Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast det är ju därför jag velar mellan att köpa XF9005&Shield eller enbart XG. Kan man streama spel via den inbyggda Android TVn i XG? Oavsett så har ju Shielden troligen bättre support än XG ändå så i slutändan är det nog bätte att köra Shield.

Vad är problemen med ARC? Använder man en Shield så agerar den ju källa istället för TVn och då kopplar man den direkt till förstärkare, dvs Shield>HDMI>Stärkare>HDMI>TV. Eller som i mitt fall, Shield>HDMI>TV>OPTISK>Stärkare då min förstärkare saknar HDMI, har enbart Optisk. Så det är orelevant tills jag uppgraderar min 15 år gamla Sony förstärkare (Jag har bara Stereo så har inte sett någon nytta med att uppgradera). Eller jag har fattat fel? Använder man inte TVn som källa bör det ju kvitta.

Streama spel lokalt från datorn fungerar utmärkt med appen moonlight om man har Nvidia grafikkort dock så finns inte geforce now så man kan ej streama från deras servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

De har redan hyvlar, men svårare att faktiskt komma ihåg att raka sig när man måste fixa lödder osv. Tänker mig att det är lättare att komma till skott med en rakapparat.

Nu får de iofs se ut som de vill, tänkte mest för deras egen skull att det kunde vara bra att kunna raka sig lite snabbt och smidigt. Philips Oneblade Pro låter absolut intressant.

Köp en riktig hyvel istället

https://www.gents.se/merkur-38c-sakerhetshyvel-htm

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Streama spel lokalt från datorn fungerar utmärkt med appen moonlight om man har Nvidia grafikkort dock så finns inte geforce now så man kan ej streama från deras servrar.

Okej, tack, har testat det på mobilen tidigare, funkade bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag håller med! Rakkniv är ingenting jag skulle rekommendera om man inte lockas av själva imagen men en säkerhetshyvel är i mina ögon bättre på alla sätt och vis jämfört med gilettehyvlar o.s.v. Har i och för sig inte testat den där one blade som nämnts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag håller med! Rakkniv är ingenting jag skulle rekommendera om man inte lockas av själva imagen men en säkerhetshyvel är i mina ögon bättre på alla sätt och vis jämfört med gilettehyvlar o.s.v. Har i och för sig inte testat den där one blade som nämnts.

Japp, köpte den där för ett tag sen och blev förvånad över hur mycket bättre än Gilette den är. För att inte prata om priset på bladen

Har annars kört med en philips rakapparat i många år och visst, det är väl smidigt, men går inte fortare och man bör byta rakhuvuden efter något år. Den fick gå i pension helt nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

KFA2 2060 Super | 4190:-
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

2060S är riktigt trevligt och prisvärt. Är ungefär i klass med 5700XT.
KFA2 är från samma tillverkade av Galax / Gainward / Palit (Världens största tillverkare av grafikkort).
Riktigt bra kvalitet imo.

Öhh? Som ett 5700 menar du väl? Inte XT.

https://www.sweclockers.com/test/28395-sweclockers-nya-testsv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Det som annars refereras verkar vara tredjepartskort med eftermarknadskylning på 5700XT som skjutsar fram prestandan, som du ser här:

Såvida det inte kom någon drivrutin mellan 2019-10-09 och 2019-10-23 som gav 5700XT ett ordentligt skutt i prestanda då.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17578?key=c07aaf47e6b447cc5590ed4339f96c02

Det som annars refereras verkar vara tredjepartskort med eftermarknadskylning på 5700XT som skjutsar fram prestandan, som du ser här:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/18336?key=19a90ce1680dc6ae696f48ce6af45bd1

Såvida det inte kom någon drivrutin mellan 2019-10-09 och 2019-10-23 som gav 5700XT ett ordentligt skutt i prestanda då.

Haha!

Istället för att ta det sammanvägda indexet som visar du har fel tar de de andra. Häftigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Haha!

Istället för att ta det sammanvägda indexet som visar du har fel tar de de andra. Häftigt!

Där är det förmodligen inte referensmodellen som är med i det prestandaindexet.
Skulle ju vara smått otroligt om kortet har gjort ett sådant hopp.

Kanske någon från Redaktionen kan klargöra vilket kort som finns med eller om det är ett medelvärde utav alla modeller som testats?
Samtliga prestandaindex från när referenskortet testades:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17576?key=d238d18...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17578?key=c07aaf4...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17580?key=4674b96...

https://www.sweclockers.com/test/28317-msi-radeon-rx-5700-xt-...
Det fanns bara 1440P och 4K i testet jag länkade där de skriver vilken modell av grafikkortet det gäller.

Har du vaknat på fel sida eller?
4190:- kontra 5500:- för de dyrare 5700XT-modellerna som nämns ovan.
Det jag menade var att ett 2060S ligger inte många procenenheter bakom ett 5700XT med referensdesignen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Där är det förmodligen inte referensmodellen som är med i det prestandaindexet.
Skulle ju vara smått otroligt om kortet har gjort ett sådant hopp.

Kanske någon från Redaktionen kan klargöra vilket kort som finns med eller om det är ett medelvärde utav alla modeller som testats?
Samtliga prestandaindex från när referenskortet testades:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17576?key=d238d18...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17578?key=c07aaf4...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17580?key=4674b96...

https://www.sweclockers.com/test/28317-msi-radeon-rx-5700-xt-...
Det fanns bara 1440P och 4K i testet jag länkade där de skriver vilken modell av grafikkortet det gäller.

I artikeln jag länkade till står det ju att de uppdaterat sin testsvit.

Quote:
Med det första indexet skapat från SweClockers färska testsvit står det klart att Nvidias tidigare arkitektur Pascal inte står sig lika stark i de nyare spelen. Detta innebär bland annat att Nvidias Turing-kort kan öka avståndet till föregångarna i familjen Pascal samtidigt som AMD:s Radeon RX 5700-kort tar beskedliga kliv uppåt i fältet.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Har du vaknat på fel sida eller?
4190:- kontra 5500:- för de dyrare 5700XT-modellerna som nämns ovan.
Det jag menade var att ett 2060S ligger inte många procenenheter bakom ett 5700XT med referensdesignen.

Nä. Jag menar mest att jag faktiskt länkar till senaste prestandaindex-artikeln där en klar bild visar att ett 2060S presterar som ett 5700 och inte ett 5700XT, varefter du klistrar in en massa gamla saker istället för att visa att du visst har rätt.

Bättre vore kanske att säga ojdå, ny info för mig, det visste jag inte. Bara mina tankar.

Edit: Men jag håller med, onödigt av mig att göra en grej av det. Sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

I artikeln jag länkade till står det ju att de uppdaterat sin testsvit.

Quote:
Med det första indexet skapat från SweClockers färska testsvit står det klart att Nvidias tidigare arkitektur Pascal inte står sig lika stark i de nyare spelen. Detta innebär bland annat att Nvidias Turing-kort kan öka avståndet till föregångarna i familjen Pascal samtidigt som AMD:s Radeon RX 5700-kort tar beskedliga kliv uppåt i fältet.

Det står även "respektive index en blandning mellan DirectX 11, DirectX 12 och Vulkan – allt detta för att ge en så enkel och tydlig bild som möjligt över modellernas generella grafikprestanda.".

AMD-korten är väldigt starka i DX12. Så det är inte orimligt att 5700XT ligger såpass mycket högre upp när detta inkluderas.
Så för att hård-dra det hela så är 2060S någon enstaka procentenhet efter 5700XT i DX11 och får pisk i DX12/Vulcan.

Så jag hade väl fel när jag skrev att det var ungefär som ett 5700XT.

Hur som helst så tycker jag att 4190:- för ett 2060S med hyfsad kylare är ett väldigt bra pris och kan vara ett alternativ istället för 5700XT.
Snarlik prestanda i DX11 för 1300:- mindre (Med icke referenskylare), men 10% klenare i DX12.

Edit: Hade det varit som i staterna att båda korten låg runt samma pris $399 vs $399 så är ju 5700XT det solklara valet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Intel® Core™ i7-9700 processor
Nvidia GeForce RTX 2070, 8 GB
16 GB RAM, 512 GB SSD

Detta tycker jag verkar väldigt bra, svårt att hitta likvärdigt för samma summa. Något jag missat?

Permalänk
Medlem

Hej kompisar nu byter vi samtalsämne till ANC lurar.
Webhallen har just nu medlemspris på Bose 700, kostar 3500kr.
Samtidigt kostar Sony WH1000xm3 3200kr. Kampanjpris. Det är jämförbara belopp.
Vad tycker ni är bättre och varför? Sony verkar ha bättre ljud och bättre ANC enligt rewievs
Bose har bättre microfon, funkar utomhus, och öronen verkar inte svettas lika mycket...

Måste man kompromissa? Finns inte det ngt som har lyckats bra med samtliga egenskaper??...

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Lodisen:
Sitter med 2070 (utan super).
Den är klart sämre än rx5700xt som jag har testat.
Och då måste 2060 super vara ännu mera underlägset.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej kompisar nu byter vi samtalsämne till ANC lurar.
Webhallen har just nu medlemspris på Bose 700, kostar 3500kr.
Samtidigt kostar Sony WH1000xm3 3200kr. Kampanjpris. Det är jämförbara belopp.
Vad tycker ni är bättre och varför? Sony verkar ha bättre ljud och bättre ANC enligt rewievs
Bose har bättre microfon, funkar utomhus, och öronen verkar inte svettas lika mycket...

Måste man kompromissa? Finns inte det ngt som har lyckats bra med samtliga egenskaper??...

Polare har XM3, micken låter som om man är på en toalett. Testade PXC 550, bra mic, relativt bra anc, bra ljudbild, lägst vikt av samtliga och billigast. Dock så passar inte droppformen riktigt mina öron, så landa i ett par Momentum 3 istället. Dom kostar dock 4400, men fick mina för 3950 med rabattkod på Hifiklubben + 1000 Eurobonus poäng lite drygt.

Passar ett par PXC 550 på öronen, så är det lätt det bästa köpet nu. ANC är snäppet sämre än Bose/Sony men lägre vikt, samma batteritid och en fungerande mic och bäst ljudbild vad jag kunnat googla mig till av dom tre. Flyger man inte väldigt ofta, så märker man ärligt inte av att ANC är sämre på PXC 550. Gör man det ofta, ja då är Sony det självklara valet då dom är bäst på flyg enligt alla reviews. Gillar man att promenera med dom så är varken PXC 550 eller Sony bra om det blåser, då får man stänga ANC där är både jag och min polare överens. Inte testat Momentum 3 där än, men där finns en ANC setting för windy enviroment.

Känslan och ljudet i Momentum 3 är dock outstanding.
Ett stort minus med Sennheiser dock är att tom Momentum 3 kommer i softcase, det är riktigt b. Men jag använder mina mest på kontoret + pratar en hel del i telefon via dom så det är viktigare features än lite bättre ANC på flyget. (Nu ska dock Momentum 3 vara on pair med Sony och inte snäppet efter som PXC 550)

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Polare har XM3, micken låter som om man är på en toalett. Testade PXC 550, bra mic, relativt bra anc, bra ljudbild, lägst vikt av samtliga och billigast. Dock så passar inte droppformen riktigt mina öron, så landa i ett par Momentum 3 istället. Dom kostar dock 4400, men fick mina för 3950 med rabattkod på Hifiklubben + 1000 Eurobonus poäng lite drygt.

