Veckans fråga: Hur stor TV har du hemma?

Permalänk
Avstängd

55", och byter inte TV till eventuellt 65" förrans man får t.ex. en OLED eller microLED till hyfsat billig peng.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har ingen tv utan bara monitorer och projektorer.
Men jag kanske ska skaffa en nu när licensen är borta.

Borta är den inte 😀😀 du har den på skattsedeln 😀
Men man stör sig inte på den och den är lägre nu.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

42" Panasonic Plasma, väntar på 48" OLED TV från LG som ryktas släppas nästa år, 55" är aningen för stort i vårt vardagsrum, annars hade jag bytt tidigare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

65" OLED C8, hade en 55" C7 i några månader men 55" är för litet så gav den till föräldrarna, bara väntar på 77" OLED ska hamna under 30k.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

65"OLED C9. Sjukt bra TV.

Permalänk
Inaktiv

65" men det känns aningen litet nu i nya lägenheten, sitter ca. 4m ifrån bilden.

Permalänk
Medlem

55 LG OLED b6. Inbränningar? Inte på 3 år, spelar spel, ser på morgonprogram varje dag(sol loggan)
Hade jag fått gjort om mitt köp hade jag köpt en 65 tummare.
TVn är helt enkelt otroligt bra. Bilden är verkligen heeelt sjukt bra, speciellt i 4k med HDR eller dolby vision.
Bästa köpet och största lyftet jag upplevt. Hade en LED från 2013 innan. Riktig skitbild jämfört med denna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

55" Samsungs toppmodell 2013 inköpt 2014
jag har även en Sony 52" på övervåningen, när någon av dessa går sönder då blir det en av dom bästa runt 75" kommer antagligen köpa så stor som jag får plats med. frågan är om det blir 8K eller ej

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk

Har en 42" inköpt för 7-8 år sen.
Får se hur länge till den håller

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande Sony KDL40EX723 från 2012, den Tvn som var vad dagens Tv'n har för sina funktioner med HDR och 4K, då den Tvn har Full HD Och 3D.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hej,

Har nyligen skaffat en Sony 65” XG8599

Testade att köra den på min PC
6700K + 1080ti + HDMI / DP appdapter

Får en fantastik fin bild, skarp, inga släpp m.m

Får en bättre upplevelse när sitter och spelar i soffan
Än när jag sitter vid min Alienware 35” gaming monitor
med samma dataspec.

Enligt säljaren så har Sonys proc mm utvecklat en kommunikation
Där tvn kommunicerar kanon fint med pcn graffikort!,,,,

Förutom att den funkar bra till PC spel, så är det en riktigt bra TV
som har många finesser bl.a. annat så finns det röststyrning riktigt läckert
och smidigt.

Sen är bilden rena drömmen och storleken är perfekt om
man inte sitter allt för långt från TV:n

Nils

👍🏻🌷👍🏻🌷

Permalänk
Avstängd

55" 4k med ambilight i sovrummet, Äldre 60" 1080p plasma i vardagsrummet.
Ska defenitivt hålla ögonen öppna efter något i 70-75" storlek för att ersätta vardagsrums TV'n med under black friday

Permalänk
Medlem

2x55" inväntar blackfriday för att se om man kan hitta en 75" jag har hela tiden sagt att jag ska gå på q-led men nu tycker jag det kommit trevliga oled så man är rätt kluven i valet särskilt då jag verkligen gillar konceptet med tavelram på samsung.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

55” OLED, verkar vara i minoritet som bara har _en_ TV. Vad gör ni med alla era apparater, det är ju mest skit på TV, så film eller TV-serie är det enda som rullar på min, men när det rullar ska det se bra ut!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

77” OLED. C8 från LG. Funkar helt okej i lilla vardagsrummet. I stora vardagsrummet har jag projektor och motoriserad duk.
Projektor: JVC DLA-N7 (4K, LCOS)
Duk: 154” EuroScreen Freya Tab-tension re-act 3.0

Har prytt stora v-rummet med åtta recliner-fåtöljer. Biostolarna med recliner var ganska fula så fick bli lite stiligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

1 st 77” LG Oled C9 i biorummet. 1 st 65” Panasonic Plasma i vardagsrummet. 55” Panasonic Plasma i sovrummet och slutligen en vit liten 32” Lcd i barnens rum

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jygge:

Borta är den inte 😀😀 du har den på skattsedeln 😀
Men man stör sig inte på den och den är lägre nu.

Jo den är borta, nu är det ju en avgift som man måste betala oavsett innehav och då kan man ju lika gärna skaffa en tv igen, har inte haft tv sedan analognätet släktes men nu finn det ju skapligt stora tv som skulle funka att ha som monitor, bara att vänta på nått som fungerar, dvs tv med DP eller grafikkort med HDMI 2.1 stöd så dator hdr fungerar i 4k utan reducerad färginformation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bacon:

Tycker det är trist att det finns så få apparater i 60". Hade gärna köpt en men nu blir det 55" istället. 65" är lite för stort fysiskt.

Tillverkningsekonomi. Måste ha en tillverkning som på något sätt optimerad för den önskade storleken Annars blir det ordenligt dyrare än både 55:or och 65:or pga av lägre avkastning och ineffektivare utnyttjande av moderglasen.

Men det där går i vågor lite grann och när processerna utvecklas och siktar mot större storlekar hänger den sekundära storleken med.

60-tummare brukar komma från gen10-fabriker med 2880x3130 mm stora glas. Vilket ger 8 st. 60-tummare eller 3 st. 80-tummare. För gen 10.5 (2940x3370 mm) är det 8 st. 65:or och 6 st. 75:or. Får inte ut fler 60-tummare på dessa.

Men i takt med att fler efterfrågar 80 tum kanske utbudet på 60 tum ökar. Särkilt om glasen växer så att fler 80-tummare kan fås från samma glas. Men just nu är det 75 tum som är sweet-spot på största möjliga i förhållande till kostnad och då hänger 65-tummarna på.

Permalänk
Medlem

47" LG inköpt 2011. Funkar fortfarande perfekt, så den får stanna tills den går sönder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Hade en 65 tums lcd tv och PS4 PRO. Var på väg att köpa en LG 65 oled B9. Då plötsligt under en meditation fick jag en intuition att testa utan tv fram till black-friday. Detta hände för en månad sen och nu kan jag inte tänka mig att återgå till tvn. Mitt liv har förändrats så mycket så snabbt - jag känner mig Fri full av Liv o glädje. Mystiska upplevelser fyller mig och jag Är starkare än någonsin. Kreativitet blommar upp och lusten för att förändra världen jag ser Är stark.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har aldrig känt något riktigt behov av TV sedan början på 90 talet om man skall vara ärlig då jag tycker att den alltid blir en kompromiss då samtliga jag tittat på har för låg upplösning för att kunna dubblera som monitorer, "vanlig TV" har jag inte använt över huvud taget på mer än 15 år, ingen särskild orsak, har helt enkelt bara inte känt något som helst behov av den tjänsten, inte heller rundradio, tror inte jag använt rundradio sedan-92? eller någonting i den stilen då vi brukade lyssna på lokalradion, mest för att det var folk från stan man kände som gjorde programmen och insåg vikten av att kunna interagera aktivt med lyssnarna i form av telefonsamtal och annat, kan faktiskt tänka mig att någon av er hänger på detta forum idag då man ofta refererade till nördhumor, korta klipp på disketter folk skickat in, osv.

(Att jag sedan förmodligen är den person som har flest apparater och dessutom periodvis jobbat extra med att reparera "antika" radioapparater åt bekanta känns ju litet ironiskt, men kanske inte helt oväntat... ha ha (fast var nog mer en spinoff av DX intresset förr om åren och man hade kunskapen och apparater och verktyg redan från det) )

Har bara alltid tyckt att Svensk rundradio efter 80 talet varit rent ut sagt mördande tråkigt att lyssna på, det var ju annat när de fortfarande hade större andel vetenskapliga program, bygga/slöjda vettiga saker och inte bara en massa skit av träfiberskivor målade med billig akrylfärg som inte ens går att skänka gratis till loppmarknader sedan "bara för att det skall vara enkelt att begripa för alla" som idag, och liknande. Samma med TV, tyvärr. Visst har det fått ett litet uppsving idag med ett fåtal vettiga och intressanta serier men inte tillräckligt starkt argument för att det skall vara lockande att skaffa en TV igen om man inte själv kan styra utbudet på den utifrån egna val och välja bort all skit. Fast då hade man väl ändå inte tid att hänga vid den om man behöver vara mentalt närvarande i programmen också som förr antar jag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Thomas du är en stjärna. Jag har inte varit på väg att köpa några bildskärmar på länge men finner det alltid intressant att titta på dina recensioner och artiklar ändå för man lär sig så ofta något nytt man aldrig haft en tanke på.

EDIT: Denna kommentar var med anledning av inlägget om "moderglas" ska tilläggas, den kom inte bara ur luften.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Har en 75" Sony ZD9, har haft den i snart 2 år. Innan dess så hade jag en 65" Oled och en 80 " 1080p Sharp. Jag gjorde ett byte från 80" LCDn till Oled 65". Tyvärr för mig så klarade jag inte av en så liten bild som 65"" så det blev köp av en 75" Sony ZD9 som jag fortvarande är supernöjd med bla så har den över 800 zoner(local dimming) och den stödjer Dolby Vision som jag vill ha. Kan nämna att jag sitter ca 2,8 m från TVn...

Permalänk
Medlem

En 42" LG från 2009, fungerar fortfarande fint även om det skulle vara trevligt med iaf 50".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tephras:

Min TV pajjade nån gång i början av 2000-talet, sen dess har jag bara kollat på PC.

Roligt att så många skriver " tittar inte på tv" och "bara kollat på PC"

En TV är en skärm, en panel. (punkt)

Sen om man använder den till att spela på, titta på Tv, surfa, ja vad man än gör så måste man ha en skärm. Men man kan inte bara kolla på PC, att sitta o titta på en burk, det ger inte så mycket. Man måste ha en panel kopplad

Sen om det är en 15" fetskärm utan tv mottagare eller en 85" OLED med tv mottagare ?

We all need it

men facit är ju ändå... nyare o större, är roligare

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Monitor eller projektor, vanliga TV sändningar går ju digitalt, så man missar inget. Kanske radio vore en bättre liknelse.
TV borde dock vara ganska billigt nu när man ändå måste betala licens via skatten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

60" LG plasma från 2011 här. Kanon-TV, den är dummare än tåget precis som jag vill ha det. Väger typ 50kg och drar massa ström, men jag älskar den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Relik 📜

Har en 65" LCD från 2016, Philips 65PUS7601. Storleken passar väldigt bra i rummet, känner inget behov av fler tum. Däremot vore det najs med OLED och bättre HDR än nuvarande klarar.

Men, lär bli att hålla i pengarna i år. Nästa generation hoppas jag på att VRR etc tagit ytterligare ett steg, är vältestat och utbrett hos alla tillverkare. Då blir det maximal valmöjlighet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺

Ja, det här med TV och TV blandas ihop väldigt ofta. TV måste inte användas för TV. Tror också att här på forumet är vi fler än (svenska) genomsnittet som köper TV utan att ha tanke på att använda TV:n för TV.

Själv har jag inte ägt en TV på 20 år och använder inte TV sedan lika länge. Jag testar och fördjupar mig enormt om TV då jag tycker det är viktigt. Men lägger inte alls energi på TV längre. Det är oviktigt.

Permalänk
Medlem

Som jag möblerat finns ingen bra plats för en TV så har inget köpt någon. Projektor om jag skulle ha folk hemma som vill se film. Annars kollar jag allt vid datorn. Funkar kalas

Visa signatur