Gå ner i vikt - tråden

Skrivet av tjobbo:

Jag kör på strikt LCHF runt 12-15g kolhydrater/dag! Känner igen det du säger. Går 13.5km varje dag, så innan min kropp är riktigt uppvärmd så känner jag att mina ben är väldigt svaga, men det släpper efter typ 10-15min!

Äter du något litet innan du ger dig ut?

Jag brukar äta mitt stora mål för dagen ca 1.5-2h innan jag tar mig ut och cyklar. ca 30 min innan dricker jag en slurk mivitotal sport (tror jag den heter) för att jag trodde att jag hade problem med magnesiumnivåer etc när jag köpte den. Ibland tar jag även en burk av något som heter aminopro, eller nåt i den stilen, samtidigt.

Du borde ju vara i ketosis till skillnad från mig. Har du kört strikt länge och haft problemet i samma grad hela tiden?

Skrivet av Nomu:

Jag brukar äta mitt stora mål för dagen ca 1.5-2h innan jag tar mig ut och cyklar. ca 30 min innan dricker jag en slurk mivitotal sport (tror jag den heter) för att jag trodde att jag hade problem med magnesiumnivåer etc när jag köpte den. Ibland tar jag även en burk av något som heter aminopro, eller nåt i den stilen, samtidigt.

Du borde ju vara i ketosis till skillnad från mig. Har du kört strikt länge och haft problemet i samma grad hela tiden?

Snart gått på det i 4 månader.
Går inte att jämföra med i början när man börja med LCHF, då känndes benen som spagetti
Jag försöker alltid att äta en omelett eller bacon/ägg innan jag går ut och rör på mig, tycker det funkar bäst för mig.

Har tagit tag i min vikt nu. Började för en månad sen med en vikt på 108,7kg till mina 179cm och är ner 5,2kg nu. Målet är 90kg till nyår och sen 75kg till påsk.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Dahle86:

Har tagit tag i min vikt nu. Började för en månad sen med en vikt på 108,7kg till mina 179cm och är ner 5,2kg nu. Målet är 90kg till nyår och sen 75kg till påsk.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra jobbat! Sund målsättning du har satt upp. Att du har hittat vägen till kaloriunderskott är uppenbart, men är det via någon specifik diet, ökad aktivitetsnivå eller båda/ingetdera?

@Dahle86: Riktigt imponerande! Hur har du gjort?

Var på hälsokontroll på jobbet i veckan, ner 10kg, 5cm midjemått och allt kolesterol var bra nu jämfört med för 1,5 år sen.
Målsättning att komma under 100kg (112 nu) före midsommar nästa år.

Här är en bild på min viktresa 160kg på vänstra bilden, 109 på högra, har som mål att komma ner till 85kg, men första målet är ner under 100 till jul, så 9kg kvar!
Socker var min drog förut,men nu är gymmet min nya drog <3

Skrivet av fetakniven:

Bra jobbat! Sund målsättning du har satt upp. Att du har hittat vägen till kaloriunderskott är uppenbart, men är det via någon specifik diet, ökad aktivitetsnivå eller båda/ingetdera?

Skrivet av Rolexius:

@Dahle86: Riktigt imponerande! Hur har du gjort?

Jag försöker gå 20k steg/dag. Blev 23ggr föra månaden.
Försöker undvika att dricka annat än vatten. Dvs bort med läsk och andra söta drycker.
Slutat med att äta godis.
Sen försökt minska lite på portionerna, äter inte lite extra bara för det är gott.
Sen går det ju inte hålla jämt men har det som mål.

För att få ihop stegen brukar jag gå på rasterna och lunchen på jobbet. Så brukar bli 1,5-2k på frukost och fikarasten. Runt 5k på lunchen. Sen får jag ta resten på kvällen, när dottern och sambo somnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Invägning på -20kg imorse, känns äntligen som att man börjar se en riktig förändring! Två månader sedan start, -40kg till nyår är målet.

Startvikt 125kg.
Längd 195cm.
Nuvarande vikt 105kg.

På återseende!

Skrivet av Dahle86:

Jag försöker gå 20k steg/dag. Blev 23ggr föra månaden.
Försöker undvika att dricka annat än vatten. Dvs bort med läsk och andra söta drycker.
Slutat med att äta godis.
Sen försökt minska lite på portionerna, äter inte lite extra bara för det är gott.
Sen går det ju inte hålla jämt men har det som mål.

För att få ihop stegen brukar jag gå på rasterna och lunchen på jobbet. Så brukar bli 1,5-2k på frukost och fikarasten. Runt 5k på lunchen. Sen får jag ta resten på kvällen, när dottern och sambo somnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra jobbat. Ett tips är att dra ner på bröd också om du nu äter mycket sånt.
Jag själv har kört viktväktarna i drygt ett år och gått från 97 -> 77 nu. Ska tilläggas att nedgången tog fyra månader och sen har jag legat still då jag tappat lite motivation. Ska ner till 72 kg så ska köra på det sista.
Kör absolut inte någon strikt viktväktardiet men de har bra recept och smidig app.

Mest glad att jag inte heller gått upp något utan senaste året pendlat mellan 75-78 kilo. När jag kommer ner till 72 kg så får jag käka en kebabtallrik😀

Skrivet av Stefflo:

Bra jobbat. Ett tips är att dra ner på bröd också om du nu äter mycket sånt.
Jag själv har kört viktväktarna i drygt ett år och gått från 97 -> 77 nu. Ska tilläggas att nedgången tog fyra månader och sen har jag legat still då jag tappat lite motivation. Ska ner till 72 kg så ska köra på det sista.
Kör absolut inte någon strikt viktväktardiet men de har bra recept och smidig app.

Mest glad att jag inte heller gått upp något utan senaste året pendlat mellan 75-78 kilo. När jag kommer ner till 72 kg så får jag käka en kebabtallrik😀

Äter inte frukost i veckorna då det är tidig lunch på jobbet så blir inte så mycket bröd. Kebebtallrik har jag nog ätit 10-15st denna månad ;P

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Xcm:

Jag själv kommer snart behöva deffa cirka 35 kg efter en lång bulk. Kan inte rekommendera annat än att äta en gång per dag. Finner inte en annan fördel med att hålla på att äta hela dagarna.

Fastade (typ ramadannivå, fast med vatten givetvis vid behov) i över 8 månader tidigare. Bättre ekonomi, bättre välmående, piggare i skallen hela dagarna, bättre hälsa. Gick givetvis ner extremt mycket fortare också.

Träningen är inte viktig i sammanhanget, speciellt när man inte kan specificera sin kost i detalj. Man torskar muskler om man inte äter 3 gram protein per kroppskilo och dygn. Samt ligger på kontinuerlig träning vid 60% av max styrka. Detta vid viktnedgång. Grovt förenklat kan man väl säga.

Fasta är mitt tips

Slösa inte pengar på en PT

Fasta är bra, men det du skriver om träning är inte sant någonstans.

Man tappar inte muskler om man inte äter 3 gram proteiner per kg kroppsvikt. Vad har du fått det ifrån?

Sen skulle jag inte kalla det "bulk" när du gått upp 35kg. Bulk används i träningssammanhang när man vill lägga sig några hundra kcal över balans för att bygga lite extra muskler. Men är väldigt förlegat idag, lean gains är mycket bättre i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Dahle86:

Äter inte frukost i veckorna då det är tidig lunch på jobbet så blir inte så mycket bröd. Kebebtallrik har jag nog ätit 10-15st denna månad ;P

Skickades från m.sweclockers.com

Kör samma som dig att jag inte heller äter någon frukost i veckorna men på helgerna är det alltid mysigt men försöker att inte vräka i mig bröd då heller. Mer eller mindre slutat med mjukt bröd. Skulle nog inte kunna få i mig så många kebabtallrikar på en månad men gott då och då. Under viktnedgången så har jag haft det som morot, vid varje jämt 10-tal så har det blivit en och när jag är nere vid målvikten 72 kg får jag också det.
Annars har jag inte uteslutit något mer direkt utan ska det vara grädde enligt receptet så ska jag i grädde och inte mjölk eller liknande. Att äta ska vara gott men givetvis får man dra ner lite på mängden mat.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Fasta är bra, men det du skriver om träning är inte sant någonstans.

Man tappar inte muskler om man inte äter 3 gram proteiner per kg kroppsvikt. Vad har du fått det ifrån?

Sen skulle jag inte kalla det "bulk" när du gått upp 35kg. Bulk används i träningssammanhang när man vill lägga sig några hundra kcal över balans för att bygga lite extra muskler. Men är väldigt förlegat idag, lean gains är mycket bättre i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det enda sättet av INTE förlora muskelmassa vid muskelnedgång är 3 gram protein per kroppskilo eller doping i form av testosterone eller liknande steroid.

Härleder till King grub (Andreas Adelsson) på Styrkelabbet.

Det är en kombination av Proteinsyntesstimulerande saker. bland dom är dessa:

Kaloriöverskott
Proteiner
Hormoner
Styrketräning

Proteiner och styrketräning räcker inte för att stimulera muskelbevarande effekter. (i bästa fall vid angivet proteinintag så kan du ish behålla).

Överskott på otränade personer kan också generera att 35% av överskottet förvandlas till FFM upp till 1KG cirka.

Senast redigerat 2019-10-05 12:08

Ca 2 månader utan snus och nikotin nu. Dock lite stressande efter jag ställde mig på vågen som visar ca 4-5kg+ under samma tidsperiod. Är väl inte viktuppgången i absoluta tal som känns mest skrämmande utan mer med vilken hastighet den ökar.

Får gå tillbaka till att logga morgonvikten. Brukar vara lite enklare för mig att gå ner i vikt när jag väger och loggar vikten dagligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Dahle86:

Har tagit tag i min vikt nu. Började för en månad sen med en vikt på 108,7kg till mina 179cm och är ner 5,2kg nu. Målet är 90kg till nyår och sen 75kg till påsk.

Skickades från m.sweclockers.com

Går framåt men har halkat efter planen lite.
Hade planerat att ligga på ca 98,5kg nu men är på 100,3kg.
Ligger på ca -1kg/v så det är helt ok.

Många äter för lite och de kan bli motsatt effekt att man går upp i vikt.
Jag har gått på stress medecin i 2 år och där fick jag lära mig att de är extremt viktigt att äta ofta, man bör äta 6 gånger per dag, frukost är extremt viktigt för att kroppen ska orka sedan ett mellanmål på förmiddagen och sedan lunch, eftermiddags mål, middag och kvälsmål typ 2 tim före man lägger sig.
Jag har gått ner 10 kg sedan jag började med de här, åt aldrig frukost före jag blev utbränd.

Nu äter jag 3st hårdbröds mackor med skivad gurka med ost eller skinka, ett glas juice och en kopp kaffe varje morgon, mellan mål på förmiddagen och eftermiddag brukar bli nån frukt och mellan de lunch och middag och på kvällen blir de en kopp te med några skorpor, om de går mer en 2 timmar utan att jag äter nått blir jag trött och de jag har märkt är att jag är mera hungrig nu en förut då jag sket i frukost och mellanmål, bara lunch och middag men framförallt förbränner jag mer eftersom jag äter oftare och de har som sagt gett ett bra resultat, 10 kg mindre i vikt, är ca 25 år sedan jag vägde så här lite.

Skrivet av Guggen64:

Många äter för lite och de kan bli motsatt effekt att man går upp i vikt.
Jag har gått på stress medecin i 2 år och där fick jag lära mig att de är extremt viktigt att äta ofta, man bör äta 6 gånger per dag, frukost är extremt viktigt för att kroppen ska orka sedan ett mellanmål på förmiddagen och sedan lunch, eftermiddags mål, middag och kvälsmål typ 2 tim före man lägger sig.
Jag har gått ner 10 kg sedan jag började med de här, åt aldrig frukost före jag blev utbränd.

Nu äter jag 3st hårdbröds mackor med skivad gurka med ost eller skinka, ett glas juice och en kopp kaffe varje morgon, mellan mål på förmiddagen och eftermiddag brukar bli nån frukt och mellan de lunch och middag och på kvällen blir de en kopp te med några skorpor, om de går mer en 2 timmar utan att jag äter nått blir jag trött och de jag har märkt är att jag är mera hungrig nu en förut då jag sket i frukost och mellanmål, bara lunch och middag men framförallt förbränner jag mer eftersom jag äter oftare och de har som sagt gett ett bra resultat, 10 kg mindre i vikt, är ca 25 år sedan jag vägde så här lite.

Kul det funkar för dig. Men det gäller inte alla. Skulle jag äta 6 gånger om dagen hade jag haft ett intag på 6-10000 kcal. När jag äter, äter jag för det är gott och slutar inte förens jag är proppmätt.

Trivs mycket bättre med att äta 2 gånger per dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Konditionsträning. Det är mycket lättare att höja förbrukningen ganska kraftigt och äta lika mycket eller minska kosten också än att som många gör bara justera kosten. Man bör kanske inte löpträna om man är överviktig, men racercykel/ spinningcykel och skidor lär funka bra. Väger man 100 pannor och joggar lugnt och stilla 35 km i veckan gör det 500 kcal extra per dag i snitt, eller två kilo i månaden utan att ens justera ned kosten. Det kan man göra genom att t ex jogga 7 km 5 dagar i veckan. Att ta sig runt 7 km fixar man som otränad på någon månad. Vill man köra spinning får man köra ca 50% längre pass i tid för att nå samma förbrukning enligt min egen erfarenhet då i alla fall jag har svårt att nå tillräckligt hög puls på spinning eller racercykling.

Gå funkar också bra, jag promenerar ca 1 mil per dag i raskt tempo, har gjort de i flera år men jag började inte gå ner i vikt förän jag ändrade min kost och började äta oftare och mindre portioner.

Skrivet av Guggen64:

Många äter för lite och de kan bli motsatt effekt att man går upp i vikt.
Jag har gått på stress medecin i 2 år och där fick jag lära mig att de är extremt viktigt att äta ofta, man bör äta 6 gånger per dag, frukost är extremt viktigt för att kroppen ska orka sedan ett mellanmål på förmiddagen och sedan lunch, eftermiddags mål, middag och kvälsmål typ 2 tim före man lägger sig.
Jag har gått ner 10 kg sedan jag började med de här, åt aldrig frukost före jag blev utbränd.

Nu äter jag 3st hårdbröds mackor med skivad gurka med ost eller skinka, ett glas juice och en kopp kaffe varje morgon, mellan mål på förmiddagen och eftermiddag brukar bli nån frukt och mellan de lunch och middag och på kvällen blir de en kopp te med några skorpor, om de går mer en 2 timmar utan att jag äter nått blir jag trött och de jag har märkt är att jag är mera hungrig nu en förut då jag sket i frukost och mellanmål, bara lunch och middag men framförallt förbränner jag mer eftersom jag äter oftare och de har som sagt gett ett bra resultat, 10 kg mindre i vikt, är ca 25 år sedan jag vägde så här lite.

Hur tänkte du att man ska gå upp i vikt om man äter för lite?

Viktigt att äta ofta, nja. Får du i dig det du behöver dagligen spelar det ingen roll om du äter en eller tio gånger på ett dygn. Det handlar mest om hur starkt eller svagt psyke du har.

Den enda risken med att äta lite är att man överäter vid de tillfällen man fuskar, och att man fuskar med på tok för onyttiga grejer (godis, hinkvis med bira, etc). Detta är min erfarenhet. Lyckligtvis fått lite bätte insyn vad gäller min förhållning till detta så jag ska försöka ta tag i att gå ner i vikt igen. Gick för ett par år sedan ner från dryga 100 till 85 som lägst. Nu uppe i 93-95, och ska under vintern försöka mig ner så långt jag orkar. Sedan utmana mig själv med att faktiskt behålla vikten under vår och sommar. Det är den stora utmaningen (för mig).

27år.
Väldigt fysiskt arbete.
Startvikt 125kg.
Nuvarande vikt 99kg
Tre månader

Tog en invägning på 99kg imorse, äntligen nere på tvåsiffrigt igen. Inte långt kvar till målvikten nu, sen börjar utmaningen att försöka bygga muskler.

Skrivet av phanto:

Den enda risken med att äta lite är att man överäter vid de tillfällen man fuskar, och att man fuskar med på tok för onyttiga grejer (godis, hinkvis med bira, etc). Detta är min erfarenhet. Lyckligtvis fått lite bätte insyn vad gäller min förhållning till detta så jag ska försöka ta tag i att gå ner i vikt igen. Gick för ett par år sedan ner från dryga 100 till 85 som lägst. Nu uppe i 93-95, och ska under vintern försöka mig ner så långt jag orkar. Sedan utmana mig själv med att faktiskt behålla vikten under vår och sommar. Det är den stora utmaningen (för mig).

Precis därför logga sitt intag i diverse app som myfitnesspal, lifesum osv fungerar.
Har man "fuskdag" på lördag eller whatever kan man iaf dra ett vecko snitt på kalorier och se om det är hållbart eller ej.

Behöver inte göra det alltid, men kan vara bra för att få lite koll.
Det är så enkelt att förstöra allt som du säger med "lite" fusk.

Efter en nedgång på 27kg börjar man äntligen känna att alla dessa kilon med kyckling börjar ge resultat.

Tänkte börja gå ner i vikt. Det verkar vara många som gymmar som talar om kalorier in och ut. Är det verkligen så enkelt?

Skrivet av SexMachine:

Tänkte börja gå ner i vikt. Det verkar vara många som gymmar som talar om kalorier in och ut. Är det verkligen så enkelt?

Både ja och nej men mest ja. Det är mineraler och vitaminer att tänka på med men med en vanlig kost är det ett ikke problem.
Så frågan du ska fundera på är om du vill röra dig mer eller äta mindre?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av SexMachine:

Tänkte börja gå ner i vikt. Det verkar vara många som gymmar som talar om kalorier in och ut. Är det verkligen så enkelt?

Både ja, och nej.

Ja, för att i slutändan kommer du tappa fett om du gör dig av med mer än vad du förbränner.

Nej, för att 1kcal är inte exakt samma sak från alla makron. 1 kcal protein är inte samma sak som 1kcal fett, i termer av vad den gör för kroppen, hur den bryts ner, hur den mättar etc. etc. etc. Det är alltså inte okej att äta en McDonalds-meal, men sedan tro att man ska ändå gå ner i vikt bara för att man är på 500kcal underskott.

Dessutom finns det många, inklusive många i denna tråd, som tror att du inte kan lägga på dig muskler samtidigt som du är på ett kaloriunderskott. Vilket inte stämmer. Alls. en (av flera) studie på detta har du här: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8379514

Du kommer inte hitta en jävel på SweC som kommer skriva ett inlägg som täcker allt (och med rätt fakta) på ämnet, så mitt bästa tips är att du börjar själv söka efter faktan. Antigen på det tråkiga sättet (google scholar) eller via det lite roligare sättet: Youtube. Specifikt Jeff Cavalerie (AthleanX) eller Jeff Nippard. Båda dessa är utbildade inom både träning och kost och inte bara pratar ut en vetenskaplig synpunkt, men ger också underlag för detta och har referenser till källan (främst Nippard).

Håll dig dock borta från andra populära kanaler, såsom Scott Herman och gravity. dessa människor prata bara från sin egen erfarenhet och har fel ganska ofta.

Skrivet av Dahle86:

Både ja och nej men mest ja. Det är mineraler och vitaminer att tänka på med men med en vanlig kost är det ett ikke problem.
Så frågan du ska fundera på är om du vill röra dig mer eller äta mindre?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte droppa ölen och sen sluta med den lilla utemat jag äter . Försöka äta som vanligt då jag oftast käkar relativt bra mat, dock plocka bort smör och grädde. Tar jag bort ölen så minskar jag cirka 17000ckal i veckan sen lägg till promenader på 20 Min om dagen eller så. Rimligt att gå ner 2-3kg i veckan? Börjar på 115 kg.

Skrivet av Mithras:

Både ja, och nej.

Tackar, ska kika på det imorgon.

Får tacka er båda för snabba svar.