Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Helt underbar testosteronkick, vilken "gitarrmatta"... ljudet... kraften i hela låten, temposkiftet på slutet efter ca 4:32 är skönt också. De här grabbarna kommer utan den minsta tvekan växa kraftigt nu på den internationella scenen. "Hyfsad" reklam också för den svenska Youtubern och The Haunted medlemmen Ola Englunds Solar gitarrer.

Var faktiskt genom hans kanal som jag fick upp öronen för Orbit culture :),det tackar jag för!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Har just rippat och lyssnat igenom Absolute från Kublai Khan. Skulle haft det i lådan i fredags men så blev det inte denna gång.
Härlig känsla när man sett fram emot något och det till slut är dags att dra på sig lurarna.

Gillar Absolute!
Läste någonstans att de själva tycker att de hittat sitt sound ännu mer.
Håller med och Absolute har ett bra ljud också! Hög kvalité. Inget skit i lurarna. Inga dåliga frekvenser avsiktligt eller oavsiktligt. Proffsigt. Som man ska förvänta sig idag tycker jag.

Tidigare Balancing Survival and Happiness, New Strength och Nomad är alla bra med bra ljud och det tycker jag fortsätter med Absloute.
Har just upptäckt att de släppte en EP 2010. Youth War finns att köpa från CdBaby.
https://store.cdbaby.com/cd/kublaikhan1
Tror det är Kublai Khan som behåller rättigheterna och säljer via CdBaby.
Aldrig någon skiva tryckt.
Tyvärr är det bara 320Kbit men det kan va bra iallafall. Kostar 8 dollar.
Blir mitt nästa köp.

Ska bara suga lite på Absolute först! -Det har va bra!

Permalänk
Medlem

Denna är helt otrolig tbh. Eller tja, hela bandet.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Nu när Orbit Culture är aktuella så trycker jag in något äldre låt, också helt underbar, en extremt underskattad grupp. Början på en rejäl internationell framgång gissar jag. Lite som In Flames på steroider?

Orbit Culture - "Saw"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Denna är helt otrolig tbh. Eller tja, hela bandet.

https://youtu.be/Tl5T-glTdXw

Jorå, men Time är bättre

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Jorå, men Time är bättre

Tycker faktiskt ingen är bättre än en annan. Syftade främst på videon. Det bästa med Wintersun är att det finns verkligen ingen dålig låt. Och man tröttnar ALDRIG. <3

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatWeed:

Rösten är det enda som förstör musiken. Otroligt jobbigt med sådan röst , jag fattar inte poängen med att skrika så? Musiken var helt okej dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Tycker faktiskt ingen är bättre än en annan. Syftade främst på videon. Det bästa med Wintersun är att det finns verkligen ingen dålig låt. Och man tröttnar ALDRIG. <3

Det är sant det, nu väntar man bara på nästa skiva... när den nu kommer

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Rösten är det enda som förstör musiken. Otroligt jobbigt med sådan röst , jag fattar inte poängen med att skrika så? Musiken var helt okej dock.

Skrik inom metal i allmänt eller just hur han skriker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pianonist:

Skrik inom metal i allmänt eller just hur han skriker?

Den typ av röst i black och death metal tycker jag inte om , synd för musiken är bra i vissa fall. Tröttsamt att alla ska låta likadana, varför inte gå emot strömmen och sjunga så man hör texten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Den typ av röst i black och death metal tycker jag inte om , synd för musiken är bra i vissa fall. Tröttsamt att alla ska låta likadana, varför inte gå emot strömmen och sjunga så man hör texten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, det är ju subjektivt. Kan dock inte hålla med dig om att alla låter likadant. Att höra texten är inte heller något som är jätteviktigt inom black/death, det är mest satanism och mord de skriker om. Tänker att rösten är mer som ett instrument än något budskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pianonist:

Visst, det är ju subjektivt. Kan dock inte hålla med dig om att alla låter likadant. Att höra texten är inte heller något som är jätteviktigt inom black/death, det är mest satanism och mord de skriker om. Tänker att rösten är mer som ett instrument än något budskap.

Jovisst men Marduk säger ju att dom har ett budskap men han som gapar och skriker njuter inte jag av att lyssna på. Helt klart att rösten är ett instrument men inte när det gäller band som Marduk enligt mig, det låter bara illa och inte alls mäktigt och brutalt eller hur dom vill att det ska låta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Jovisst men Marduk säger ju att dom har ett budskap men han som gapar och skriker njuter inte jag av att lyssna på. Helt klart att rösten är ett instrument men inte när det gäller band som Marduk enligt mig, det låter bara illa och inte alls mäktigt och brutalt eller hur dom vill att det ska låta.

Skickades från m.sweclockers.com

Band inom black/death är väl inget för dig då helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Rösten är det enda som förstör musiken. Otroligt jobbigt med sådan röst , jag fattar inte poängen med att skrika så? Musiken var helt okej dock.

Typ detta då? 🍺

https://youtu.be/b2U5vd-EQfA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd

Soilwork - Feverish

Our Hollow, Our Home - Burn It // Bury it

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

CrazyEightyEight - Nitroglycerin

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Alcest - La lumière autant que l'ombre

Tribulation - Strains of Horror (Live at Södra Teatern)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pianonist:

Dåligt med inlägg här tycker jag!

https://www.youtube.com/watch?v=iEcXIbTIe1o

Ett band som många i BM-världen tycks missat.

Haha! Rullstolsskivan

Permalänk
Medlem

Ny Vastum:
Vastum - Orificial Purge

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Håll i er nu, den svenska gruppen Orbit Culture har fått till något helt underbart brutalt, omvärlden verkar fått upp ögonen också, en härlig "wtf" upplevelse.

"Nensha"
https://youtu.be/6oudor1tHPA

Ärligt talat aldrig hört dessa förut..men helsike vad det låter bra!
Blir att djupdyka ner bland deras låtar under kommande arbetsvecka

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Kom hit för att prata ädelmetaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Ärligt talat aldrig hört dessa förut..men helsike vad det låter bra!
Blir att djupdyka ner bland deras låtar under kommande arbetsvecka

Blir intressant att följa dessa killar, tror de har chans att slå internationellt (vilket de redan verkar gjort i mindre skala, många spelningar utomlands nu). De har varit okända för mig också men har stor talang helt klart, ovanligt bra kraft i musiken. Är lite "rädd" för att de kanske är lite av ett studioband som inte låter lika bra live men förhoppningsvis har jag helt fel i det, får helt enkelt försöka gå på någon konsert.

Men bra studioproduktion på i synnerhet låtarna "Nensha" och "Saw", schysst sound (!) och sångaren har en röst som både passar för finsång och growl, får lite Hetfield vibbar av rösten ibland vilket är ett gott betyg.

Sedan musikaliskt är det en salig röra med influenser från en hel del olika band men får intrycket att de tagit inspiration både från tex Metallica, In Flames och Gojira men även numetal samt deathmetal. Skrivit det i ett tidigare inlägg men låten "Saw" tycker jag är lite som In Flames på steroider. De gillar att blanda riktigt hårda nästan brutala partier med mera "vackra" mjukare melodiösa partier men det flyter ihop imponerande bra.

Permalänk
Medlem

Mortad

Death/Thrash Metal, Storbritannien.

"Myth of Purity"

"Hollow Tomorrow"

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Jinjer - Pit Of Consciousness

Permalänk
Medlem

Wilderun - The Tyranny of Imagination
Edit: Den var postad nyligen, men missade det.

Permalänk
Avstängd

Ett band jag upptäckt på senare tid, inte för alla

Permalänk
Medlem

Yeah, svensk piratmetal!

Det här är alltså Live! Dom är fantastiskt duktiga!

Permalänk
Avstängd

Vildhjarta - Den Helige Anden

Äntligen nytt

Iapetus - The Star Of Collapse

Gillar ni en kombination av Ne Obliviscaris och typ Be'lakor + Swallow The Sun så ge nya Iapetus en chans!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Avatarium - Lay Me Down
Svenska bandet grundat av Leif Edling med Jennie-Ann Smith på sång.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=FQThaDIQrgQ

Om man gillar en bra sångare

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti