Permalänk
Medlem

Varm processor

Tjena! Jag har fått temperaturproblem med min cpu, den blir runt 90 grader när jag spelar nya cod, blåst rent datorn oxh bytt kylpasta utan några resultat. Kommer inte ihåg vilken modell utav noctua det är men den är stor. Har ni några idèr vad det kan vara för något?
Kan det hjälpa och undervolta cpun?
Det är en I7 7700k..

Permalänk
Medlem

Det låter som antingen dåligt applicerad kylpasta eller dålig mount av kylaren.
Har du överklockat i7an någe?

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekanna218:

Det låter som antingen dåligt applicerad kylpasta eller dålig mount av kylaren.
Har du överklockat i7an någe?

Hmm okej! Får undersöka det igen då. För processorn var typ 50 grader när man kikade Youtube och slösurfade, ska inte tempen ligga runt 30 grader när man inte gör så krävande saker?
Har inte överklockat något.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jb93: Det beror helt på alltså. Min ryzen 1700x som jag hade förut på custom kylning låg på 50/60 grader när jag glodde youtube. Men den temp-profilen är lite annorlunda. Den låg alltid på 50-70 grader, hade den toköverklockad dock.

Men kolla om kylpastan smetats ut ordentligt på heatspreadern, har den inte det så är det en dåligt monterad kylare som du har på halsen.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Jag hade provat med en återställning av BIOS om ovan tips inte fungerar. Se om du samtidigt hittar en uppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekanna218:

@jb93: Det beror helt på alltså. Min ryzen 1700x som jag hade förut på custom kylning låg på 50/60 grader när jag glodde youtube. Men den temp-profilen är lite annorlunda. Den låg alltid på 50-70 grader, hade den toköverklockad dock.

Men kolla om kylpastan smetats ut ordentligt på heatspreadern, har den inte det så är det en dåligt monterad kylare som du har på halsen.

Okej! Ska kika på det ikväll när jag kommer hem få se om jag kanske kan få bukt på problemet. Skulle det även kunna vara att processorn håller på att ge upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Jag hade provat med en återställning av BIOS om ovan tips inte fungerar. Se om du samtidigt hittar en uppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag återställer bios måste jag göra något efter då?

Permalänk
Medlem

@jb93: Det är ytterst ovanligt att cpuer dör så det är nog antagligen inte det. Max temps på intel cpuer har alltid varit 100/110 grader.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Har nu provat att byta till en annan kylare och få se om det hjälpte vilket det inte gjorde.. sen tog jag bort ena sidan av chassit så det var "öppet" men vart inte heller någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

@jb93: Har för mig att i7 7700k kan bli ganska varm.
Den har inte lödd värmespridare, vilket gör att CPU-chippet och kåpan som skyddar det, inte har maximal kontakt.
Spelar ingen roll hur bra kylare du har, värmen har svårt nå ut till kåpan.
Fungerar den bra för övrigt, tycker jag inte att du skall hänga upp dig på tempen, den är gjord för att klara höga temperaturer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Mitt oklockat 7700K är på ca 50C vid surfande & jag har NH-D15.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@jb93: Har för mig att i7 7700k kan bli ganska varm.
Den har inte lödd värmespridare, vilket gör att CPU-chippet och kåpan som skyddar det, inte har maximal kontakt.
Spelar ingen roll hur bra kylare du har, värmen har svårt nå ut till kåpan.
Fungerar den bra för övrigt, tycker jag inte att du skall hänga upp dig på tempen, den är gjord för att klara höga temperaturer.

Okej, det visste jag inte att dom va kända för att bli varma! Körde hwmonitor å den var uppe som mest i 93 grader när jag lira cod. Men jag märker ingen skillnad prestandamässigt. Grafikkortet låg runt på 50-60 grader som mest så det är väl iallafall ganska okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Mitt oklockat 7700K är på ca 50C vid surfande & jag har NH-D15.

Okej, som min då, men man blir ju lite orolig när den börjar bli närmare 90 grader liksom..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jb93:

Okej, som min då, men man blir ju lite orolig när den börjar bli närmare 90 grader liksom..

Innan moderna processorer kommer upp i skadliga tempraturer så börjar de throttla och skulle det inte räcka så stängs datorn av och vägrar starta igen tills tempraturen har sjunkit under säkerhetsmarginal.

Så om du inte märker något prestandamässigt när den kommer upp i den tempraturen, så behöver du som nämnt tidigare inte oroa dig.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Innan moderna processorer kommer upp i skadliga tempraturer så börjar de throttla och skulle det inte räcka så stängs datorn av och vägrar starta igen tills tempraturen har sjunkit under säkerhetsmarginal.

Så om du inte märker något prestandamässigt när den kommer upp i den tempraturen, så behöver du som nämnt tidigare inte oroa dig.

Okej då har jag lärt mig något nytt! Då fortsätter jag å lira med detta sålänge då! Tänkte köpa ny processor i framtiden! Så jag håller tummarna att den kommer palla med 1 år till med dagens spel!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant, så jag var tvungen att se hur min AMD TR betedde sig.

Pilarna på peak:arna är när jag startade 1st YouTube music video. Efter peak:en och i skrivande stund så rullar YouTube men temp trillade ned när fläktarna på min noctua varvade upp några varv. så runt 30C verkar vara en generell idle för min AMD TR med Noctua NH-U12S TR4-SP3, när jag köpte den hade den bara en fläkt, så jag köpte en till noctua fläkt å satte på andra sidan så den har dubbla nu.

Vet inte om denna "info" kan vägleda något i ditt sökande till lägre temps.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jb93:

Okej, som min då, men man blir ju lite orolig när den börjar bli närmare 90 grader liksom..

Skickades från m.sweclockers.com

Min blir nästan 85C-90C när GPU & CPU kör i absolut full belastning i 30 minuter. Kolla om du kan justera fläktkurvan men det blir högljudat.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av jb93:

Okej då har jag lärt mig något nytt! Då fortsätter jag å lira med detta sålänge då! Tänkte köpa ny processor i framtiden! Så jag håller tummarna att den kommer palla med 1 år till med dagens spel!

Skickades från m.sweclockers.com

visst är det mysigt å lära sig? jag gör de varje dag här fortfarande på SweC, trotts medlemskap å häng här sen 2001

Men jag personligen tycker att de är bra att du reagerar på att något kanske inte står rätt till. ifrågasätt alltid!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av WDac:

Intressant, så jag var tvungen att se hur min AMD TR betedde sig.

Pilarna på peak:arna är när jag startade 1st YouTube music video. Efter peak:en och i skrivande stund så rullar YouTube men temp trillade ned när fläktarna på min noctua varvade upp några varv. så runt 30C verkar vara en generell idle för min AMD TR med Noctua NH-U12S TR4-SP3, när jag köpte den hade den bara en fläkt, så jag köpte en till noctua fläkt å satte på andra sidan så den har dubbla nu.

Vet inte om denna "info" kan vägleda något i ditt sökande till lägre temps.

https://i.postimg.cc/5NR5Jjqg/Temps-2019-11-15-1210.png

https://i.postimg.cc/zG8GvYwQ/Temps-2019-11-15-1219.png

AMD har lödd värmespridare och går normalt svalare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Min blir nästan 85C-90C när GPU & CPU kör i absolut full belastning i 30 minuter. Kolla om du kan justera fläktkurvan men det blir högljudat.

Ska ta en kik på det! Det är väl i bios man brukar ställa om fläkten va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

visst är det mysigt å lära sig? jag gör de varje dag här fortfarande på SweC, trotts medlemskap å häng här sen 2001

Men jag personligen tycker att de är bra att du reagerar på att något kanske inte står rätt till. ifrågasätt alltid!

Javisst! Det är mycket duktigt folk här, så det är roligt å få lära sig nya saker!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jb93:

Ska ta en kik på det! Det är väl i bios man brukar ställa om fläkten va?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis!

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

2022 kommer jag här med lite input, spenderade nog en bra 20 timmar på att försöka lösa detta problem som drev mig till vansinne... postar svaret här då jag inte hittat något annat svar på forum (alla påpekar bara dålig kylning eller icke fastskruvad kylare)...

Jag fick nyligen ärva en 7700k, Asus z270h gaming och 16gb 3000mhz ddr4 ram. Har en h110i plus, samt en 6700k och 2133mhz ddr4 i min HTPC i gästrummet sedan tidigare...

i varje fall, den ärvda 7700k riggen gick otroligt varmt! ca 90-100 grader spika den upp till var 10e sekund ungefär. att spela kunda den ligga på 98c.. detta var nog därför min vän upplevde datorn som trög. jag tänkte då att CPUn var skadad...

Jag provade mecka i bios, byta kylare, kylpasta, vattenkylning (120mm aio), bytte sedan ut mot min äldre 6700k, fortfarande med samma problem!!! Mitt h110plus moderkort + 6700k hade inge problem med tempsen, även med en utbytt 7700k i.
Jag började känna att jag kunde utesluta att det var fel på cpu:n!

spånade vidare på diverse olika forum på internet, läste på om cpu:ns arkitektur till och med, lol. Jag kom till slut fram till att minneskontrollern sitter på processorn, samt att 7700k's officiella stöd för minnen är 2666mhz, allt över detta är en överklock...

så ja började pula på minnena i bios. drog ner från 3000mhz till 2800mhz.. sen 2666, sen 2400, 2133, för att sedan låsa in moderkortet på 2666mhz. temperaturerna normaliserades! äntligen såg det ut som en vanlig prolle med 39c upp till 79c load vid spelande tex.. provade samma test med 6700k, samma resultat där.

Jag kan alltså med gott samvete intyga att kaby lake processorer behöver betydligt bättre kylare för att klara av allt över 2666mhz!
Eftersom högre ram clock innebär ökad stress på minneskontrollern, resulterar detta i allmänt högre temperatur vilket påverkar CPU:n allmänt. Jag har en 9700k samt 10700k rigg och kan notera att dessa prollar är byggda för 3ghz minnen, lider därför inte av denna barnsjukdom som 6th och 7th gen Intel har..

TL:DR; Har du höga temps på en 6700/7700k så klocka ner minne till 2666, allt över detta värmer upp minneskontrollern som sitter inbyggd i CPU:n!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A