Xiaomi etablerar sig i Sverige med telefoner och smarta hemmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

men jisses det är väl inte så svårt att förstå, lånade pengar är lånade så tillgångarna är alltså lånade inte förtjänade !
Det är bara dimridåer för de som inte fattar de ekonomiska sammanhangen.
"Statsskulden är nu officiellt 22,01 biljoner, uppger det amerikanska finansministeriet i sin dagliga rapport.

Skulden har ökat betydligt sedan Donald Trumps tillträdde som president för drygt två år sedan.

Sedan dess har skulden vuxit från 19,95 biljoner till nuvarande 22.

Det är framför allt Trumps stora skattereform, som gynnade rika samt företag, som har lett till den kraftiga tillväxten av statsskulden och budgetunderskottet"

Källa:

***bort/mod*** Bara att jämföra med hur många som belånar sin bostad här i Sverige, de har inte pengarna idag men över en period har dem det (förhoppningsvis, dvs spekulation). Hela det ekonomiska systemet, i synnerhet i USA, bygger på krediter och spekulationer. Från Obamas tid så gick statsskulden från 12,8 till knappt 20. Du kan fortfarande inte hävda något annat än att tillväxten ökar, arbetslösheten sjunker och att de, till skillnad från många andra länder, har plusränta. Självklart har de en stark tro även på framtida tillväxt då.

§1 /Kent, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Bara att jämföra med hur många som belånar sin bostad här i Sverige, de har inte pengarna idag men över en period har dem det (förhoppningsvis, dvs spekulation). Hela det ekonomiska systemet, i synnerhet i USA, bygger på krediter och spekulationer. Från Obamas tid så gick statsskulden från 12,8 till knappt 20. Du kan fortfarande inte hävda något annat än att tillväxten ökar, arbetslösheten sjunker och att de, till skillnad från många andra länder, har plusränta. Självklart har de en stark tro även på framtida tillväxt då.

Nja huslån baseras inte på att man ska ha pengarna, det baseras helt på husets värde och dess tänka värde om 15 år.
För 25 år sedan baserades huslån på att man skulle betala av det på 40 år, men den tiden är sedan länge förbi.

Hela vår ekonomi baseras dessutom på fastigheternas värde... ja hela västvärlden har den ekonomin i stort sett.
Hur ser huspriserna ut i Grekland? Italien? Spanien? Hur går deras ekonomi?

Man kan vända på det men det stämmer inte, trots att ekonomin gick trögt här sjönk huspriserna aldrig, de stannade av
som värst, sen sänktes räntan till minus.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Köpte nyss Redmi Note 8 pro, 2.7k måste säga att jag är väldigt nöjd till det priset.

Jag har inte riktigt följt med i modellutvecklingen men den ser ju intressant ut. Så många olika modeller att hålla reda på. Max 3000 kr kan jag lägga på en mobil och vill i så fall ha bra kamera, bra batteri och 3,5 mm ljudutgång. Verkar ju stämma in på Note 8 Pro. Möjligen ser telefonen ut att vara onödigt stor. Vill kunna ha den i byxfickan.

Edit: Hur mycket bloat har telefonen? Jobbigt om den är full med massa appar som inte får att ta bort.

Edit 2: Redmi Note 8T räcker nog åt mig. 2290 SEK
https://www.mi-store.se/en/smartphones/redmi-note-8t/redmi-no...

Permalänk
Medlem

Vill uppmärksamma att XiaoMi till skillnad från Huawei faktiskt tillåter att folk rootar och låser upp bootloader. Det är bara att skapa ett XiaoMi konto, requestar unlock på telefon och det brukar godkännas i en vecka eller så. Om du är rätt för spionprogram osv är det bara att flasha på egen image på mobilen.

Permalänk

Härligt är inne på min tredje Xiaomi lur och fler kommer det att bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har inte riktigt följt med i modellutvecklingen men den ser ju intressant ut. Så många olika modeller att hålla reda på. Max 3000 kr kan jag lägga på en mobil och vill i så fall ha bra kamera, bra batteri och 3,5 mm ljudutgång. Verkar ju stämma in på Note 8 Pro. Möjligen ser telefonen ut att vara onödigt stor. Vill kunna ha den i byxfickan.

Edit: Hur mycket bloat har telefonen? Jobbigt om den är full med massa appar som inte får att ta bort.

Edit 2: Redmi Note 8T räcker nog åt mig. 2290 SEK
https://www.mi-store.se/en/smartphones/redmi-note-8t/redmi-no...

Personligen tyckte jag inte det var så farligt med bloat, men beror nog på mer som mig som användare, kommer från samsung...

Storleken, jo rätt stor men har inga problem med att ha den i fickan på ett par jeans (varken fram eller bak). Känns mindre än iphone 8+ även att de är lika stora, men redmi'n känns smidigare och något lättare av någon anledning. (använder iphone i jobbet, ingen valbarhet tyvärr.)

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Genom att inte ha Swish och BankID support om ett tag?

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ju pga att de kommande mobilerna inte kör Android. Xiaomi kör fortfarande Android. Så varför skulle det bli problem där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har inte riktigt följt med i modellutvecklingen men den ser ju intressant ut. Så många olika modeller att hålla reda på. Max 3000 kr kan jag lägga på en mobil och vill i så fall ha bra kamera, bra batteri och 3,5 mm ljudutgång. Verkar ju stämma in på Note 8 Pro. Möjligen ser telefonen ut att vara onödigt stor. Vill kunna ha den i byxfickan.

Edit: Hur mycket bloat har telefonen? Jobbigt om den är full med massa appar som inte får att ta bort.

Edit 2: Redmi Note 8T räcker nog åt mig. 2290 SEK
https://www.mi-store.se/en/smartphones/redmi-note-8t/redmi-no...

