Permalänk
Medlem

Bygge med 3700x

Det är dags att gå över till den mörka sidan, dvs AMD. Det enda jag är säker på är själva processorn, resten är lite öppet. Men det här funderar jag på just nu iaf:

Det är främst två saker jag är lite osäker på:
1) Kommer RAM få plats med den kylaren? Har googlat en massa och typ hälften säger ja och hälften säger nej.
2) Finns det en kylare som är lite mindre men ändå tillräckligt bra? Jag vill ha luft och ljudnivå är viktigare än att nå så låga temperaturer som möjligt.

Egentligen tycker jag det är helt tokigt att lägga mer än 1500 kr på ett moderkort men på det stora hela spelar det ingen stor roll då jag uppgraderar ungefär var 5:e år.

Synpunkter och förslag mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Googlade runt i nån minut efter höjden på dom ramminnen och dom e 44 mm höga och Dark Rock Pro 4 stödjer 40 mm höga minnen.
Så nej, ser inte ut som det kommer att gå, och varför vill du ha RGB minnen med en kylare som e så pass stor att den hänger över all ramminnes platserna? Du kommer knappt att se dom.

Särskrivning
Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Googlade runt i nån minut efter höjden på dom ramminnen och dom e 44 mm höga och Dark Rock Pro 4 stödjer 40 mm höga minnen.
Så nej, ser inte ut som det kommer att gå, och varför vill du ha RGB minnen med en kylare som e så pass stor att den hänger över all ramminnes platserna? Du kommer knappt att se dom.

RGB skiter jag fullständigt i haha, jag har bara sett de här minnena bli rekommenderade om och om igen i typ varenda tråd om Ryzen (dessutom kommer de sitta monterade i en låda utan glas). Ang höjden så skriver en del att kylaren sitter högre än 40mm när den är monterad och sen kan man förmodligen flytta upp fläkten lite, men det är som sagt högst oklart.

Om du har några andra förslag på minne och kylare så tar jag tacksamt emot dem.

grammatik
Permalänk
Viking
Skrivet av mill:

Det är dags att gå över till den mörka sidan, dvs AMD. Det enda jag är säker på är själva processorn, resten är lite öppet. Men det här funderar jag på just nu iaf:

https://komponentkoll.se/bild/HMJTj.png

Det är främst två saker jag är lite osäker på:
1) Kommer RAM få plats med den kylaren? Har googlat en massa och typ hälften säger ja och hälften säger nej.
2) Finns det en kylare som är lite mindre men ändå tillräckligt bra? Jag vill ha luft och ljudnivå är viktigare än att nå så låga temperaturer som möjligt.

Egentligen tycker jag det är helt tokigt att lägga mer än 1500 kr på ett moderkort men på det stora hela spelar det ingen stor roll då jag uppgraderar ungefär var 5:e år.

Synpunkter och förslag mottages tacksamt!

Lägg inte så mycket på ett moderkort då:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Lägg inte så mycket på ett moderkort då:
https://komponentkoll.se/bild/YDvZa.png

Det är inte pengarna i sig som är problemet, mer principen haha. Ang MSI den här generationen så verkar många haft problem med just Tomahawk Max (instabilitet och svårt att få minnen att köra i rätt hastighet) och att MSI har varit lite slöa med uppdateringar. Det kanske bara är inbillning dock, det är oftast de med problem som hörst mest.

Är det 3200 MT/s-minnen? Kanske räcker. Det jag vill vara säker på är att kunna köra i den hastigheten som de är specade för, och i minst 3200 MT/s iaf. Hade bara fått för mig att 3600 var sweet-spot.

I framtiden vill jag ha möjlighet att uppgradera till 12-16 cores Ryzen 4000 så kanske like bra att köpa ett moderkort med vettigt VRM redan nu. Ingen som vet vad de kommer kräva såklart men större chans att Aorus X570 (eller liknande) klarar det än Tomahawk Max, tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Det är inte pengarna i sig som är problemet, mer principen haha. Ang MSI den här generationen så verkar många haft problem med just Tomahawk Max (instabilitet och svårt att få minnen att köra i rätt hastighet) och att MSI har varit lite slöa med uppdateringar. Det kanske bara är inbillning dock, det är oftast de med problem som hörst mest.

