Permalänk
Medlem

Ingen av dessa tjänster whatsapp, viber, snapchat, signal ,telegram eller wickr är att lita på 100% när det gäller kryptering eftersom du inte själv sitter på nyckeln ska man vara säker med kryptering är det egen pgp som gäller. Helt klart att dessa appar ger lite extra säkerhet men är det något som absolut inte får komma ut skulle iaf inte jag använda någon av de apparna.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag är mest imponerad över att det är 2019 och du har tydligen aldrig använt Whatsapp

Varenda kotte jag känner, ung som gammal, har använt Whatsapp som primär meddelandetjänst i flera år.

I Finland ja. I Sverige har Whatsapp ingen särskilt stor spridning.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: sitter inte bra till för att gräva källor just nu men rätt säker på att du kan hitta det i TOS hos whatsapp. Börja där. Annars tror ja en snabb googling bör ge några tusen ledtrådar.
Vet inte om du känner till facebook men det är så de jobbar så det kan man ju utgå ifrån. Om nån hävdar att de inte samlar information och data for a living ör det dom man får fråga om källor..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

då ljuger de på sin sida https://www.whatsapp.com/security/

för detta går att läsa där:

WhatsApp:s kompletta kryptering säkrar att bara du och personen du kommunicerar med kan läsa vad du skickat, och ingen där i mellan, inte ens WhatsApp.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nima2001:

Facebook har full tillgång till var son skrivs i whatsapp. Antagligen skickas det innan det krypteras då?
Whatsapp kryptering är inte till för att låsa ute facebook från datan (som är det de lever på ihop med marknadsföring) utan det är till för att tredje man inte skall kunna läsa meddelanden på vägen.

PS. Slår ett slag för signal med. Man använder det som sin primära SMS applikation. Råkar någon man smsar också använda signal så konverteras chatten automatiskt till en signal chat. Du behöver alltså inte ett extra program för signal utan du ersätter din primära SMS applikation bara.
Funkar utomordentligt bra!

Nej, det får du ge en källa till i såna fall.

Om du vill använda Whatsapp som källa så kan du ju läsa deras information:

Citat:

WhatsApp end-to-end encryption ensures only you and the person you're communicating with can read what's sent, and nobody in between, not even WhatsApp

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nima2001:

@Söderbäck: sitter inte bra till för att gräva källor just nu men rätt säker på att du kan hitta det i TOS hos whatsapp. Börja där. Annars tror ja en snabb googling bör ge några tusen ledtrådar.
Vet inte om du känner till facebook men det är så de jobbar så det kan man ju utgå ifrån. Om nån hävdar att de inte samlar information och data for a living ör det dom man får fråga om källor..

Jag har sökt lite på det. Det jag har hittat är en del spekulativa teorier. Inte för att Facebook gjort sig förtjänt att bli trodd på blint, men belagda bevis såg jag inte riktigt av.

Det mest suspekta jag hittade gällde backups i någon tråd på något forum (forumpost... källkritiken kickar in där också). Det handlade om backuphanteringen som skickas in vilken kanske inte var skyddad för användaren på samma sätt som direktchatten. Det är möjligt att det stämmer, eller så är det inte så. Svårt att veta utan verifiering.
För egen del använder jag inte backup för whatsapp oavsett, men det är klart att det skulle kunna vara sämre skyddat där.

Så nä. Jag ser fortfarande inte riktigt att det finns fog för anklagelsen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaså du. Finns det nån bra källa på det här då?

nima påpekar dock att det är 2019 där end to end encryption är fullt läsbar men misströsta inte snart är det 2020.

Permalänk
Medlem

Jag använde WhatsApp en gång..
Dagen efter så dök FBI, CIA och Scotland Yard upp och pressade mig på information om Snowballing.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: okej kanske inte var så lätt att hitta källor som "bevisar" det. Står det inte på deras TOS så faller väl det argumentet som självklart antar jag. Har verkligen för mig att de skrev att de har rätt att scanna igenom medelanden för marknadsföring varje fall. Kanske var ett tidigare skede av whatsapp livet.

