Konvertera dvd till mkv eller mp4

Permalänk
Avstängd

Konvertera dvd till mkv eller mp4

Eller vad som helst så man enkelt kan titta på datorn, ska vara ett gratis program, tacksam för tips

Permalänk
Medlem

http://www.makemkv.com/download/
Gratis i Betaversionen.
Beta-key postas regelbundet här:
https://www.makemkv.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1053

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd

@MatteN: Ok, tack, inget sådant det blir en logga på filmen eller annat trams?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

@MatteN: Ok, tack, inget sådant det blir en logga på filmen eller annat trams?

Nej, den re-muxar rakt av utan bullshit eller omkodning.

Permalänk
Avstängd

@dlq84: TACK, ska genast pröva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

@dlq84: TACK, ska genast pröva

Funkar även med Bluray.

Permalänk
Medlem

Handbrake är gratis och inga loggor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Lättaste: https://handbrake.fr/ hel ok resultat

Svårare: https://sourceforge.net/projects/megui/ lite knepig inlärningskurva men helt klart den bästa

Lycka Till

Permalänk
Avstängd

Varför bry sig om att konvertera? Vad är problemet med att se DVD (eller en DVD-image) på datorn?
Aldrig haft problem att se någon DVD eller DVD rip/image

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Lättaste: https://handbrake.fr/ hel ok resultat

Svårare: https://sourceforge.net/projects/megui/ lite knepig inlärningskurva men helt klart den bästa

Lycka Till

Vad gör den bättre?

Skrivet av Klubba:

Varför bry sig om att konvertera? Vad är problemet med att se DVD (eller en DVD-image) på datorn?
Aldrig haft problem att se någon DVD eller DVD rip/image

Mindre storlek, mera datorvänligt format?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd

@dlq84: Funkade klockrent, konverterade en film på ngr minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Vad gör den bättre?

Makemkv dumpar över filmen i .mkv format bara, handbrake konverterar till mp4 eller annat.
Finns färdiga profiler att välja anpassade för diverse enheter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

@roosterx: Video ts funkar inte i Embry

Permalänk
Avstängd

@Json_81: Undertexterna försvann i Handbrake så det var rätt kasst tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Makemkv dumpar över filmen i .mkv format bara, handbrake konverterar till mp4 eller annat.
Finns färdiga profiler att välja anpassade för diverse enheter.

Jag vet det, gör det själv och gjort det många i många år. Vad jag undrade om du läser vad jag citerer är vad gör MegUI bättre än Handbrake, vill ju anta att personen menar att MegUI encoder filen med ett bättre resultat, något jag blev lite fundersam över då jag har använd Handbrake i en hel del år, och aldrig har jag tyckt mitt resultat blev dårligt.

Skrivet av Jimsofie:

@roosterx: Video ts funkar inte i Embry
@Json_81: Undertexterna försvann i Handbrake så det var rätt kasst tyvärr

Fast jag undrade inte, la fram förslag till varför man vill ha det i MKV Container, och få storleken ned genom använda Handbrake.
Har själv använt Emby ett bra tag, efter flera år med Plex, även provat Jellyfin, men gick tillbaka till Emby.

Har inga problem med undertexter och Handbrake, är du säker på att du extraherade dom från början? Men just MakeMKV använder jag inte, använder DVDfab för att extrahera filerna. Och Handbrake för komprimering.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

@Jimsofie: Nix, fullt fungerande program, har använt det i flera år, både till DVD och BD.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roosterx:

Mindre storlek, mera datorvänligt format?

Storleken blir mindre ja (och kvalitén sämre), men TS nämde ingenting alls om brist på lagringsutrymme.
~4Gb för en film är ju knappast ett problem idag för de flesta.
DVD är ju MPEG2, mer datorvänligt kan det väl knappast bli, kräver extremt lite cpu/gpu kraft och fungerar native sedan windows 98 utan extra codecs.

Förstår att man inte orkar springa till bokhyllan och rota bland skivor idag, men har några DVD-img liggandes på servern och de fungerar fint i allt jag använder, VLC eller Kodi etc. Om något känns det ju lite mer legit när man får upp DVD-menyn vid start, blir ju närmare orginal upplevelsen.

Ser helt enkelt inte problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Storleken blir mindre ja (och kvalitén sämre), men TS nämde ingenting alls om brist på lagringsutrymme.
~4Gb för en film är ju knappast ett problem idag för de flesta.
DVD är ju MPEG2, mer datorvänligt kan det väl knappast bli, kräver extremt lite cpu/gpu kraft och fungerar native sedan windows 98 utan extra codecs.

Förstår att man inte orkar springa till bokhyllan och rota bland skivor idag, men har några DVD-img liggandes på servern och de fungerar fint i allt jag använder, VLC eller Kodi etc. Om något känns det ju lite mer legit när man får upp DVD-menyn vid start, blir ju närmare orginal upplevelsen.

Ser helt enkelt inte problemet

Jag har inte sagt det är ett problem, det var förslag på svar till någon annan som jag citerade.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd

@roosterx: Kollade inte skitnoga, mkv funkade i alla fall direkt och blixtsnabbt

Permalänk
Medlem

jag använde mig av dvdshrink, men vet inte om allt följde med då jag inte använder mig av undertexter eller annat språk än engelska.