Minnen slutade helt plötsligt fungera vid överklockning

Permalänk

Minnen slutade helt plötsligt fungera vid överklockning

Tjenare, behöver lite expertishjälp.

Har dessa minnena, när jag fick datorn för ca 1,5 månad sen så överklockade jag dem till 3200, ändrade ingen volt, timings eller så, utan valde bara att de skulle köras på 3200 mhz.

I helgen så installerade jag lite ny hårdvara, en NVMe disk och en Sata. När jag väl hade installerat allting och startade datorn, så postade den inte alls, trodde att jag hade gett datorn en statisk stöt eller liknande, då jag inte använde något ESD-armband. Efter mycket pill så provade jag att nollställa CMOS på moderkortet. Datorn startade, jag var lycklig och började pilla med inställningarna för fläktar, minnen osv igen. Och när jag väl ställde upp minnena till 3200 igen, så slutade datorn att posta, kan minnena helt plötsligt ha blivit sämre? (Testade att koppla ur all ny hårdvara och starta, hjälpte inte).

Har tyvärr inte datorn i närheten, så kan inte göra några tester förens i helgen vid eventuell rekommendation.

Moderkort: Asus ROG Strix B450-F
CPU: Ryzen 7 2700X
GPU: ASUS RTX 2070 Strix
PSU: Seasonic 650W
Minne: HyperX Fury DDR4 (Länkade i text)
Hårddiskar: 1x Kingston a2000 250gb, 1x Kingston a2000 1tb, 2x 5400 RPM seagate.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kör dom på specade 2666?
Testat ett minne i taget?

Ett minne gick sönder för grabben medan han va på dass. Funka hur bra som helst innan men när han kom tillbaka va det dött och datorn va i bootloop

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Vad händer om du kör dom på specade 2666?
Testat ett minne i taget?

Ett minne gick sönder för grabben medan han va på dass. Funka hur bra som helst innan men när han kom tillbaka va det dött och datorn va i bootloop

Skickades från m.sweclockers.com

Båda minnena funkar fint i 2666. Testade även ett minne i taget på 3200 och det var ingen skillnad, ville inte posta.

Permalänk
Medlem

Det du ändrar är frekvensen, timings blir för tighta och de klarar inte cl16 vid 3200mhz. Lätta lite och testa 3000mhz eller släpp timings lite för att få det stabilt vid 3200.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Det du ändrar är frekvensen, timings blir för tighta och de klarar inte cl16 vid 3200mhz. Lätta lite och testa 3000mhz eller släpp timings lite för att få det stabilt vid 3200.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kommer det sig att de funkade på 3200 utan att ha ändrat timings i över 1 månad? Låter konstigt att det helt plötsligt skulle krävas ändring på det.

Permalänk
Medlem

@Djungeluffe:
Degredation, spänning läcker ut och skadar kislet/råämnen på en metallurgisk nivå. Tillslut läcker så mycket igenom att det helt enkelt brakar.

Volt brukar vara på Auto by default, säker på att moderkortet inte vräkte på spänning automatiskt för att klara hastigheten?

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Djungeluffe:
Degredation, spänning läcker ut och skadar kislet/råämnen på en metallurgisk nivå. Tillslut läcker så mycket igenom att det helt enkelt brakar.

Volt brukar vara på Auto by default, säker på att moderkortet inte vräkte på spänning automatiskt för att klara hastigheten?

Ganska säker på att där står 1.35 volt. Men får dubbelkolla det.
Men det förklarar väl att det inte klarar 3200 mhz helt plötsligt då. Får se om jag orkar sätta mig in i att ändra timings osv. Sånt jobb med att behöva reseta CMOS varje gång något blir galet. Finns det något smidigare sätt?

Permalänk
Medlem

@Djungeluffe:
Tyvärr finns det inte enkla sätt att manuellt överklocka minnen, XMP profiler har tagits fram av tillverkare med redan stabila timings och frekvenser. Har du minnen med 2666 profiler finns det inget lätt sätt att få en stabil överklock.

Permalänk
Medlem

Med fler komponenter på moderkortet som vill ha ström kan det vara så att minnena inte får all ström dem vill ha för att köra i 3200MHz, jag hade höjt SoC till 1.10v om den är lägre. Jag brukar behöva höja SoC om jag har både processor och RAM överklockade.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.