Veckans fråga: Hur stor TV har du hemma?

Permalänk
Medlem

@ELF: 120 hz finns på de flesta nya även om det inte står det, men oftast bara i 1080p i 4k är det bara splitternya som stödjer det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en Sony 46" LCD från 2010/2011. KDL-46NX710. Var riktigt flådig när jag köpte den. Ser dock inte mycket på den.

Köpte först en 50" plasma från Samsung. Med den hade ett sånt otroligt "spoltjut" att den inte blev långlivad.

Visa signatur

Stationär PC, iPad Pro 10.5, MacBook Air

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har ingen tv utan bara monitorer och projektorer.
Men jag kanske ska skaffa en nu när licensen är borta.

Borta och borta. Bytt namn och plats. Stackars dom som är 2 vuxna och 2 barn där barnen börjar jobba och tjäna egna pengar. Då får samtliga i hushållet betala licens. Drygt 100kr/månaden.

Åter till tråd

Jag kör 65/60/47/47.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

philips pus7202, 55", köptes på mellandagsrean 2017. Den storleken kändes mest vänlig mot plånboken då. Tv apparater har dock en tendens att krympa med tiden och jag kommer nog kika på en något större modell om några år, troligtvis 65" eller 75".

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Avstängd

60 plasma. Den börjar bli lite gammal nu dock. Färgerna är inte vad de har varit och den drar en hel del el. Kollar på 75 tum nu, lutar åt en Samsung qled, var nära att jag köpte en 8K häromdagen, men det känns lite overkill så jag klarar mig nog med 4K.

Permalänk

Har satsat mer på datorn en tv'n, så har endast en riktigt gammal 36" hemma som jag skaffade för många år sen.
Dock så har tjejen en riktigt bra 55", så tv-tittande sker mest hos henne.
Även den tv'n vi kommer använda oss av nu när vi flyttar ihop!

Permalänk
Medlem

Större är inte alltid bättre.

Förr i tiden innan TV-apparater på över 50 tum var överkomliga var det flera jag kände som hade både TV och projektor. Vanliga TV-program var (och är fortfarande till stor del) inte anpassade för stora skärmar.

Sen spelar förstås avståndet till skärmen roll för vilken storlek som passar bäst i rummet. Sitter man för nära känns det inte som HD.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Laxpudding:

Ja, det här med TV och TV blandas ihop väldigt ofta. TV måste inte användas för TV. Tror också att här på forumet är vi fler än (svenska) genomsnittet som köper TV utan att ha tanke på att använda TV:n för TV.

Själv har jag inte ägt en TV på 20 år och använder inte TV sedan lika länge. Jag testar och fördjupar mig enormt om TV då jag tycker det är viktigt. Men lägger inte alls energi på TV längre. Det är oviktigt.

Tror jag berättat på kontoret, om just TV-TV. Att jag för ett tag sedan fick för mig kolla "vanlig TV", visade sig koderna till Telia-boxen buggat ur i samband med flytt.. ett halvår tidigare. Säger något om hur ofta det är på tapeten. 🤷‍♂️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Ingen tv, 102" duk däremot.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem

48" Samsung i vardagsrummet. 32" Philips i sovrummet.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk

En Samsung UE40ES6535 från 2012 så en 40". Köpte först en 55" men både jag och sambon tyckte den såg groteskt stor ut så vi lämnade igen den och köpte 40" istället.

Nästa teve misstänker jag blir en 55", större än det kommer vi båda förmodligen rygga tillbaka och tycka att den är groteskt stor.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag är en tekniknörd med 50" LG plasma som är mer än 10 år gammal. Jag vet inte riktigt varför men jag har aldrig något sug på att uppgradera TVn så den får funka tills vi renoverar Tv-rummet när det kanska kan vara najs med något smäckrare. Förmodligen bidrar det också att det mest bara är reklam, värdegrundstv och trams på TV-kanalerna. Det är verkligen fantastiskt värdelöst ubud på TV och en massa kontruerade upplägg för distribution, rättigheter och därmed så dyra abonnemang som möjligt. Det blir liksom ointressant med TV då. Netflix har vi iofs men det är ju ngt man somnar till. Ska det ses riktig film eller casualgejma startar jag projektorn. Funderar allvarligt på om TV egentligen behövs i mitt hem hehe

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

55" från 2012 som fungerar bra fortfarande. Varit sugen på större ett bra tag, hade köpt större redan då om inte prisskillnaden varit så enorm för bara något steg upp.

Huvudsakligen för serier och konsolspel.
Men när allt fler spel även kommer till PC (RDR2 m fl) och färre är konsolexklusiva, minskar ju behovet av TV för konsolspel. Har flyttat till ny lägenhet och för att få till en bra möblering skulle jag behöva större.

Så årets BF blir intressant.
Tänker mig då gärna över 80", men toppmodellerna slutar ju vid 75".

Är även sugen på ny större skärm, ev i form av BFGD. Känns dock svårt att motivera att lägga uppemot 80k på bara skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

104" projektorduk som tyvärr används alldeles för lite. TV:n är på 47" och används bara för barnprogram nån gång i månaden.

Permalänk
Medlem

55" var det här.

Samsung 55" QLED Q7FN (120Hz, 2018), funderade på att köpa 65" men är glad att jag till slut inte gjorde det. Tycker nästan mina 55" är för stort i min lilla lägenhet..

I övrigt är jag riktigt nöjd med TVn, främst är det är riktigt trevligt med 120Hz och inte för hög input lag. Ska jag vara ärlig märker jag inte av något input lag what so ever i Rocket League tex.

Bilden är bra, skarp, har livfulla färger och TVn har bra med anslutningar. Kontrollen är härlig den med. Samsung har även bäst service/support imo. Det går att kolla i ett riktigt ljust rum och ändå få en bra upplevelse. Det är väl främst mörkare delar i filmer/serier som särskiljer den som sämre än många OLED.

Jag är inte överdrivet kräsen när det kommer till TV-apparater, jag skulle nog kunna dra en lott om vilken TV som helst över 15 000 SEK och jag hade nog varit nöjde hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Tillhör alltså då majoriteten av 55 Tum
Sitter på en vad jag tycker är helgrym Tv - Sony XE9005!

Permalänk
Medlem

32" äldre LCD.

Annars projektor.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, det här med TV och TV blandas ihop väldigt ofta. TV måste inte användas för TV. Tror också att här på forumet är vi fler än (svenska) genomsnittet som köper TV utan att ha tanke på att använda TV:n för TV.

Själv har jag inte ägt en TV på 20 år och använder inte TV sedan lika länge. Jag testar och fördjupar mig enormt om TV då jag tycker det är viktigt. Men lägger inte alls energi på TV längre. Det är oviktigt.

Låter rimligt och det är därför jag själv i praktiken inte har någon TV. Alltså, att kolla på TV är för mig helt ointressant. Jag skulle kunna tänka mig en stor TV eller projektor för film, men jag tycker inte det är värt pengarna. Till att börja med skulle jag behöva två ljudanläggningar och extra akustikbehandling. Mycket jobb och dyrt. Sen tycker jag bäst om filmer som ändå gör sig bra på en mindre skärm.
Att sitta nära min 27-tummare vid datorn där jag har riktigt bra ljud är inte så jäkla dumt. Eller hörlurar i sängen på en stor padda. Det är riktigt trevligt faktiskt.
Så, stor TV/hembio skulle bli onödig lyx, och så mycket pengar har jag inte. Om jag hade skulle det väl vara trevligt, men jag har dyra intressen som skulle gå före.
TV-spel sysslar jag inte, så det är ju inte heller en grej. Kanske en racing-rigg skulle vara nåt men då tror jag mer på VR.

Typ så tänker jag. Därför har jag endast en skitgammal 32" Samsung-TV jag fick av farsan och som jag inte ens orkat koppla in sen jag bytte lägenhet för 6 år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ingen TV, har inte haft nån på typ 15 år.

Varje gång jag funderar på att köpa en TV, vilket sker med jämna mellanrum, så tänker jag att mer tid framför en skärm kommer inte göra mitt liv bättre

Permalänk
Datavetare

55” 4k TV både hemma och i fritidshuset. Får duga ett par år till, men blir nog något snäpp upp i storlek nästa gång.

Eller ”TV”. Har nästan bara använt dem till Netflix, YouTube och TV-spel...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Projektor med 2 meter bred bild. Nästa projektor blir 3-3.5 meter bred bild, har redan duken men minns inte exakta bredden

Permalänk
Medlem

65" LG och 37" Phillips i sovrummet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

2st 4K OLED. 65” hos tjejen, 55” i min mancave. Inga inbränningar, det får man bara av butiksläge med skrikbildläget och TV4:as morgonsol. Jämförde med en QLED, skrikig bild utan svärta som dessutom inte hade Dolby Vision. Nej tack! Glädjande nog kommer Samsung med OLED med nått kvantfärgfilter snart. Hoppas LG kontrar så utvecklingen går framåt.

Fast glo på linjär-TV? Nää, Netflix, HBO, Amazon, Crunchyroll. Brukar byta lite tjänster då och då.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

102" med projektor TW9300. Enda nackdelen är HDR bilden blir ganska mörkt och jag måste släcka alla lampor

Permalänk
Medlem

Två stycken Sony A1 55". En i vardagsrummet och en i sovrummet.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

52" LG plasma från 2008. Kommer uppgradera till en LG oled 65" under black friday förhoppningsvis. Räknar med minst 35% rea...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

kan bara instämma i tv tv diskussionen. Jag testade tv abonnemang när jag flyttade och efter ett år insåg jag att jag kollat på tv kanaler en handfull gånger och då när det var nyinköpt. Har därför bara basutbud över antennjacket som jag aldrig använder. Däremot kör jag mycket "on-demand" tv via streaming tjänster osv.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Avstängd

60" såklart. Alla som väljer en större eller mindre TV-modell är givetvis patetiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En förvuxen 55" LG-monitor med mottagare.
Tror nog 55-65 ar det största jag kan klamma in i vardagsrummet...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, det här med TV och TV blandas ihop väldigt ofta. TV måste inte användas för TV. Tror också att här på forumet är vi fler än (svenska) genomsnittet som köper TV utan att ha tanke på att använda TV:n för TV.

Själv har jag inte ägt en TV på 20 år och använder inte TV sedan lika länge. Jag testar och fördjupar mig enormt om TV då jag tycker det är viktigt. Men lägger inte alls energi på TV längre. Det är oviktigt.

Precis så, när vi flyttade in i hus för ett par år sedan drygt så hade det ingen antenn, och förra ägaren hade plockat bort parabolen... Vi blev dock erbjudna 'TV över fiber' via lokala fibernätet, men kostnaderna det skulle innebära inkl. dåvarande TV-avgiften var löjligt höga, så TVn gavs bort till bättre behövande rätt fort.

Sen att frugan har en skärm kopplad till en chromecast är en annan femma.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.