Permalänk
Medlem

Excel uträkning

Sitter och försöker peta ihop en lite automatiserad tidsrapportering i excel och har stött på ett problem google inte lyckats hjälpa mig med.

om jag fyller i tiden 1500-2100 i en ruta så skulle jag vilja att den automatiskt fyller i 5 timmar normal och en timme ob, och att den dessutom ifall datumet infaller på en söndag fyller i 6 timmar ob direkt.

Så vad jag har nu är en tabell med datum och en där jag fyller i tid, utifrån detta behöver jag två tabeller, en som räknar ut timmar vardagar samt lördagar innan fram till 16, sedan en som räknar ut ob-timmar lördagar 16 och framåt, söndagar samt vardagar 20 och framåt.

Nu hoppas jag att jag gjorde mig förstådd. x)

Permalänk
Medlem

dum fråga men
vilken excel version?

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk

Re: Excel uträkning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av azzie
Sitter och försöker peta ihop en lite automatiserad tidsrapportering i excel och har stött på ett problem google inte lyckats hjälpa mig med.

om jag fyller i tiden 1500-2100 i en ruta så skulle jag vilja att den automatiskt fyller i 5 timmar normal och en timme ob, och att den dessutom ifall datumet infaller på en söndag fyller i 6 timmar ob direkt.

Så vad jag har nu är en tabell med datum och en där jag fyller i tid, utifrån detta behöver jag två tabeller, en som räknar ut timmar vardagar samt lördagar innan fram till 16, sedan en som räknar ut ob-timmar lördagar 16 och framåt, söndagar samt vardagar 20 och framåt.

Nu hoppas jag att jag gjorde mig förstådd. x)

http://spreadsheets.about.com/od/excel101/a/Excel_beg_guide.h...

Till exempel.

Googla på excel och de sökord du vill ha svar på eller "howto"

Permalänk
Medlem

Använder wods 2010 betan, iallfall om engelska commands funkar så,ex
=TIME(1;22;30)
=TIME(2;24;30)
=MINUTE(G7+G14) blir 47min
annars =hours
menar du något sådant ^^

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fuskobot
dum fråga men
vilken excel version?

Excel 2007.
Tror dock du missuppfattade mig lite, tidsformaten har jag inga problem med, problemet jag har är att få den att räkna ut att tex en tisdag med starttid 15 och sluttid 21 ger 5 normala timmar och 1 timme OB medan en lördag med samma tid ger 1 normal timme och 5 OB, och en söndag ger det 6 timmar OB.

Celluppsättningen ser alltså ut såhär:
Veckodag | Start | Stopp | Normal | OB

Och där vill jag att den fyller i "Normal" och "OB" automatiskt med rätt timantal när jag fyller i start och stopp-tid.

Har googlat runt som en galning men jag får inte till det, excel gnäller på felaktiga formler hit och dit när jag väl hittar något som kan verka fungera.
Principen tror jag att jag har förstått men jag får helt enkelt inte till utförandet.

Permalänk
Hedersmedlem

Något åt det här hållet?

I så fall:
d2:
=IF(WEEKDAY(A2;2) < 6;MIN(C2;TIME(20;0;0))-B2;IF(WEEKDAY(A2;2)=6;MAX(0;MIN(C2-B2;TIME(16;0;0)-B2));0))
e2:
=IF(WEEKDAY(A2;2)=7;C2-B2;IF(WEEKDAY(A2;2)=6;MAX(0;C2-TIME(16;0;0));MAX(0;C2-TIME(20;0;0))))

Edit: ny, bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Något åt det här hållet?
http://img44.imageshack.us/img44/880/capture2n.png

I så fall:
d2:
=IF(WEEKDAY(A2;2) < 6;MIN(C2;TIME(20;0;0))-B2;IF(WEEKDAY(A2;2)=6;MAX(0;MIN(C2-B2;TIME(16;0;0)-B2));0))
e2:
=IF(WEEKDAY(A2;2)=7;C2-B2;IF(WEEKDAY(A2;2)=6;MAX(0;C2-TIME(16;0;0));MAX(0;C2-TIME(20;0;0))))

Edit: ny, bättre

Underbart! Tack så mycket!

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, inte hos mig. Har du en bild? Och i vilken cell?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Hmm, inte hos mig. Har du en bild?

Sorry, det var jag som klantade mig med översättningen till svenska formler, bytte till engelska språkpaketet så fungerade det fint.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Följdfråga, nu på dagar som start och stopptid inte är ifyllt så ställer den automatiskt "Normal"-cellerna till 20, kan man lägga till så att den är tom om den raden inte är ifylld?
Söndagar och lördagar är tomma, bara vardagarna som detta gäller.

Permalänk
Hedersmedlem

Testa
=IF(ISBLANK(B2);0;IF(WEEKDAY(A2;2) < 6;MIN(C2;TIME(20;0;0))-B2;IF(WEEKDAY(A2;2)=6;MAX(0;MIN(C2-B2;TIME(16;0;0)-B2));0)))

respektive

=IF(ISBLANK(B2);0;IF(WEEKDAY(A2;2)=7;C2-B2;IF(WEEKDAY(A2;2)=6;MAX(0;C2-TIME(16;0;0));MAX(0;C2-TIME(20;0;0)))))

Permalänk
Medlem

Perfekt! Tackar, nu ska jag se om jag kan förstå mig på dessa formler så att man lär sig något.

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, det är mest if-satser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Hehe, det är mest if-satser.

