AMD Ryzen 9 3950X – Zen 2 med 16 kärnor i konsumentklassen

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra test! En 3900X duger nog gott åt mig ändå

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Imponerande av AMD helt klart, jag trodde den skulle gå betydligt varmare men verkar som att de lyckats med binningen utan att priset drar iväg orimligt mycket. Det är ju helt unikt med en processor som tävlar med HEDT samtidigt som den ligger i absoluta toppskiktet i spel. För att inte tala om att den är bakåtkompatibel med äldre styrkretsar.

Härligt med riktig konkurrens igen, det sätter blåslampan i baken på Intel. Driver förhoppningsvis på utvecklingen och pressar priserna, bra för oss konsumenter på alla vis.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Så den ligger hack i häl på 9900k i spel och krossar threadripper 2 & i9 9960x i arbete. Inget att fnysa åt plånboken säger nej men hjärtat säger ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Som väntat, sticker inte direkt ut från de andra 3tusen serien.

Hade gärna sett ett test på en 9900k/s på 5,2GHz vs en överklockad 3950x i spel. (5,2GHz är vad man kan väntas OC en 9900k)

Fast är det verkligen så, genuint nyfiken och ifrågasätter inte bara för att sitta på tvären?

Tycker mig ha sett Silicon Lotter och andra uppvisa helt andra siffror som om jag inte missminner mig påvisade en ganska liten andel som kommer upp i det mer extrema 24/7 frekvenserna på relativt vanlig kylning vare sig luft eller vatten, dvs inte tillfälliga boost siffror utan riktig bibehållen frekvens med rimlig vcore, temps osv..

Har fått för mig att Intel också mer och mer pressar ur det mesta ur sina produkter nuförtiden och det där 1GHz extra svängrummet liksom inte riktigt existerar längre, jaja mest nyfikenhet håller mig inte riktigt uppdaterad nuförtiden. Däremot tycker jag trots att frekvenser inte matchar Intel (vilket dom såklart inte måste heller) att AMD här skapat något riktigt imponenrande, köpte iofs en 3900X för inte så länge sedan men köpsuget uppstod ändå ganska omgående måste jag erkänna, ska dock försöka hålla huvudet kallt en stund för 3900X är ju inte heller nån slöhög helt ärligt.

OBS, vill tacka Sweclockers för i min mening ganska realistiskt och bra test, samt att tillägga att vi är inte alla gamers heller och vill kanske inte heller se gaming this or that hela daganrna, Swegamers är dörren till vänster, vi tog förvisso inte den högra heller när vi anlände för testet idag men väl den i mitten och gott nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Vilket j-vla gnäll. Minneshastigheten är specad 3200 MHz, medan intel inte har bemödat sig att öka den från 2666MHz. Kom ihåg att redaktionen är proffs och hållit på med detta i 20 år.

"Proffs" har fel dem med. Vid ett test ska man ha lika förutsättningar för alla produkter. kikade på äldre tester med, sweclockers cpu tester går ej att lita på pga throttlade minneshastigheter baserat på plattform. Har inte kikat på swec cpu tester på länge men det är ganska avskyvärt att de kör "stock".

Minneshastighet gör stor skillnad. Och det här testet representerar inte prestandan kunden får ur produkten, så plattformarna kan ej jämföras med varandra med sweclockers testsvit.

Den enda kundgruppen testen informerar är de som går och köper en OEM dator utan tanke på vad som är i, eller hur en dator ens fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Det som hände är att du cherrypickade en outlier.

Då fattade du verkligen inte vad min post handlade om. Den handlade om varför det resultatet gick emot alla andra. Men är man en sådan som kör AMD vs Intel så ser man sådant över allt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Då fattade du verkligen inte vad min post handlade om. Den handlade om varför det resultatet gick emot alla andra. Men är man en sådan som kör AMD vs Intel så ser man sådant över allt.

Läs testsvit sidan, intel körs med 2666 och ryzen 3200. Det gör stor skillnad vilket ger resultat som ej kan jämföras med andra plattformar. Ryzen resultatet kan inte jämföras mot intel resultatet i testsviten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Läs testsvit sidan, intel körs med 2666 och ryzen 3200. Det gör stor skillnad vilket ger resultat som ej kan jämföras med andra plattformar. Ryzen resultatet kan inte jämföras mot intel resultatet i testsviten.

Det har jag redan gjort och det är som det alltid varit! Det är faktiskt rätt. Sweclockers har alltid kört med de specade hastigheterna från tillverkarna. De körde med 2666MT/s till Zen och 2933MT/s till Zen+, som är tillverkarens spec. Det är prestanda vid stock.

Du får väl ringa Intel och be dem öka sin spec på minnena.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

AMD kunde likväl väntat med 16/32 till 4000 serien då prestandan är så lik 3900X i många test. För gemene man så ger 3950X nära 0% extra mot 3900X. Ja jag vet att de få program som är anpassade till att jobba med flera trådar får en fördel med 3950X men dessa program är så få. Det vi får hoppas är att budget CPUn i 4000 serien har 6/12 (RYZEN 3) så alla programutvecklare på allvar börja nyttja all ny kraft som dagen CPUer har.

Vi får hoppas att RYZEN 4000 serien ser ut så här om det stämmer med +10%IPC
RYZEN 3 6/12 35W 4,0GHz (inte bara 1s utan hela tiden vid lätt last)
RYZEN 5 8/16 65W 4,2GHz (inte bara 1s utan hela tiden vid lätt last)
RYZEN 7 12/24 95W 4,4GHz (inte bara 1s utan hela tiden vid lätt last)
RYZEN 9 16/32 105W 4,6GHz (inte bara 1s utan hela tiden vid lätt last)

Låt gamla långsamma 4/8 CPUer dö ut snabbt finns ingen anledning att släppa nya CPUer med så få kärnor 2020

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Läs testsvit sidan, intel körs med 2666 och ryzen 3200. Det gör stor skillnad vilket ger resultat som ej kan jämföras med andra plattformar. Ryzen resultatet kan inte jämföras mot intel resultatet i testsviten.

Skickades från m.sweclockers.com

Men man jämför inte överklockat helt enkelt. Det öppnar upp för massa godtyckligheter. Ska de vrida upp hastigheterna och överklocka alla parametrar på alla processorer de jämför med? Ska de maxa dem eller hur väljer de nivå?
De jämför helt enkelt processorernas prestanda när de körs enligt specifikationerna. Sedan överklockar de och testar runt lite grann på den processorn som är aktuell för recensionen. Vill du veta hur en Intel-processor är out of spec så läs en recension om den. Det blir för många variabler för en recension om de ska ändra parametrar för alla jämförda processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Läs testsvit sidan, intel körs med 2666 och ryzen 3200. Det gör stor skillnad vilket ger resultat som ej kan jämföras med andra plattformar. Ryzen resultatet kan inte jämföras mot intel resultatet i testsviten.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns gott om andra tester på nätet att läsa om du är missnöjd med detta testet. De flesta visar dock ungefär samma sak, även om de flesta andra jag sett visar att 3950X drar mindre ström och håller lägre temp än 3900X vilket jag inte ser i Swec's test. Men gällande prestandan så stämmer det rätt bra med vad man ser runt om på nätet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det vi får hoppas är att budget CPUn i 4000 serien har 6/12 (RYZEN 3) så alla programutvecklare på allvar börja nyttja all ny kraft som dagen CPUer har.

Det finns faktiskt spel som är 2 år gamla som belastar alla trådarna jämnt i 8c/16t (ingen som går på 100%)... så det håller redan på att hända. Ganska coolt!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur länge man behöver vänta innan man blir tvungen å uppgradera cpun denna gången.
Jag hade min 4-kärniga i7 860 sedan 2010 tills i somras och processorn klarade det mesta som i en dans då det mesta gjordes av gpun.

Så jag köpte en 12-kärnig 3900x i somras med plats för 64 gb 3200 Hz ram och undrar givetvis när nästa uppgradering kommer att bli då gpu-marknaden verkat avstannat totalt. Kommer jag kunna ha denna Processor om 10 år? Om man ser tillbaka på historien och inget jätterevolutionerande händer kommer jag inte behöva uppgradera cpun innan 2030.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Läs testsvit sidan, intel körs med 2666 och ryzen 3200. Det gör stor skillnad vilket ger resultat som ej kan jämföras med andra plattformar. Ryzen resultatet kan inte jämföras mot intel resultatet i testsviten.

Skickades från m.sweclockers.com

Skriv till Sweclockers och lägg in det som ett önskemål, tex så som dom även tar med l "vid samma klockfrekvens", överklockning m.m som inte alla sitter och kör till vardags, ev kanske dom lägger till en sido not om många vill se det?

Man kan ju ha önskemål iaf och lägga fram dom, dock inte realistiskt att vi kommer få se allt alla vill se testas pga av många olika anledningar varav tidspress lär vara en av dom, kan jag tänka mig iaf? Jag tex kan tänka mig mindre spela tester och mer produktivitet, förstår dock att många gamers finns här knappast realistiskt, tycker ärligt att det är ganska väl avvägt för den begränsade tid dom har tillgodo att sätta ihop ett test likt detta.

Oavsett kan kan förstå dom för måste ju dra en gräns någonstans, ha en typ an baseline att följa av något slag, men visst kan personligen också tycka att det vore kul med många olika scenarios och ultra långa underhållande tester, men förstår som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men man jämför inte överklocka helt enkelt. Det öppnar upp för massa godtyckligheter. Ska de vrida upp hastigheterna och överklocka alla parametrar på alla processorer de jämför med? Ska de maxa dem eller hur väljer de nivå?
De jämför helt enkelt processorernas prestanda när de körs enligt specifikationerna. Sedan överklockar de och testar runt lite grann på den processorn som är aktuell för recensionen. Vill du veta hur en Intel-processor är out of spec så läs en recension om den. Det blir för många variabler för en recension om de ska ändra parametrar för alla jämförda processorer.

Det är samma logik som de bakom cpu tester använder när de väljer en extrem gpu flaskhals, hade högre tankar om sweclockers men tydligen var det missplacerad tilltro. Ska de byta ut grafikkortet till ett rx580 i speltesterna med? Är ju "stock" marknadsmässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är samma logik som de bakom cpu tester använder när de väljer en extrem gpu flaskhals, hade högre tankar om sweclockers men tydligen var det missplacerad tilltro. Ska de byta ut grafikkortet till ett rx580 i speltesterna med? Är ju "stock" marknadsmässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om processorn är specificerad till att den måste ha ett RX 580 så visst. Om specifikationerna inte begränsar val av grafikkort så kör man det minst begränsande som man har rimlig möjlighet till. Och nu är det så att processorernas specifikationer inte är några hinder för valet av grafikkort.

Permalänk
Medlem

https://www.facebook.com/rognordic

Following the release of the new Ryzen 9 3950X processor the ROG overclocking team was able push the clock speed to an astonishing 6,003 MHz. Incredible performance were also achieved, breaking the Geekbench 3 world record for a 16-core processor. It can be viewed at http://bit.ly/374Cl9p

In addition, the OGS squad has built on its previous success in achieving the highest DDR4 memory frequencies on the X570 platform. By pairing a ROG Crosshair VIII Impact motherboard with Crucial Ballistix Elite DIMMs, the OGS team was able to increase its August 2019 record by a further 200 MHz. This accomplishment means that the memory frequency on the X570 platform has for the first time surpassed the 6 GHz mark, triggering yet another world record. These results can be viewed at http://bit.ly/33NkySd

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om processorn är specificerad till att den måste ha ett RX 580 så visst. Om specifikationerna inte begränsar val av grafikkort så kör man det minst begränsande som man har rimlig möjlighet till. Och nu är det så att processorernas specifikationer inte är några hinder för valet av grafikkort.

Sweclockers eller SweOemTech?

Nu minns jag inte riktikgt om det var så men var det inte sweclockers eller kanske nordichardware som körde grafiktester med dubbla systems, dvs intel och amd baserade. Men nu så körs allt enligt specs? som sagt, varför kör swec ej med officiella jedec timings isf?

Varför kör inte amd systemet pci-e 4.0 grafikkort då?

Och inte nog med det så blir folk griniga om någon påtalar att systemen använder olika hårdvara vid inställningar där just snabbare minnen kan göra stor skillnad. Konstigt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Njae, de första 4000 kommer i början av året och har integrerad grafik och använder nuvarande generation som processorkomponent.

Men de "riktiga" 4000 lär dyka upp i ´typ juli nästa år. Mindre än ett år bort, alltså.

Det låter nästan för nära för att vara sant. Men det låter trevligt om det blir så

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

Jag undrar hur länge man behöver vänta innan man blir tvungen å uppgradera cpun denna gången.
Jag hade min 4-kärniga i7 860 sedan 2010 tills i somras och processorn klarade det mesta som i en dans då det mesta gjordes av gpun.

Så jag köpte en 12-kärnig 3900x i somras med plats för 64 gb 3200 Hz ram och undrar givetvis när nästa uppgradering kommer att bli då gpu-marknaden verkat avstannat totalt. Kommer jag kunna ha denna Processor om 10 år? Om man ser tillbaka på historien och inget jätterevolutionerande händer kommer jag inte behöva uppgradera cpun innan 2030.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja troligen om nu inte nåt speciellt inträffar med cpu/gpu utvecklingen.
Det var dock en rejäl uppgradering

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Sweclockers eller SweOemTech?

Nu minns jag inte riktikgt om det var så men var det inte sweclockers eller kanske nordichardware som körde grafiktester med dubbla systems, dvs intel och amd baserade. Men nu så körs allt enligt specs? som sagt, varför kör swec ej med officiella jedec timings isf?

Varför kör inte amd systemet pci-e 4.0 grafikkort då?

Och inte nog med det så blir folk griniga om någon påtalar att systemen använder olika hårdvara vid inställningar där just snabbare minnen kan göra stor skillnad. Konstigt.

När de testar produkter så testar de först i stock och sedan överklockat. Jämförelsen är av förklarliga skäl mot andra stock-system. Om de ska överklocka alla system i testsviten samtidigt så blir det tidsödande och rörigt. Och ska de gå out-of-spec i systemen de jämför mot så blir det godtyckligt var de lägger nivån.
Och varför ska de köra enligt officiella JEDEC-timings? Ingår det i specifikationerna på processorer eller moderkort att de bara ska köras på JEDEC-timings? Är moderkort, minne och processor specificerade för en frekvens så är de det eller hur? Och varför skulle man köra ett system på sämre grafikkort om specifikationerna inte kräver det? Kräver AMD-systemet att grafikkortet klarar PCIe 4.0? De ska ju som sagt köra på det minst begränsande grafikkortet som de har rimlig möjlighet att testa med.

Permalänk

kul med diskutioner vad gäller kärnor, ja mins när ja köpte min q6600 2006 som var den första 4 kärniga cpun som släpptes vad jag kan minnas iaf, folk pratade om att man skulle köpa en 2 kärnig med lite högre frekvens istället! jadu samma dividering igen

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det låter nästan för nära för att vara sant. Men det låter trevligt om det blir så

Varför låter det konstigt?

Ryzen 1000-serien släpptes våren/sommaren 2017.
Ryzen 2000-serien släpptes våren/sommaren 2018.
Ryzen 3000-serien släpptes sommaren 2019.

Ryzen 4000-serien släpps därför högst sannolikt sommaren 2020.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det enda som man saknade var skillnaden mellan 3200MHz minne och med 3600MHz minnesmoduler.

Hur stor vinst ger det när man inte oc CPUn

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Många klagar lite på priset men tycks glömma att detta är en flaggskeppsprodukt i det absoluta toppskiktet för plattformen och har dessutom ingen annan utmanare i samma konsument klass.
Personligen tycker jag den är billig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

När de testar produkter så testar de först i stock och sedan överklockat. Jämförelsen är av förklarliga skäl mot andra stock-system. Om de ska överklocka alla system i testsviten samtidigt så blir det tidsödande och rörigt. Och ska de gå out-of-spec i systemen de jämför mot så blir det godtyckligt var de lägger nivån.
Och varför ska de köra enligt officiella JEDEC-timings? Ingår det i specifikationerna på processorer eller moderkort att de bara ska köras på JEDEC-timings? Är moderkort, minne och processor specificerade för en frekvens så är de det eller hur? Och varför skulle man köra ett system på sämre grafikkort om specifikationerna inte kräver det? Kräver AMD-systemet att grafikkortet klarar PCIe 4.0? De ska ju som sagt köra på det minst begränsande grafikkortet som de har rimlig möjlighet att testa med.

De har en ståndpunkt att de ska köra allt enligt "stock" men ändå när det inte sker enligt officiella specifikationer så är det okey att man kör på en godtycklig nivå för det systemet som inte kör "stock"...

Antingen kör man på lika villkor så det blir en rättvis jämförelse eller så blir det skevt testresultat som är missvisande. Varför körs det då med z chipset på intel sidan då?

De som jobbar på Swec har rätt nice jobb, de får massa idéer/hjälp från communityn helt gratis men går inte längre än att köra allt på "stock"... Sweclockers var absoluta spetsen dvs ansträngde sig när det gäller hårdvara, de gick tom om sidor som nordichardware och lilla techsweden men nu när de har "monopol" så körs allt på OEM nivå?

Jag är nog inte ensam om tycka att swec bör släppa mer djupgående innehåll än sletna techtubers.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Speltestet i Battlefield 2560x1440 verkar ju riktigt skumt, äldre generationer Intel ligger före nya Intel och nya AMD? Kan tycka att en CPU för 749$ bör prestera bättre i hög upplösning?

Edit: Och då har jag tagit till mig att denna processor är riktad mot konsumenter och inte mot företag eller liknande. 749$ är ett saftigt pris där mindre än halva priset Intel står sig lika bra.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Sweclockers eller SweOemTech?

Nu minns jag inte riktikgt om det var så men var det inte sweclockers eller kanske nordichardware som körde grafiktester med dubbla systems, dvs intel och amd baserade. Men nu så körs allt enligt specs? som sagt, varför kör swec ej med officiella jedec timings isf?

Varför kör inte amd systemet pci-e 4.0 grafikkort då?

Och inte nog med det så blir folk griniga om någon påtalar att systemen använder olika hårdvara vid inställningar där just snabbare minnen kan göra stor skillnad. Konstigt.

Helt enig. När vi dessutom vet att latens är ganska dålig mot Intel i tillägg så kanske det inte är så konstigt att testen visas som den gör. 3800 cl14 på Ryzen 3000 ger ca 64 i latency i aida. På intel är siffrorna under 40 på samma speed och cl. Om man kör ett program eller spel där minnet (eller i detta fall cpu) flaskar utgör det ganska stora skillnader. Bandbredd är nästan på pricken likt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Speltestet i Battlefield 2560x1440 verkar ju riktigt skumt, äldre generationer Intel ligger före nya Intel och nya AMD? Kan tycka att en CPU för 749$ bör prestera bättre i hög upplösning?

Edit: Och då har jag tagit till mig att denna processor är riktad mot konsumenter och inte mot företag eller liknande. 749$ är ett saftigt pris där mindre än halva priset Intel står sig lika bra.

Du har missförstått helt vad som är intressant med CPU:n.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Helt enig. När vi dessutom vet att latens är ganska dålig mot Intel i tillägg så kanske det inte är så konstigt att testen visas som den gör. 3800 cl14 på Ryzen 3000 ger ca 64 i latency i aida. På intel är siffrorna under 40 på samma speed och cl. Om man kör ett program eller spel där minnet (eller i detta fall cpu) flaskar utgör det ganska stora skillnader. Bandbredd är nästan på pricken likt.

Av någon märklig anledning så väljer Intel att inte speca högre minneshastighet än 2666MHz. Kan du ringa till Intel och klaga om du inte når 3200Mhz med dina fina gskill-minnen är låga timings? Tanken med stock är att tillverkaren garanterar att det funkar med majoriteten av minnesmoduler i 2666MHz-hastighet. Jag kan dock hålla med att det borde körts i JEDEC- standard timings.

Intel har åtnjutit av hög mognadsgrad på IMC(integrerad minneskontroller) jä fört med AMD. Kanske @Yoshman kan uppläsa oss varför Intel inte rört sig uppåt på stock minneshastighet på de nyare processorerna.

Skickades från m.sweclockers.com