AMD Linux Server utan grafikkort

Permalänk
Medlem

AMD Linux Server utan grafikkort

Jag tänkte köpa hårdvara till en ny linuxserver och det lutar väldigt mycket åt AMD p.g.a kärnor / trådar. Intel har inte något i sin gen8/9 där man får mer än 6 trådar under 3000kr.

Men då får man ju inte någon integrerad grafik. Jag har grafikkort som jag kan använda tillfälligt vid installation, men jag undrar om jag kan boota den sedan utan grfikkort. Det borde väl gå?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Sötast

Yes, i många fall behöver man inte ens en gpu vid installation, men det kräver såklart att man scriptat installationen.

Googla disten du är sugen på + headless så hittar du mest troligt flera resultat

Permalänk
Medlem

vissa moderkort (tex det i min server) har en bios inställning för att kunna boota utan grafikkort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl fungera, beroende på moderkortet.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7ur5ni/dear_am4_users_c...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Datavetare

Precis som @Haptic nämner verkar detta vara upp till moderkorten. Kan till och med bero på AGESA-version.

När jag skaffade min Ryzen 1600 var det ett krav på mitt moderkort att ha en GPU, bootade inte annars. I senare AGESA lade man till möjlighet att köra "head-less". Så kolla moderkortet!

Att inte inte gick att boota utan grafikkort är enda orsaken till ett inköp av ett GT1030 (så datorn har nu GT1030+3900X...). Beroende på när du tänker bygga din dator kan du få köpa en minimalt slitet GT1030 billigt. Har börjat arbete mer med CUDA så kommer slänga in någon form av Turing-baserat kort i den datorn.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: finns ju rätt billiga kort man kan sätta i för att få igenom installationen. kan även behövas vid eventuella felsökningar

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datorkompone...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Haptic:

@Yoshman: finns ju rätt billiga kort man kan sätta i för att få igenom installationen. kan även behövas vid eventuella felsökningar

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datorkompone...

Absolut, då jag tittade fanns ännu billigare Geforce GT210 för 200-300 kr.

Valde GT1030 då det trots allt är något som kommer stödjas en tid framåt. Har ju kunnat göra en del CUDA-programmering tack vare det, till och med testa en nyhet i Pascal där GPU och CPU kan dela på samma minne (det Nvidia kallar CUDA unified memory).

Lutar nu åt att grabben får ett nytt grafikkort så kan jag slänga in hans RTX2070 i 3700X datorn, är ju snart jul

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Här är någon som också googlat det:
https://dc.sheridon.de/which-am4-mainboards-boot-headless-wit...

Det verkar som ASRock stödjer det rent allmänt.

Har lite storleksbegränsningar på mitt moderkort eftersom jag har ett kolink satelite (22.6 x 18.0 cm). Det verkar nästan som det bästa är att köpa en GPU och sedan välja ett moderkort som passar de dimensionerna. ... antagligen mITX.

Eller så får man kanske skaffa ett nytt chassi, node 304 eller något sådant. Men kolink det väger så jäkla lite, är ett stort plus när jag ska ta ner det från garderoben (PAX) som det står på.

Skrivet av Yoshman:

Beroende på när du tänker bygga din dator kan du få köpa en minimalt slitet GT1030 billigt.

Jag ska hålla det i tankarna. Tack för erbjudandet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?