C till Java (Lära mig grunder i java)

Permalänk
Medlem

C till Java (Lära mig grunder i java)

Hallå där!
Så, jag har nu gjort klart min första kurs som täcker C.
Nu börjar nästa som handlar om Java.

1. Vad tycker ni om Java?
Rent spontant, det lilla jag kollat så känns det väldigt krångligt jämfört med C?

2. Någon som har tips om en bra hemsida/Youtube med diverse föreläsningar om Java?
Har kollat lite själv men inte riktigt hittat någon jag funnit bra.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

1. Vad tycker ni om Java?
Rent spontant, det lilla jag kollat så känns det väldigt krångligt jämfört med C?

Vad är det som känns krångligt? Hade du visat C-kod för en Javautvecklare hade de nog sagt samma sak
Jag kan tycka Java är ett ok språk för att lära sig OO. Men språket i sig (beroende på hur mycket av en dator man vill förstå och hur mycket kontroll man vill ha), frågor gällande licenser osv kan jag tycka annat om.

Jag lärde mig OO via C++ och ångrar det inte.

Skrivet av kwame:

2. Någon som har tips om en bra hemsida/Youtube med diverse föreläsningar om Java?
Har kollat lite själv men inte riktigt hittat någon jag funnit bra.

Gällande specifikt Java så har jag sett folk rekommendera följande kurs på Udemy. https://www.udemy.com/course/java-the-complete-java-developer...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av kwame:

1. Vad tycker ni om Java?
Rent spontant, det lilla jag kollat så känns det väldigt krångligt jämfört med C?

Java är krångligare än C i det anseendet att språket är betydligt större, men är i min erfarenhet mycket enklare att lära sig än C då Java inte är ett låg-nivå språk likt C - så mycket snällare abstraktioner för att göra vardagligt programmerande enklare. Storleken på java som ett språk blir sällan ett problem om man programmerar hemma / på skolan dessutom då man oftast slipper bry sig om maven / gradle och oändliga abstraktioner för vanliga ints.

Permalänk

@kwame:
Tycker java är trevligt men är rätt begränsat när det kommer till vissa saker men är väl inte så ofta man kanske vill att datorn ska sjunga happy birthday i högtalarna jag gjorde ett sånt program bara på skoj och fick hitta något program på internet och integrera det i mitt program eftersom java inte hade stöd för det direkt out of the box.
JavaFx stödet som var bra är inte så bra längre då det krävs lite mer hand på läggning i början av programmet än vad det gjorde tidigare.

Hm udemy har bra kurser sen på youtube finns thenewboston som är bra och rätt så rolig. Sen finns även Mr1BuyingArchive som har java spellista som Mr1Buying gjorde.

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig jag skulle se någon säga att Java ser krångligare ut än C. Det är som att säga att Python ser krångligt ut än Java känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Trodde aldrig jag skulle se någon säga att Java ser krångligare ut än C. Det är som att säga att Python ser krångligt ut än Java känns det som.

Som Javautvecklare har jag inte så svårt att se detta komma från det faktum att Java är sjukt verbost, så för någon som kollar på språket för första gången ser det ut som att det pågår mycket. Klossa på diverse "nödvändiga" abstrakta fabriker så har du nästan skrivit en novell.

Permalänk

@kwame: Rent generellt, ju mer man (jag) lär sig programmering, desto mindre spelar språket och särskilt syntaxen roll. Du kommer oavsett sitta och googla fram/slå upp specifik syntax, oavsett om du sitter i java eller C. Det trixiga med koden ligger nog snarare i koncepten du planerar att dra nytta av i din logik - vilka ofta är väldigt snarlika i användandet om vi snackar objektorienterade språk (exempelvis att skapa en array o iterera igenom etc).

Men sen specifikt vad gäller java vs C, så skulle jag säga de är väldigt lika. Åtminstone C# är, om jag inte missminner mig, av Microsoft skapat med väldigt många influenser från just Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattankarl:

Storleken på java som ett språk blir sällan ett problem om man programmerar hemma / på skolan dessutom då man oftast slipper bry sig om maven / gradle och oändliga abstraktioner för vanliga ints.

Kan inte göra annat än att hålla med.
Java som språk är inte jättebökigt, Java Enterprise Edition är var det börjar bli bökigt.

Jag tycker att Java är rätt trevligt, det är ett välanvänt språk som funnits länge. Så behöver man göra något komplicerat är chansen stor att det redan är löst.

Ett annat plus är att det är likt C#, som också är väldigt stort på marknaden. Det har sina skillnader men det är snarlik syntax vilket gör det lätt att lära sig det andra om man lärt sig det ena.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

C är inget lågnivåspråk. Alla exempel som tas upp ovan är högnivåspråk.
Vill man köra lågnivåspråk så är man välkommen att skriva med assembler instruktioner istället.

Och Python verkar lätt tills man upptäcker att fanskapet bygger på att tabbar istället för tydliga avgränsare så som i t.ex. C, Java och BASIC. Redigerade något i Notepad2 i Windows och försökte sedan i FreeBSD precis innan kompilering ändra lite till men istället då i Nano samt MC och sedan kompilera det. Fanskapet gnällde på att den inte kunde förstå vart mina IF satser avslutades. Visade det sig att dom olika redigeringsprogrammen jag nyttjat skapar tabbar lite olika.

Jag tycker att C, Java och C# liknar varandra rejält gällande deras syntaxer. Python liknar på något ställe lite mer Pascal men annars likt Java/C#.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

1. Java är väl värt att lära sig om man vill jobba med programmering eftersom marknaden är stor. Samma med .Net men oftast väljer man det ena.

2. Om syftet är jobb och att jobba är det vissa basala grunder som behövs antar jag och borde vara snabbt avklarat eftersom du redan kan programmera c. Sen har spring.io en massa tutorials som lägger grunden för mkt av det som görs i affärsvärlden. Spring boot är dessutom ett trevligt och snabbt sätt att bygga Java applikationer (snabba iterationer ger snabbt lärande)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av inquam:

Vad är det som känns krångligt? Hade du visat C-kod för en Javautvecklare hade de nog sagt samma sak
Jag kan tycka Java är ett ok språk för att lära sig OO. Men språket i sig (beroende på hur mycket av en dator man vill förstå och hur mycket kontroll man vill ha), frågor gällande licenser osv kan jag tycka annat om.

Jag lärde mig OO via C++ och ångrar det inte.

Gällande specifikt Java så har jag sett folk rekommendera följande kurs på Udemy. https://www.udemy.com/course/java-the-complete-java-developer...

Är denna kurs värt att köpa? Det är 93 % sale men jag undrar om det är bättre att kolla på gratis video på Youtube istället och ändå erhålla samma kunskap. Verkar som man får certifikat när man är klar med kursen som kanske är bra att ha med i sitt CV eller linkedln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Trodde aldrig jag skulle se någon säga att Java ser krångligare ut än C. Det är som att säga att Python ser krångligt ut än Java känns det som.

Guilty as charged...

Skämt åsido, vi har mycket python skript som är väldigt bra och sedan python backends som är...sämre/svåra att förstå. Kan förståss bero på vem som har gjort det också.

Skrivet av filidutten:

Är denna kurs värt att köpa? Det är 93 % sale men jag undrar om det är bättre att kolla på gratis video på Youtube istället och ändå erhålla samma kunskap. Verkar som man får certifikat när man är klar med kursen som kanske är bra att ha med i sitt CV eller linkedln.

Udemy har alltid rea, gå inte på deras marknadsföring. Jag har tagit en AWS kurs hos dem och jag tyckte den var bra fast det var dålig med quiz. Kursen du frågar om har jag ingen erfarenhet men den ser ut att ha många övningsuppgifter vilket är bra om du lär dig genom att göra saker. Java är ett bra och populärt OO språk som du lär ha nytta av om du ska jobba inom branschen. Du kommer även ha nytta av det för att lära dig andra språk även om du inte kommer använda det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Och Python verkar lätt tills man upptäcker att fanskapet bygger på att tabbar istället för tydliga avgränsare så som i t.ex. C, Java och BASIC. Redigerade något i Notepad2 i Windows och försökte sedan i FreeBSD precis innan kompilering ändra lite till men istället då i Nano samt MC och sedan kompilera det. Fanskapet gnällde på att den inte kunde förstå vart mina IF satser avslutades. Visade det sig att dom olika redigeringsprogrammen jag nyttjat skapar tabbar lite olika.

Å herre. Du kan ju inte på riktigt mena att det är acceptabelt beteende att blanda tabbar och olika antal mellanslag för indentering hej vilt bara för att det är tillåtet rent syntaktiskt. Om det är ett problem för dig att ett språk kräver korrekt och konsekvent indentering säger det en hel del om hur koden du skriver ser ut.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filidutten:

Är denna kurs värt att köpa? Det är 93 % sale men jag undrar om det är bättre att kolla på gratis video på Youtube istället och ändå erhålla samma kunskap. Verkar som man får certifikat när man är klar med kursen som kanske är bra att ha med i sitt CV eller linkedln.

Beror på din nivå. Men mängden material för priset skulle jag iaf säga är värt det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av kwame:

Hallå där!
Så, jag har nu gjort klart min första kurs som täcker C.
Nu börjar nästa som handlar om Java.

1. Vad tycker ni om Java?
Rent spontant, det lilla jag kollat så känns det väldigt krångligt jämfört med C?

2. Någon som har tips om en bra hemsida/Youtube med diverse föreläsningar om Java?
Har kollat lite själv men inte riktigt hittat någon jag funnit bra.

Java är ett utmärkt val! Det är effektivt och snabbt och världens mest populära språk.
Nu har Oracle gjort om lite förändringar i Java så att det Java som lärs ut på universitet är rätt föråldrat, men ändå fungerande.

Senaste Java-version är Java 14.

Bästa är Udemy om du vill ha det bästa utav det bästa!

Notera att man kan utveckla Iphone appar i Java nu via GluonHQ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Å herre. Du kan ju inte på riktigt mena att det är acceptabelt beteende att blanda tabbar och olika antal mellanslag för indentering hej vilt bara för att det är tillåtet rent syntaktiskt. Om det är ett problem för dig att ett språk kräver korrekt och konsekvent indentering säger det en hel del om hur koden du skriver ser ut.

Jag tror Du missat detta som jag skrev eller så har Du helt andra avsikter med din kommentar.

Citat:

Visade det sig att dom olika redigeringsprogrammen jag nyttjat skapar tabbar lite olika

Med betoning på "skapar", inte på hur dom såg ut.

För ögat så såg dom identiska ut. Du som verkar duktig kan kanske gissa på vilket sätt dom olika programmen skapade tabbar som såg identiska ut för ögat men som man kunde se tydligt skillnaden i MC men inte i Nano.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Vill tack för tipset om denna: https://www.udemy.com/course/java-the-complete-java-developer...

Helt sinnessjukt bra kurs! Allt som jag inte riktigt greppat ännu på lektioner går denna igenom 100 gånger bättre så man förstår det direkt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag tror Du missat detta som jag skrev eller så har Du helt andra avsikter med din kommentar.

Med betoning på "skapar", inte på hur dom såg ut.

För ögat så såg dom identiska ut. Du som verkar duktig kan kanske gissa på vilket sätt dom olika programmen skapade tabbar som såg identiska ut för ögat men som man kunde se tydligt skillnaden i MC men inte i Nano.

I de flesta editors kan man ställa in om man vill att tab faktiskt ska bli tab-karaktärer, eller ett visst antal mellanslag. Nano lägger in faktiska tab-karaktärer om man inte ställer in "tabstospaces". Någon av de andra editors du använde lade nog in mellanslag istället. Sedan var editorn du kollade med i slutet antagligen inställd på att visa tabbar som lika många mellanslag som någon annan editor lade in. Det är lätt hänt när man hoppar mellan miljöer.

Att Python inte tillåter blandning av tabbar och mellanslag är en tillgång. Jag vet inte hur många gånger jag har gett bakläxa till elever som skrivit Java-kod med en blandning av tabbar och mellanslag. De upptäcker det inte eftersom det fortfarande är syntaktiskt korrekt, så koden gör det den ska oavsett. Ett simpelt exempel på varför det är dåligt att blanda är att tabbar renderas olika i olika miljöer, som 4 mellanslag i någon editor, men 8 i någon annan, eller kanske 2. Har man då blandat med faktiska mellanslag kan indenteringen se vettig ut för någon, men vansinning för någon annan (det är så jag upptäcker det, för eleverna såg det säkert vettigt ut). Kör tabbar eller x antal mellanslag, men blanda ej!

Kan också notera att det är lite risky att hoppa mellan editors på UNIX-like operativsystem och Windows om man inte har koll på teckenkodning och radbrytningar, då dessa typiskt skiljer sig.