Permalänk

Dator stängs under spelande

Hej

När jag spelar så stängs datorn av helt slumpmässigt. När de händer så slocknar hela datorn precis som man hade dragit ur sladden. De går direkt att starta upp datorn igen och därefter spela vidare till nästa krasch. Jag får ingen bluescreen och i Windows Eventviewer så kan man endast utläsa: Event 6008, The previous system shutdown at [TIME] on [‎DATE] was unexpected.

Detta händer generellt endast i wow retail och verkar inte hända i classic men har inte spelat nog i classic för att vara säker. I retail händer de med intervaller på allt mellan 5 min och flera timmar. I retail så har de kraschat i dungeons, raid, world och i meny. Felet verkar inte temperaturberoende då jag har kraschat som tidigast efter 20-30 sekunder från kallstart.

Jag känner att jag har testat de mesta nu och kommer inte vidare ensam.

Det jag har testat är:

MemTest86 utan errors
prime95 torture test 8h utan problem
FurMark stresstest 3h utan problem
Bytt nätagg
Installerat om windows

Komponenter:

Asus Radeon RX 580 ROG Strix 8GB
i5 8600k
Corsair RM750X 750W v2 (köpt efter datorn började krångla)
Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING

Permalänk
Medlem

Har du överklockat? Har själv haft problem med en dator som stängs av pga överklockning och det löstes av att ta bort överklockningen.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk

Nej allt är standard.

Det har dessutom kommit under den senaste veckan och tidigare har allt funkar bra med samma komponenter.

Permalänk
Avstängd

Kollat temperaturer på processorn och grafikkortet?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Har du XMP aktiverat? Vad har du för temps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Temps är normala.

CPU stresstest ger 60-70 grader
GPU stresstest ligger runt 85 grader

Sen när jag spelar så håller sig temperaturerna långt under dessa.

XMP är off.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det är grafikkortet eller möjligen nätagget som blir för varmt.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Prova ta av en sidolucka på chassit och se om det fortsätter. Slutar det är det antagligen värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Som jag skrev tidigare så verkar det inte vara temperaturberoende då det har kraschat efter bara några sekunder som tidigast, och ibland kan de gå flera timmar.

Innan jag installerade om windows hade så loggade jag temperaturerna fram till avstängning och de var inga problem med dom. Jag ska återskapa loggarna men från minnet så låg gpu runt 65 grader och cpu runt 50 grader.

Nätagget är bytt mot ett nytt och problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

En vän hade liknande problem efter uppgradering av datorn och hur vi än felsökte så kunde vi inte hitta felet, tills vi fokuserade på elskåpet. Innan han drog om allt som var inkopplat på väggarna så kunde datorn dö lite när den ville, efteråt så dog den betydligt färre gånger.

Jag vet det låter udda men efter 3 nätagg så vart där inte mycket att utgå från och jag hade ingen multimeter med mig så jag kunde inte kontrollera sinusvågen, och säkringen gick aldrig så en överbelastning var det inte.

Pga avsaknad utrustning så gick det inte verifiera, bara utesluta så vad orsaksförhållandet var gick inte svara på. Men prova dra om lite alternativt tillkalla en elektriker.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Har också varit inne på att strömmen i lägenheten kan vara oren men har ingen kunskap eller verktyg för att testa det själv.

Det jag har funderat på är om en https://www.inet.se/produkt/6301670/apc-back-ups-500ci kan hjälp men vill inte köpa något innan jag vet vad som är fel.

Permalänk
Skrivet av shamos123:

Hej

När jag spelar så stängs datorn av helt slumpmässigt. När de händer så slocknar hela datorn precis som man hade dragit ur sladden. De går direkt att starta upp datorn igen och därefter spela vidare till nästa krasch. Jag får ingen bluescreen och i Windows Eventviewer så kan man endast utläsa: Event 6008, The previous system shutdown at [TIME] on [‎DATE] was unexpected.

Detta händer generellt endast i wow retail och verkar inte hända i classic men har inte spelat nog i classic för att vara säker. I retail händer de med intervaller på allt mellan 5 min och flera timmar. I retail så har de kraschat i dungeons, raid, world och i meny. Felet verkar inte temperaturberoende då jag har kraschat som tidigast efter 20-30 sekunder från kallstart.

Jag känner att jag har testat de mesta nu och kommer inte vidare ensam.

Det jag har testat är:

MemTest86 utan errors
prime95 torture test 8h utan problem
FurMark stresstest 3h utan problem
Bytt nätagg
Installerat om windows

Komponenter:

Asus Radeon RX 580 ROG Strix 8GB
i5 8600k
Corsair RM750X 750W v2 (köpt efter datorn började krångla)
Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING

Är det några andra spel som beter sig likadant om inte så testa att uppdatera drivrutinerna till gpu alt backa drivrutinerna tills det fungerar, dvs om det har fungerat innan??
Om datorn är överklockad så testa med standardvärden,du kan även prova höja spänningen lite. Detta för att få fram om det har med gpu att göra eller inte,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

FurMark kan inte jämföras med ett spel som nyttjar DirectX. Prova ett annat testprogram för att belasta grafikkortet.

Kolla att där inte är någon dålig kontakt mellan eluttag<--->eventuell förlängare<--->sladd till nätaggregat<-->sladdar i datorn. Om Du kör gamla säkringar där hemma, kolla att där inte är belägg på säkringen respektive passdelen i proppskåpet.

Om Du skall ändå har en UPS, skaffa en med ren sinusvåg ut och trim+boost funktion. Annars kan Du lika gärna låta bli med UPS till en dator som Du vill skall fungera oavsett orenheten ifrån ett elnät.

Om det inte är en dålig kontakt, ingen uppdatering nyligen med datorn(mjukvara/hårdvara) så låter det som nätaggregatet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.