det första så syns ej Caps-lock lampan då den gömmer sig bakom en minus-tangenten, skrattade åt den designmissen.

Men till sak, känns som jag satt å skrev på ett gammalt PS-2/C64 tangentbord. Insåg att jag bara använt low-profile-tangentbord de senaste 20 åren.

Utbudet av mekaniska lågprifilstangentbord är ju inte så stort, frågan är vad ni andra använder. Har ni inte upptäckt lågprofilens fördelar eller är det en vanesak, jag kan verkligen inte gå tillbaka känns det som eller har jag fel?

Vad är fördelen med dessa höga tangenter?

Mvh Bubba

Permalänk
Medlem

personligen skyr jag lågprofil som pesten, kan inte skriva på det för fem öre utan det blir fel hela tiden och känns äckligt, drar mig på riktigt för att använda det :/

tycker man får riktigt bra feedback från ett ordentligt fullsize tangentbord med ordentliga brytare

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Det är vad man själv föredrar.

Jag använder det till stor del för att jag tycker om custom key-caps och tycker det är skönare att skriva på i längre perioder.
Faktum är att jag skriver snabbare på typ "tunna" knappar som snabbt går i botten, men jag tycker det är obekvämt.

Jag har sådant här tangentbord. Lite skillnader men, aja. (ISO knappar, inga "tryckta bokstäver" CM Storm Quickfire Cherry red med "dampers")

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag har samma modell, stör mig också på att man inte ser caps-lock led'en om man inte kastar huvudet åt höger/lutar sig framåt..
Tror det är att folk är vana med högprofil. Jag tycker det är enklare att skriva på ett sånt, men det är nog för att jag är van med det.

Permalänk

Jag tycker man vänjer sig rätt snabbt. När jag bytte till lågprofil tog det bara runt en månad så kunde jag skriva i fullt tempo igen. Bra lågprofiltangentbord föredrar jag nu när jag skriver lika snabbt på båda sorterna.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför man vill ha lampor för mig så vore det fantastiskt. Är det för ni kollar på tangentbordet när ni skriver?

Själv så ser jag mycket fort på min text om capslock är på.
EDIT: Kan även nämnas att jag nästan alltid inaktiverar capslock för att inte råka trycka på den. Ofta sätter jag capslock till F13.
Brukar ha ett AHK script som gör så att shift + capslock gör att capslock sätts på.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag gick aldrig från 'normala' höga tangenter, har provat flertalet lågprofiltangentbord genom åren, men de kändes aldrig som något lockande. Tycker inte att det finns några direkta fördelar med dem, snarare tvärt om.

Men det är ju självklart subjektivt.

Jag sitter med ett Ducky med blå switchar och PBT-caps till vardags.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

alltid gillat lågprofil.
aldrig fastnat för dom mekaniska osv. tyvärr, försökt med några modeller även dom "tysta" men alltid gått tbx till lågprofil.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Proffsmobbare

Kände precis likadant när jag skaffade första mekaniska tangentbordet efter ha haft lågprofil hur länge som helst. Någonstans på vägen vände det, och nu är det svårt att inte sitta och knacka på mekaniskt med högre profil.

Sitt med det en stund till - kanske släpper det, eller så är det helt enkelt inte något för dig.

Permalänk
Medlem

Bästa tangentbordet - KeyTronic.

Men det går inte att få tag på längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aventurado:

Hej

Köpte idag mitt första mekaniska tangentbord, eller ja det första på 25 år.

Ett Hyperx Alloy Elite RGB, för det första så syns ej Caps-lock lampan då den gömmer sig bakom en minus-tangenten, skrattade åt den designmissen.

Men till sak, känns som jag satt å skrev på ett gammalt PS-2/C64 tangentbord. Insåg att jag bara använt low-profile-tangentbord de senaste 20 åren.

Utbudet av mekaniska lågprifilstangentbord är ju inte så stort, frågan är vad ni andra använder. Har ni inte upptäckt lågprofilens fördelar eller är det en vanesak, jag kan verkligen inte gå tillbaka känns det som eller har jag fel?