Hur som helst har ju whatsapp den ena nyckeln även om e2e encrypted. Och mjukvaran är ju stängd källkod så vi lär väl aldrig få veta 100% förrän nästa whistleblower kommer och hävdar just detta.. även då kan man ju ifrågasätta "källan".
Istället tycker jag att man gör bäst i att läsa på om hur och vad son händer runt facebook amazon google och vart det digitala ör på hög idag, sen bilda sig sin egen uppfattning om man vill lita på dom eller inte.
Senast var väl google som fastnade i att se samlade location data även fast detta var urklickat i settings och GPS avstängd. .. gräver man mer i dessa revelations mer av de senaste årens händelser så tycker varje fall jag att det ser ut som att dessa förtag inte är att lita på med din privata data såvida du inte själv krypterat den varje fall..

IMO då tills vidare "bevis" kommer som IMO redan kommit tillräckligt av.. behöver bara orka gräva

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Då kan man inte använda någon tjänst

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nima2001:

@Söderbäck: okej kanske inte var så lätt att hitta källor som "bevisar" det. Står det inte på deras TOS så faller väl det argumentet som självklart antar jag. Har verkligen för mig att de skrev att de har rätt att scanna igenom medelanden för marknadsföring varje fall. Kanske var ett tidigare skede av whatsapp livet.

Hur som helst har ju whatsapp den ena nyckeln även om e2e encrypted. Och mjukvaran är ju stängd källkod så vi lär väl aldrig få veta 100% förrän nästa whistleblower kommer och hävdar just detta.. även då kan man ju ifrågasätta "källan".
Istället tycker jag att man gör bäst i att läsa på om hur och vad son händer runt facebook amazon google och vart det digitala ör på hög idag, sen bilda sig sin egen uppfattning om man vill lita på dom eller inte.
Senast var väl google som fastnade i att se samlade location data även fast detta var urklickat i settings och GPS avstängd. .. gräver man mer i dessa revelations mer av de senaste årens händelser så tycker varje fall jag att det ser ut som att dessa förtag inte är att lita på med din privata data såvida du inte själv krypterat den varje fall..

IMO då tills vidare "bevis" kommer som IMO redan kommit tillräckligt av.. behöver bara orka gräva

Whatsapp använder samma protokoll med publika/privata nycklar som Signal använder, men det hade varit intressant att höra vad det är som gör Whatsapp så osäkert.

EDIT: Att Whatsapp har tillgång till den publika nyckeln spelar ingen roll, det är hela poängen i publika/privata-nyckelprotokoll.

EDIT2: Och ja, protokollet är open source: https://github.com/signalapp/libsignal-protocol-java

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Då kan man inte använda någon tjänst

Skrivet av Dunder:

Whatsapp använder samma protokoll med publika/privata nycklar som Signal använder, men det hade varit intressant att höra vad det är som gör Whatsapp så osäkert.

Open source.. värt att kika på ( om man bryr sig om sånt här ).
Vill man lita på vissa företag så gör man det.. inget man behöver justify för någon om man inte känner för det.
Själv gör ja inte.. så kör på open source i allt och använder mig inte av något google eller facebook alls..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Facebook köpte Whatsapp för $19 miljarder bara för att de är altruister som ville ösa pengar över skaparna... De var inte de minsta intresserade av att samla in information...

Permalänk
Medlem

End to end kryptering Facebook/Whatsapp kan inte se vad ni skriver

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av filbunke:

Facebook köpte Whatsapp för $19 miljarder bara för att de är altruister som ville ösa pengar över skaparna... De var inte de minsta intresserade av att samla in information...

Metadata kan de samla in såklart, det är en annan fråga man får ta ställning till huruvida man tycker det är okej. Om det finns någon tjänst som inte gör det är nog svårt att veta.

Nu handlade det dock om ifall de kan läsa ens meddelanden, vilket de inte kan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hur kan jag veta att servern kör den kod som finns som Open source?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

End to end kryptering Facebook/Whatsapp kan inte se vad ni skriver

Fel.

Dagens lästips.

Citat:

At some point after acquiring WhatsApp, Facebook registered it as part of the same App Group as the Facebook Messenger and Facebook apps. We’re not sure when exactly they did this, but most probably around August 2016 after the data share announcement. More importantly, Facebook and WhatsApp now had a privileged way to share information across traditional sandboxing boundaries, via a shared container named group.com.facebook.family.

Citat:

Aren’t WhatsApp chats encrypted anyway?
It’s complicated. Messages are encrypted when you send them, yes. But the database that stores your chats on your iPhone does not benefit from an extra layer of encryption. It is protected by standard iOS data protection, which decrypts files on the fly when needed.

