Något som klarar allt ?

Permalänk
Medlem

Något som klarar allt ?

Hej.

Började lite smått för en tid sedan med att bygga ett smart hem. Köpte en Animus heart och lite 433 brytare.
Nu har jag tänkt bygga ut med en mängd sensorer och upptäcker att det här med stödet för olika format inte är riktigt som jag tänkt.

Köpte en Animus i stället för något färdigt kit som tex Xiaomi Mi home i tron att Animus enheten i princip skulle klara allt och ge ett stort utbud av enheter som i sin tur skulle leda till att man kunde välja de billiga och bra enheterna, helt enkelt "plocka russina ur kakan".

Nu visade det sig att det inte var så enkelt , först och främst så stödjer inte Animus de flesta billiga zigbee sensorerna vilket redan där begränsar användandet radikalt om man inte har en stor budget vill säga.

Visst nu kan man köra philips Hue och trådfri via Animus men inte utan div extra utrustning, vad jag förstår så lär man ha både en Hue brygga och en trådfribrygga dvs två extra enheter samt en utökad kostnad på 800kr

Insåg då att jag lär ha en enhet som klarar mer , började då titta på Homey. Vad jag förstår klarar den de flesta formaten utan bryggor och får man bort bryggorna blir heller inte prisskillnaderna jätte stora.

Sen började jag läsa på lite mer och inser att det rekommenderas bryggor även till homey om man vill att det ska fungera 100% .

Så nu till min fråga finns det någon enhet eller går det att bygga något med en raspberry pi som klarar allt utan massa lull lull på sidan av ?

Permalänk
Medlem

Har gjort en del research själv då jag vill börja med detta men kommit fram till att inget som är helt hundra verkar finnas. Homey verkade vara ett av de bättre alternativen men tydligen problem med deras "appar" och folk verkar missnöjda med räckvidden på inbyggda antenner också.
Avvaktar ytterligare lite för egen del. Kanske nästa gen fibaro blir bättre. Eller en ny homey med lång räckvidd.

Permalänk
Medlem

Största kruxet är väl 433, annars äter ju de flesta nya hubbar både z-wave och zigbee. (typ Smartthings, Hubitat Elevation etc etc)

Du kan köra Home Assistant (HA) på valfri dator och köpa till USB-stickor för de olika protokollen
t.ex :
Z-wave : https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3201969
zigbee: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/smarta-hem/zigb...
433mhz: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/smarta-hem/styr...

HA kräver ju lite mer av användaren än de "färdiga" styrenheterna. Animus är ju enkel, men den är också därefter sjukt begränsad, både i vad du kan göra i automationsväg samt, som du själv upptäckt, begränsat i vad för enheter den sväljer.

Homey som cracko ovan nämner är det enda "färdiga" alternativet som kör 433+z-wave+zigbee, den kostar dock aningens mer (men om du räknar på att köpa en raspberry med alla protokollen så blir ju summan typ den samma)

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Hjälpsam

Kör själv med Homey som är kopplat mot bland annat Philips Hue bridge, några Zwave saker och en näve 433 grejjer. Homey tar även kommando från Apple Home så man kan importera de homeyanslutna enheterna i Apple home och sedan köra styrningen via tex Siri.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tack för alla synpunkter och idéer.

Har väl två val nu som jag ser det .

1. Homey
Klarar vad jag förstår det mesta och har någorlunda enkelt system (någon som vet om webinterfacet är tillbaka ?) Det som jag ser som negativt är dels priset samt att man behöver ha div olika bridgear som Hue och trådfri för att det skall funka 100% vilket adderar till det redan dyra priset.

2. Home Assistant (HA) +dator + stickor.
Ser ut att svälja i princip allt och prislappen blir nog inte dyrare än en homey.
dock finns det en risk att HA är för avancerat och att man tröttnar . Någon som kan förklara lite kort så jag kanske kan få någon form av bild hur svårt det är. Jag är ingen dataguru men inte helt novis heller .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thuna:

Tack för alla synpunkter och idéer.

Har väl två val nu som jag ser det .

