Apple släpper Macbook Pro 16 tum – börjar på 30 000 kronor

Permalänk
Medlem

Min 2014 macbook pro Retina är precis i nyskick fortfarande. Till och med inkl senaste uppdateringarna.. Batteritiden är grym.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Äntligen! Äntligen kan man iaf överväga att köpa en ny MBP. Har avstått helt från 2016-2019 modellerna pga tangentbordet. Men nu när tangentbordet borde vara fixat kan man fundera på att skaffa en iaf. Kommer nog inte göra det för jag behöver inte en bra laptop men det är skönt att möjligheten finns iaf.

Samma sak här.

På mitt förr-förra jobb runt 2016/17 så fick jag en ny MBP 15 med den där fåniga OLED-strippen, men hatade verkligen det tangentbordet (det enda som jag gillade med den var touchsensorn för påloggning). Verkligen ledsamt.

Bytte bort den mot en beg. äldre MBP 15 på firman med riktigt tangentbord innan de blev katastrof, och har den hemma än idag. Fungerar hur fint som helst än idag!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Min 2014 macbook pro Retina är precis i nyskick fortfarande. Till och med inkl senaste uppdateringarna.. Batteritiden är grym.

Samma sak här!

Min ena MBP 15 kör senaste Catalina (10.15.1) utan minsta problem. Fortfarande känns den jätterapp och smidig (fyra kärnor och 16GB) trots åldern och väl användande. Är riktigt trevlig, och en av mina absoluta favoritmaskiner hemma!

(Den andra MBP 15 jag äger har även dedikerad nVidia-grafik, men tyvärr bara 8GB, så använder inte den lika mycket, men skall ge till dottern som gillar en del enklare spel typ Sims.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Samma sak här!

Min ena MBP 15 kör senaste Catalina (10.15.1) utan minsta problem. Fortfarande känns den jätterapp och smidig (fyra kärnor och 16GB) trots åldern och väl användande. Är riktigt trevlig, och en av mina absoluta favoritmaskiner hemma!

(Den andra MBP 15 jag äger har även dedikerad nVidia-grafik, men tyvärr bara 8GB, så använder inte den lika mycket, men skall ge till dottern som gillar en del enklare spel typ Sims.)

Jag kör macOS Catalina på min 11 år gamla MacBook Pro Unibody från 2008. Var först tveksam till hur det skulle fungera men det flyter på bra. 2,8 GHz Core 2 Duo, 4 GB minne och en SSD. Följde den här guiden.

http://dosdude1.com/catalina/

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Samma sak här!

Min ena MBP 15 kör senaste Catalina (10.15.1) utan minsta problem. Fortfarande känns den jätterapp och smidig (fyra kärnor och 16GB) trots åldern och väl användande. Är riktigt trevlig, och en av mina absoluta favoritmaskiner hemma!

(Den andra MBP 15 jag äger har även dedikerad nVidia-grafik, men tyvärr bara 8GB, så använder inte den lika mycket, men skall ge till dottern som gillar en del enklare spel typ Sims.)

Här var mina specs:
MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2014)
2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3
Intel Iris Pro 1536 MB
256gb

Det är just just detta som motiverar en att köpa en ny när det är dags. Jag älskar att byta ut elektronik men varje gång jag funderar på att byta Macbooken så gå det inte, det är ett rent nöje att öppna locket och börja arbeta eller vad man gör... Den har åldrats som ett fint vin. I och med Catalina så vill jag påstå att den är i bättre skick idag än när den var ny.
Jag betalade 12.500:- ex moms år 2014.

Den som lockar nu:
16"
2,6ghz i7 (Behöver man i9an?, vill ha så bra batteritid som möjligt)
32gb ram
5500M 8gb (Vet ej om det är något bra? Kan man jämföra med Vega 20?)
512gb ssd, möjligen 1tb men klarar ju mig med 256 idag + externt..
Cirka 30k ex moms

Användningsområde: Webdesign, photoshop, bokföring, excel, mail såklart, leta nya onödiga prylar att köpa, börjat med videoredigering med på låg nivå..Fusion 360 och liknande funkar ej så bra på min aktuella..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Är det någon som kommenterat "gu' va' dy't" som överhuvudtaget köpt en ny bärbar dator ur det professionella segmentet någon gång?

Sen är ju Apple en premiumtillverkare, ändå verkar det faktumet vara en nyhet i varje sån här tråd.

