Uppgradera sonens dator-> Dubbla skärmar en för spel i 1080 144hz + en skärm för diverse

Permalänk
Medlem

Uppgradera sonens dator-> Dubbla skärmar en för spel i 1080 144hz + en skärm för diverse

Som sagt sonen vill uppgradera lite.
Just nu så har han följande;
i5 8400
1060 3gb
8gb RAM

Han vill kunna spela i 1080 144hz samtidigt som han har en skärm igång för Discord och annat, alltså ingen streaming.
Att uppgradera RAM är ju givet, men vilket "så billigt som möjligt" grafikkort fixar det han vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Som sagt sonen vill uppgradera lite.
Just nu så har han följande;
i5 8400
1060 3gb
8gb RAM

Han vill kunna spela i 1080 144hz samtidigt som han har en skärm igång för Discord och annat, alltså ingen streaming.
Att uppgradera RAM är ju givet, men vilket "så billigt som möjligt" grafikkort fixar det han vill göra.

Uppgradera grafikkort är nog nummer 1 sen undrar jag vad de är för moderkort är det ett b360 eller z370? För har du b360 är de begränsat vilken hastighet du kan köra med ram minnen

Så rent spontant ram minne till 16gb och ett grafikkort exempelvis rx 5700/5700 xt eller 2060/2060 super.

Vad har du för budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Som sagt sonen vill uppgradera lite.
Just nu så har han följande;
i5 8400
1060 3gb
8gb RAM

Han vill kunna spela i 1080 144hz samtidigt som han har en skärm igång för Discord och annat, alltså ingen streaming.
Att uppgradera RAM är ju givet, men vilket "så billigt som möjligt" grafikkort fixar det han vill göra.

Skrivet av sifri:

Uppgradera grafikkort är nog nummer 1 sen undrar jag vad de är för moderkort är det ett b360 eller z370? För har du b360 är de begränsat vilken hastighet du kan köra med ram minnen

Så rent spontant ram minne till 16gb och ett grafikkort exempelvis rx 5700/5700 xt eller 2060/2060 super.

Vad har du för budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är väl vilka spel han spelar?

CSGO borde inte vara några problem.
Fortnite?
Pubg?
Minecraft?

Att ha sekundära skärmen igång med discord eller något annat är i stort sett försumbart. Såvida det inte är något med flash. flash suger.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Uppgradera grafikkort är nog nummer 1 sen undrar jag vad de är för moderkort är det ett b360 eller z370? För har du b360 är de begränsat vilken hastighet du kan köra med ram minnen

Så rent spontant ram minne till 16gb och ett grafikkort exempelvis rx 5700/5700 xt eller 2060/2060 super.

Vad har du för budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att jag behöver en skärm också så är budgeten ansträngd. Jag hoppas kunna hitta något på Black Friday för 4000:-
Hmm, har glömt vad det är för MOBO i hans dator. Måste såklart kolla det.

Skrivet av qhrizz:

Frågan är väl vilka spel han spelar?

CSGO borde inte vara några problem.
Fortnite?
Pubg?
Minecraft?

Att ha sekundära skärmen igång med discord eller något annat är i stort sett försumbart. Såvida det inte är något med flash. flash suger.

Fortnite, Minecraft, Overwatch, även Starcraft och WoW ska det börjas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Med tanke på att jag behöver en skärm också så är budgeten ansträngd. Jag hoppas kunna hitta något på Black Friday för 4000:-
Hmm, har glömt vad det är för MOBO i hans dator. Måste såklart kolla det.

Fortnite, Minecraft, Overwatch, även Starcraft och WoW ska det börjas med.

Skärm 2k
Grafikkort begagnat 1k
Ram minne begagnat 0,5k

3,5k klart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Skärm 2k
Grafikkort begagnat 1k
Ram minne begagnat 0,5k

3,5k klart

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte att bara grafikkortet skulle få kosta max 4000:-
Gärna mindre, jag vill ju hitta en 144hz skärm till bra pris också.

Men om man ska ta något beggat så är ju grafikkort ock minnen lättskickade.
Vad skulle du säga att man ska satsa på för grafikkort?
Vore ju bra om det höll ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Jag tänkte att bara grafikkortet skulle få kosta max 4000:-
Gärna mindre, jag vill ju hitta en 144hz skärm till bra pris också.

Men om man ska ta något beggat så är ju grafikkort ock minnen lättskickade.
Vad skulle du säga att man ska satsa på för grafikkort?
Vore ju bra om det höll ett tag.

Skulle säga att en 1660 super eller om du hittar en billig rx 5700 skulle va de optimala alternativ är en begagnad 1070.

Vad är din totala budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking
Skrivet av Rospigg:

Som sagt sonen vill uppgradera lite.
Just nu så har han följande;
i5 8400
1060 3gb
8gb RAM

Han vill kunna spela i 1080 144hz samtidigt som han har en skärm igång för Discord och annat, alltså ingen streaming.
Att uppgradera RAM är ju givet, men vilket "så billigt som möjligt" grafikkort fixar det han vill göra.

https://www.inet.se/produkt/5410522/msi-geforce-gtx-1660-supe...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Problemet är inte grafikkort det är din cpu/plattform.
Skulle säga att en 1660 super eller om du hittar en billig rx 5700 skulle va de optimala alternativ är en begagnad 1060/1070.

Vad är din totala budget?

Skickades från m.sweclockers.com

1660 Super låter ju rimligt, även RX 5700.

Ja budget?
Jag velar ju en del här, men då jag måste ha skärm och grafikkort samt RAM, och sambon inte helst vill att jag handlar beggat, men jag vill nog inte över 6500:-

Ni tycker att det räcker med ett 1660 Super?
Det lär ju göra allt lite lättare. Kommer det sedan en bra deal på Black Friday så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

1660 Super låter ju rimligt, även RX 5700.

Ja budget?
Jag velar ju en del här, men då jag måste ha skärm och grafikkort samt RAM, och sambon inte helst vill att jag handlar beggat, men jag vill nog inte över 6500:-

Ni tycker att det räcker med ett 1660 Super?
Det lär ju göra allt lite lättare. Kommer det sedan en bra deal på Black Friday så...

Jag skulle satsa på 5700 framför en 1660 super

Skulle du kunna namnge vilket moderkort som körs? För utifrån det kan man ge rätt rekommendationer angående ram minnen.

Men rent spontant du ska hålla dig under 6.5tkr enkelt
Rx 5700 3,5tkr
Skärm 144hz 2k
Ram minne 16gb 0,9k
Totalt 6,4k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Jag skulle satsa på 5700 framför en 1660 super

Skulle du kunna namnge vilket moderkort som körs? För utifrån det kan man ge rätt rekommendationer angående ram minnen.

Men rent spontant du ska hålla dig under 6.5tkr enkelt
Rx 5700 3,5tkr
Skärm 144hz 2k
Ram minne 16gb 0,9k
Totalt 6,4k

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag ska kolla vilket moderkort det är. Det är bara det att datorn varit upptagen, eller så är det ungdomsgård i rummet tills det e sängdags.
Vill inte att han ska ställa frågor när jag ska dit och pilla.

Permalänk
Medlem

Begagnat 1080Ti för ca 4000 kr

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Ja jag ska kolla vilket moderkort det är. Det är bara det att datorn varit upptagen, eller så är det ungdomsgård i rummet tills det e sängdags.
Vill inte att han ska ställa frågor när jag ska dit och pilla.

Haha ok återkom sen är de ett z370 kort kan du köpa snabbare minnen annars är du läst till 2666 som högsta hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Med tanke på att jag behöver en skärm också så är budgeten ansträngd. Jag hoppas kunna hitta något på Black Friday för 4000:-
Hmm, har glömt vad det är för MOBO i hans dator. Måste såklart kolla det.

Fortnite, Minecraft, Overwatch, även Starcraft och WoW ska det börjas med.

fortnite på low borde väl 1060 kunna pusha till 144hz i 1080p. Osäker på overwatch/starcraft och wow

Hur många fps får han ut nu?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

fortnite på low borde väl 1060 kunna pusha till 144hz i 1080p. Osäker på overwatch/starcraft och wow

Hur många fps får han ut nu?

Har faktiskt inte kollat hur många FPS han får nu.
Tänkte att det var en given uppgradering av GPU;n för att köra 144hz. Det är ju ändå "bara" ett 3gb kort.

Men jag måste iaf kolla. Dottern har en 144hz skärm till sin dator, den var ett kap tycker jag, köptes hos Lenovo för 1000:-
Dock så är den rätt ful utseendemässigt.

Skrivet av sifri:

Haha ok återkom sen är de ett z370 kort kan du köpa snabbare minnen annars är du läst till 2666 som högsta hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett Z370 kort!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/2215703/aoc-24-24g2u-ips-144-hz

Verkar vara en klockren skärm för priset efter att ha kollat på lite recensioner, har själv beställt en till sambon! Nysläppt och bör komma in i lager igen efter den 22a nov

EDIT: Såg att den finns i lager hos Webhallen, Netonnet och Maxgaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

https://www.inet.se/produkt/2215703/aoc-24-24g2u-ips-144-hz

Verkar vara en klockren skärm för priset efter att ha kollat på lite recensioner, har själv beställt en till sambon! Nysläppt och bör komma in i lager igen efter den 22a nov

EDIT: Såg att den finns i lager hos Webhallen, Netonnet och Maxgaming

Ja den skärmen är bra har ips panel med gällande ram minnen köp detta nedan. Och starta xmp på moderkortet efter du bytt minnena

Avvakta bf för ett 5700 för runt 3500.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar för all hjälp!
Nu har jag lite bättre koll på vad som behövs.
Själv har jag svängt över i huvudet till AMD det senaste året.
Dotterns dator som byggdes i våras/somras kör Ryzen 5 2600 RX 590 och 16gb RAM på ett billigt 450 kort.
Den snurrar på väldigt bra.
Så det blir nog ett 5700 iaf. Gäller ju bara att övertyga grabben också.