Corsairs QL-fläktar RGB-belyser åt alla håll

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Varför denna RGB-hysteri?

För mig betyder RGB att det är en sämre produkt som säljs med RGB-dioder för att locka köpare.
Är inte alls bekväm med RGB-produkter på snart allting.
Vilka är målgruppen för RGB?
Jag kanske bara är för gammal, men jag vill inte ha datorlådan synlig ens för det behövs inte längre då vi inte längre använder oss av CD/DVD eller Disketter.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är du fel målgrupp. Typ en som köper en Nissan Micra och inte förstår alla som köper en stor SUV. Jag har RGB på på det mesta som går att ha. Samsung ligger lite efter på den fronten när det kommer till M.2. Men det fanns ju en SSD med RGB som inte gick att använda med dom på. Blev överhettad och då har det gått för långt. Blir inte produkten sämre förstår jag inte denna hets mot RGB, det ska dock finnas ett alternativ till dom som inte vill ha det, dvs dom ska inte behöva betala för något dom inte vill ha.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag har varit väldigt negativ till RGB tidigare men på senare tid har jag blivit mer tolerant. Problemet med RGB-fläktar, som jag ser det, är att tillverkarna riskerar att satsa mer på ljuseffekterna än att göra tystare och mer effektiva fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Du är tydligen inte ordentligt informerad.

* Röda LEDs gör datorn snabbare

* Blå LEDs reducerar datorns arbetstemperatur

* Gröna LEDs sänker energiförbrukningen

Vetenskapligt bevisat!

Du måste ha Gofaster Red som den ska bli snabbare. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är det någon som framstår som hysteriska om något så är det väl alla boomers på Swec med sin moralpanik?
Det är ingen som tvingar dig att köpa dessa fläktar så vad är problemet egentligen?

Ber om ursäkt att jag klev på en öm tå, vi avslutar diskussionen med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Då är du fel målgrupp. Typ en som köper en Nissan Micra och inte förstår alla som köper en stor SUV. Jag har RGB på på det mesta som går att ha. Samsung ligger lite efter på den fronten när det kommer till M.2. Men det fanns ju en SSD med RGB som inte gick att använda med dom på. Blev överhettad och då har det gått för långt. Blir inte produkten sämre förstår jag inte denna hets mot RGB, det ska dock finnas ett alternativ till dom som inte vill ha det, dvs dom ska inte behöva betala för något dom inte vill ha.

Med tanke på testresultaten så bör du nog vända på det, detta är en VW Polo med RGB-belysning.
Man brukar säga att man får det man betalar för, i det här fallet betalar man för en Porsche men får en VW Polo.
Den är nästan uppe i priset av en riktig kvalitetsfläkt men med urusel prestanda och ljudnivå i jämförelse.

Corsair QL120 71,8 m3/h till en ljudnivå av 26db.
För en hundring till får du en fläkt som ger 100m3/h med en ljudnivå på 25db och som är byggd för driftsäkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fel forum du är på Swec ^^
Kolla galleri så ser du ju varför.

Jo iofs, finns en hel del julpynt i galleriet. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Fel forum du är på Swec ^^
Kolla galleri så ser du ju varför.

Swerig-cancer*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Va, vänta nu.... RGB ?!? Jag som trodde alla varit hysteriska över KGB !

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Proffsmobbare

Det är förjävligt med valmöjligheter.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Med tanke på testresultaten så bör du nog vända på det, detta är en VW Polo med RGB-belysning.
Man brukar säga att man får det man betalar för, i det här fallet betalar man för en Porsche men får en VW Polo.
Den är nästan uppe i priset av en riktig kvalitetsfläkt men med urusel prestanda och ljudnivå i jämförelse.

Corsair QL120 71,8 m3/h till en ljudnivå av 26db.
För en hundring till får du en fläkt som ger 100m3/h med en ljudnivå på 25db och som är byggd för driftsäkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menade att om du gör allt för att gömma chassit så är du fel målgrupp för RGB. Precis som målgruppen för en Polo. Man köper ju saker efter sina egna behov.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

RGB i all ära, tycker att många bygger väldigt fina datorer med det ^^
Testade själv på det i min förra dator och fick bara skäll av gumman för det lyste när jag spela på kvällarna.
Fick med en tåd alltid stänga av det så fort hon skulle gå och lägga sig.

Så i nya builden fick färgerna tyvärr dö ut och mina fina komponenter är nu instängda i mörker 😕

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk

Roligt att läsa alla negativa kommentarer om RGB. Tur att inte alla har samma smak för då skulle livet bli jäkligt tråkigt. Jag själv kör sex stycken LL120 RGB fläktar i mitt chassi och det finns ju en miljon olika färg/ljuskombinationer som du kan laborera med. För mig blir det en mysfaktor i ett annars mörkt rym och jag störs definitivt inte av ljuset som är betydligt svagare än skärmens belysning. Mer RGB åt folket.

https://i.imgur.com/fBPlN2f.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Med tanke på testresultaten så bör du nog vända på det, detta är en VW Polo med RGB-belysning.
Man brukar säga att man får det man betalar för, i det här fallet betalar man för en Porsche men får en VW Polo.
Den är nästan uppe i priset av en riktig kvalitetsfläkt men med urusel prestanda och ljudnivå i jämförelse.

Corsair QL120 71,8 m3/h till en ljudnivå av 26db.
För en hundring till får du en fläkt som ger 100m3/h med en ljudnivå på 25db och som är byggd för driftsäkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

En hel decibel ?! Heliga Maria, en skandal som inte skådats sedan informationsbyrån avslöjades.

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

De har gjort skor med blinkande sulor i 20 år. De tvingar inte dig att köpa de bara för att de finns i utbudet. Tycker personligen det är schysst med RGB och att valmöjligheterna .Man kan ju alltid döda enhörningskräket med ett knapptryck. Förstår inte varför folk blir upprörda.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Med tanke på testresultaten så bör du nog vända på det, detta är en VW Polo med RGB-belysning.
Man brukar säga att man får det man betalar för, i det här fallet betalar man för en Porsche men får en VW Polo.
Den är nästan uppe i priset av en riktig kvalitetsfläkt men med urusel prestanda och ljudnivå i jämförelse.

Corsair QL120 71,8 m3/h till en ljudnivå av 26db.
För en hundring till får du en fläkt som ger 100m3/h med en ljudnivå på 25db och som är byggd för driftsäkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Låt folk välja själv vad de vill ha i sin burk. 1 decibel hit eller dit är nog rent ut sagt skit detsamma. Antingen sitter man med lurar på sig eller så har man externa högtalare när man använder datorn och då spelar det ingen nämnvärd roll om fläktarna låter lite mer. Har man en server eller dator som står och går 24/7/365 så väljer man nog knappast RGB över huvudtaget om man vill ja en tyst burk. Att sedan kvaliteten skiljer sig kan vara sant, men om vissa har pengar att lägga på billigare saker och sedan köpa nya när det går sönder så må ju det vara helt okej. Och du.... Jag har förresten en Polo som går alldeles utmärkt och inte har några brister alls. 😂

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Det är väl en smaksak! Tycker det är lite störande och fult ibland, men är det inte min burk så... rgb:a på liksom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

En hel decibel ?! Heliga Maria, en skandal som inte skådats sedan informationsbyrån avslöjades.

Läste du ens resten eller fastnade din hjärna på 1db?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Låt folk välja själv vad de vill ha i sin burk. 1 decibel hit eller dit är nog rent ut sagt skit detsamma. Antingen sitter man med lurar på sig eller så har man externa högtalare när man använder datorn och då spelar det ingen nämnvärd roll om fläktarna låter lite mer. Har man en server eller dator som står och går 24/7/365 så väljer man nog knappast RGB över huvudtaget om man vill ja en tyst burk. Att sedan kvaliteten skiljer sig kan vara sant, men om vissa har pengar att lägga på billigare saker och sedan köpa nya när det går sönder så må ju det vara helt okej. Och du.... Jag har förresten en Polo som går alldeles utmärkt och inte har några brister alls. 😂

Nu var det faktiskt väldigt mycket mer luftflöde ihop med 1db mindre oljud, men du fastnade visst oxå vid 1db.