Spana även in Mi 9T, den har Amoled skärm.
Inet har flera intressanta moddeller från Xiaomi till marginellt högre priser.. Kan vara värt med tanke på att frakten är gratis och svensk återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Såvitt jag vet har inte Xiaomi någon officiell webshop.
https://www.mi.com/global
https://facebook.com/XiaomiSverige/

Skickades från m.sweclockers.com

Men de har lager i Halmstad.
Jag frågade Xiaomi på Facebook om man kunde hämta din produkt där. Jag fick till svar (snabbt svar faktiskt) att jag skulle kontakta support så kanske det gick att lösa något. Inget blankt nej alltså, jag är positivt överraskad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Spana även in Mi 9T, den har Amoled skärm.
Inet har flera intressanta moddeller från Xiaomi till marginellt högre priser.. Kan vara värt med tanke på att frakten är gratis och svensk återförsäljare.

9T är ganska mycket dyrare än 8T och jag kan inte se några större skillnader i specarna. Antar skärmen, CPU och RAM är bättre?
Jaha det tillkommer fraktkostnad från Xiaomis butik och längre leveranstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Genom att inte ha Swish och BankID support om ett tag?

Jag skulle vilja vända på det. Det är våra svenska banker som inte låter telefoner utan Google Play (eller Apples dito för den delen) köra Swish och BankID. Hade de klarat sig utan Google Play-tjänsterna så hade de fungerat lika bra på en Huwaei som en Samsung.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Genom att inte ha Swish och BankID support om ett tag?

Skickades från m.sweclockers.com

Nuvarande modeller är det inga problem med, p30 pro fick precis android 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Jag försvarar inte övervakning på individnivå från någon part, men jag kan tycka att USA är att föredra över Kina i det här fallet. USA står i någon mening för demokrati och frihet medan Kina öppet kränker mänskliga rättigheter och bokstavligen placerar människor med avvikande åsikter och religioner i koncentrationsläger.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

9T är ganska mycket dyrare än 8T och jag kan inte se några större skillnader i specarna. Antar skärmen, CPU och RAM är bättre?
Jaha det tillkommer fraktkostnad från Xiaomis butik och längre leveranstid?

Inet erbjuder ju gratis frakt. Garantiärenden är säkert också lättare, de har ju erkänt bra support.

Xiaomi har lager i Halmstad. Jag frågade Xiaomi på Facebook om man kunde köpa direkt från dem och hämta på lagret, och det skulle kunna få fick jag till svar, men jag kan tänka mig att de tar betalt för frakt. Hurdan priset är direkt från Xiaomi gentemot Inet/NoN/Komplett vet jag dock inte.

Jag var inne på att beställa en Xiaomi från Honorbuy men priset var bara marginellt lägre när man räknade med frakten, så meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Nja huslån baseras inte på att man ska ha pengarna, det baseras helt på husets värde och dess tänka värde om 15 år.
För 25 år sedan baserades huslån på att man skulle betala av det på 40 år, men den tiden är sedan länge förbi.

Hela vår ekonomi baseras dessutom på fastigheternas värde... ja hela västvärlden har den ekonomin i stort sett.
Hur ser huspriserna ut i Grekland? Italien? Spanien? Hur går deras ekonomi?

Man kan vända på det men det stämmer inte, trots att ekonomin gick trögt här sjönk huspriserna aldrig, de stannade av
som värst, sen sänktes räntan till minus.

Nu blir det här väldigt off topic men jag hoppas verkligen inte att du tror att det är så det fungerar i verkligheten? Alla lån har en löptid, så även bolån. Här förklarar SBAB hur deras kalkylator fungerar exempelvis.

Fastigheters värde är en sak, kassaflöde i dessa fastigheter något annat - det är det man belånar mot i företagsvärlden (till stor del, och också en anledning till att en fastighetsägare som fått en värdering baserat på ett uppskattat kassaflöde men inte lyckas hyra ut till det beloppet låta fastigheten stå tom)

Bomarknaden i Sverige gick trögt under 2008 och något år framöver. Sedan under en extrem högkonjunktur trädde ett amorteringskrav in. Att bostadsmarknaden inte mer än retarderade marginellt, precis som förra gången en förändring skedde (max belåning 95% som sänktes till 85% tänker jag på nu), har att göra med bristen på bostäder. "Normalränta" på 4% ter sig fortfarande väldigt långt ifrån den verklighet de flesta lever i idag skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

har 2 xiaomi telefoner, MIX2S och nu MI9. Älskar att det är så lätt låsa upp bootloader och byta FW som stöds officiellt. Vad jag vet finns det dessutom enbart 2 HW SKU på xiaomi telefoner, en för kina och en global med widevine L1 (med några SW SKUer), vilket gör det enkelt med import från andra länder.
Jag ville ha en telefon som är låg vikt (helst under 170g)och senaste plattformen. Så det stod mellan S10 eller MI9. Enda jag saknar på MI9 är OIS, men för det priset är det svårt att klaga.

Permalänk
Medlem

Börjar bli sjukt tråkigt att läsa dessa trådar... Kina hit och USA dit.
Ni har era åsikter och ni kommer ändå inte ändra någon annans åsikt i en tråd på SweClockers.

Kan vi inte diskutera Xiaomis produkter och deras entré i Sverige/Europa och hålla övervakning och de politiska diskussionerna i en annan tråd?

Själv hoppas jag på en Xiaomi Mi Note 10 variant med flaggskepps chip!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag är mest nyfiken på varför de inte är med i RBA?

http://www.responsiblebusiness.org/
http://www.responsiblebusiness.org/about/members/

Meeeeeeeeeen det kanske var hållhaken bakom de låga priserna....