Passar ett par PXC 550 på öronen, så är det lätt det bästa köpet nu. ANC är snäppet sämre än Bose/Sony men lägre vikt, samma batteritid och en fungerande mic och bäst ljudbild vad jag kunnat googla mig till av dom tre. Flyger man inte väldigt ofta, så märker man ärligt inte av att ANC är sämre på PXC 550. Gör man det ofta, ja då är Sony det självklara valet då dom är bäst på flyg enligt alla reviews. Gillar man att promenera med dom så är varken PXC 550 eller Sony bra om det blåser, då får man stänga ANC där är både jag och min polare överens. Inte testat Momentum 3 där än, men där finns en ANC setting för windy enviroment.

Känslan och ljudet i Momentum 3 är dock outstanding.
Ett stort minus med Sennheiser dock är att tom Momentum 3 kommer i softcase, det är riktigt b. Men jag använder mina mest på kontoret + pratar en hel del i telefon via dom så det är viktigare features än lite bättre ANC på flyget. (Nu ska dock Momentum 3 vara on pair med Sony och inte snäppet efter som PXC 550)

Haha, jag hade svårt att välja mellan 2 modeller och nu kommer du och slänger 2 till Min beslutsångest tackar dig sååå!
Momentum är extremt snygga.... Åhh!

Finns det ngn avsevärd skillnad mellan pxc550 och pxc550-II?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Savage_Gray:

Hej kompisar nu byter vi samtalsämne till ANC lurar.
Webhallen har just nu medlemspris på Bose 700, kostar 3500kr.
Samtidigt kostar Sony WH1000xm3 3200kr. Kampanjpris. Det är jämförbara belopp.
Vad tycker ni är bättre och varför? Sony verkar ha bättre ljud och bättre ANC enligt rewievs
Bose har bättre microfon, funkar utomhus, och öronen verkar inte svettas lika mycket...

Måste man kompromissa? Finns inte det ngt som har lyckats bra med samtliga egenskaper??...

De få tester av nya Bose 700 jag sett verkar peka på att den är bättre än deras gamla QC II. XM3 var enligt de flesta det bättre valet då, men kanske inte längre.

Av de nämnda modellerna äger och använder jag ett par 1000XM3 ihop med diverse prylar och är riktigt nöjd. Det enda jag inte gillar är att Sony förstörde ANC i en nyare firmware vilket gör att mer oljud släpps in. Även Bose gjorde så med QC II så frågan är hur de gör med 700.

Hoppas du hittar rätt i djungeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag håller med! Rakkniv är ingenting jag skulle rekommendera om man inte lockas av själva imagen men en säkerhetshyvel är i mina ögon bättre på alla sätt och vis jämfört med gilettehyvlar o.s.v. Har i och för sig inte testat den där one blade som nämnts.

Kniv går ungefär lika fort som säkerhetshyvel när man fått in vanan. Å andra sidan kör jag shavette så inte en riktig kniv jag måste slipa men gillar den. Kanske ska plocka fram min säkerhetshyvel igen och testa däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Haha, jag hade svårt att välja mellan 2 modeller och nu kommer du och slänger 2 till Min beslutsångest tackar dig sååå!
Momentum är extremt snygga.... Åhh!

Finns det ngn avsevärd skillnad mellan pxc550 och pxc550-II?

Antar att pxc-II har förbättrad ANC och lite fler funktioner. Momentum 3 har lite fler ANC settings. Dock så har Sony mycket mer features i sin app.

Kollade även på Dali’s variant som tydligen också har riktigt bra ljud, men både dom och Bose 700 går inte och fälla ihop.

Hade behållt pxc om det inte vore för att dom klämde på öronen ibland, köpte ett par till sambon med och hon är helnöjd.

Flyger man mycket och aldrig pratar i telefon genom dom, så är nog Sony bästa valet.

Vill man ha bäst allaround till bäst pris PXC 550

Vill man ha bästa ljud till dyrt pris Momentum 3 eller Dali.

Promenerar man mycket så är det Momentum 3 eller Bose 700. Vet inte hur Dali står sig där.

Så skulle jag säga.

Edit: tror fortfarande du kan få 10% på hifiklubben om du signar på deras nyhetsbrev/redan är medlem och fick utskicket i oktober. Sen att dom erbjuder 25p/100kr via eurobonus gör det ännu trevligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Lodisen:
Sitter med 2070 (utan super).
Den är klart sämre än rx5700xt som jag har testat.
Och då måste 2060 super vara ännu mera underlägset.

Jag har ett KFA2 2060S som jag länkade i fyndtråden som jag jämförde med mitt Radeon VII.
2060S (Med one click OC) låg inte mer än 5% bakom i de flesta titlar. Nu testade jag bara i Control, Apex, Overwatch, Metro, och CS. Så det var kanske inte sån stor testsvit.

https://www.youtube.com/watch?v=Gbi_-08CMN0
Vilka spel kände du att 5700XT var mycket bättre i när du testade ditt? Tänkte att jag kunde testa några mellan 2060S och Radeon VII

Det är valfritt om man vill köpa kortet liksom, jag tycker bara det är väldigt bra värde för 4190:-.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Tänker samma, riktigt prisvärt innanför våra gränser men avvaktar till BF och ser, lär nog finnas för liknande priser då.
Å andra sidan är 5700XT från Tyskland ett alternativ då man hamnar under 5000:- för att få hem ett 5700XT red devil.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Savage_Gray:

Haha, jag hade svårt att välja mellan 2 modeller och nu kommer du och slänger 2 till Min beslutsångest tackar dig sååå!
Momentum är extremt snygga.... Åhh!

Finns det ngn avsevärd skillnad mellan pxc550 och pxc550-II?

Såvida Sennheiser inte förbättrat sin "joystick" de använder för att styra musiken så hade jag inte rekommenderat Momentum. Den kändes väldigt budget på tvåan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Såvida Sennheiser inte förbättrat sin "joystick" de använder för att styra musiken så hade jag inte rekommenderat Momentum. Den kändes väldigt budget på tvåan.

Där är ingen joystick på trean. Där är knappar för allt,två volym upp/ner och en play/pause, en för voice assistant och en för ANC.

Dock så har Sennheiser två minus, sämst app och ingen hardcase. Mjukvaran för Sennheiser verkar överlag vara ett problem, deras GSP 670 mjukvara lider också av en del barnsjukdomar.

Ljudet är dock världsklass, vilket är den primära anledningen till att man köper ett par hörlurar antar jag.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Tänker samma, riktigt prisvärt innanför våra gränser men avvaktar till BF och ser, lär nog finnas för liknande priser då.
Å andra sidan är 5700XT från Tyskland ett alternativ då man hamnar under 5000:- för att få hem ett 5700XT red devil.

Amazon.de eller var hittar du kort till det priset?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av r_b89:

Där är ingen joystick på trean. Där är knappar för allt,två volym upp/ner och en play/pause, en för voice assistant och en för ANC.

Dock så har Sennheiser två minus, sämst app och ingen hardcase. Mjukvaran för Sennheiser verkar överlag vara ett problem, deras GSP 670 mjukvara lider också av en del barnsjukdomar.

Ljudet är dock världsklass, vilket är den primära anledningen till att man köper ett par hörlurar antar jag.

På bilderna ser det ut som samma "joystick" som på tvåan, ovanför knapparna:

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Om man bortser från alla extrafunktioner, appar etc, med dessa ANC-lurar - vilka har bäst ljud?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Om man bortser från alla extrafunktioner, appar etc, med dessa ANC-lurar - vilka har bäst ljud?

Här finns en trevlig site som jämför massor av lurar, både med subjektiva och objektiva omdömen.
Bara att "choose your poison"
Jag valde att länka till Bose 700 vs Sennheiser Momentum 3 Wireless

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/bose-quietcom...

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

På bilderna ser det ut som samma "joystick" som på tvåan, ovanför knapparna:
https://assets.sennheiser.com/img/22065/x1_desktop_Momentum3_Sennheiser_application1.jpg

Det är ANC av/på och drar man sen ner den när den är på aktiverar man/stänger av transparent hearing funktionen, vilket man också kan göra från appen.

Permalänk