Är det 3200 MT/s-minnen? Kanske räcker. Det jag vill vara säker på är att kunna köra i den hastigheten som de är specade för, och i minst 3200 MT/s iaf. Hade bara fått för mig att 3600 var sweet-spot.

I framtiden vill jag ha möjlighet att uppgradera till 12-16 cores Ryzen 4000 så kanske like bra att köpa ett moderkort med vettigt VRM redan nu. Ingen som vet vad de kommer kräva såklart men större chans att Aorus X570 (eller liknande) klarar det än Tomahawk Max, tänker jag.

Har sagt samma sak tidigare men kan också vara jag själv som inbillar mig. Men det känns också som att MSI varit oerhört populära för denna generationens Ryzen processorer och att fler då får problem är naturligt. Tror istället att alla moderkorttillverkare har liknade problem med sina moderkort.

Har själv MSI B450 Tomahawk (Ej max dock) utan några problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Viking

@Cenorida: Ja, i stort sätt alla köper ju en msi bräda till sin ryzen 3000. Så det är väl inte så konstigt. Själv har jag dock inte hört något om några problem.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av mill:

Det är inte pengarna i sig som är problemet, mer principen haha. Ang MSI den här generationen så verkar många haft problem med just Tomahawk Max (instabilitet och svårt att få minnen att köra i rätt hastighet) och att MSI har varit lite slöa med uppdateringar. Det kanske bara är inbillning dock, det är oftast de med problem som hörst mest.

Är det 3200 MT/s-minnen? Kanske räcker. Det jag vill vara säker på är att kunna köra i den hastigheten som de är specade för, och i minst 3200 MT/s iaf. Hade bara fått för mig att 3600 var sweet-spot.

I framtiden vill jag ha möjlighet att uppgradera till 12-16 cores Ryzen 4000 så kanske like bra att köpa ett moderkort med vettigt VRM redan nu. Ingen som vet vad de kommer kräva såklart men större chans att Aorus X570 (eller liknande) klarar det än Tomahawk Max, tänker jag.

Om du ska uppgradera till en 16 kärnig så kan det ju vara smart att gå med x570. 3200 Mhz på minnen kommer ju helt klart räcka utan någon större skillnad mot 3600 Mhz. Du kan ju titta på benchmarks och se om det är värt 700kr extra för 3600 Mhz.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Kör med B450 Tomahawk, G Skill Flare X i 3600mhz 14-16-16 timings med 1.44v

Klarar 3600mhz 16-16-16 med 1.35v. Stock XMP är 3200 Cl14 1.35v

Riktigt sjyssta minnen och bräda. Klarar även att driva 3950x utan problem. Se nedan test från HUB.

https://youtu.be/J69aiJJEHzQ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Till slut blev det följande:

AMD Ryzen 3700X, 2999 kr
ASUS TUF GAMING X570-PLUS, 1599 kr
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 1399 kr
Corsair RM750X v2, 777 kr

Moderkortet blev lite dyrare än tänkt men fint med två st M.2 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Till slut blev det följande:

AMD Ryzen 3700X, 2999 kr
ASUS TUF GAMING X570-PLUS, 1599 kr
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 1399 kr
Corsair RM750X v2, 777 kr

Moderkortet blev lite dyrare än tänkt men fint med två st M.2 iaf.

Vart hittade du moderkortet till det priset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

Vart hittade du moderkortet till det priset?

Skickades från m.sweclockers.com

Inet hade ett begränsat antal till det priset för oss Swec-medlemmar. Gick åt väldigt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Inet hade ett begränsat antal till det priset för oss Swec-medlemmar. Gick åt väldigt fort.

Attans. Blev ett spontanköp av mig på 3700X, så nu gäller det att leta resten av systemet. Tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

Attans. Blev ett spontanköp av mig på 3700X, så nu gäller det att leta resten av systemet. Tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var egentligen inne på B450 Tomahawk Max, tycker det är ganska bra pris på den.