Problemet är att minsta problem som kräver service kommer att kosta snuskigt mycket. De är inte byggda för att kunna servas, utan Apple vill byta ut så mycket som möjligt så att de kan ta mer betalt.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Problemet är att minsta problem som kräver service kommer att kosta snuskigt mycket. De är inte byggda för att kunna servas, utan Apple vill byta ut så mycket som möjligt så att de kan ta mer betalt.

Vad detta nu har med någonting att göra...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad detta nu har med någonting att göra...?

Jag tycker det har ganska stor relevans om man överväger ett köp. Min MacBook Pro 2008 är väldigt enkel att serva. Batteriet sitter under en lucka på undersidan, tar några sekunder att byta. Hårddisk/SSD sitter under samma lucka. Minnet är lätt åtkomligt om man lossar bottenplattan med några skruvar. Något år senare försvann luckan men man kunde ändå byta delar genom att skruva loss bottenplattan. När Retina modellen kom 2012 så kunde man inte längre byta minne och batteriet var fastlimmat i Top Case. SSD gick dock fortfarande att byta. När 2016 modellen kom så lödde de fast även SSD och inte ens skärmkabeln gick att byta annat än att man bytte ut hela skärmen. Har bara blivit sämre och sämre och nu har det kommit till en gräns där man bör fundera noga över om man ens bör köpa en så pass dyr dator där nästan ingenting går att reparera på ett normalt sett. Inte vidare kul att behöva kassera en fullt fungerande SSD på 8 TB för att exempelvis grafikkortet lägger av bara för att Apple har valt att löda fast den på logikkortet.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Role_Model:

Problemet är att minsta problem som kräver service kommer att kosta snuskigt mycket. De är inte byggda för att kunna servas, utan Apple vill byta ut så mycket som möjligt så att de kan ta mer betalt.

Exakt och de är just därför jag aldrig mera kommer äga en Apple produkt, överpriser och långt efter i hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Problemet är att minsta problem som kräver service kommer att kosta snuskigt mycket. De är inte byggda för att kunna servas, utan Apple vill byta ut så mycket som möjligt så att de kan ta mer betalt.

Tycker det är ett ganska bra argument för att köpa apple produkt, ny som begagnad. Begagnad så slipper man att Ali's reparation och kebab har öppnat den och slängt in piratdelar, eller Larsa har försökt byta till ett wish-batteri med utlovad kapacitet på 10x original. För ny så är det ju lättast att ta reparationer på försäkring, vilket är rimligt att ha för en 30tkr produkt.

I princip bara ur miljösynpunkt som man kan ha en åsikt om hur lätt det är att reparera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tycker det är ett ganska bra argument för att köpa apple produkt, ny som begagnad. Begagnad så slipper man att Ali's reparation och kebab har öppnat den och slängt in piratdelar, eller Larsa har försökt byta till ett wish-batteri med utlovad kapacitet på 10x original. För ny så är det ju lättast att ta reparationer på försäkring, vilket är rimligt att ha för en 30tkr produkt.

I princip bara ur miljösynpunkt som man kan ha en åsikt om hur lätt det är att reparera.

Om man nu köper en MacBook Pro idag och tycker att en 8 TB SSD är för dyr men vill kunna köpa en sådan på eBay om 5 år för betydligt lägre pris och sätta in så handlar det inte bara om miljösynpunkt att Apple har valt att löda fast den. Det blir även svårare att komma åt sin data om logikkortet havererar då man inte kan flytta över sin SSD till en annan dator.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrotnisse92:

Tycker det är ett ganska bra argument för att köpa apple produkt, ny som begagnad. Begagnad så slipper man att Ali's reparation och kebab har öppnat den och slängt in piratdelar, eller Larsa har försökt byta till ett wish-batteri med utlovad kapacitet på 10x original. För ny så är det ju lättast att ta reparationer på försäkring, vilket är rimligt att ha för en 30tkr produkt.

I princip bara ur miljösynpunkt som man kan ha en åsikt om hur lätt det är att reparera.

Apple lagar inte sina produkter.

https://www.youtube.com/watch?v=9-NU7yOSElE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Om man nu köper en MacBook Pro idag och tycker att en 8 TB SSD är för dyr men vill kunna köpa en sådan på eBay om 5 år för betydligt lägre pris och sätta in så handlar det inte bara om miljösynpunkt. Det blir även svårare att komma åt sin data om logikkortet havererar då man inte kan flytta över sin SSD till en annan dator.

