AMD Ryzen 9 3950X – Zen 2 med 16 kärnor i konsumentklassen

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman:
Jo...
Men logiken kändes i alla fall rimlig.

#18149867

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad kommer priset bli tror ni? Jag gissar 9.795:-...... eller blir det 10.495:- för att den är ny och de får de sålda ändå?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fräsigt med en gnutta mer prestanda ur Zen2 men priser lär ju göra att det inte direkt blir någon bristvara. Jag har ju haft som mål att skaffa 3950X men får nog revidera det och avvakta lite. Känns som det är för liten skillnad i prestanda mellan 3900X och 3900X för att motivera prisskillnaden.

Fick själv tag på en 3900X innan prishöjningen men avvaktade med bygget fram till recensionerna på 3950X. Den saftiga prislappen ($750, så ~9000 kr här i Sverige?) gör det dock lite svårt att motivera den extra prestandan som denna ger även om man nu får en CPU som inte går att beskrivas bättre än "crème de la crème" för AM4-sockeln. Blir att fundera lite, men just nu lutar det mest åt att köra på med 3900X nu och därefter uppgradera till den bästa CPU:n i den sista CPU-serien för AM4.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ni inte hade med någon CPU från Intels HEDT-serie i era tester. 3950x krossar i stort sett allt som Intel i sin nuvarande HEDT linje och som dessutom är dyrare trots prissänkning med nästan 50%, men på något sett så tycker sweclockers att det är för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fräsigt med en gnutta mer prestanda ur Zen2 men priser lär ju göra att det inte direkt blir någon bristvara. Jag har ju haft som mål att skaffa 3950X men får nog revidera det och avvakta lite. Känns som det är för liten skillnad i prestanda mellan 3900X och 3900X för att motivera prisskillnaden.

Scrollade ner för att se vad du hade skrivit, för jag visste att du skulle vakna till och skriva något i detta test. Undrar varför?

Och ja, jag håller med om att den kanske inte är så prisvärt. Samtidigt är det jävligt coolt att se AMD såhär starka igen.

Jag är sjukt, sjukt sugen. KAnske till och med ta det på kredit....

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

samt ryzen 4000 är ju inte ens 1 år bort!

Det var väl bara dom mobila och baserades på 3000 serien?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det var väl bara dom mobila och baserades på 3000 serien?

Njae, de första 4000 kommer i början av året och har integrerad grafik och använder nuvarande generation som processorkomponent.

Men de "riktiga" 4000 lär dyka upp i ´typ juli nästa år. Mindre än ett år bort, alltså.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Vad kommer priset bli tror ni? Jag gissar 9.795:-...... eller blir det 10.495:- för att den är ny och de får de sålda ändå?

Hoppas det stannar runt 9000 och lite däröver.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Vad kommer priset bli tror ni? Jag gissar 9.795:-...... eller blir det 10.495:- för att den är ny och de får de sålda ändå?

Med tanke att minstingen i Threadripper 3000 familjen kommer att kosta något över 10k, så lär 3950x hamna i samma pris som 2950x 16c/32t gjorde senast.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Man hoppas på 9500 men tror på mer tyvärr.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Scrollade ner för att se vad du hade skrivit, för jag visste att du skulle vakna till och skriva något i detta test. Undrar varför?

Och ja, jag håller med om att den kanske inte är så prisvärt. Samtidigt är det jävligt coolt att se AMD såhär starka igen.

Jag är sjukt, sjukt sugen. KAnske till och med ta det på kredit....

Får väl hoppas att det blir lite priskrig så den sjunker lite i pris Hade jag haft 3800X eller lägre så hade det varir lättare att motivera men nu har jag redan 3900X så det är ganska mycket mer pengar för inte så mycket mer prestanda. Sen är det väl inget som säger att det skall finnas ett 1:1-förhållande mellan prestanda och pris men tycker nog de tagit i lite väl denna gång. Det positiva är väl att risken för att inte få tag på en minskar, för de som prompt skall ha oavsett pris.

Skrivet av Icte:

Fick själv tag på en 3900X innan prishöjningen men avvaktade med bygget fram till recensionerna på 3950X. Den saftiga prislappen ($750, så ~9000 kr här i Sverige?) gör det dock lite svårt att motivera den extra prestandan som denna ger även om man nu får en CPU som inte går att beskrivas bättre än "crème de la crème" för AM4-sockeln. Blir att fundera lite, men just nu lutar det mest åt att köra på med 3900X nu och därefter uppgradera till den bästa CPU:n i den sista CPU-serien för AM4.

Ja det är inte utan att det kliar lite. Jag avvaktar och ser vad 1.0.0.4 för med sig på mitt Crosshair VII. Kanske blir så bra så en uppgradering blir svår att motivera men vi får se.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Som väntat, sticker inte direkt ut från de andra 3tusen serien.

Hade gärna sett ett test på en 9900k/s på 5,2GHz vs en överklockad 3950x i spel. (5,2GHz är vad man kan väntas OC en 9900k)

Sticker inte ut? 4 fler kärnor än 3900X och drar mindre ström och håller lägre temp. Jodå, den sticker ut en del.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

AMD se AMD med bättre IPC än Intel var ett tag sedan. Frekvensen är det som räddar Intel i en del lägen, men gör också att flera kärnor blir svåra att trycka på en processor. Så Intel tvingas välja mellan färre kärnor, högre frekvens och "vinst" i fåtrådade program eller kunna vara konkurrensmässig i flertrådade laster. Något man tydligt ser i tester.

3950X har en helt unik plats på marknaden för de som behöver mycket kärnor och kanske tidigare köpte en 1950X eller liknande men som också gillar spela. Här får man spelprestanda som inte offrar mycket och rätt galen flertrådad prestanda.

Lite av vad folk tycker... Att se så positiva reviews på en AMD cpu, speciellt från många av dessa, trodde man inte för bara några år sedan.

LTT

Hardware Unboxed

Paul's Hardware

Gamers Nexus

Hardware Canucks

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av employed:

Tråkigt att ni inte hade med någon CPU från Intels HEDT-serie i era tester. 3950x krossar i stort sett allt som Intel i sin nuvarande HEDT linje och som dessutom är dyrare trots prissänkning med nästan 50%, men på något sett så tycker sweclockers att det är för dyrt.

Att fler HEDT-alternativ inte var med var krasst av praktiska skäl. Snart släpper Intel sina halvnya processorer med officiellt lägre priser (den nuvarande "sänkningen" är inget de aviserat offentligt) och från AMD blir det Ryzen Threadripper 3000. Så fler HEDT-processorer i tabellerna kommer!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Men vad i hela skogen är denna dynga? Varför throttlar ni minneshastigheten för intel plattformar och kör 3200 för ryzen? Är det här sweclockers nya 'testsvit' blir era tester lika trovärdiga som ryktesartiklar utan källor.

Många missar nog den punkten med, minneshastighet gör stor skillnad, och ni throttlar intel en hel del.

Samma minnen, samma timings, och snabba minnen. Den här recensionen är slösad tid för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nja ... jag tycker nästan det bar är att kasta en hel del av testerna ... INGEN köper en 9900k och kör den under 5Ghz eller lägre än 3200mhz minnen om man köper idag... samt ingen av intels kärn motsvarande alternativ i valfri serie överklockade med motsvarande snabba minnen fanns heller med (skit i priset...) så ryzen fick inget motstånd alls i och med att de kördes maxklockade och med snabba minnen och på vatten...

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Men vad i hela skogen är denna dynga? Varför throttlar ni minneshastigheten för intel plattformar och kör 3200 för ryzen? Är det här sweclockers nya 'testsvit' blir era tester lika trovärdiga som ryktesartiklar utan källor.

Många missar nog den punkten med, minneshastighet gör stor skillnad, och ni throttlar intel en hel del.

Samma minnen, samma timings, och snabba minnen. Den här recensionen är slösad tid för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du talar för alla du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Men vad i hela skogen är denna dynga? Varför throttlar ni minneshastigheten för intel plattformar och kör 3200 för ryzen? Är det här sweclockers nya 'testsvit' blir era tester lika trovärdiga som ryktesartiklar utan källor.

Många missar nog den punkten med, minneshastighet gör stor skillnad, och ni throttlar intel en hel del.

