Permalänk
Medlem

Avgift på lägenhet

Halloj

Ska köpa lägenhet med sambon när som helst och har hittat en som vi gillar. Avgiften är på 5000 spänn i månaden och den kostar run 1.5 mill. Är det högt? Föreningen har nyligen bytt alla fönster och balkongdörrar, och då höjdes det från 4300.

Permalänk
Medlem

Dessvärre omöjligt att svara på utan ytterligare info.
Lägenheten strl(kvm), läge(stad, stadsdel etc), nyrenoveringar(kök, badrum, mm), är det något mer som ingår som inte framgår här(t.ex parkering).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svår fråga.
Högt eller inte, billigt eller dyrt kan bara du bestämma.
Hur stor är lägenheten? I vilken stad/stadsdel är den belägen? Hur stor skuld/lån har föreningen (kommer avgift påverkas om föreningens ränta på lånet höjs?)?

Frågorna är många.
Tex bor jag i en lägenhet, 3rok på 68kvm i Solna, avgiften är 3300kr. Föreningen har INGA skulder, och avgiften kommer sannolikt inte påverkas kraftigt om räntan ändras.

Bara du kan avgöra vad som är billigt eller dyrt. Tänk på att dagens ränta är löjligt låg.
Räkna på hur mycket du kommer att betala om räntan ändras till tex 3%, till 5%?
Kommer du kunna klara av att leva då?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

Den jag bor i är rätt dyr. Ca 80 kvm och 4600 i föreningsavgift som jämförelse. Då ingår allt vanligt + el + kabeltv och internet. Samt en väldigt fin innergård med egen lekpark, grillplats, massor av bärbuskar och jordgubbar och saker där alla i föreningen får plocka. Stor tvättstuga med 3 maskiner + torkrum osv, så rätt bra kvalité rakt igenom. Förra föreningen jag bodde i var lägenheten bara lite mindre men avgiften var betydligt lägre. Båda föreningarna har låg lånenivå (ca 1000 kr/kvm i lån i föreningen) och stabil ekonomi. Om föreningsavgiften är för låg är risken att det inte finns pengar när t.ex. fönster ska bytas och att hyra shockhöjs då så hög föreningsavgift behöver inte vara fel så länge pengarna går till saker du tycker är bra.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

@kaptenperre:
Nja låg avgift behöver inte betyda detta alls.
En bra förening: har inga lån och har samtidigt en reparationsfond.
En bra förening har underhållsplaner och vet när på ett ungefär stammar/hissar ska bytas, när taket sklall läggas om, och när vent/UC skall uppgraderas mm.

5 lax för en etta är i min värld dyrt. Men det är kanske mitt på Östermalm i Stockholm, i en BRF utan skulder med en gedigen underhållsfond. Och den skyhöga avgiften motiveras att man har butler tjänster i föreningen, carsharing, bastu mm.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

beror helt på vart du bor osv, jag ger 3000 /mån för min 2a på 49 kvadrat.

är det en liten förening? funderar hur underhållsplanen ser ut om de får för sig att höja hyran med 15% rakt upp o ner efter att ha bytt fönster och balkongdörrar? det är iofs en rätt stor kostnad ( sett våran underhållsplan med kostnadsförslag ) men fortfarande så skall ju sådana underhåll sparas in tills det behövs bytas.

att de höjer med 15% efteråt får mig att tro att de inte riktigt har koll / fick paniklåna för att ha råd med det? budgeten skall liksom vara uppbyggd för att förhindra att sånt sker.

i min förening bestämmde vi nu en höjning på 7% efter att bland annat värmeanläggningen gett upp så hela skiten pajade (1 år innan det skulle bytas enl underhållsplan) men det har också att göra med att våran förening gått på "dumsnålt" i ca 15år, nu har vi kommit in lite nya i styrelsen och fått tagit några beslut, med det samt liten förening(14 lgh) höjde vi med 7%, återigen 15% lät mycket.

kan vara svårläst lite trött inte ätit nåt / jobbat hela dagen

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dybbnan:

Dessvärre omöjligt att svara på utan ytterligare info.
Lägenheten strl(kvm), läge(stad, stadsdel etc), nyrenoveringar(kök, badrum, mm), är det något mer som ingår som inte framgår här(t.ex parkering).

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Savage_Gray:

Svår fråga.
Högt eller inte, billigt eller dyrt kan bara du bestämma.
Hur stor är lägenheten? I vilken stad/stadsdel är den belägen? Hur stor skuld/lån har föreningen (kommer avgift påverkas om föreningens ränta på lånet höjs?)?

Frågorna är många.
Tex bor jag i en lägenhet, 3rok på 68kvm i Solna, avgiften är 3300kr. Föreningen har INGA skulder, och avgiften kommer sannolikt inte påverkas kraftigt om räntan ändras.

Bara du kan avgöra vad som är billigt eller dyrt. Tänk på att dagens ränta är löjligt låg.
Räkna på hur mycket du kommer att betala om räntan ändras till tex 3%, till 5%?
Kommer du kunna klara av att leva då?

Skrivet av kaptenperre:

Den jag bor i är rätt dyr. Ca 80 kvm och 4600 i föreningsavgift som jämförelse. Då ingår allt vanligt + el + kabeltv och internet. Samt en väldigt fin innergård med egen lekpark, grillplats, massor av bärbuskar och jordgubbar och saker där alla i föreningen får plocka. Stor tvättstuga med 3 maskiner + torkrum osv, så rätt bra kvalité rakt igenom. Förra föreningen jag bodde i var lägenheten bara lite mindre men avgiften var betydligt lägre. Båda föreningarna har låg lånenivå (ca 1000 kr/kvm i lån i föreningen) och stabil ekonomi. Om föreningsavgiften är för låg är risken att det inte finns pengar när t.ex. fönster ska bytas och att hyra shockhöjs då så hög föreningsavgift behöver inte vara fel så länge pengarna går till saker du tycker är bra.

Dumt av mig att inte skriva. Det är en 3,5 rummare på 82 kvadrat med balkong. Det ingår det vanliga, får stå för egen el. Lånen efter fönsterbytet gick från 8600/kvm till 9500/kvm men räntekostnaden för föreningen ligger på runt 11%. Det finns några lokaler i föreningen samt ett antal hyreslägenheter utspridda i fastigheten. Dessa verkar man arbeta på att sälja ut.

Permalänk
Medlem

Det är helt upp var och en vad dom anser är dyrt.

exempel bor jag i karlskoga, i en 3a på 67kvm , betalade 370.000.
hyra 2772kr då ingår el och parkering.
två tvättstuga på min sida med 4 maskiner totalt.

Men jag tänker iaf såhär om jag skulle köpa ny lya, hellre betala mer i insats med låg hyra, än billigt för en med dyr hyra pga lånet kan man alltid beta av, medans hyran är något som i princip bara stiger varje år.
Föreningen har väldigt god ekonomi, installera solpaneler på två av fastigheterna, dom lägger ut tydligt vad som kommer ske och vad vi medlemmar tycker.

som nu senast så satte dom in tag-system för att komma in, då fick alla en lapp med JA eller NEJ på om det skulle komma.
så vi kunde påverka beslutet.

men sen är ju 5k billigt om det är en 4a på 100kvm eller dyrt om det är en 1a på 25kvm med köksvrå.
Men är ni två så är det ju 2500 per skalle om man delar på det så

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

1 500 000 kr kostar lgh att köpa.
Säg att du har din första insatsen á 15%, resten lånar du av en bank.
Säg att du har 1,5% ränta på lånet.
Då lånar du 1500000*0,85=1 275 000kr
Årsränta: 1275000*0,015= 19125kr
Månadsränta: 1595kr/mån vid 1,5% ränta
Månadskostnad: avgift 5000 + ränta 1595 = 6595kr/månad.

Om räntan blir 3%:
Din månadsränta blir 3187kr/mån.
Avgiften kommer naturligtvis också påverkas. Hur exakt kan jag inte beräkna, eftersom det beror vilken del av avgiften är föreningens räntekostnader och hur mycket är föreningens drift/städ, underhållsfond, arvode, gräsklippning mm.

Om räntan blir 5%:
Din månadsränta blir 5312kr/mån.
Avgiften kommer naturligtvis också påverkas om föreningen har en hög belåningsgrad.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Toivo83: En sån hyra skulle vara omöjlig här i Stockholm det bästa man kan göra är att gå igenom styrelsen årsredovisning och sätta in sig i förenings ekonomi eller anlita någon som kan det folk är oftast snåla på denna front men en bostad är för de flesta den största investeringen man kommer göra.

Att se att föreningen har sund ekonomi är det minsta man borde göra.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: Glöm inte amorteringen också

Tycker själv det låter som en ganska hög avgift om ni måste stå för el själv. Betalar 2500 i avgift och då ingår allt, 130 spänn för bilplats. 60 m2 och inglasad balkong med väldigt fräscha lokaler. Bra läge i Umeå också

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Dumt av mig att inte skriva. Det är en 3,5 rummare på 82 kvadrat med balkong. Det ingår det vanliga, får stå för egen el. Lånen efter fönsterbytet gick från 8600/kvm till 9500/kvm men räntekostnaden för föreningen ligger på runt 11%. Det finns några lokaler i föreningen samt ett antal hyreslägenheter utspridda i fastigheten. Dessa verkar man arbeta på att sälja ut.

Om 11% är en del av föreningens totala kostnader som läggs på räntan är det inte så farligt.
Då är det typ 11% av din avgift som påverkas av ränteökningen.

Om 11% är föreningens räntesatts för sina lån - oj oj vad gör styrelsen för fel?!

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin:
Amortering är ingen kostnad.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@Toivo83: En sån hyra skulle vara omöjlig här i Stockholm det bästa man kan göra är att gå igenom styrelsen årsredovisning och sätta in sig i förenings ekonomi eller anlita någon som kan det folk är oftast snåla på denna front men en bostad är för de flesta den största investeringen man kommer göra.

Att se att föreningen har sund ekonomi är det minsta man borde göra.

Men så är det ju, så det är ju svårt att veta va som är rimligt då det skiljer sig enormt från stället till ställe.
Men sen när man kollar här i stan så ligger hyror på 3or på 4500 +- , så min förening här är väldigt låg hyra, få ställen här i stan som ligger i denna nivå.
De sa märklaren också då det är efterfrågan här just pga hyrorna är så låga.
Såldes en 4a mitt över (utan hiss å grejer) för 800k+ och hyran ligger på 3400 om ja inte minns fel.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

5000 kr/mån i föreningsavgift + el för 82 kvm är väldigt dyrt i jämförelse med allting jag kollat på. Min lägenhet är som sagt på 80 kvm och 4600 med el inräknat och då är det en dyr föreningsavgift i mina ögon då mycket annat jag kollat på legat lägre. min är lite dyrare än andra i området pga bättre renoverat i gemensamma utrymmen, superfin innergård som är stor och lite annat som är gemensamt (bastu osv). Nu med så pass mycket lån i föreningen som det är där du funderar på så måste avgiften förstås täcka den extra räntan + amorteringen på föreningens lån.

Edit: Exempel på lgh med låg hyra kring samma storlek. 3100 kr i föreningsavgift och under 3 Mkr i rätt bra läge i Stockholm. Dyrare än den du kollat på men om du inte behöver bo så centralt eller bor i en mindre stad blir priserna snabbt bättre:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-arsta-stockholms-k...

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Om 11% är en del av föreningens totala kostnader som läggs på räntan är det inte så farligt.
Då är det typ 11% av din avgift som påverkas av ränteökningen.

Om 11% är föreningens räntesatts för sina lån - oj oj vad gör styrelsen för fel?!

11% av föreningens totala kostnader är det. Nej 11% ränta på lånen hade vart inressant att se hur man lyckas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

5000 kr/mån i föreningsavgift + el för 82 kvm är väldigt dyrt i jämförelse med allting jag kollat på. Min lägenhet är som sagt på 80 kvm och 4600 med el inräknat och då är det en dyr föreningsavgift i mina ögon då mycket annat jag kollat på legat lägre. min är lite dyrare än andra i området pga bättre renoverat i gemensamma utrymmen, superfin innergård som är stor och lite annat som är gemensamt (bastu osv). Nu med så pass mycket lån i föreningen som det är där du funderar på så måste avgiften förstås täcka den extra räntan + amorteringen på föreningens lån.

Edit: Exempel på lgh med låg hyra kring samma storlek. 3100 kr i föreningsavgift och under 3 Mkr i rätt bra läge i Stockholm. Dyrare än den du kollat på men om du inte behöver bo så centralt eller bor i en mindre stad blir priserna snabbt bättre:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-arsta-stockholms-k...

Skulle nog själv aldrig köpt lägenheten du länkade och hyran är nästan garanterad att stiga om något år då tomträtt avtalet ska omförhandlas 2021.

Tomträtt för BRF bör vara mycket billigare men i Stockholm tack vare bostad bristen så skiljer priset inte så mycket mellan ifall föreningen äger marken eller tomträtt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Skulle nog själv aldrig köpt lägenheten du länkade och hyran är nästan garanterad att stiga om något år då tomträtt avtalet ska omförhandlas 2021.

Tomträtt för BRF bör vara mycket billigare men i Stockholm tack vare bostad bristen så skiljer priset inte så mycket mellan ifall föreningen äger marken eller tomträtt.

Ah, såg inte att det var tomträtt, jag tog bara någon som såg ut att vara hyfsat billig föreningsavgift på. Men poängen kvarstår, 5000 + el för en 82 kvm stor lägenhet är rätt dyr avgift. Här betalar vi också av runt 11 % av avgiften här på föreningslånet, men det är lågt lån så det börjar bli +- noll snart i lån och tillgångar i form av fonder/liknande i föreningen. Jag har svårt att se vad som ska dra upp priset runt en tusenlapp/månad mer än här förutom ifall det varit högre andel av avgiften som gick till lån då förstås.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

@Savage_Gray: Glöm inte amorteringen också

Tycker själv det låter som en ganska hög avgift om ni måste stå för el själv. Betalar 2500 i avgift och då ingår allt, 130 spänn för bilplats. 60 m2 och inglasad balkong med väldigt fräscha lokaler. Bra läge i Umeå också

Då bor du extremt billigt, har bott i två bostadsrätter i Umeå, den första på Haga som jag köpte 1991 för 275.000 vilket redan då var högt och räntan låg då på dryga 13% och hyran låg på ca 2500 kr och el ingick ej, sålde 2001 för 890.000 och köpte en ny lgh på Tomtebo där jag fortfarande bor, är på 48kvm och jag har en hyra på 3996kr och då ingår allt, att hitta en lgh med låg hyra idag innebär hög insats, ju billigare hyra desstå högre insats.

Permalänk
Medlem

Skulle vara glad om jag hittade något så billigt här i Stockholm. Får vara glad om man hittar ett rum med kokvrå för 1.5 mille.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaptenperre:

Ah, såg inte att det var tomträtt, jag tog bara någon som såg ut att vara hyfsat billig föreningsavgift på. Men poängen kvarstår, 5000 + el för en 82 kvm stor lägenhet är rätt dyr avgift. Här betalar vi också av runt 11 % av avgiften här på föreningslånet, men det är lågt lån så det börjar bli +- noll snart i lån och tillgångar i form av fonder/liknande i föreningen. Jag har svårt att se vad som ska dra upp priset runt en tusenlapp/månad mer än här förutom ifall det varit högre andel av avgiften som gick till lån då förstås.

Är normalt och inte speciellt dyrt här i Umeå, jag betalar 3996kr för 48 kvm, mina föräldrar har 90 kvm och betalar ca 6000kr.

Permalänk
Medlem

5000:- i föreningskostnad är väl ett ganska normalt bra pris skulle jag säga. Verkar vara en ganska stor lägenhet också.

Vet inte om jag missat det helt men kan inte hitta någonstans om vilken stad/region denna är belägen i, vilket i sig har en ganska stor påverkan på kostnaden.

Personligen betalar jag ca 9100:- i hyra (garage inräknat) för en hyresrätt utanför Uppsala för en 4:a på 96 kvm, vilket ses som normalpris här.

Tidigare hade jag en 2:a på 64 kvm (bostadsrätt med garage) och betalade ca 3000/mån

Dessa avgifter är då utan el och dylikt.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk

Här är ett bättre exempel på låg föreningsavgift: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-alidhem-umea-kommu...