1. Homey
Klarar vad jag förstår det mesta och har någorlunda enkelt system (någon som vet om webinterfacet är tillbaka ?) Det som jag ser som negativt är dels priset samt att man behöver ha div olika bridgear som Hue och trådfri för att det skall funka 100% vilket adderar till det redan dyra pris

Hmm, varför skulle du behöva ha hue bridge eller trådfri gateway? (Detta stämmer ju för animus men homey har ju inbyggd zigbee radio)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broberg:

Hmm, varför skulle du behöva ha hue bridge eller trådfri gateway? (Detta stämmer ju för animus men homey har ju inbyggd zigbee radio)

Skickades från m.sweclockers.com

https://community.athom.com/t/hue-ikea-gateway/18693

Läste följande på denna sidan :

"Däremot så finns det flera bra anledningar att istället koppla gatewayn till Homey istället för att ta bort dom. B.la upplever flera fördröjningar jämför med gateway, några produkter går inte in i Homey och viss funktionalitet kommer inte med utan brygga."

Ser ut som att många använder Hue Brygga med Homey , borde ju betyda något kan man tycka.

Men det kan hända att infon inte är up to date ,så upplys mig gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thuna:

Så nu till min fråga finns det någon enhet eller går det att bygga något med en raspberry pi som klarar allt utan massa lull lull på sidan av ?

Jo smarthus-marknaden är ju ett jäkla ormbo, så "smartast" vore väll att vänta på någon form av ordning med en mognare marknad.

En Pi med en rejäl reläkontroll kopplad direkt vid elskåpet har jag funderat på. Plus ett Z-wave-kort för div sensore och sånt såklart.

Annars verkar det ju som en underhållningsmardröm då allt antingen kommer vara inkompatibelt eller borta från marknaden om något skulle haverera bara om några år..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Jo smarthus-marknaden är ju ett jäkla ormbo, så "smartast" vore väll att vänta på någon form av ordning med en mognare marknad.

En Pi med en rejäl reläkontroll kopplad direkt vid elskåpet har jag funderat på. Plus ett Z-wave-kort för div sensore och sånt såklart.

Annars verkar det ju som en underhållningsmardröm då allt antingen kommer vara inkompatibelt eller borta från marknaden om något skulle haverera bara om några år..

Håller med dig helt och hållet

Det är precis den här "underhållningsmardröm" som gör att det ekonomiska blir en sådan stor faktor i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thuna:

https://community.athom.com/t/hue-ikea-gateway/18693

Läste följande på denna sidan :

"Däremot så finns det flera bra anledningar att istället koppla gatewayn till Homey istället för att ta bort dom. B.la upplever flera fördröjningar jämför med gateway, några produkter går inte in i Homey och viss funktionalitet kommer inte med utan brygga."

Ser ut som att många använder Hue Brygga med Homey , borde ju betyda något kan man tycka.

Men det kan hända att infon inte är up to date ,så upplys mig gärna

Okej! Då är jag med, rekommenderat men inte ett krav.

Zigbee är ju inte lika renodlat som z-wave, finns flera olika standarder och alla är inte 100% kompatibla, sen är inte alla glödlampor pålitliga noder för zigbee meshet vilket gör att många gånger rekommenderas det att separera alla smarta glödlampor till ett eget zigbee-mesh.

Nackdelen är ju dock att du får ju inte ett lika stort nät för kommunikation om t.ex har zigbee sensorer på homeyn och dina hue lampor på hue bridgen. För de kommer ju inte prata med varandra då och batterienheter (vilket sensorer oftast är) agerar ju slutnoder och repeterar då inte signalerna. Så det kan bli med bekymmer med räckvidd när man delar upp det.

Å andra sidan så är ju inte kostnaden för vare sig en hue bridge eller trådfri gateway direkt stor, men absolut jobbigt med fler enheter som kan strula.

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Homey har ju fördelen att den har ir också, sp om du hsr en lite äldre tv eller liknande kan den styras med homeyn om den står inom synhåll...

Skickades från m.sweclockers.com