Edit 2:

Citat:

No extra encryption. Timestamps, text, from and to names, phone numbers, paths to attachments; it’s all there, enough to rebuild your entire chat history.
And the kicker: it would take a good iOS developer just a few days to put in place code in both the Facebook and WhatsApp apps that could discretely copy this database from one app to the other, via their shared container.
Again, I am not claiming that this is happening, nor that it ever happened. But the tools are there.

Edit:

Skrivet av Dunder:

Metadata kan de samla in såklart, det är en annan fråga man får ta ställning till huruvida man tycker det är okej. Om det finns någon tjänst som inte gör det är nog svårt att veta.

Nu handlade det dock om ifall de kan läsa ens meddelanden, vilket de inte kan.

Om du tror att de betalade $19 miljarder för metadata...

Och läs ovanstående. Facebook har möjlighet att läsa meddelanden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Facebook köpte Whatsapp för $19 miljarder bara för att de är altruister som ville ösa pengar över skaparna... De var inte de minsta intresserade av att samla in information...

Klart facebook samlar information från whatsapp. De får reda på kontaktlistor, positioner, vem som kommunicerar med vem och hur mycket bland annat. Det går dessutom att profilera kundnätverket för de som inte har facebookkonto så att de får bättre samlad helhetsbild av "alla". Fejjan verkar också köra ut reklam i whatsapp i en del länder vilket säkerligen ger intäkter.

Det besvarar emellertid inte frågan om facebook har insikt i innehållet i textmeddelandena.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Fel.

Dagens lästips.

Edit:

Om du tror att de betalade $19 miljarder för metadata...

Och läs ovanstående. Facebook har möjlighet att läsa meddelanden.

Värt att nämna är väl att den artikeln också innehåller följande mening:

Facebook could potentially access your WhatsApp chats. In fact, it could easily access your entire chat history and every single attachment. I’m not saying it does, and I have no evidence suggesting that it ever has.

Så det kan spekuleras om att facebook kan ha åtkomst. Men det finns inte belägg för att så faktiskt är fallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Det är omöjligt att läsa dem i klartext...
Konversationer i whatsapp krypteras i end-to-end

Metdatan sugs säkert upp dock. 👌

Hursomhelst så finns det säkra lösningar som är både gratis och enkla att använda, t ex signal för meddelande och protonmail för e-post.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gigantrix:

Både WhatsApp og Viber gjør bruk av telefon nummer til å skape konto og ligner hverandre på flere måten. Når du installerer WhatsApp eller/og Viber, så trenger du kun legge inn telefon nummer til den du vil nå i mobilens kontakt app kun en gang. Begge apper vil da bruke dette nummer for å opprette kontakt. Den største forskjellen er at via Viber kan din søster også gjør video samtaler, noe ikke WhatsApp kan gjøre ennå...

Begge kan bli brukt fra PC og på mobil, så dersom din søster har en laptop eller lignende kan hun bruke den istedet for mobilen. Når det gjelder WhatsApp må mobilen være aktiv for å bekrefte ditt konto samtidig som du kjører appen på PC, dette for å sikre at konto ikke er blitt kapret via nettet.

Vedrørende sikkerhet så bruker begge kryptering mellom brukene.

https://www.viber.com/

https://www.whatsapp.com/

//Gigantrix

Jag har då gjort videosamtal via whatsapp så länge jag haft appen, ca 2 år tror jag. Och dom jag videokonverserar med verkar också ha den funktionen i sin app.
Så det där påståendet om att WhatsApp skall få video i framtiden får du nog revidera.

Ang datainsamling kan ni vara säkra på att alla nummer och namn i telefonboken samlas in. Kanske ert ansikte också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Värt att nämna är väl att den artikeln också innehåller följande mening:

Facebook could potentially access your WhatsApp chats. In fact, it could easily access your entire chat history and every single attachment. I’m not saying it does, and I have no evidence suggesting that it ever has.

Så det kan spekuleras om att facebook kan ha åtkomst. Men det finns inte belägg för att så faktiskt är fallet.

Det spekuleras inte om de har åtkomst. De har åtkomst. Spekulationen är gällande om de använder sig av den åtkomsten.

Så frågan man bör ställa sig är om man litar på facebook.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av filbunke:

Om du tror att de betalade $19 miljarder för metadata...

Och läs ovanstående. Facebook har möjlighet att läsa meddelanden.

Ja, det tror jag. NSA och tillhörande IC har betalat många, många gånger mer för att dammsuga metadata från Internet, trots allt. Metadata är minst lika intressant som vad texten i chatten faktiskt skulle innehålla.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Det spekuleras inte om de har åtkomst. De har åtkomst. Spekulationen är gällande om de använder sig av den åtkomsten.

Så frågan man bör ställa sig är om man litar på facebook.

Jo. Det är spekulationer. Det är inte säkert att de har åtkomst med nuvarande mjukvarulösning.
Säkert är att de kan skicka ut en uppdatering som ger dem åtkomst. Japp (kan visserligen ske för alla appar). Men vi vet faktiskt inte att fejjan i nuläget kan se innehållet i chattarna.
Det vi vet är att fejjan samlar in en hel del data från deras appar iaf. Så mycket vet vi.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fel.

Dagens lästips.

Edit 2:

Edit:

Om du tror att de betalade $19 miljarder för metadata...

Och läs ovanstående. Facebook har möjlighet att läsa meddelanden.

Metadata är nästan mer intressant än det faktiska innehållet. Lättare att indexera och göra sökbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo. Det är spekulationer. Det är inte säkert att de har åtkomst med nuvarande mjukvarulösning.
Säkert är att de kan skicka ut en uppdatering som ger dem åtkomst. Japp. Men vi vet faktiskt inte att de i nuläget kan se innehållet i chattarna.

Tråden är full med folk som tror att facebook inte har möjlighet att läsa whatapp-konversationer pga av end-to-end-kryptering.

Det gäller inte de lagrade konversationerna på ios och facebooks vanliga appar har rätten att ta del av den informationen genom då "delade behållare".

Vad är spekulationerna i det sista?

Men, som sagt, litar man på facebook...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Tråden är full med folk som tror att facebook inte har möjlighet att läsa whatapp-konversationer pga av end-to-end-kryptering.

Det gäller inte de lagrade konversationerna på ios och facebooks vanliga appar har rätten att ta del av den informationen genom då "delade behållare".

Vad är spekulationerna i det sista?

Men, som sagt, litar man på facebook...

Spekulationen ligger i påståendet att man påstår sig veta att facebook "har åtkomst" till whatsappchattarna. Det finns inte belägg för att facebook faktiskt skickar vidare innehållet separat för att de själva ska kunna ta del av detta.

Däremot är det som du säger så att end2end-kryptering inte gör det omöjligt för den som byggt kommunikationslösningen att bygga in möjligheten till insyn. Appen i respektive telefon har såklart tillgång till materialet avkrypterat. Så det är praktiskt genomförbart för appen att suga upp chattinnehållet och skicka vidare det separat till fejjan. Teoretiskt sett finns den risken med alla krypterade kommunikationslösningar.

Men visst är frågan om tillit legitim.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Spekulationen ligger i påståendet att man påstår sig veta att facebook "har åtkomst" till whatsappchattarna. Det finns inte belägg för att facebook faktiskt skickar vidare innehållet separat för att de själva ska kunna ta del av detta.

Däremot är det som du säger så att end2end-kryptering inte gör det omöjligt för den som byggt kommunikationslösningen att bygga in möjligheten till insyn. Appen i respektive telefon har såklart tillgång till materialet avkrypterat. Så det är praktiskt genomförbart för appen att suga upp chattinnehållet och skicka vidare det separat till fejjan. Teoretiskt sett finns den risken med alla krypterade kommunikationslösningar.

Men visst är frågan om tillit legitim.

Vi skiljer sig i uppfattningen gällande vad som menas med "åtkomst". Med åtkomst menar jag om de har möjligheten att läsa dessa, inte om de gör det, det är som sagt oklart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Vi skiljer sig i uppfattningen gällande vad som menas med "åtkomst". Med åtkomst menar jag om de har möjligheten att läsa dessa, inte om de gör det, det är som sagt oklart.

Ahaaa. Ja det förklarar allt ;). Ja alla företag bakom krypterade kommunikationsapplikationer har i så fall åtkomst till innehållet.
Jag är med på noterna nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ahaaa. Ja det förklarar allt ;). Ja alla företag bakom krypterade kommunikationsapplikationer har i så fall åtkomst till innehållet.
Jag är med på noterna nu.

Och också det faktum att de har möjligheten att dela informationen med facebooks vanliga appar. Dvs, whatsapp-appen behöver inte skicka den direkt till facebook, den behöver bara lagrar informationen lokalt i telefonen, denna information har sedan facebooks andra appar möjligheten att läsa och dessa kan sedan skicka den till facebook.

Hur man nu ser på allt detta beror ju på hur man ser på facebook.