Permalänk
Medlem

G-Sync skärmar flimrar?

Hej,

Jag har en Acer Predator X34a som jag nu haft i 2 år. På senare tid har jag märkt av att toppen av skärmen ibland flimrar en hel del, först trodde jag att skärmen var på väg att ge upp men efter att sökt lite på nätet så såg jag någon som skrev att detta är ett känt G-Sync problem!?

Här är en video på fenomenet :

Någon som vet om detta verkligen är ett känt fel eller om det tyder på panelfel?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Du kan förslagsvis testa med att bara stänga av g-sync och se ifall det fortfarande flimrar. Jag har för övrigt exakt samma beteende när jag har g-sync igång på min skärm vid låga/extrema frame rates (typ loading screens och menyer). Min skärm är dock inte "verifierad" som kompatibel med g-sync

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jepp, provade stänga av och flimret är borta så troligen inte ett panel fel. Dock märkligt att fler inte lagt märke till detta!? Vad har du för skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag har en Acer Predator X34a som jag nu haft i 2 år. På senare tid har jag märkt av att toppen av skärmen ibland flimrar en hel del, först trodde jag att skärmen var på väg att ge upp men efter att sökt lite på nätet så såg jag någon som skrev att detta är ett känt G-Sync problem!?

Här är en video på fenomenet :

https://www.youtube.com/watch?v=jTbCYfMnzAM

Någon som vet om detta verkligen är ett känt fel eller om det tyder på panelfel?

Hade samma problem på min Dell S2417DG och ja, det är ett vanligt problem med G-Sync skärmar. Kontaktade Dell och fick min skärm utbytt till en nyare revision som inte har detta problem. Rekommenderar att du kontaktar återförsäljaren om du har garanti kvar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att G-sync slutar att fungera någonstans under 30-40 FPS. Detta för att den inte vill köra skärmen under 30 Hz, så då tvingar G-syncen fram att vissa frames dupliceras och visas dubbelt så länge för att bibehålla minimum av 30 frames (problemen tror jag börjar strax ovan 30 fps).

Ingen källa på detta jag kommer ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hade samma problem på min Dell S2417DG och ja, det är ett vanligt problem med G-Sync skärmar. Kontaktade Dell och fick min skärm utbytt till en nyare revision som inte har detta problem. Rekommenderar att du kontaktar återförsäljaren om du har garanti kvar!

Garantin är tyvärr slut så jag får leva med detta Men då tyder det ändå på att det har något med mjukvaran att göra och inte panelen egentligen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Jag har för mig att G-sync slutar att fungera någonstans under 30-40 FPS. Detta för att den inte vill köra skärmen under 30 Hz, så då tvingar G-syncen fram att vissa frames dupliceras och visas dubbelt så länge för att bibehålla minimum av 30 frames (problemen tror jag börjar strax ovan 30 fps).

Ingen källa på detta jag kommer ihåg.

Även om det är så, så bör det inte skapa detta specifika problem tycker man? Varför bara flimra 1-2 cm av övre kanten?

Tyvärr ser det inte ut som att det finns så mycket att göra åt det. Dock intressant att veta att det inte är en specifik defekt på min skärm. Lite märkligt är det dock att jag inte sett det tidigare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Bildexpert 📺

Flimmer liknande detta vid låga frekvenser är inte helt ovanligt. En del skärmar är hopplösa och även G-Syncskärmar har problem likt de i videon. Typiskt klarar panelen inte riktigt att hålla nivåerna vid låga frekvenser och flimmer i över eller nederkant kan uppstå.

Mycket hänger på exemplarvariationer och panelen kan också vara föränderlig över den korta tidsrymden baserat på hur varm eller kall den är. Även föränderlig över den långa tidsrymden då en skärm som gått i ett par år inte är exakt som den var när den var ny.

G-Syncmodulen kan inte riktigt ta hänsyn till sådana förändringar utan utgår från hur batchar i fabrik beter sig där den optimerar hur den ska applicera variabel overdrive etc. Driver panelen med tiden en aning kan det uppstå sådana här fenomen. Särskilt när man drar användningen till sin spets likt låga frekvenser.

På videon verkar brytpunkten vara runt 48 FPS/Hz vilket är en ganska typisk gräns. Så försök hålla frekvensen över 48 FPS.

Permalänk
Medlem

@Jimmy: Det är nog från modell till modell. Jag har aldrig märkt av det på min AOC. Även i låga fps.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua