Red Dead Redemption 2 – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Metro exodus ser mycket bättre ut. Men det är ju lite mindre skala. Men tycker du dig verkligen behöva dsr när du kör 4k? Jag har gått andra vägen använder 3d resolution scaler på 0.75 för att få mina 60 fps. Har sänkt reflections till high

Jag kör 1080p och istället för resolution scale på 200% i spelet (orsakar grafikbuggar) så kör jag DSR x4, alltså 4K upplösning. Jag tycker att grafiken blir för suddig och detaljerna försvinner om man kör mindre än just 4k med TAA. 1080p med TAA orsakar synligt kladd och smet, men vid 4k försvinner det och blir bara toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gehga:

Jag kör 1080p och istället för resolution scale på 200% i spelet (orsakar grafikbuggar) så kör jag DSR x4, alltså 4K upplösning. Jag tycker att grafiken blir för suddig och detaljerna försvinner om man kör mindre än just 4k med TAA. 1080p med TAA orsakar synligt kladd och smet, men vid 4k försvinner det och blir bara toppen.

Ah ja då förstår jag. Trodde du körde i 4k + dsr

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Spelade nån timme igårkväll, funkade bra sen kom problemen, krasch efter krasch, kommer knappt in i setting verkar som fpsen går ner till 2 fps så fort jag försöker gå in i settings i main menu.

Har testat att ändra från vulkan till dx12 då går det inte ens att starta spelet.

Har även haft problem med synlig muspekare

Tråkigt med så mkt strul

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

Tydligen så är problemet med stuttering bland annat att det är främst nyare och snabbare processorer som blir drabbade då spelmotorn i rdr2 är cappad till 140fps. Nu ser jag inte bekymret med detta för då har du alldeles för låg upplösning om du når den fps. Det är alltså processorn som slaskar i detta. Kolla nedanstående video där dom testar och kommer fram till detta. Intressant faktiskt.

https://youtu.be/-pRTweQp2uw

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Del 2!

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

@Yaana: Yes! VÄntade på den Första delen var ju killer

EDIT:
Nu har jag gjort inställningarna enligt dessa två delar förutom ett par saker som jag har satt högre och fått en average fps på benchmark på 65fps och jag är nöjd med detta för spelet ser bra ut och presterar bra

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

@yaana bra guide, tack.

Problem med att inte ens kunna starta spelet?

Om du har Sonic Studio igång, stäng ner det och testa igen.
Det var ett av problemen jag fick efter att jag uppdaterade till win 10 pro 1903,
med 1903 + Sonic Studio kunde jag inte starta RDR2 öht.

Stutter/lagg när du från stillastående(även med häst) laggar när du håller in shift eller ctrl? Ändra mouse input till Direct input.

Permalänk
Medlem

Har följt deras guide. Fick ut 82fps i avg i benchen. Jämnfört med PS4an så flyter de på sjukt bra!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Rockstar kommenterar problemen med PC releasen
https://twitter.com/RockstarGames/status/1194669204802281476

Permalänk

Så en kombination av GPU och vissa CPU ställer fortfarande till det för en liten del användare enligt Rockstars twitter.

Konstigt att relativt ny hårdvara som Rtx 2080 och en Ryzen 3600 fortfarande inte funkar felfritt för mig då.

Kommer förbi launcherkraschande genom att välja en annan ljudutgång än min primära samt att stänga av AV. Vad det har att göra med GPU och CPU-kombination i mitt fall vet jag inte.

Tycker fortfarande att det är pinsamt dåligt av Rockstar att under ett års tid inte avsatt mer tid för QA. Aldrig mer att jag köper ett Rockstar-spel till fullpris.

Är man ett stort spelbolag har man också lika stort ansvar att förvalta sin storhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad använder ni för att kolla fps? Försökt med fraps men får bara en svart box

Windows-knappen + G borde väl funka? Och pinna fast den i bakgrunden så syns den in game.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@incandenza icers:
Vad jag har lärt och sett från Gamers Nexus är att det är främst nyare hårdvara som presterar högre fps som har problemet konstigt nog. De som har klarat spela detta utan större problem är dom som sitter på äldre sockets liksom mig själv som spelar med en 4790K. Problemet ligger i deras spelmotor då den är cappad. Men men, det kommer nog en fix snart så håll ut

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu på morgon laddade jag ned nya uppdateringen. Enligt rykte skulle den inte göra så stor skillnad prestandamässigt men WOW, min fps ökade i St Deniz från cirka 50-65 till 75-90. 1440p Ultra/High/Medium (lite av varje). Kör med RYZEN 2600X och ett RTX 2070.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Nu på morgon laddade jag ned nya uppdateringen. Enligt rykte skulle den inte göra så stor skillnad prestandamässigt men WOW, min fps ökade i St Deniz från cirka 50-65 till 75-90. 1440p Ultra/High/Medium (lite av varje). Kör med RYZEN 2600X och ett RTX 2070.

Samma här. Hade ingen aning om någon optimering så trodde först att mina grafikinställningar hade ändrats. Gick från 60-70fps till 100-110.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClucKe:

Stutter/lagg när du från stillastående(även med häst) laggar när du håller in shift eller ctrl? Ändra mouse input till Direct input.

Tack för denna
Har märkt av att musrörelserna var lite hackiga när jag galopperade och sprang

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

@Don_Tool: Verkar börja lösa sig för de flesta nu en vecka efter release. Kanske har rockstar fått in tillräckligt med info från alla som har och haft problem.

Rockstar är ju inte kungar på pc direkt. Var ju samma sak med GTA V då det begav sig.

Tack för tipset om gamers nexus, kollade på deras releasegenomgång men missat uppföljande videos.

Permalänk
Medlem

Hmm. Nu när jag pillade lite med inställningarna för att sedan gå tillbaka till de jag hade innan så får jag nu 60 fps igen.

Permalänk
Medlem

startade och såg 90 FPS.. WOW tänkte jag och satte igång och lät min mentala hälsa sättas åt sidan för en stund för här skulle skjutas folk..

till min förvåning gick jag in till inställningarna och såg att nästan ALLT hade ändrats, flera från ultra till LOW.. så... får fixa till detta sedan och jämföra igen med samma inställningar så det blir rättvist.

Edit: FPS verkar fått en liten skjutts, ca 5 - 12 FPS.. så det är ju bra, bonusen verkar vara att den inte verkar stuttra till emellanåt så det känns som 20FPS. (hittills..)

Permalänk
Medlem

CPU användning verkar vara väldigt optimerat i uppdateringen. Har en 6600k som inte riktigt presterar särskilt väl 2019, gick dock från 90-100% användning i saint denis till 70-80%, har även dragit upp i princip allt 1440p ultra/high och har konstant 60 fps!

Permalänk

Min son köpte det här spelet igår. Först hade vi crash-problemet direkt vid start. Det kom vi runt genom att inaktivera antivirus. Nästa problem är nu "Failed to initialize graphic device. Place reboot or reinstall latest driver". Han har ett Gigabyte GeForce RTX 2060 6GB OC. Vi installerade de senaste drivrutinerna (dessa för Windows 10), men får fortfarande samma felmeddelande om "Failed to initialize graphic device". Tip på hur vi kan gå vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Min son köpte det här spelet igår. Först hade vi crash-problemet direkt vid start. Det kom vi runt genom att inaktivera antivirus. Nästa problem är nu "Failed to initialize graphic device. Place reboot or reinstall latest driver". Han har ett Gigabyte GeForce RTX 2060 6GB OC. Vi installerade de senaste drivrutinerna (dessa för Windows 10), men får fortfarande samma felmeddelande om "Failed to initialize graphic device". Tip på hur vi kan gå vidare?

Dubbelkolla att skärmen är inkopplad till grafikkortet och inte moderkortet.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Lakritstack:

Min son köpte det här spelet igår. Först hade vi crash-problemet direkt vid start. Det kom vi runt genom att inaktivera antivirus. Nästa problem är nu "Failed to initialize graphic device. Place reboot or reinstall latest driver". Han har ett Gigabyte GeForce RTX 2060 6GB OC. Vi installerade de senaste drivrutinerna (dessa för Windows 10), men får fortfarande samma felmeddelande om "Failed to initialize graphic device". Tip på hur vi kan gå vidare?

Prova ominstallera Launchern. Jag fick samma problem förut som löstes genom att installera om launcher. Tips är att flytta ut RDR2-katalogen så du slipper ladda ner den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

till min förvåning gick jag in till inställningarna och såg att nästan ALLT hade ändrats, flera från ultra till LOW.. så... får fixa till detta sedan och jämföra igen med samma inställningar så det blir rättvist.

Lite vad jag misstänkte när jag läste att när personer fått högre fps. Snabb fix från deras sida men.. nja, ofint.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Prova ominstallera Launchern. Jag fick samma problem förut som löstes genom att installera om launcher. Tips är att flytta ut RDR2-katalogen så du slipper ladda ner den igen.

Ok, tack. Vi ska testa det! Hur hittar man enklast var mappen ligger? Den här metoden fungerade inte. Antar att Launchern ändrats lite sedan den artikeln skrevs.

Edit: Det jag menar är att där beskriver de ju också hur man hittar mappen (men för att ändra rättighetsinställningar). Men installed games fanns inte på samma ställe som de beskriver. Och det går inte att högerklicka där listan nu finns.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Lakritstack:

Ok, tack. Vi ska testa det! Hur hittar man enklast var mappen ligger? Den här metoden fungerade inte. Antar att Launchern ändrats lite sedan den artikeln skrevs.

Om du inte har valt något annat ställe så ska den hamna i C:\Program Files (inte x86)\Rockstar Games så är det bara att plocka ut hela RDR2 mappen därifrån.

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Om du inte har valt något annat ställe så ska den hamna i C:\Program Files (inte x86)\Rockstar Games så är det bara att plocka ut hela RDR2 mappen därifrån.

Jag har för mig att vi letade där (är på jobbet nu). Kanske att han har någon inställning så han inte ser alla filer i utforskaren..

Permalänk
Avstängd

Jag har nu kommit till avsnitt tre men lyckades tydligen inte att öppna upp hälerishoppen i avsnitt 2. Jag gjorde första uppdraget när man ska ut och jaga björn men fick sen inte uppdrag två som tydligen ska lösa problemet, måste jag spela om björnjakten och hoppas att det fortsätter denna gång eller får man fler chanser?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Väldigt bra uppdatering idag. Gick från att fungera felfritt till att jag inte kommer längre än till loading screen till story mode innan spelet krashar...

Permalänk
Medlem

Försökt göra en refund och jag köpte preorder erbjudandet de hade.
Fick ett svar att det inte gick och denna länk fick jag veta varför:
https://support.rockstargames.com/articles/360035971133/Refun...

Förstår jag rätt så får jag inte refund för att det var digitala in-game prylar med i spelet? Men de hade ju ingen standard utgåva att köpa då special edition ingick ju i standard utgåvan.

Tycker det är lite fult eller vad tycker ni?:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Prova ominstallera Launchern. Jag fick samma problem förut som löstes genom att installera om launcher. Tips är att flytta ut RDR2-katalogen så du slipper ladda ner den igen.

Förvirringen är total här Han har Rockstar launchern och kan "komma åt" spelet därifrån. Men köpte det via Epic Games och därför ligger spelet i den mappen. Hur som helst får han samma felmeddelande i båda launcharna.

Men det borde betyd att han kan installera om Rockstars Launcher utan problem eftersom det inte ligger något i den mappen. Bara "Social Club"?