Vad är fördelen med dessa höga tangenter?

Mvh Bubba

Du pratar om fördelen med lågprofiltangenter som att det är en objektiv självklarhet att det är en fördel, men skulle snarare säga att detta nästan helt är en smaksak vad man gillar.

Visst, det är ju absolut en vanesak också, det känns förstås ovant att byta. Samtidigt finns det väl ingen direkt anledning att byta om du är nöjd med vad du har.
Dessutom känns det inte som att det kommer finnas jättemycket att diskutera angående vad som är bäst, det är mestadels personliga preferenser, och du verkar ju tydligt redan veta vad du gillar. Enklaste rådet är ju att du helt enkelt använder det du gillar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tycker inte lågprofil är en fördel, mer en kompromiss för att få plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Kan någon förklara varför man vill ha lampor för mig så vore det fantastiskt. Är det för ni kollar på tangentbordet när ni skriver?

Själv så ser jag mycket fort på min text om capslock är på.
EDIT: Kan även nämnas att jag nästan alltid inaktiverar capslock för att inte råka trycka på den. Ofta sätter jag capslock till F13.
Brukar ha ett AHK script som gör så att shift + capslock gör att capslock sätts på.

Exakt. Så man ser tangenterna klart och tydligt trots att det är mörkt i rummet.

Permalänk
Medlem

Fördel med lågprofil är man inte behöver handledsstöd för att kunna skriva bekvämt.
Tyvärr sons att inte så stort utbud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är en vanesak. Jag använder mekaniskt, men föredrar såna mekaniska som är relativt låga och platta.
Förr i tiden var jag van vid högre tangentbord och då fällde jag alltid ut stödbenen när jag behövde låna någon annans tangentbord men numera fäller jag alltid in dem om de är ute.

Jag använder inga tangenter som associeras med indikatorlampor. T.ex. har jag istället Control på Caps Lock och använder inte numeriskt tangentbord så jag behöver inte Num Lock.
På de få tangentbord jag byggt/moddat själv har jag därför inte ens kopplat in några indikatorlampor.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Du pratar om fördelen med lågprofiltangenter som att det är en objektiv självklarhet att det är en fördel, men skulle snarare säga att detta nästan helt är en smaksak vad man gillar.

Visst, det är ju absolut en vanesak också, det känns förstås ovant att byta. Samtidigt finns det väl ingen direkt anledning att byta om du är nöjd med vad du har.
Dessutom känns det inte som att det kommer finnas jättemycket att diskutera angående vad som är bäst, det är mestadels personliga preferenser, och du verkar ju tydligt redan veta vad du gillar. Enklaste rådet är ju att du helt enkelt använder det du gillar.

Nja, om vi läser igen

"Utbudet av mekaniska lågprifilstangentbord är ju inte så stort, frågan är vad ni andra använder. Har ni inte upptäckt lågprofilens fördelar eller är det en vanesak, jag kan verkligen inte gå tillbaka känns det som eller har jag fel?"

Det jag pekar på i "eller har jag fel" pekar på att det är en subjektivt tycke om detta.

Mvh
Bubba

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Kan någon förklara varför man vill ha lampor för mig så vore det fantastiskt. Är det för ni kollar på tangentbordet när ni skriver?

Själv så ser jag mycket fort på min text om capslock är på.
EDIT: Kan även nämnas att jag nästan alltid inaktiverar capslock för att inte råka trycka på den. Ofta sätter jag capslock till F13.
Brukar ha ett AHK script som gör så att shift + capslock gör att capslock sätts på.

Hej

" så ser jag mycket fort på min text om capslock är på" dolda Lösenord lösenord lösenord

Jobbar mycket med det, och slänger väldigt ofta ett getöga till den lampan, Men för hemmet och gaming, visst det behös inte.

Mvh
Bubba

Permalänk

Uppdatering:

Lirat lite PUBG på detta HyperX Alloy Elite, gillar det skarpt, har absolut inga problem med de skyhöga tangenterna

Nu fattas det ju bara att jag kan börja skriva på det, och jag tvivlar fortfarande

Lite sugen på att tesata ett K70 low profile MX red, känns som rapid fire kan bli för kort slaglängd, någon som har ett K70 low Profile red och kan ge ett omdöme, hettar inget sådan review på nätet(K70 low profile red vs rapid)

Mvh
Bubba

Permalänk
Medlem

Jag gillar riktigt låga tangentbord, typ laptop tangentbord, men inte hittat några bra sådant för Windows och spel. Apples tangentbord gillar jag men då måste man flippa windows knappen & left alt och det krånglar ibland, och har dålig KRO.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Aventurado:

Nja, om vi läser igen

"Utbudet av mekaniska lågprifilstangentbord är ju inte så stort, frågan är vad ni andra använder. Har ni inte upptäckt lågprofilens fördelar eller är det en vanesak, jag kan verkligen inte gå tillbaka känns det som eller har jag fel?"

Det jag pekar på i "eller har jag fel" pekar på att det är en subjektivt tycke om detta.

Mvh
Bubba

Och om vi läser vidare

"Vad är fördelen med dessa höga tangenter?"

så tyder det på ja samma sak som jag skrev nyss............

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Du pratar om fördelen med lågprofiltangenter som att det är en objektiv självklarhet att det är en fördel, men skulle snarare säga att detta nästan helt är en smaksak vad man gillar.

Visst, det är ju absolut en vanesak också, det känns förstås ovant att byta. Samtidigt finns det väl ingen direkt anledning att byta om du är nöjd med vad du har.
Dessutom känns det inte som att det kommer finnas jättemycket att diskutera angående vad som är bäst, det är mestadels personliga preferenser, och du verkar ju tydligt redan veta vad du gillar. Enklaste rådet är ju att du helt enkelt använder det du gillar.

Evil Penguin

Läste ditt inlägg nu igen, och nu blev jag nästan ännu mera irriterad.

För det första så kollade jag din profil direkt innan jag skrev första inlägget(vilket jag alltid gör oavsett forum)

Du har kanske det högsta I/S ratio jag någonsin har sett (inlägg/skapade trådar)
8 033 inlägg i forumet
33 skapade trådar
Är lite allergisk mot sådant enormt "tyckande" och så få frågor. Jag känner inte dig och du kanske är enormt kunnig, så jag får be om ursäkt om så är fallet.

Om du tog hela min text i sammanhanget så hade du förstått att det var en subjektiv åsikt(med en viss provokation).

Som ett exempel:
"men skulle snarare säga att detta nästan helt är en smaksak vad man gillar"

Hade du skrivit:
"men tror snarare att detta nästan helt är en smaksak vad man gillar"
Så hade du också varit objektiv

Förklarade inte vad jag skulle ha tangentbordet till, men det var FPS-spel och då verkar det som de flesta anse att mekaniska brytare är att föredra, vilket jag tycker verkar logiskt.

"och du verkar ju tydligt redan veta vad du gillar."
Med tanke på dina 8033 inlägg så är det ju lite ironiskt att du vill gå in och döda tråden så snabbt, jag vill ju givetvis ha en diskussion(med hänvisning till sista meningen i första inlägget) Fan nu blev jag ännu mer irriterad på dig.

Jaja, huvudsyftet med detta inlägg var att skriva på detta jävla tangentbord, lol

Mvh
Bubba

Mvh
Bubba

Permalänk

Jag.
Har själv inget problem med olika tangentbord, två olika tgb hemma ett MX-brown med svävande tangenter och ett lågprofil-membran samt på jobbet två laptops och två tangentbrod av helt olika (membranmodell) bortsett från ena av mina jobb-laptops. Det är en näst intill sprojlans dell-dator av dyrare modell där man måste slå på tangenterna för att de ska ta över huvudtaget.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från lågprofil (ej mekaniska) till högprofil (mekaniska) för kanske två år sedan nu. Jag tycker fortfarande att höga tangenter är skit, det går verkligen inte att skriva på. Mina fingrar fastnar lätt mellan tangenterna, framför allt när jag skall flytta ett finger som är på en nedtryckt tangent. Den dagen detta tangentbord ger upp så blir det att leta efter ett mekaniskt tangentbord med lågprofil

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aventurado:

Evil Penguin

Läste ditt inlägg nu igen, och nu blev jag nästan ännu mera irriterad.

För det första så kollade jag din profil direkt innan jag skrev första inlägget(vilket jag alltid gör oavsett forum)

Du har kanske det högsta I/S ratio jag någonsin har sett (inlägg/skapade trådar)
8 033 inlägg i forumet
33 skapade trådar
Är lite allergisk mot sådant enormt "tyckande" och så få frågor. Jag känner inte dig och du kanske är enormt kunnig, så jag får be om ursäkt om så är fallet.

Om du tog hela min text i sammanhanget så hade du förstått att det var en subjektiv åsikt(med en viss provokation).

Som ett exempel:
"men skulle snarare säga att detta nästan helt är en smaksak vad man gillar"

Hade du skrivit:
"men tror snarare att detta nästan helt är en smaksak vad man gillar"
Så hade du också varit objektiv

Förklarade inte vad jag skulle ha tangentbordet till, men det var FPS-spel och då verkar det som de flesta anse att mekaniska brytare är att föredra, vilket jag tycker verkar logiskt.

"och du verkar ju tydligt redan veta vad du gillar."
Med tanke på dina 8033 inlägg så är det ju lite ironiskt att du vill gå in och döda tråden så snabbt, jag vill ju givetvis ha en diskussion(med hänvisning till sista meningen i första inlägget) Fan nu blev jag ännu mer irriterad på dig.

Det finns värre ratios än så här på forumet, tro mig.
Jag är beredd att hålla med @evil penguin lite här faktiskt för övrigt... kombinationen av trådens titel och "Har ni inte upptäckt lågprofilens fördelar" ger ett lätt provocerande intryck i kombination med något som kan verka antas objektivt, eller i alla fall argumenterande i mina ögon. Inget fel med det! Skulle dock gärna vilja veta de där fördelarna du pratar om.

Jag är också beredd att påstå att det är en smaksak. Självklart finns för och nackdelar, men vad var och en väljer är högst individuellt. Personligen gillar jag den taktila känslan i mekaniska brytare, det är tillfredsställande att känna rejäla PBT-caps under fingrarna istället för platta, tunna och plastiga lock.

Själv skapar jag inte så mycket trådar då jag inte känner behovet av att fråga så mycket saker generellt sett...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag ogillar också tangentbord med fullhöjds-tangenter då jag suttit med lågprofil på både stationära och bärbara datorer väldigt länge. Sedan ett tag tillbaka sitter jag på ett Havit HV-KB395L med nordisk layout. Finns även i TKL-variant med ljusblå belysning med namn HV-KB390L. Just nu säljs de med 28% rabatt.

De är baserade på en modell från DareU så de finns under andra märken också, dock inte med nordisk layout i det fallet. Brytarna som används är en variant av Kailh PG1350, samma typ som Logitech använder i sitt nya G915.

Notera att den nordiska modellen verkar ganska ovanlig och inte listas på Havits egna sida. Därmed tillhandahålls inte heller den extra mjukvaran för denna layouten (ja, jag konstaterade att de olika versionerna faktiskt skiljer sig åt mer än bara layout-bilderna etc.). Man kan justera det man behöver utan denna mjukvara dock så det spelar mindre roll.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4874643

https://www.youtube.com/watch?v=9UhLZ9AWHJM

Alla recensioner visar det med full belysning men stänger du av den eller ställer den till statisk vit (om du har RGB-modellen) och lägsta ljusstyrkan ser det riktigt stilrent ut.

EDIT: Cherrys low profile MX-brytare verkar inte vara någon höjdare om du faktiskt vill ha ett lågt tangentbord.

https://www.youtube.com/watch?v=S5-12O3kiho

Kollade själv på tangebordet i videon ovan ett tag.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag ogillar också tangentbord med fullhöjds-tangenter då jag suttit med lågprofil på både stationära och bärbara datorer väldigt länge. Sedan ett tag tillbaka sitter jag på ett Havit HV-KB395L med nordisk layout. Finns även i TKL-variant med ljusblå belysning med namn HV-KB390L. Just nu säljs de med 28% rabatt.

De är baserade på en modell från DareU så de finns under andra märken också, dock inte med nordisk layout i det fallet. Brytarna som används är en variant av Kailh PG1350, samma typ som Logitech använder i sitt nya G915.

Notera att den nordiska modellen verkar ganska ovanlig och inte listas på Havits egna sida. Därmed tillhandahålls inte heller den extra mjukvaran för denna layouten (ja, jag konstaterade att de olika versionerna faktiskt skiljer sig åt mer än bara layout-bilderna etc.). Man kan justera det man behöver utan denna mjukvara dock så det spelar mindre roll.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4874643

https://www.youtube.com/watch?v=9UhLZ9AWHJM

Alla recensioner visar det med full belysning men stänger du av den eller ställer den till statisk vit (om du har RGB-modellen) och lägsta ljusstyrkan ser det riktigt stilrent ut.

EDIT: Cherrys low profile MX-brytare verkar inte vara någon höjdare om du faktiskt vill ha ett lågt tangentbord.

https://www.youtube.com/watch?v=S5-12O3kiho

Kollade själv på tangebordet i videon ovan ett tag.

Kan man ha inverted spacebar på Havit bordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aventurado:

Evil Penguin

Läste ditt inlägg nu igen, och nu blev jag nästan ännu mera irriterad.

Det kan jag bara beklaga.

Skrivet av Aventurado:

För det första så kollade jag din profil direkt innan jag skrev första inlägget(vilket jag alltid gör oavsett forum)

Du har kanske det högsta I/S ratio jag någonsin har sett (inlägg/skapade trådar)
8 033 inlägg i forumet
33 skapade trådar
Är lite allergisk mot sådant enormt "tyckande" och så få frågor. Jag känner inte dig och du kanske är enormt kunnig, så jag får be om ursäkt om så är fallet.

Jag kan förstås inte argumentera angående dina känslor kring detta.
Men jag kan bara konstatera att jag inte förstår anledningen att vara arg på någon för att denne huvudsakligen varit aktiv i trådar skapade av andra.

Skrivet av Aventurado:

Om du tog hela min text i sammanhanget så hade du förstått att det var en subjektiv åsikt(med en viss provokation).

Jo, jag noterade din attityd (förmodligen samma aspekter av inlägget som du avser med "viss provokation"), vilket nog även avspeglades i mitt svar.
Vad gäller att jag borde ha förstått det ena eller det andra så vet jag inte om jag håller med eftersom jag fortfarande anser att inlägget inte är formulerat på ett sådant sätt.

Skrivet av Aventurado:

Som ett exempel:
"men skulle snarare säga att detta nästan helt är en smaksak vad man gillar"

Hade du skrivit:
"men tror snarare att detta nästan helt är en smaksak vad man gillar"
Så hade du också varit objektiv

Formuleringen "jag skulle säga att ..." hade jag ju tänkt mig skulle signalera att det var just min personliga syn på saken som lades fram.
Jag vet uppriktigt inte riktigt vad du vill åt med att tvinga in "tror" istället.

Skrivet av Aventurado:

Förklarade inte vad jag skulle ha tangentbordet till, men det var FPS-spel och då verkar det som de flesta anse att mekaniska brytare är att föredra, vilket jag tycker verkar logiskt.