Fast det handlar ju om uppgraderingsproblematiken. Tycker man att SSDn man vill ha idag är för dyr så får man jobbar hårdare eller helt enkelt kolla på andra lösningar. Att byta delar ska inte vara en rättighet, att kunna reparera till rimligt pris bör vara det.

Säkerhetskopior löser alla haveriproblem i princip. Även apple har lösningar för säkerhetskopior.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: jag kör dual core Core i5 med 16 GB RAM på min Macbook Pro 13" från 2014, allså 5,5 år gammal och går fortfarande som en dröm. Även batteritiden är fortfarande bra. SSD:n på 256 GB börjar bli lite trång, får hushålla med lagringen då och då, men överlag var det mycket väl investerade pengar. Alla bärbara Mac:ar jag ägt har varit fantastiska, min Ibook G4 hade jag i 6,5 år tills Phohoshop-filer tog en kvart att öppna, då fick jag motvilligt pensionera den

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Fast det handlar ju om uppgraderingsproblematiken. Tycker man att SSDn man vill ha idag är för dyr så får man jobbar hårdare eller helt enkelt kolla på andra lösningar. Att byta delar ska inte vara en rättighet, att kunna reparera till rimligt pris bör vara det.

Säkerhetskopior löser alla haveriproblem i princip. Även apple har lösningar för säkerhetskopior.

Ja och vissa värdesätter att kunna uppgradera, jag själv till exempel. Klart att man bör säkerhetskopiera men varför behöva kassera en dyr SSD för att någon annan komponent på logikkortet havererar? Handlar det om billig skit kan jag köpa resonemanget men inte i den här prisklassen. Uselt är vad det är, vilket är synd då jag annars gillar Apples produkter.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Jag tycker det har ganska stor relevans om man överväger ett köp. Min MacBook Pro 2008 är väldigt enkel att serva. Batteriet sitter under en lucka på undersidan, tar några sekunder att byta. Hårddisk/SSD sitter under samma lucka. Minnet är lätt åtkomligt om man lossar bottenplattan med några skruvar. Något år senare försvann luckan men man kunde ändå byta delar genom att skruva loss bottenplattan. När Retina modellen kom 2012 så kunde man inte längre byta minne och batteriet var fastlimmat i Top Case. SSD gick dock fortfarande att byta. När 2016 modellen kom så lödde de fast även SSD och inte ens skärmkabeln gick att byta annat än att man bytte ut hela skärmen. Har bara blivit sämre och sämre och nu har det kommit till en gräns där man bör fundera noga över om man ens bör köpa en så pass dyr dator där nästan ingenting går att reparera på ett normalt sett. Inte vidare kul att behöva kassera en fullt fungerande SSD på 8 TB för att exempelvis grafikkortet lägger av bara för att Apple har valt att löda fast den på logikkortet.

Tyvärr är det priset man får betala när det ska vara oerhört slimmat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Tyvärr är det priset man får betala när det ska vara oerhört slimmat.

Håller inte riktigt med där. I MacBook Air 2015 kan du byta både batteri och SSD utan problem. Och MacBook Pro 13” utan Touch Bar som dock har slutat säljas nyligen har också löstagbar SSD. Möjligen att det är något lite enklare/billigare att limma/löda fast allt men det sker på bekostnad av annat. Jag själv kommer exempelvis inte köpa en ny MacBook Pro av den anledningen.

https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Air+13-Inch+Early+201...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Tidiga tester verkar tyda på att den trottlar rätt hårt och inte kan hålla mer än 3-3.3 GHz löpande. Så att välja tex 5.0 över 4.8 GHz för en minimalt högre burst i cpu-kraft känns ju tveksamt.

Kanske bättre att vänta på ice lake cpu med krympt tillverkningsteknik och rimligen mer lättkyld då. Den kanske kan hålla sig närmare sin egentliga kapacitet över längre tid utan att throttla så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Tidiga tester verkar tyda på att den trottlar rätt hårt och inte kan hålla mer än 3-3.3 GHz löpande. Så att välja tex 5.0 över 4.8 GHz för en minimalt högre burst i cpu-kraft känns ju tveksamt.

Har du någon länk? Hittar mest bara ytliga tester med lite basic tester och saker som "bra batteritid".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Har du någon länk? Hittar mest bara ytliga tester med lite basic tester och saker som "bra batteritid".

