Permalänk
Medlem

Skillnad vid överklockning (i7 9700k)

Hej!
Kan börja med att säga att jag aldrig tidigare överklockat men tänkte kolla lite med er om det gör någon skillnad i mitt läge. Sitter just nu på en bra burk och spelar nästan enbart csgo och undrar då om det gör någon skillnad att överklocka min cpu och isåfall hur mycket kan man överklocka utan att datorn tar skada?
Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

överklockning "vinner" du bara prestanda på i de fall processorn sätter en begränsning i spelet.

T.ex som när en annan försökte lira GTA IV på en gammal 2kärnig AMD processor så gick det att vinna en hel hop med FPS.

i ditt fall, i spel som CS, nej det kommer inte göra någon skillnad mer än att höja elförbrukningen lite.
Är det värt det, troligtvis inte.
Är det helt riskfritt nej, hur mycket du kan överklocka och man kan "garantera" att inget tar skada. Inget alls.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

överklockning "vinner" du bara prestanda på i de fall processorn sätter en begränsning i spelet.

T.ex som när en annan försökte lira GTA IV på en gammal 2kärnig AMD processor så gick det att vinna en hel hop med FPS.

i ditt fall, i spel som CS, nej det kommer inte göra någon skillnad mer än att höja elförbrukningen lite.
Är det värt det, troligtvis inte.
Är det helt riskfritt nej, hur mycket du kan överklocka och man kan "garantera" att inget tar skada. Inget alls.

Tack för snabbt svar, sitter på ett 1080ti, 16gb ram, z390 och 750w nätagg men känns som jag bör få ut bättre fps i ett spel som cs med det eller iaf stabilare fps, på fps benchmark map ingame har jag en avg. På 360 tror jag men det kanske är vad burken klarar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Viggstar:
Börja med att slå på "All core enhancement" eller dylikt ditt moderkort bör ha, detta gör att alla kärnor klockar upp till boost-frekvens förutsatt att du har tillräckligt med kylning. Över det har du inte allt för mycket headroom för överklockning, den kommer gå upp till 4.9GHz över alla kärnor då. Du kanske har andra flaskhalsar i ditt system, vad har du för minnen? Länge sedan du formaterade/installerade om windows?

Permalänk
Medlem

@Viggstar: Spel som csgo borde du verkligen få ut allt en kan begära utan att överklocka med din dator.
Du vet alla knep för att få ut max fps av det spelet va?

Ska du ändå överklocka så behöver du bra kylning, vad har du för kylare?
När kylare är avklarat så kan du börja med en lättare klock på alla kärnorna. Precis som det står ovan att alla boostar lika mycket.

Ett tips om att överklocka din cpu är att söka efter ditt moderkortsmodell på youtube osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Viggstar:
Börja med att slå på "All core enhancement" eller dylikt ditt moderkort bör ha, detta gör att alla kärnor klockar upp till boost-frekvens förutsatt att du har tillräckligt med kylning. Över det har du inte allt för mycket headroom för överklockning, den kommer gå upp till 4.9GHz över alla kärnor då. Du kanske har andra flaskhalsar i ditt system, vad har du för minnen? Länge sedan du formaterade/installerade om windows?

Får kolla upp det imorgon när jag vaknat, bör ju gå att googla sig till, vet inte exakt vilka minnen men 2x 8gb. Formaterade för kanske 3-4 månader sen, tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Viggstar: Spel som csgo borde du verkligen få ut allt en kan begära utan att överklocka med din dator.
Du vet alla knep för att få ut max fps av det spelet va?

Ska du ändå överklocka så behöver du bra kylning, vad har du för kylare?
När kylare är avklarat så kan du börja med en lättare klock på alla kärnorna. Precis som det står ovan att alla boostar lika mycket.

Ett tips om att överklocka din cpu är att söka efter ditt moderkortsmodell på youtube osv.

Tycker också det, har inte full koll på hur jag maxar fps då det känns som alla "guides" säger olika. Kan kolla upp exakt kylare imorgon när jag vaknar. Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan väl nämnas är man såndär hardcore CSGO gamer är väl det konstant 300 FPS som gäller för att få maksimal prestanda utav spelmotorn (fråga inte mig varför osv, jag följer bara med turneringar själv, spelar inte själv ) har jag hört och visst kräver det ganska bra dator om man ska ha 300 fps+ med massa smokes och sånt fast det är gammalt spel.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Viggstar:
Börja med att slå på "All core enhancement" eller dylikt ditt moderkort bör ha, detta gör att alla kärnor klockar upp till boost-frekvens förutsatt att du har tillräckligt med kylning. Över det har du inte allt för mycket headroom för överklockning, den kommer gå upp till 4.9GHz över alla kärnor då. Du kanske har andra flaskhalsar i ditt system, vad har du för minnen? Länge sedan du formaterade/installerade om windows?

Helt riktigt, förutom att den drar upp till 4,6 GHz när alla kärnor är belastade. 4,9 GHz om en kärna är belastad.
Så visst, lite mer kan man få ut. 5,0 GHz över alla kärnor brukar de flesta klara med bra kylning. Men jag sitter också på en icke OC 9700k med ett 1080ti och det är inte direkt processorn som flaskar för mig. Spelar i 1440p bör väl nämnas också.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

@L-stream:
i7 9700 och i7 9700K har olika boost-frekvenser, din når 4.7GHz, hans når 4.9GHz över alla kärnor vid belastning, du bör se något liknande 4.65~ GHz genom Windows när den boostar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Kan väl nämnas är man såndär hardcore CSGO gamer är väl det konstant 300 FPS som gäller för att få maksimal prestanda utav spelmotorn (fråga inte mig varför osv, jag följer bara med turneringar själv, spelar inte själv ) har jag hört och visst kräver det ganska bra dator om man ska ha 300 fps+ med massa smokes och sånt fast det är gammalt spel.

Inte då. Kör på en 2600K och får ut 300 stadigt. Enda gången du behöver en ganska bra dator är om du har kraven 300 fps & max inställningar. Vilket är helt onödigt för cs. Skulle vilja hävda att maximala inställningar gör spelet värre, då det skapar onödigt mycket grafisk clutter som påverkar din fokusförmåga och bara ökar mängden av saker som ögat ser, dvs. information overload. CSGO är ett spel där man vill ha så lite grafisk lull-lull som möjligt, så avskalad som möjligt, och alla inställningar ska vara gjorda för att lättare kunna se dina motståndare och uppfatta rörelser.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Har 9700k och spelar CS:GO. Kan säga att det är en väldigt stor skillnad!