Konstigt ljud från nätaggregat

Permalänk

Konstigt ljud från nätaggregat

Hej!

Jag har byggt en dator inte för så länge sen och mitt nätaggregat gör ett konstigt ljud. Det kommer bara ibland och när som helst. Ljudet varar någonstans runt 20 sekunder. Mitt nätaggregat är FSP Raider 750 watt 88+. Jag undrar om jag ska reklamera nätaggregatet eller om ljudet ens är farlig?

Ljudet: https://youtu.be/5J4Pp9X3qmg

Permalänk
Medlem

Är inget dåligt agg. Låter nästan som fläktbladen träffar nått. Men lämna tillbaka annars och bifoga film. Det ska inte låta så.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Med mitt mobilljud så låter det som att det skulle kunna vara fläkten.

Farligt borde det inte vara, man kan ju tycka att om det är fläkten som låter och om den skulle gå sönder så ska nätagget stänga av sig själv innan den når farliga temperaturen. Men man vet ju aldrig.

Jag hade lämnat tillbaka den om garanti finns men då är jag också väldigt känslig för störande ljud.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Med mitt mobilljud så låter det som att det skulle kunna vara fläkten.

Farligt borde det inte vara, man kan ju tycka att om det är fläkten som låter och om den skulle gå sönder så ska nätagget stänga av sig själv innan den når farliga temperaturen. Men man vet ju aldrig.

Jag hade lämnat tillbaka den om garanti finns men då är jag också väldigt känslig för störande ljud.

Är inte känslig för ljudet eftersom det kommer väldigt sällan men jag undrar om nätaggregatet skulle vara ok i 3-4 år till, annars borde jag nog lämna tillbaka den

Permalänk
Medlem

Klonfläktar från Kina, samma typ av glidlager fläktar som fanns på nästan alla grafikkort under 290X/980Ti Eran. När de går upp i varv lyfter de av det slitna glidlagret och träffar omkringliggande detaljer. Väldigt små marginaler i de flesta delar. Jag skulle oroa mig när ljudet försvinner, då kan fläkten ha lagt av helt och hållet.

Förlorade ett AX1200 på det sättet, fläkten stendog, och jag märkte inget. AX1200 hade också en klonfläkt från Kina vald av Corsair med extremt hög felmarginal, vilket var varför AX1200 försvann snabbt som satan från marknaden och ersattes med AX1200i, när massreklamationer skedde 1-2 år in i produktens liv.

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det coilwhine, det brukar täckas av garantin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.