Diablo IV får mikrotransaktioner – ska inte ge spelmässiga övertag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Landelusen:

Vart får du den informationen ifrån?
Jag ställde det som en fråga för att jag var nyfiken på ett svar, inte för att bli dumförklarad. Kanske är läge att tona ner retoriken lite.

Detta är sida 12. Om du är nyfiken så är det bara att läsa

Permalänk
Medlem

@Hellowiener
Ser du inte någon som helst risk med att företaget kommer designa runt mtx än att förmedla ett bra spel? Med mtx kommer hela filosofin bli "hur maximerar vi inkomsten på mtx" och det kommer så klart avspegla sig på spelets innehåll. Jag tycker PoE är okej men det går inte ignorera faktum att det är detta dom designar spelet runt. Jag ser hellre att företaget tänker "Hur maximerar vi inkomsten igenom att sälja så många spel som möjligt och expansioner".

Permalänk
Skrivet av Hellowiener:

Nej, när folk upprepat säger att MTX leder till ett ofärdigt spel så förstår de bevisligen inte vad MTX kan bidra med. När de sedan säger att den största konkurrenten är "irrelevant" att jämföra med och dra slutsatser från så blir det ännu tydligare att de inte förstår.

Ett antal personer har sagt att de bara inte är intresserade av kontinuerliga uppdateringar på den nivån som MTX kan ge och det har jag full förståelse och respekt för, och det är just att båda grupperna finns som gör kombinationen av MTX och fullpris så bra.

Jag förstår vad du menar och jag kan även till viss del köpa dina argument, även om jag tycker att de baseras lite för mycket på förhoppningar och inte direkt fakta. Vi vet ingenting om hur Diablo 4 kommer att utvecklas eller supportas, bara vad Blizzard säger och lovar.

Vad är det som säger att Diablo 4 kommer att vara få lika mycket content som t ex. PoE? PoE är ett Free2play-spel och måste ständigt ge något tillbaka till sina kunder om de vill fortsätta tjäna pengar, vilket Blizzard inte behöver göra på samma sätt, då de får betalt för varje sålt exemplar. Mikrotransaktioner är ju bara en bonus för dem, en bonus de kan välja lägga på spelet eller stoppa i kassakistan. Personligen är skeptisk då jag tyvärr inte kan lita på de större spelutgivarna, då de gärna vill ha kakan och äta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Detta är sida 12. Om du är nyfiken så är det bara att läsa

Jag undrade vart du personligen fick informationen ifrån, inte hur historiken i tråden ser ut.

Undrar också forfarande varför du valde att inte svara på min första frågeställning:
Varför skulle man vilja att MTX fanns om det innebär att de coolaste grejerna bara går att köpa, men inte hitta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phonogen:

@Hellowiener
Ser du inte någon som helst risk med att företaget kommer designa runt mtx än att förmedla ett bra spel? Med mtx kommer hela filosofin bli "hur maximerar vi inkomsten på mtx" och det kommer så klart avspegla sig på spelets innehåll. Jag tycker PoE är okej men det går inte ignorera faktum att det är detta dom designar spelet runt. Jag ser hellre att företaget tänker "Hur maximerar vi inkomsten igenom att sälja så många spel som möjligt och expansioner".

Problemet är att om företaget tänker "Hur maximerar vi inkomsten igenom att sälja så många spel som möjligt och expansioner" försvinner möjligheten för kontinuerliga uppdateringar i stil med just PoE. Det är just MTX som skapar det incitamentet.

Permalänk
Skrivet av Hellowiener:

Väldigt många bad om att D4 ska vara konstant online.
Det stör mig att folk som inte är det minsta insatta i genren eller ARPG communityn kommer och gnäller över något som egentligen är exakt vad vi har bett om.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan mycket väl ha fel om efterfrågan till att D4 skulle vara live-service. Du får hemskt gärna bidra med en länk som bekräftar detta. Min utgångspunkt utgick från att folk var besvikna över att D3 krävde en konstant uppkoppling då dom aldrig behövde det innan. Det rådde många diskussioner om detta, inte minst Auction house när det släpptes och från mitt perspektiv verkade de flesta enade, inklusive mig själv, att det i minsta fall borde haft offline-läge. Har svårt att tro att folk helt plötsligt vill ha det dom kritiserade från början. Jag har inte ändrat min åsikt om den biten men det har säkert tillkommit flera yngre fans genom åren som tar live-service/MTX-modellen för givet, och därmed kanske ha lett till den efterfrågan du refererar till.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Landelusen:

Jag undrade vart du personligen fick informationen ifrån, inte hur historiken i tråden ser ut.

Undrar också forfarande varför du valde att inte svara på min första frågeställning:
Varför skulle man vilja att MTX fanns om det innebär att de coolaste grejerna bara går att köpa, men inte hitta?

Informationen att MTX skapar incitament att hålla spelet aktivt vid liv över tid har jag resonerat mig fram till, det är inte hjärnkemi direkt.

Jag har sagt 100 gånger nu att jag vill ha MTX för att det skapar ett incitament att aktivt uppdatera spelet över tid, det är också anledningen till varför jag vill ha det även om det innebär att de som vill ha den största e-penisen får betala lite extra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toboraton:

Jag kan mycket väl ha fel om efterfrågan till att D4 skulle vara live-service. Du får hemskt gärna bidra med en länk som bekräftar detta. Min utgångspunkt utgick från att folk var besvikna över att D3 krävde en konstant uppkoppling då dom aldrig behövde det innan. Det rådde många diskussioner om detta, inte minst Auction house när det släpptes och från mitt perspektiv verkade de flesta enade, inklusive mig själv, att det i minsta fall borde haft offline-läge. Har svårt att tro att folk helt plötsligt vill ha det dom kritiserade från början. Jag har inte ändrat min åsikt om den biten men det har säkert tillkommit flera yngre fans genom åren som tar live-service/MTX-modellen för givet, och därmed kanske ha lett till den efterfrågan du refererar till.

Källa: Alla PoE vs D3 reviews ever.

Jag har svårt att tro att du är emot League systemet i PoE.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Informationen att MTX skapar incitament att hålla spelet aktivt vid liv över tid har jag resonerat mig fram till, det är inte hjärnkemi direkt.

Jag har sagt 100 gånger nu att jag vill ha MTX för att det skapar ett incitament att aktivt uppdatera spelet över tid, det är också anledningen till varför jag vill ha det även om det innebär att de som vill ha den största e-penisen får betala lite extra.

Det låter mer som en åsikt än fakta i sådana fall - men oavsett tack, då vet jag!

Edit: Tack också för ordet "Hjärnkemi", det är fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Ytterligare ett exempel på någon som inte förstår.
Du har helt fel. MTX skapar incitament till kontinuerliga uppdateringar som inte kommer till skott annars. Jämför D3 och PoE.
Det gagnar spelaren väldigt mycket.

Hellre ett bra spel med få uppdateringar än ett dåligt spel med många uppdateringar.

Personligen tycker jag att både mikrotransaktioner och POE är dåliga. Hoppas inte att blizard har kikat för mycket på POE till diablo 4.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Landelusen:

Det låter mer som en åsikt än fakta i sådana fall - men oavsett tack, då vet jag!

Edit: Tack också för ordet "Hjärnkemi", det är fantastiskt.

Åsikten är att föredra ett spel som uppdateras aktivt över tid
Faktumet är att MTX skapar ett incitament för att göra just det.

Är vi överens?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*Allmän uppmaning*

Det är dags att höja nivån ett par snäpp i diskussionen. Jag förstår att frågan är något av en het potatis men det finns ingen anledning att vara allmänt otrevliga/syrliga i svaren till någon som inte delar ens ståndpunkt.

TL;DR: Var trevliga, diskutera men var beredd på att alla inte håller med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Hellowiener:

Källa: Alla PoE vs D3 reviews ever.

Jag har svårt att tro att du är emot League systemet i PoE.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har det med Diablo att göra?

Skulle du hellre vilja att det var f2p?

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Är det som i Wow kan man inte köpa mounts som du kan få tag i vanlig världen. Utan det är oftast unika mounts etc som du kan köpa. Då löser ju det problemet att folk fortfarande ser när du har lagt ner mycket tid på spelet. Problem solved, E-Penis is saved!

ja, fast nej.

känner jag Activi$ion rätt så kommer dom inte designa fula cosmetics. kommer inte alls förvåna mig om dom snyggaste cosmetics kommer ligga i en ingame store, som du bara kan få tag på för riktiga pengar.
problemet är inte bara att folk kanske skulle kunna köpa sig till overrides av gear som dom egentligen inte har, utan att för att sälja MTX måste det vara snyggt, så hade inte varit förvånande om de cosmetics du köper för irl pengar är bra mycket snyggare än det du kan skaffa genom grind. en stor del av din progression i en looter är ju ditt utseende.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Hellre ett bra spel med få uppdateringar än ett dåligt spel med många uppdateringar.

Personligen tycker jag att både mikrotransaktioner och POE är dåliga. Hoppas inte att blizard har kikat för mycket på POE till diablo 4.

Skickades från m.sweclockers.com

POE är det bästa ARPG på marknaden!
Mest innehåll, gratis att spela, ny liga var tredje månad med en större omarbetning en gång om år.
Hur kan du ens förklara hur mycket D3 fortfarande inte ens är i närheten och att D4 aldrig kommer ikapp POE?
Att skapa innehåll är en av de mer kostsamma bitarna med spel.
D4 kommer vara ett bra alternativ och utfyllnad i ARPG fronten men kommer aldrig att leda och vara det bästa.

POE har helt enkelt 10 års försprång.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av ItsLea:

ja, fast nej.

känner jag Activi$ion rätt så kommer dom inte designa fula cosmetics. kommer inte alls förvåna mig om dom snyggaste cosmetics kommer ligga i en ingame store, som du bara kan få tag på för riktiga pengar.
problemet är inte bara att folk kanske skulle kunna köpa sig till overrides av gear som dom egentligen inte har, utan att för att sälja MTX måste det vara snyggt, så hade inte varit förvånande om de cosmetics du köper för irl pengar är bra mycket snyggare än det du kan skaffa genom grind. en stor del av din progression i en looter är ju ditt utseende.