Den här visar rätt bra hur 16-tummaren vid belastning når sin max GHz under några enstaka sekunder sen blir den 100 grader varm och trottlar ner.

https://youtu.be/KHckv6OEel8?t=404

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Tycker det är ett ganska bra argument för att köpa apple produkt, ny som begagnad. Begagnad så slipper man att Ali's reparation och kebab har öppnat den och slängt in piratdelar, eller Larsa har försökt byta till ett wish-batteri med utlovad kapacitet på 10x original. För ny så är det ju lättast att ta reparationer på försäkring, vilket är rimligt att ha för en 30tkr produkt.

I princip bara ur miljösynpunkt som man kan ha en åsikt om hur lätt det är att reparera.

Nja. Visst har Mac:ar ett bra andrahandsvärde och det beror nog mycket på att inte vem som helst kan reparera datorn, men som tidigare nämnts i tråden så reparerar inte Apple heller sina prylar, de byter ut hela moderkort med tillhörande komponenter i bästa fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Jag väntar på en 13" med nya tangentbordet sen blir det köp!

Permalänk
Medlem

Nu har iFixit skruvat isär den. https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+16-Inch+2019+Tear...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Grymt! Dock så är jag nyfiken på den riktiga storleken på skärmen, trodde ifixit skulle leverera den. Är den verklig 16 jämna tum? Gamla var ju tex 15.6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Håller inte riktigt med där. I MacBook Air 2015 kan du byta både batteri och SSD utan problem. Och MacBook Pro 13” utan Touch Bar som dock har slutat säljas nyligen har också löstagbar SSD. Möjligen att det är något lite enklare/billigare att limma/löda fast allt men det sker på bekostnad av annat. Jag själv kommer exempelvis inte köpa en ny MacBook Pro av den anledningen.

https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Air+13-Inch+Early+201...

Kan du visa var på moderkortet de skulle få plats med en M.2-slot?
https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+16-Inch+2019+Tear...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kan du visa var på moderkortet de skulle få plats med en M.2-slot?
https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+16-Inch+2019+Tear...

Du verkar inte ha sett videon som iFixit lade upp härom dagen. Ta en titt 22 minuter in i det här videoklippet. De poängterar hur frustrerande det är att se hur Apple utan problem hade kunnat få plats med slot både för internminne och SSD men ändå valde att löda fast dom. De rekommenderar dessutom att man inte köper datorn, bland annat på grund av det.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

@Delerium: Det där är ju kvalificerat svammel om att det finns utrymme kvar.

Titta på var man har placerat chippen som sköter lagringen på moderkortet. Notera även hur det på den gamla MBP som du länkade längre tillbaka har en enorm yta på ena sidan moderkortet som inte kan ha några komponenter p.g.a. M.2-platsen.

Det är helt enkelt så att de fick välja mellan ett antal olika egenskaper, och Apple valde portabilitet.

Detta börjar kännas väldigt meta, känns som samma diskussion där folk som aldrig skulle köpt en iPhone ändå kverulerar över att iPhone inte har någon SD-kortläsare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Delerium: Det där är ju kvalificerat svammel om att det finns utrymme kvar.

Titta på var man har placerat chippen som sköter lagringen på moderkortet. Notera även hur det på den gamla MBP som du länkade längre tillbaka har en enorm yta på ena sidan moderkortet som inte kan ha några komponenter p.g.a. M.2-platsen.

Det är helt enkelt så att de fick välja mellan ett antal olika egenskaper, och Apple valde portabilitet.

Detta börjar kännas väldigt meta, känns som samma diskussion där folk som aldrig skulle köpt en iPhone ändå kverulerar över att iPhone inte har någon SD-kortläsare...

Har du ens tittat på filmklippet jag länkade till ovan? Tycker han förklarar ganska tydligt hur Apple skulle kunna gå till väga för att göra datorn enklare att reparera. Där finns utrymme som inte används. För övrigt så äger jag både en iPhone och MacBook Pro. Men jag skulle inte köpa den nya modellen. Möjligtvis en 2015, den är också svår att reparera men har i alla fall löstagbar SSD.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Processorn throttlar mindre i det nya 16" chassit och grafikkortet verkar prestera ganska hyfsat det med. Rätt stort lyft mot den tidigare 15" och absolut ingen dålig dator om man nu inte bryr sig så mycket om att den fortfarande är svår att reparera.

https://9to5mac.com/2019/11/19/16-inch-macbook-pro-thermal-gr...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Vad kan det kosta att laga den om moderkort med alla komponenter fastlödda dör när det gått ett år? Det blir ju liksom allt, grafikkort, cpu, minne, ssd och moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com