Men du...Tycker du att VW Polo inte har en enda brist så förstår jag ditt dilemma, ska inte försöka mig på att ge dig tips om att det finns bättre produkter då du redan bestämt dig för det sämsta. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Läste du ens resten eller fastnade din hjärna på 1db?

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen är att allt är subjektivt .
Du finner rgb onödigt, vissa är totalt ointresserad av marginella ljud eller temperaturskillnader.

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Nu var det faktiskt väldigt mycket mer luftflöde ihop med 1db mindre oljud, men du fastnade visst oxå vid 1db.

Men du...Tycker du att VW Polo inte har en enda brist så förstår jag ditt dilemma, ska inte försöka mig på att ge dig tips om att det finns bättre produkter då du redan bestämt dig för det sämsta. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Och vissa prioriterar RGB utöver luftflöde samt ljud, men som sagt var så kan man inte diskutera med vissa som oavsett vad man än säger har en egen uppfattning och det må så vara, men låt bli att klanka ner på andra bara för att de har en annan syn på saker och ting. Och jämför man exempelvis Polo och Koenigsegg så finns det givetvis stora skillnader, men oavsett så handlar allt om vad man vill ha ut av bilen eller vad den nu än är man jämför med. Och nej... Jag ser inga brister i Polo med tanke på hur jag använder den och vad mitt syfte till att ha bil är.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har varit väldigt negativ till RGB tidigare men på senare tid har jag blivit mer tolerant. Problemet med RGB-fläktar, som jag ser det, är att tillverkarna riskerar att satsa mer på ljuseffekterna än att göra tystare och mer effektiva fläktar.

Finns en del RGB-fläktar som ger riktigt bra prestanda. Fractals Prisma, Corsairs MLPRO Platinum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Poängen är att allt är subjektivt .
Du finner rgb onödigt, vissa är totalt ointresserad av marginella ljud eller temperaturskillnader.

Nej du missar poängen helt. Diskussionen var inte huruvida RGB är onödigt. Diskussionen var att du betalar mer för en objektivt sämre produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ber om ursäkt att jag klev på en öm tå, vi avslutar diskussionen med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken diskussion? Du undviker frågeställningen och försöker får det till att handla om mig. Det är inte jag som sitter på höga hästar skuldbelägger alla som gillar RGB-belysning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vilken diskussion? Du undviker frågeställningen och försöker får det till att handla om mig. Det är inte jag som sitter på höga hästar skuldbelägger alla som gillar RGB-belysning.

Du kallade mig för en boomer för att jag ställer en fråga, kryp tillbaks till mammas källare...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumbullen:

Nej du missar poängen helt. Diskussionen var inte huruvida RGB är onödigt. Diskussionen var att du betalar mer för en objektivt sämre produkt.

Ja absolut gör man det men så länge det är ett medvetet val spelar det ju ingen roll :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nu var det faktiskt väldigt mycket mer luftflöde ihop med 1db mindre oljud, men du fastnade visst oxå vid 1db.

Men du...Tycker du att VW Polo inte har en enda brist så förstår jag ditt dilemma, ska inte försöka mig på att ge dig tips om att det finns bättre produkter då du redan bestämt dig för det sämsta. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Alla småbilar har brister men du får gärna nämna en småbil som är överlägset bättre.
Du kan ju inte jämföra en polo med en bil i lyx/sportklass då de är ämnade för helt olika behov.

Sen fattar jag inte varför folk blir så butthurt, ja folk får köpa och tycka va de vill precis som jag har rätt att tycka att rgb är fult, vi är ju på ett diskussionsforum inte sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Alla småbilar har brister men du får gärna nämna en småbil som är överlägset bättre.
Du kan ju inte jämföra en polo med en bil i lyx/sportklass då de är ämnade för helt olika behov.

Sen fattar jag inte varför folk blir så butthurt, ja folk får köpa och tycka va de vill precis som jag har rätt att tycka att rgb är fult, vi är ju på ett diskussionsforum inte sant?

Varför ska jag nämna en småbil utan brister?

Ni får köra era småbilar och RGB hur mycket ni vill, men när en nyhet endast handlar om RGB får fansen finna sig i att det kommer reaktioner. 😘

Skickades från m.sweclockers.com