Jag har bott på Biologigränd i Umeå för många år sedan när jag studerade. Bastu, gym, snickarbod, gratis släp att låna osv, allt möjligt får man där. För 3500 kr/mån i föreningsavgift.
Det är rätt lågt pris att köpa dem då de är på ett lite sämre område i Umeå men föreningsavgiften har inte så mycket med det att göra utan den ska täcka uppvärmningskostnader, renoveringar, föreningens lån och liknande. Så ner mot 3500 kr/mån bör man kunna komma för en låg föreningsavgift för lägenheter i storlek som TS är ute efter. Sen finns vissa upp mot 6000 kr/mån i samma storlek här också och allt mellan. 5000 kr + el verkar vara åt det dyrare hållet, men andra saker bör vara viktigare som läge, hur du tror att du kan trivas där, vad andrahandsvärdet eventuellt kan tänkas vara senare vid försäljning osv.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag betalar 5600 kr för en 2a på 63kvm i märsta, nära Arlanda. Byggd 92. Priset vid försäljning är troligtvis 1.5 mille. Anledningen till den höga hyran för en bostadsrätt är att föreningen har 200 mille i lån eftersom de byggde lagom vid krisen på 90 talet så de sålde o köpte tillbaka husen eller nått sånt.

Så hyran påverkas av många variabler. Närhet till storstad gör att priserna sticket iväg otroligt mycket

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@bagfalls:
då kommer 11% av din avgift DIREKT påverkas av räntehöjningar, medans resterande del påverkas indirekt (högre kpi, högre löner, uppräkning av prislistor enligt serviceavtal mm)

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Snälla vänner, kalla inte avgiften till BRF för hyran.
Hyra är när du betalar för att låna något du inte bestämmer över. Hotell/hyresrätt/leasingbil.
Hyra inkluderar även vinst för ägaren.

BRFen skall icke vara vinstdrivande. Avgiften skall täcka föreningens kostnader och eventuellt lite reparationsfonder. Men avgift är principiellt någon annat än hyra.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Jag betalar 5600 kr för en 2a på 63kvm i märsta, nära Arlanda. Byggd 92. Priset vid försäljning är troligtvis 1.5 mille. Anledningen till den höga hyran för en bostadsrätt är att föreningen har 200 mille i lån eftersom de byggde lagom vid krisen på 90 talet så de sålde o köpte tillbaka husen eller nått sånt.

Så hyran påverkas av många variabler. Närhet till storstad gör att priserna sticket iväg otroligt mycket

Hyran påverkas av läge, absolut. Det har diskuterats längre om att införa marknadshyror som skulle leda till extremt högre hyressättning än den vi har idag.

Avgiften påverkas inte av läget överhuvudtaget. Den påverkas av föreningens kostnader. Det enda undantaget då avgiften påverkas av läget är när du har en nybildat förening som har köpt extremt dyr mark.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Skulle vara glad om jag hittade något så billigt här i Stockholm. Får vara glad om man hittar ett rum med kokvrå för 1.5 mille.

1,5 mil i Stockholm är omöjligt.
Kranskommuner så som Tyresö, Huddinge mm - kanske, men inte i Stockholm.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Dumt av mig att inte skriva. Det är en 3,5 rummare på 82 kvadrat med balkong. Det ingår det vanliga, får stå för egen el. Lånen efter fönsterbytet gick från 8600/kvm till 9500/kvm men räntekostnaden för föreningen ligger på runt 11%. Det finns några lokaler i föreningen samt ett antal hyreslägenheter utspridda i fastigheten. Dessa verkar man arbeta på att sälja ut.

helt rimligt min är på 80kvm 3 rum pris 2,2 milj och en avgift på 4300:-

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv

Fördelen med bostadsrätt är att man betalar till sig själv, sällan man förlorar på att äga sin bostad, jag har då alltid gått plus på mina två bostadsrätter.

Min första lgh köp för 275.000 kr och såld för 895.000 kr, total avgift för 10 år ungefär 350.000.
Min nuvarande lgh köp för 175.000 kr och försäljnings pris på ca 1.3 miljoner idag, är uppe i ca 890.000 i betald avgift så efter nästan 20 år bor jag fortfarande gratis, jag får alltså mer om jag säljer en alla avgifter jag betalt.