Samma minnen, samma timings, och snabba minnen. Den här recensionen är slösad tid för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

3200 MHz på Intel plattformar = överklockning. Detta är ju jämförelse i stock...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av spyan111:

Nja ... jag tycker nästan det bar är att kasta en hel del av testerna ... INGEN köper en 9900k och kör den under 5Ghz eller lägre än 3200mhz minnen om man köper idag... samt ingen av intels kärn motsvarande alternativ i valfri serie överklockade med motsvarande snabba minnen fanns heller med (skit i priset...) så ryzen fick inget motstånd alls i och med att de kördes maxklockade och med snabba minnen och på vatten...

Runt 3600MT/s är ju dock optimalt för Ryzen så en bra bit från "max". Att "ingen" köper en 9900K och kör den under 5GHz kan jag förstå är en känsla man har. Men faktiska undersökningar har visat att en majoritet av alla som köper en CPU kör den i stock, även dessa dyrare CPU:er.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Fråga till redaktionen:

Fick ni inte presentera tester med högre minneshastighet eller var det ni som valde detta? Bägge lägren hade haft klar nytta av det, men är rädd Intel hade haft mest nytta av PC4000 på minne. Eller maximera minneprestanda på 3800 som ser ut att vara sweetspot till Ryzen 3000.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

3200 MHz på Intel plattformar = överklockning. Detta är ju jämförelse i stock...

Är JEDEC-standarden verkligen 14-14-14-34 för 3200 MHz för annars är väl det också överklockning?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det enda jag saknar i dessa tester är Photoshop och Lightroom och Adobe premiere. De program jag själv använder dagligen. Går dessa få fram för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är JEDEC-standarden verkligen 14-14-14-34 för 3200 MHz för annars är väl det också överklockning?

Jag har för mig att den snabbaste jedec ddr4 3200mhz standarden är cl 20.
dvs AMD systmemen kör över specs

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är JEDEC-standarden verkligen 14-14-14-34 för 3200 MHz för annars är väl det också överklockning?

Nej, och 14-14-14-34 2666 MHz är inte heller det

https://www.sweclockers.com/test/28545-amd-ryzen-9-3950x-zen-...
https://en.wikipedia.org/wiki/DDR4_SDRAM#JEDEC_standard_DDR4_...

Skrivet av DST:

Jag har för mig att den snabbaste jedec ddr4 3200mhz standarden är cl 20.
dvs AMD systmemen kör över specs

Det gör de med Intel-systemen också!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag tänkte väl det, vore konstigt om samma timings var standard från 2133 till 3200. Men då är det ju inte stock längre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Men vad i hela skogen är denna dynga? Varför throttlar ni minneshastigheten för intel plattformar och kör 3200 för ryzen? Är det här sweclockers nya 'testsvit' blir era tester lika trovärdiga som ryktesartiklar utan källor.

Många missar nog den punkten med, minneshastighet gör stor skillnad, och ni throttlar intel en hel del.

Samma minnen, samma timings, och snabba minnen. Den här recensionen är slösad tid för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket j-vla gnäll. Minneshastigheten är specad 3200 MHz, medan intel inte har bemödat sig att öka den från 2666MHz. Kom ihåg att redaktionen är proffs och hållit på med detta i 20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tänkte väl det, vore konstigt om samma timings var standard från 2133 till 3200. Men då är det ju inte stock längre.

Nej helt stock är det inte, men när det gäller just DDR4-frekvenserna så kör de stock. Lite underligt att redaktionen väljer att köra med icke-JEDEC anpassade timings på minnena dock...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Vilket j-vla gnäll. Minneshastigheten är specad 3200 MHz, medan intel inte har bemödat sig att öka den från 2666MHz. Kom ihåg att redaktionen är proffs och hållit på med detta i 20 år.

Det var en konstig förklaring, kom ihåg att många här har hållit på med hårdvara längre än många utav "proffsen" på swec.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Ekorrism:

Det enda jag saknar i dessa tester är Photoshop och Lightroom och Adobe premiere. De program jag själv använder dagligen. Går dessa få fram för er?

Photoshop CPU performance: AMD Ryzen 9 3950X

Lightroom Classic CPU performance: AMD Ryzen 9 3950X

Premiere Pro CPU performance: AMD Ryzen 9 3950X

Permalänk
Medlem

Minnerna spela kanske lite roll , men den är hursom snabbre än vad 9900k är , frågan är hur den mäter sig med 10980xe som förmodeligen ligger i samma pris bild , min 7980xe tar denna i multicore och tror inte 10 serien är långsamare precis , men hur som det är en fet cpu hur man än vrider och vänder på det

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0