Jo, skriver php i vanliga fall så det är inget nytt.
Men formlerna är aningen annorlunda i excel.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag tar upp en gammal tråd men jag håller på med samma sak nämligen.

Det jag däremot försöker att göra är att göra en IF sats som ska välja mellan Olika typer av OB.

Vi har 5 olika OB tillägg på jobbet
Tillägg A och B kan kombineras.

=IF(C2>TIME(19;0;0)*AND(C2<TIME(22;0;0));C2-TIME(19;0;0);"Ingen OB")

Detta fungerar om tiden är under 19.00 då får jag "ingen OB". Men även om tiden är över 22 så får jag bara det beräknat.. Det ska ju stå INGEN OB där..

Så summa sumarium.

Det jag vill ha är att
Om klockan är mellan 19-22 så får jag OB Typ 1
Mellan 22-07.00 är det OB typ 2
Lördagar från 12.00 TYP 3
Söndagar hela dagen TYP 4
Och sen TYP 2 kan kombineras med denna: Typ 5 OB om den fyller kriterierna "JA"

Tacksam för svar

Edit: Måste också säga att jag inte får det att fungera om jag börjat t ex 19:00 och slutat 05:00. Då kan den inte räkna ut timmarna alls.. Så det blev visst två frågor

Permalänk
Medlem

Funkar inte trots översättning :-)

@Elgot: Hej!

Får det inte att funka trots att jag ändrat till OM, VECKODAG och KLOCKSLAG. Har du någon idé om hur detta skall uttryckas i en svensk version?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anton77:

@Elgot: Hej!

Får det inte att funka trots att jag ändrat till OM, VECKODAG och KLOCKSLAG. Har du någon idé om hur detta skall uttryckas i en svensk version?

Hehe, nästan 10 år...

d2:

=OM(VECKODAG(A2;2) < 6;MIN(C2;KLOCKSLAG(20;0;0))-B2;OM(VECKODAG(A2;2)=6;MAX(0;MIN(C2-B2; KLOCKSLAG(16;0;0)-B2));0))

e2:

=OM(VECKODAG(A2;2)=7;C2-B2;OM(VECKODAG(A2;2)=6;MAX(0;C2-KLOCKSLAG(16;0;0));MAX(0;C2-KLOCKSLAG(20;0;0))))

Formatera dessutom d och e som tid.

Permalänk
Medlem

Nu funkar det!

@Elgot: Stort tack!

Permalänk
Medlem

Söndagarna såklart...

@Elgot: Hej Elgot,

Mina söndagar funkar inte, har försökt med ELLER(6,7) men får det inte att funka. Har du någon bättre idé?

Mina OB- villkor är ganska enkla: OB efter 19:00 mån-fre och efter 17:00 på lör-sön.

Mvh

Anton

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anton77:

Mina OB- villkor är ganska enkla: OB efter 19:00 mån-fre och efter 17:00 på lör-sön.

d2:

=OM(VECKODAG(A2;2) < 6;MIN(C2;KLOCKSLAG(19;0;0))-B2;OM(VECKODAG(A2;2)>5;MAX(0;MIN(C2-B2; KLOCKSLAG(17;0;0)-B2));0))

e2:

=OM(VECKODAG(A2;2)>5;MAX(0;C2-KLOCKSLAG(17;0;0));MAX(0;C2-KLOCKSLAG(19;0;0)))

Permalänk
Medlem

Stort tack!

@Elgot: Stort tack!

Permalänk
Medlem

Vardagarna...

@Anton77: Hej Elgot,

Med nedanstående formler får jag det till 19 timmars arbetstid på vardagar trots att ingen start- eller sluttid angetts. Har du kanske någon bra tanke här ?

=OM(VECKODAG(B8;2) < 6;MIN(D8;KLOCKSLAG(19;0;0))-C8;OM(VECKODAG(B8;2)>5;MAX(0;MIN(D8-C8; KLOCKSLAG(17;0;0)-C8));0))

=OM(VECKODAG(B8;2)>5;MAX(0;D8-KLOCKSLAG(17;0;0));MAX(0;D8-KLOCKSLAG(19;0;0)))

Mvh

Anton

Permalänk
Medlem

Vardagarna lösta!!!

@Anton77:

Visst skall detta funka?!

=OM(ÄRTOM(C8);0;OM(VECKODAG(B8;2)<6;MIN(D8;KLOCKSLAG(19;0;0))-C8;OM(VECKODAG(B8;2)>5;MAX(0;MIN(D8-C8;KLOCKSLAG(17;0;0)-C8));0)))

Permalänk
Medlem

jag får det inte att funka

@Elgot: Hej Elgot!

Hoppas att Corona varit skonsamt mot dig, vi tappade 95% av alla våra bokningar

Har du tid att kolla på en grej?

När jag anv dessa formler så funkar t.ex. inte intervallet 19:30-20:30, det ger 3:30 timmar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anton77:

@Elgot: Hej Elgot!

Hoppas att Corona varit skonsamt mot dig, vi tappade 95% av alla våra bokningar

Har du tid att kolla på en grej?

När jag anv dessa formler så funkar t.ex. inte intervallet 19:30-20:30, det ger 3:30 timmar.

Hej

Tack, jag har klarat mig relativt oskadd. Jag lyckas dock inte reproducera felet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Hej

Tack, jag har klarat mig relativt oskadd. Jag lyckas dock inte reproducera felet:
https://i.imgur.com/vKgSzI6.png

Du förtjänar ju titeln Hedersmedlem kan man säga.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro