Köpt Samsung 860 EVO - men märker inte så stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Köpt Samsung 860 EVO - men märker inte så stor skillnad?

Hej,

Har väldigt länge sedan jag satt och pillade med datordelar osv, så kanske har missat något. Men har uppgraderat till en Samsung 860 EVO till min laptop på jobbet då den började sega lite. Minnet var okej, processorn okej, sista saken var då hårddisken, vilket är ordnat nu.

Operativsystem: Windows 7 Pro 64-bit
Laptop: Dell Latitude E6540
CPU: Intel Core i5-4310M 2,7GHz
RAM: 2x4 GB DDR3 1600MHz
Tidigare hårddisk: Mekanisk HDD Seagate 500GB 5400rpm
Ny Hårddisk: SSD Samsung 860 EVO 500GB

Men så som jag har läst att många skriver och säger att datorn flyger helt plötsligt och det är enorm skillnad, jag har hittills faltiskt inte märk stor skillnad alls. Jag klonade vanliga hårddisken för att få över allt exakt som det var pga att det är en arbetsdator. Men trodde faktiskt jag skulle märka mycket större skillnad.

Något jag missat? Något jag behöver göra?

Uppdatering:
Har även fått en ny laptop från jobbet, Dell 5590 med Core i5, 16GB RAM, Micron 110 (?) 256GB SSD och Windows 10. Den känns betydligt rappare faktiskt.

Tack!

Permalänk
Medlem

Nog ska du märka rejäl skillnad i många delar när du byter från mekanisk till SSD.

En sak som påverkar är i vilket läge disken är/kommunicerar. Om porten är ställd (i BIOS) till IDE så går det betydligt sämre, den ska vara ställd som AHCI (kolla upp vad mer man måste göra, risken är att Windows inte startar om du bara ändrar det).
Se även till att datorn har rätt drivrutiner för diskkontrollern, Intel RST. Även om det brukar kunna lösa sig någorlunda med W10.

Sen kan det även vara så att datorn har en massa skräp installerat, så att det går tungt ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

Stort tack för ditt svar! Startade om datorn nu, märkte att jag kommer till login på 30 sekunder, sen är inne på datorn efter 1,5 min.

Hur kollar jag det med drivrutinen för diskkontrollen?

- Har totalt ca. 30 st bilder på datorn.
- Använder bara Firefox, Excell, VPN, Outlook, Skype på datorn typ, så inget tungt.
- Inte massa "skit" installerat på hårddisken och det finns lagom med utrymme kvar på disken.

Har fått en nyare laptop från jobbet, Dell Latitude 5590. Den har också Core i5, 16GB RAM och Micron 110 256GB SSD med Windows 10 dock, den datorn startar betydligt snabbare och känns generellt mycket rappare. Dock är den helt ny. Den jag har nu är ca. 5-6 år gammal, dock alltid varit försiktig med att inte installera massa skit som inte används och har inte filmer, massa bilder, videon, spel osv på den.

Glömde att påpeka att jag kör Windows 7 Pro 64-bit på laptopen som jag precis köpt Samsung 860 EVO till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sedde007:

Hej,

Stort tack för ditt svar! Startade om datorn nu, märkte att jag kommer till login på 30 sekunder, sen är inne på datorn efter 1,5 min.

Hur kollar jag det med drivrutinen för diskkontrollen?

- Har totalt ca. 30 st bilder på datorn.
- Använder bara Firefox, Excell, VPN, Outlook, Skype på datorn typ, så inget tungt.
- Inte massa "skit" installerat på hårddisken och det finns lagom med utrymme kvar på disken.

Har fått en nyare laptop från jobbet, Dell Latitude 5590. Den har också Core i5, 8GB RAM och Micron 110 256GB SSD med Windows 10 dock, den datorn startar betydligt snabbare och känns generellt mycket rappare. Dock är den helt ny. Den jag har nu är ca. 5-6 år gammal, dock alltid varit försiktig med att inte installera massa skit som inte används och har inte filmer, massa bilder, videon, spel osv på den.

Glömde att påpeka att jag kör Windows 7 Pro 64-bit på laptopen som jag precis köpt Samsung 860 EVO till.

Du borde rimligen få en prestandaknuff med Samsung Magician installerad. I programmet, som finns här, kan man bocka i att Samsung Magician använder en liten del av datorns RAM som cache.

Något många glömmer i sin iver är att faktiskt ta sej tid att läsa det som står på websidan, därför denna diskreta påminnelse om att läsa först och agera sen

Drivrutin för diskkontroll kan du hitta i Control Panel-> Device Manager-> Storage Controllers.
I Device Manager hittar du även Disk drives, du uppdaterar med högerklick och välj "Update driver".

Lite långsökt men... kan det vara så att din dator har Sata-II men inte Sata-III?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Samsung Magician, dock inte gjort någon ändring i programmet. Såg inte så mycket som kunde ändras, defragmenterade disken bara.

Har sökt efter ny drivrutin, högerklickade på disken i Enhetshanteraren och valde att uppdatera, står att det inte finns nyare. "De bästa drivrutinerna för enheten är redan installerade".

RAPID Mode har jag valt att inte aktivera, vissa skriver att man inte ska det?

TRIM Status - System performance can be enhanced through this feature - Detta har jag inte startat än. Provar med det nu.

Har sökt på Google efter min laptop, men då den har utgått så hittar jag inte speccen. Ringde Samsung idag, de nämnde också att om det inte är SATA3 så får jag inte full kapacitet.

Permalänk
Medlem

Vinsten med SSD gentemot snurrdisk är söksnabbheten - speciellt om det handlar om småfiler som skall läsas in (och normal windowsinstallation har typ tvåhundratusen av dem) - inte om överföringen sedan går med 300 MB/s (SATA II) eller 600 MB/S (SATA III)....

men det är också skillnad i startsnabbheten mellan win7-OS och en win10-OS och skall man göra skarpa jämförelser så bör det göras mellan installationer med samma OS-version.

Ganska mycket av starttiderna är att vänta ut olika drivrutiners väntetider för att resp HW skall hinna svara, nätverksprylar som att hämta och vänta på att tilldelas IP-adress, kolla om det är uppdateringar att hämta mm.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Tack för ditt svar! Hur kollar jag om den letar efter uppdateringar osv som du nämner? Jag har inga specifika nätverksprodukter som ska anslutas.

Är kanske jag som hade för höga förväntningar. Känns som min laptop borde ha SATA-3, hur kan jag se detta? Det är en Dell Latitude E6540. Finns inte längre så hittar inte.

Permalänk
Medlem

Om du kör en vända i UserBenchmark - hur ser det ut då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Program som hdtune (benchmarkprogram för hårddiskar finns/fanns gratisversioner) så märker du ganska snabbt om det arbetar med 300 eller 600 MB/s gränssnitt.

Är det SATA II med 300 MB/s så kommer det ligga stumt på 225 - 250 MB/s vid läsning.

vid SATA III runt 530 - 550 MB/s

I princip ingen modern och välrenommerad SSD går speciellt mycket under 500 MB/s vid läsning[1], så läses inte mer än 220 - 250 MB/s så är det SATA 2 gränssnitt.

det som är den stora fördelen med SSD gentemot snurrdiskar är SSD:s väldigt låga söktid - många disktestprogram mäter sällan mer än 0.1 ms för SSD medans på snurrdiskar kan genomsnittliga söktiden ligga mellan 9-20 ms

[1] Skrivning är en annan femma där kan det ta tid och beroende på minnescell-typ där TLC och QLC-minnen är långsamma att skriva i jämförelse med SLC och MLC-celler. Många SSD har också olika strategier med cache där man kan snabbt (nära 600 MB/s) någon eller ett mindre antal GB i batch med vilotid mellan - men försöker man kopiera en bluray-iso på SSD så märker många att de första GB går snabbt - sedan blir det segt, så segt att somliga moderna snurrdiskar faktiskt går fortare i att överföra stora och långa filer kontinuerligt (modern stor snurrdisk kan ligga uppemot 240 MB/s kontinuerligt i början när den skriver i ytterperferi)

Permalänk
Medlem

Stort tack för era svar! Ska prova UserBenchmark nu.

Provade att sätta in SSD-disken i en annan laptop som är lite nyare än denna, men inte lika ny som den nyaste jag fått via datorn. Var samma sak där.

Permalänk
Medlem

@Joppis:

Intel Core i5-4310M = 54,1% (Above average).
Intel HD 4600 (Mobile 1,15GHz) = 3,66% (Terrible).
RAM (Dell 4GB + Samsung 8GB) = 46,9% (Average)

Samsung 860 Evo 500GB-kr 671
Bench: 105% (Outstanding)

Sequential
Read: 482
Write 373
Mized: 328
SusWrite: 365
87% 387 MB/s

Randon 4K
4K Read 32,6
4K Write 116
4K Mixed 43,8
167% 64,2 MB/s

Deep queue 4K
DQ Read 185
DQ Write 346
DQ Mixed 178
160% 236 MB/s

Permalänk
Medlem

@xxargs: Svarar två gånger så ni båda får notis om det, vet inte om ni får det annars.

Intel Core i5-4310M = 54,1% (Above average).
Intel HD 4600 (Mobile 1,15GHz) = 3,66% (Terrible).
RAM (Dell 4GB + Samsung 8GB) = 46,9% (Average)

Samsung 860 Evo 500GB-kr 671
Bench: 105% (Outstanding)

Sequential
Read: 482
Write 373
Mized: 328
SusWrite: 365
87% 387 MB/s

Randon 4K
4K Read 32,6
4K Write 116
4K Mixed 43,8
167% 64,2 MB/s

Deep queue 4K
DQ Read 185
DQ Write 346
DQ Mixed 178
160% 236 MB/s

Permalänk
Medlem

Hade undvikit kloning och istället kört en ren installation

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är inte konstigt att det är kasst, något integrerat. Haft laptopen i 5-6 år nu som sagt, var säkert inte helt ny när jag fick den heller.

Anledningen till att jag inte använder den nyaste laptopen som jag fått från jobbet är dels för att den är väldigt låst, dels pga Windows 10 samt även pga tangentbordet, gillar inte att pilarna är små och vant mig väldigt mycket vid detta tangentbordet.

Men visst, den nya är betydligt rappare.

Jag använder nästan bara Firefox, tidigare när jag öppnade Google Chrome så tog det liten stund då det inte använts på länge. Nu öppnas det omgående, så en viss skillnad måste jag säga att jag nog ändå märker.

Windows 7, startar det slöare än Windows 10?

Permalänk
Medlem

Samsung Magician är nyckeln, jag håller med Techs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sedde007:

Windows 7, startar det slöare än Windows 10?

WIN10 har man gjort ännu mer grepp och förberedelse för snabbstart än win7, man stänger inte ens filsystemet utan en användaravstängning är mer lik en sleep-läge än att faktiskt stängt av datorn.

skall man stänga filsystemet (vilket man lär sig om man sedan skall komma åt filsystemet skrivbart från linux...), så skall man hålla ned väster skifttangenten samtidigt när man ger avstängningskommandot - då först stängs filsystemet på korrekt sätt (och det tar lite längre tid att starta senare).

Så nej du kan inte bedöma hur fort WIN7 'borde' starta genom att kolla hur fort en WIN10 startar

skall man jämföra meningsfullt så måste det vara samma OS.

---

SSD verka läsas med drygt 480 MB/s - så det är definitivt SATA3 till din SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sedde007:

Jag har installerat Samsung Magician, dock inte gjort någon ändring i programmet. Såg inte så mycket som kunde ändras, defragmenterade disken bara.

Har sökt efter ny drivrutin, högerklickade på disken i Enhetshanteraren och valde att uppdatera, står att det inte finns nyare. "De bästa drivrutinerna för enheten är redan installerade".

RAPID Mode har jag valt att inte aktivera, vissa skriver att man inte ska det?

TRIM Status - System performance can be enhanced through this feature - Detta har jag inte startat än. Provar med det nu.

Har sökt på Google efter min laptop, men då den har utgått så hittar jag inte speccen. Ringde Samsung idag, de nämnde också att om det inte är SATA3 så får jag inte full kapacitet.

Defragmentering behövs inte med en SSD, Windows 7 egna Defrag kan du avaktivera/ändra till ej schemalagd. Risken finns att det på sikt förkortar livslängden på en SSD med ett gammalt OS. Jag kan ha fel så någon får gärna rätta mej.

Det är funktionen "Rapid Mode" i Samsung Magician som använder en del av datorns RAM som cache. Man måste själv aktivera det, det räcker alltså inte bara att installera Samsung Magician och tro det kickar igång och snabbar upp läs/skrivhastigheterna omedelbums.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Man behöver inte defragmentera ofta - men ett par gånger per år skadar inte och med vettigt defragmenteringsprogram så flyttas inte hyffsat sammansatta filer heller utan de brukar gå på de värst fragmenterade filerna först.

varför - för att TRIM skall kunna jobba effektivt så vill den ha 8-64 Mbyte sammanhängande block utan överlapp i blockgränser för att kunna 'för-radera'

är SSD utspridd med sönderhackade filer som om det vore skjutet med hagelgevär över diskytan så finns det inte så många större sammanhängande block kvar och då kommer inte TRIM att köras utan ignoreras fast OS skickar hela tiden data om lediga sektorer

Permalänk
Medlem

@sedde007:
Som @Cenorida nämnde, byter du disk så bör du ominstallera för att det ska bli optimalt. Kan vara därför du inte märker så stor skillnad också. Det som du märker mest på är när du laddar större spel. Nu var det ett tag sen men när min sambo bytte till ssd och hade installerat sims 3 så tog det ca 30s att ladda istället för drygt 1,5 min

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Cenorida: @fragwolf: Anledningen till att jag klonade är för vi har en en del program, inställningar osv installerade från bolaget som jag ville ha med. Har Windows 7 Ultimate 64-bits hemma som jag hade kunnat köra in. Vet bara inte hur uppskattat det hade varit från jobbet. Endast därför jag gjorde en kloning.

Känner att systemet är lite kvickar nu faktiskt. Trodde bara att det skulle vara mycket större. Var väldigt länge sedan jag pillade med datorer, så har inte hängt med alls på sistone.

För övrigt. Var inne på Dells hemsida nu och hittade programmet SupportAssist. Den rensade lite filer, uppdaterade en del drivrutiner, BIOS osv.

Tycker ni jag ska aktivera RAPID mode?
Tycker ni att jag borde fortsätta med att ha TRIM aktiverat?

Åter igen, stort tack för alla era svar än så länge.

Permalänk
Medlem

@Techs: Tack! Jag defragmenterade en gång bara för jag såg att det var 1%. Ska inte göra det fler gånger, tack!

Permalänk
Medlem

Uppdaterade lite drivrutiner med Dell Support Assist och precis Intel Driver Support Assistant. Nu när jag uppdaterade med Intels program så tog datorn första gången 3 min att starta upp, nu tar det 2.1 min. Jag kommer till login-rutan där jag skriver in lösenordet på 15-16 sekunder, det är allt efteråt som dröjer väldigt.

Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sedde007:

@Techs: Tack! Jag defragmenterade en gång bara för jag såg att det var 1%. Ska inte göra det fler gånger, tack!

Skadar inte att defragmentera någon eller ett par gånger per år, men är fragmenteringen bara på 1% så finns det ingen behov av defragmentering ändå, men är det över 10% så skulle jag i alla fall köra en gång med defragmentering även på SSD då det trots allt underlättar jobbet för SSD även om det inte märks så mycket prestandamässigt som med snurrdisk.

att defragmentering skulle slita mycket på SSD är kraftig överdrivet, speciellt när defragmenteringsprogrammen inte flyttar runt mer än de filer som behöver plockas ihop från sina smulor spridda över hela lagringsytan. Det finns annat som är mycket värre, som windows ideliga uppdateringar eller när ny patch kommer till olika spel, eller att man laddar hem torrents - då är det många GB som skrivs om och flyttas var gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sedde007:

Uppdaterade lite drivrutiner med Dell Support Assist och precis Intel Driver Support Assistant. Nu när jag uppdaterade med Intels program så tog datorn första gången 3 min att starta upp, nu tar det 2.1 min. Jag kommer till login-rutan där jag skriver in lösenordet på 15-16 sekunder, det är allt efteråt som dröjer väldigt.

Några tips?

Det låter som att du har väldigt många program som startar vid inlogg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@xxargs: Tack för ditt svar, då vet jag!

Inte märkligt att datorn startar segare när jag uppdaterade med Intel Support Assistant? Datorn startade på ca. 1,5 min innan, nu är det 2,1-3 min. Jag kommer till rutan där man loggar in väldigt snabbt, ca. 15 sek.

På min nya jobbdator så kommer jag till login på ca. 13-14 sekunder och är inne i Windows på 15-16 sek. Lite skillnad

Permalänk
Medlem

@evirob:

Dessa har jag som startar, stängde igår ned 3-4 olika program för ljud (ljudet funkar ändå):
TightVNC
ESET Antivirus
Dell Touchpad (visar en pris på var jag rör plattan?!)
Intel Rapid Lagringsteknologi
Intel HD-grafik
Intel PROSet Trådlös WiFi
Samsung Magician
Intel Managment & Security Status (nytt tror jag)

Under Autostart
Dropbox
Dropbox Update
Alps Point-device Driver
Delayed Launcher
IgfixTray
Intel PIconStartup
Intel Proset/Wireless
Intel USB 3.0 Monitor
Intel Wireless Bluetooth
Samsung RAPID Mode
TightVNC

Kan/borde jag stänga ner någon av dessa? Detta är vad jag ser vid pilen vid klockan nere till höger.

Permalänk
Medlem

Kom på en fråga nu. Räcker det att jag har installerat och ställt in Samsung Magician, eller ska jag ha programmet igång också när jag använder datorn?

Permalänk

Det låter spontant som att datorn väntar på något efter du skrivit in lösen (kanske något i ert företagsnätverk som inte lirar och väntar en viss tid på ett svar innan det går vidare), du har ju inte så många autostart menar jag..

Som kuriosa har jag nyss installerat Win10 pro 32-bit på en gammal HP nx9420 med 3gb ram och en Kingston SSD, den bootar typ på 10s till login och ytterligare 10-15s innan allt är igång. Innan SSD tog det ca 3 min innan man såg desktop samt att man märkte att HDD var det som begränsade hur snabbt t.ex. en webbsida laddade. På den datorn gick det från oanvändbar till ok surf/skriv-dator för de 349 kr som SSD kostade nu i jul..kändes värt att prova.

Permalänk
Medlem

@MickeP123: Okej,, undrar vad det kan vara. Tar lika lång tid på jobbet nämligen. Tips på vad jag kan göra/prova för att se vad som tar tid? Den nya laptopen jag har fått bootar betydligt snabbare. Dock Windows 10 Pro på den.

Jag har dessutom uppgraderat RAM-minnet till 16 GB (8x8GB) nu.