Apple släpper Macbook Pro 16 tum – börjar på 30 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Skönt med lite Swedish-premium uppepå Apple-premium.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Sveklockarn:

Är det någon som kommenterat "gu' va' dy't" som överhuvudtaget köpt en ny bärbar dator ur det professionella segmentet någon gång?

Sen är ju Apple en premiumtillverkare, ändå verkar det faktumet vara en nyhet i varje sån här tråd.

Skrivet av DasIch:

Det intressanta är ju att den är ca 5000kr dyrare än föregångaren, trots att båda har ett lanseringspris på 2399 USD.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. Håller med er båda.

Förutom att alla vet om att Apple nästan bara finns i premiumsegmetet, så underlättar det inte heller med vår svaga ekonomi och det påföljande svaga förtroende som marknaden har för vår svenska valuta.

Med tanke på att det är Apple, och med tanke på vad vi tappat i köpkraft i Sverige de senaste åren, så är jag inte alls förvånad. Tycker att priserna hamnat ungefär där jag förväntade mig (även om det självklart hade varit trevligare med lägre priser).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Delerium: Apple påstår att mikrofonerna erbjuder studiokvalitet, inte högtalarna.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Delerium: Apple påstår att mikrofonerna erbjuder studiokvalitet, inte högtalarna.

https://i.pinimg.com/564x/2a/1d/5a/2a1d5aae562261ef95ae05d0ba00fd4c.jpg

Ja det var precis dit jag ville komma.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

OTROLIGT dåligt grafikkort! Bästa valbara GPUn har ungefär halva prestandan av RX Vega 56 från 2017.

RX 5500M
Peak Pixel Fill-Rate, Up to 52.6 GP/s
Peak Texture Fill-Rate, Up to 144.76 GT/s

RX Vega 56 (från 2017, sitter i av Apple sålda externa grafiklösningen Blackmagic eGPU pro)
Peak Pixel Fill-Rate, Up to 94 GP/s
Peak Texture Fill-Rate, Up to 330 GT/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

OTROLIGT dåligt grafikkort! Bästa valbara GPUn har ungefär halva prestandan av RX Vega 56 från 2017.

RX 5500M
Peak Pixel Fill-Rate, Up to 52.6 GP/s
Peak Texture Fill-Rate, Up to 144.76 GT/s

RX Vega 56 (från 2017, sitter i av Apple sålda externa grafiklösningen Blackmagic eGPU pro)
Peak Pixel Fill-Rate, Up to 94 GP/s
Peak Texture Fill-Rate, Up to 330 GT/s

Ptja det är ju en relativt slimmad laptop så någonstans satte väl verkligheten stopp i hur mycket värme GPUn får alstra

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

OTROLIGT dåligt grafikkort! Bästa valbara GPUn har ungefär halva prestandan av RX Vega 56 från 2017.

RX 5500M
Peak Pixel Fill-Rate, Up to 52.6 GP/s
Peak Texture Fill-Rate, Up to 144.76 GT/s

RX Vega 56 (från 2017, sitter i av Apple sålda externa grafiklösningen Blackmagic eGPU pro)
Peak Pixel Fill-Rate, Up to 94 GP/s
Peak Texture Fill-Rate, Up to 330 GT/s

Som jag skrev tidigare i tråden så är frågan är när AMD släpper uppföljaren till Radeon Pro Vega 16/20. Radeon Pro 5500M bör ses som uppföljaren till Radeon Pro 560X och därmed finns det god chans att det kommer kraftigare alternativ med 7 nm grafikprocessorer senare som är bestyckade med HBM2 minne.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Delerium: Apple påstår att mikrofonerna erbjuder studiokvalitet, inte högtalarna.

https://i.pinimg.com/564x/2a/1d/5a/2a1d5aae562261ef95ae05d0ba00fd4c.jpg

Ljudet går ju både in och ut, och de hävdar ju att mikrofonerna är av studiokvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ljudet går ju både in och ut, och de hävdar ju att mikrofonerna är av studiokvalitet.

Ja men att mikrofonerna är av studiokvalitet säger ingenting om högtalarna. Det förstår vem som helst att ljudet i en bärbar dator inte kan bli särskilt bra jämfört med fullstora högtalare. Bra mikrofoner behöver dock inte ta särskilt stor plats.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Exakt så varför är mac så poppis just där? Pc skulle klara ett galant jobb även på ett tryckeri.

De var mycket tidiga med en modern hantering av typsnitt. Min morbror är gammal reklamare och satt med de första macarna just av den anledningen. Men sen har det väl bara hängt kvar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Esc-knappens återkomst! Det vet jag glädjer flera. Hoppas tangentbordet är den förbättring de påstår, det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

OTROLIGT dåligt grafikkort! Bästa valbara GPUn har ungefär halva prestandan av RX Vega 56 från 2017.

RX 5500M
Peak Pixel Fill-Rate, Up to 52.6 GP/s
Peak Texture Fill-Rate, Up to 144.76 GT/s

RX Vega 56 (från 2017, sitter i av Apple sålda externa grafiklösningen Blackmagic eGPU pro)
Peak Pixel Fill-Rate, Up to 94 GP/s
Peak Texture Fill-Rate, Up to 330 GT/s

Att jämföra en stationär GPU med laptop GPU är knappast rättvist. Leta gärna fram något jämförbart grafikkort på laptop-sidan som presterar bättre än RX 5500M och som samtidigt sitter i ett chassi av samma tjocklek.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Priset för det man får är det sämsta. Som vanligt med Apple.

Det finns ju många tillverkare som har bärbara datorer med ungefär samma pris, med varierande inriktning på vad de är tänkta att användas till. Är de mer prisvärda?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Priset för det man får är det sämsta. Som vanligt med Apple.

Precis Apple suger dom som köper det på pengar.

Dom har bra batteritid + bra skärmar, men snälla 30000kr får man en bättre bärbar för alla dagar i veckan. Dom är bra på grafiska områden inget mera.

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Förra modellen hade "dubbla höjden" på pilarna vänster och höger så det såg inte ut som ett "T". Föredrar helt klart ett "T" så man kan känna lättare vilken tangent man har fingrarna på.

https://cdn.cultofmac.com/wp-content/uploads/2017/01/15-inch-macbook-pro-touchbar-780x454.jpg

På de tidigare MacBook-tangentborden (innan "Butterfly") så var den nedersta raden tangenter också något större vertikalt, vilket medförde också något större piltangenter än på det här tangentbordet. Det var också högre slaghöjd på tangent-nedtryck och större mellanrum mellan tangenterna.
Så helt återställt till förr är tangentbordet inte.

Bra* dock att Esc-tangenten nu är fysisk och i rätt position istället för en zon på touch-bar:en.

*: "Bra" bara som i "inte underkänt" på den punkten. Det finns mycket kvar att kritisera ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Undra om kylningen nu är tillräcklig för att inte överhetta CPUn.
Dem äldre modellerna presterade ju uselt på grund av all thermal throttle.

Förvånande om man har lyckats med detta. Dessa "facebookmaskiner" har som du säger aldrig tidigare haft bra kylning. Om det skulle vara så känns ju dock den här modellen lite värdelös...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Detta har jag väntat på, min Mac Book Pro late 2013 har gått som tåget under alla dessa år, men det begränsade ram-minnet börjar bli ett bekymmer.
16" blir magi, förhoppningsvis kommer man bra överens med tangentbordet, det som sitter på min nuvarande kan vara det bästa som någonsin konstruerats på en laptop, tycker jag.

Priset ligger i rätt nivå med konkurrenternas alternativ, precis som förväntat.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Förvånande om man har lyckats med detta. Dessa "facebookmaskiner" har som du säger aldrig tidigare haft godtycklig kylning. Om det skulle vara så känns ju dock den här modellen lite värdelös...

Jag hoppas verkligen inte att det är godtycklig kylning på denna.

Permalänk
Medlem

@joakim99: Jag hade inte haft något emot en macbook pro som var 5mm tjockare eller så med lite extra heatpipes och fläkta just för att jag gillar Mac när det gäller att arbeta på dom. Hade dom inte varit så äckligt dyra så skulle jag öppnat och experimenterat lite själv.

Vid många arbetsbördor så blir den varm så himla snabbt att man får bara ut en bråkdel av prestandan som sitter i denna 30k+ laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

@joakim99: Jag hade inte haft något emot en macbook pro som var 5mm tjockare eller så med lite extra heatpipes och fläkta just för att jag gillar Mac när det gäller att arbeta på dom. Hade dom inte varit så äckligt dyra så skulle jag öppnat och experimenterat lite själv.

Vid många arbetsbördor så blir den varm så himla snabbt att man får bara ut en bråkdel av prestandan som sitter i denna 30k+ laptop.

Jag håller helt med dig, just därför hoppas jag och tror att kylningen på denna nya macbook inte är godtycklig.

Permalänk
Medlem

@Delerium: Står exakt:

Ljudsystem med sex högtalare och mikrofoner av studiokvalitet
för dramatiskt ljud och kristallklara inspelningar.

https://www.apple.com/se/macbook-pro-16/

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ja jag var ju som sagt själv en extrem motståndare till Apple-datorerna tidigare just på grund av deras höga prislapp.

När jag nu haft en Macbook Pro sedan slutet av 2013 kan jag inte påstå annat än att den var extremt prisvärd. Tycker den fungerar precis lika bra idag.

Jag kör en iMac från 2009. Core i7, 2560x1440 IPS 27” skärm osv. Med 16GB internminne och en 4TB SSD förstärkt hårddisk kommer den att att göra jobbet ytterligare några år. Jag köpte den för precis 10 år sedan nu.

Och det beskriver de flesta Mac-användarna jag känner på jobb och privat. Deras Macar är inte ett utslag av ”prylshopping”, de är datorer som används tills de inte kan göra jobbet längre och värderas för sin ergonomi och stabilitet.

Att svenska allmänheten har blivit fattigare är en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag hoppas verkligen inte att det är godtycklig kylning på denna.

Apple har särskilt presenterat sin nya kyllösning för 16” modellen. Har för mig att illustrationer finns bl.a. på Anandtech för de intresserade. De har också över ett dussin olika kontrollpunkter för temperatur för att säkerställa stabilitet under olika betingelser. Huruvida man värderar det eller inte är upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Apple har särskilt presenterat sin nya kyllösning för 16” modellen. Har för mig att illustrationer finns bl.a. på Anandtech för de intresserade. De har också över ett dussin olika kontrollpunkter för temperatur för att säkerställa stabilitet under olika betingelser. Huruvida man värderar det eller inte är upp till var och en.

Dvs rätt så långt från en godtycklig lösning.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Äntligen kan man iaf överväga att köpa en ny MBP. Har avstått helt från 2016-2019 modellerna pga tangentbordet. Men nu när tangentbordet borde vara fixat kan man fundera på att skaffa en iaf. Kommer nog inte göra det för jag behöver inte en bra laptop men det är skönt att möjligheten finns iaf.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Är själv riktigt nöjd med min MBP15 med hexacore. Som erbjöd en rejäl skjuts jämfört med min gamla workstation med 4790k. förstår heller inte varför folk klagar på priset.

Man betalar för ett arbetsverktyg som jämfört med laptops på windowssidan har många designmässiga fördelar som underlättar workflow.

Jag använder inte ens extern mikrofon längre eftersom man knappt hör skillnad, så bra är de inbyggda mikrofonerna t.ex. jag producerar musik utan ett externt ljudkort eftersom macen hanterar det så pass smidigt att jag inte behöver ljudkortet längre.

Det har erbjudit mig sann bärbarhet där jag kan arbeta på distans utan att ta med mig 10 kg utrustning.

Allt detta i det tunnaste och snyggaste chassit marknaden har att erbjuda för en workstation.

Det enda alternativet för mig är Lenovo thinkpad Yoga med Oled och touch. Men dessa kommer med en ist för hexacore och dessutom högre prislapp.

Visst blir den lite varm då prollen maxas 10 timmar med tung musikproduktion som motsvarar 3-4 full laddningar i strömförbrukning som annars ska ligga på snitt 11 timmar, vilket det också gör vid surfande/streaming. Och processorfläkten kan börja snurra till ibland. Men jämfört med mina laptops som vart från top segmentet ifrån HP, Asus och Lenovo thinkpad så känner jag att man får mest för pengarna med Mac eller Lenovo.

Men jag ser det såhär, om du får 1 timme mer produktivitet varje dag utav ditt arbetsverktyg och varje timme är värd en blygsam 100 lapp, så innebär det 36.500 kr per år. Så den betalar tillbaka sig efter 10 månader räknat på 30 kex.

Och jag värderar mina timmar runt 1000 lappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Jasså?
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/b%C3%A4rbara-datorer-och...

Sen ska vi nog vänta tills vi fått benchmarks då Apple har en historik av thermal throttle.

Bortsett från en bugg på föregående modell så thermal throttlade inte deras laptops. Visst, de gick inte upp till full boost hastighet, men de thermal throttlade inte.

Permalänk
Bildexpert 📺

Lustigt att grafiska branschen och kopplingen till Macar fortfarande nämns. Får lite nostalgikickar för den situationen var otroligt relevant 1989 när jag drömde om kraften hos 25 MHz 68030-processor med 4 MB RAM när jag körde Aldus PageMaker och Freehand. Vet inte varför detta kommer upp gång på gång att ett av världens största företag idag skulle bygga sin ekonomi på just den branschen?

Jag är inne på min tredje MBPro (mid 2014) och den är snart fem år gammal. Dess största problem är att den börjar bli smutsig. Och ja, endast har integrerad GPU. Behöver ta mig vidare för att kunna ta mitt videoskapande vidare. Så nya 16-tummaren är ett alternativ helt klart.

Min förra MBP var 2009-modellen med Core2Duo. Den gav jag upp för två år sedan. Så sju års daglig drift i kanske 15-16 timmar. Gav upp mest för att tiden att byta batteri, fläkt och installera SSD aldrig fann sig. Ja, den fungerar fortfarande men har egentligen inget behov av den längre. Så reservdelarna ligger och samlar demm. Dess goda skick i övrigt gjorde att lurade mig själv att den fortfarande behövdes.

Har vid flera tillfällen fått förklara att den då sju år gamla modellen faktiskt var sju år gammal och köptes loss från leasingavtalet fyra år tidigare. Ja, eftersom jag då och då stöter på folk som tycker att jag är en sådan där som köper nya och dyra datorer för märkets skull.

Permalänk
Inaktiv

Mitt favorit Windows var Windows 2000. Sen gillade jag os2 när det kom. OS2 slog tyvärr inte igenom : (

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Att jämföra en stationär GPU med laptop GPU är knappast rättvist. Leta gärna fram något jämförbart grafikkort på laptop-sidan som presterar bättre än RX 5500M och som samtidigt sitter i ett chassi av samma tjocklek.

Ja men det kanske var dumt även om halva prestandan av ett 2 år gammalt stationärkort fortfarande känns kasst. Om man jämför med razers 15-tummare med 2080 max-q så är det ju fortfarande klart sämre. Det kortet ska nå Pixel Rate 70.08 GPixel/s, Texture Rate 201.5 GTexel/s jämfört med macens Peak Pixel Fill-Rate, Up to 52.6 GP/s, Peak Texture Fill-Rate, Up to 144.76 GT/s. Kortet är dessutom äldre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Ja men det kanske var dumt även om halva prestandan av ett 2 år gammalt stationärkort fortfarande känns kasst. Om man jämför med razers 15-tummare med 2080 max-q så är det ju fortfarande klart sämre. Det kortet ska nå Pixel Rate 70.08 GPixel/s, Texture Rate 201.5 GTexel/s jämfört med macens Peak Pixel Fill-Rate, Up to 52.6 GP/s, Peak Texture Fill-Rate, Up to 144.76 GT/s. Kortet är dessutom äldre.

Skickades från m.sweclockers.com

Razers 15-tummare är också betydligt större, mycket sämre batteritid, sämre skärm och kostar ungefär 1000 USD mer. Jämförelsen säger alltså inte mer än att 2080 max-q är snabbare än 5500M (för övrigt är det Pro-varianten i MBP, med fler CU's).