Det låter som bra som bakgrundsinformation till en uppriktig fråga.

Skrivet av Aventurado:

"och du verkar ju tydligt redan veta vad du gillar."
Med tanke på dina 8033 inlägg så är det ju lite ironiskt att du vill gå in och döda tråden så snabbt, jag vill ju givetvis ha en diskussion(med hänvisning till sista meningen i första inlägget) Fan nu blev jag ännu mer irriterad på dig.

Detta handlar nog mer om att frågan är formulerad på ett sådant sätt att åtminstone jag upplever att den lider av den rätt så vanliga "internetsjukan" där någon inte skiljer personliga preferenser från sant och falskt och dessutom vill att andra ska ta strid för "sin sak", vilket är en rätt tröttsam inställning.

Nog om detta för min del.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aventurado:

Utbudet av mekaniska lågprifilstangentbord är ju inte så stort, frågan är vad ni andra använder.

För mig så har du själv svarat på frågan. Jag är bekväm med både hög och lågprofilsbrytare, där bryr jag mig inte så mycket och skriver effektivt med båda. Vad jag däremot inte gillar är membran och jag föredrar starkt tactile feedback utan bottning på mina tangentbord. Det är två saker som, speciellt historiskt, är rätt sälsynt i lågprofilstangenbord. Därav gillar jag inte de lågprofilstangentbord jag har testat, men det har inte med att de är lågprofil att göra utan att de är oftast membran. Har inte ännu haft nöjet att testa mekaniskt lågprofilstangenbord.

Var en liten övergång när jag gick från ett av de absolut värsta och kortlivade tangentbord jag har ägt, Razer Lycosa, till mitt nuvarande primära privata tangenbord för snart ett decennium sedan. Innan dess hade jag använt laptop tangentbord i några år och innan dess högprofil. Men det tog ett litet tag sedan hade jag inga problem alls med det. Bör nämnas att jag flyter generellt över mina tangenter en hel del och "spårar" inte så mycket tangenterna med kanterna mer än vid knapptryckning då jag centraliserar min navigering på mitten av knappen.

Skrivet av Aventurado:

Har ni inte upptäckt lågprofilens fördelar eller är det en vanesak, jag kan verkligen inte gå tillbaka känns det som eller har jag fel?

Vad är fördelen med dessa höga tangenter?

Vi vänder på det lite, vad är fördelen med lågprofil?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

EDIT: Cherrys low profile MX-brytare verkar inte vara någon höjdare om du faktiskt vill ha ett lågt tangentbord.

Nja, jag tror det är mest just de där tangentborden som inte är så låga. Cooler Master använder dels dåligt utformade tangenter och dels samma lådor som för trådlösa modeller som är dimensionerade för att också rymma ett batteri inuti under brytarna.

Jag en lös Cherry MXLP och en lös Kailh Choc framför mig nu. Det är inte så stor skillnad i höjd egentligen.
Kroppen på Kailhs brytare är faktiskt en bråkdels mm tjockare, men har kortare slider och sticker inte igenom kretskortet lika mycket som Cherrys, men det måste ändå sitta andra komponenter på kretskortets undersida som också tar plats.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Kan man ha inverted spacebar på Havit bordet?

Det vet jag faktiskt inte.

Skrivet av Findecanor:

Nja, jag tror det är mest just de där tangentborden som inte är så låga. Cooler Master använder dels dåligt utformade tangenter och dels samma lådor som för trådlösa modeller som är dimensionerade för att också rymma ett batteri inuti under brytarna.

Det är inte så stor skillnad i faktisk höjd mellan Cherry MXLP och Kailh Choc. Cherry's lågprofilbrytare är något högre, men har också högre slaghöjd.

Så kan det mycket väl vara. Ser inga fördelar med dem dock. Att de är något högre är ju en klar nackdel exempelvis. Jag hade gärna sett ännu lägre varianter. Det säger väl också en del när Logitech väljer Kailh-brytarna på sitt 2700 kronors-tagentbord.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q