Det återstår att se hur illa det blir. Dom sa att crafting skulle bli en stor del av spelets gång. En rädsla är att dom skapar särskild in game craftingvaluta för att "köpa" kosmetiska objekt i affären och gör kostnaden så hög att folk som inte vill lägga ut 2.99 hit och 5.99 dit får grinda i evigheter.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toboraton:

Vad har det med Diablo att göra?

Skulle du hellre vilja att det var f2p?

PoE och Diablo är samma genre. De är väldigt lika varandra. Jämförelserna mellan dem mynnar i princip alltid ut i att en stor fördel PoE har över D3 är att det konstant får nytt content.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Gillar inte tanken med mikrotransaktioner men jag accepterar dem.
T.ex Clash of Clans. Jag köper oftast månadspasset 50-60:- så får man övre radens priser utöver de undre (som alla får).
Sen Hearthstone.....köper kortpassningar när det är billigare än vanligt (trots ja inte kör så mycket....)

Fast t.ex i Warcraft III så hade ja INTE gillat om man kan köpa sig fördelar i MP. kosmetika däremot, kör på!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

POE är det bästa ARPG på marknaden!

Vi tycker helt enkelt olika

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Jag pratar om MTX till Diablo 4, dvs vad tråden handlar om, och då är PoE det i särklass mest relevanta exemplet.
Så om det är något som är tramsigt så är det att låtsas som att PoE inte existerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är tramsigt att jämföra ett f2p med ett spel man betalar för. Redan där drar det åt vitt skilda håll.

Att då säga att PoE är den i särklass mest relevanta exemplet på hur mikrotransaktioner används som en jämförelse blir helt plötsligt så irrelevant det bara kan bli.

Du får gärna fortsätta att försvara betalningsmodellen i PoE och att den är det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd i din värld - men herr wiener, det är inte det jag har pratat om. Läs nu noga. Det är mikrotransaktioner i spel man betalar för som jag är helt emot. Vilket ÄR vad denna tråden handlar om, då D4 är ett spel man kommer att BETALA för.
Jag är därmed INTE emot mikrotransaktioner i f2p-spel för sådana rör jag inte med tång per automatik, de spelen fastnar i skräppost-filtret direkt.

Så återigen, förtydligande; mikrotransaktioner i spel man köper, spel som inte är gratis. Det är min personliga åsikt att det inte hör hemma i spel.

Cosmetics är trams. Buy to win är trams. Mikrotransaktioner för annan typ av in-game content såsom häftiga mounts eller köp av in-game valuta, specialvaluta eller poäng är trams och ska i MIN absolut subjektiva mening inte finnas i spel man köper för riktiga pengar.

Dillar någon om att spelen är för billiga för att inte innehålla allt det där jag påstår är trams, så gör det inget för den delen om ett spel kostar 399, 499, 599, 699, 799 men det priset ska spegla värdet av spelet och innehållet. Är man så osäker som designer på vad spelare vill ha så, ja, då kan man ägna sig åt f2p-verksamhet. Perfekt. Men ett spel jag köper ska vara färdigt, möjligtvis uppdateringsbart/patchbart för att få väck buggar eller OP-utrustning. Inte mer än så.

Så du och jag tycker olika, det får vi för oss stå för och respektera.
Jag respekterar vad du tycker medan du verkar ha svårt för vad andra tycker, om de inte tycker som du. Det har vi alla läst och förstått, en dag kanske du gör det också.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Det är tramsigt att jämföra ett f2p med ett spel man betalar för. Redan där drar det åt vitt skilda håll.

Att då säga att PoE är den i särklass mest relevanta exemplet på hur mikrotransaktioner används som en jämförelse blir helt plötsligt så irrelevant det bara kan bli.

Du får gärna fortsätta att försvara betalningsmodellen i PoE och att den är det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd i din värld - men herr wiener, det är inte det jag har pratat om. Läs nu noga. Det är mikrotransaktioner i spel man betalar för som jag är helt emot. Vilket ÄR vad denna tråden handlar om, då D4 är ett spel man kommer att BETALA för.
Jag är därmed INTE emot mikrotransaktioner i f2p-spel för sådana rör jag inte med tång per automatik, de spelen fastnar i skräppost-filtret direkt.

Så återigen, förtydligande; mikrotransaktioner i spel man köper, spel som inte är gratis. Det är min personliga åsikt att det inte hör hemma i spel.

Cosmetics är trams. Buy to win är trams. Mikrotransaktioner för annan typ av in-game content såsom häftiga mounts eller köp av in-game valuta, specialvaluta eller poäng är trams och ska i MIN absolut subjektiva mening inte finnas i spel man köper för riktiga pengar.

Dillar någon om att spelen är för billiga för att inte innehålla allt det där jag påstår är trams, så gör det inget för den delen om ett spel kostar 399, 499, 599, 699, 799 men det priset ska spegla värdet av spelet och innehållet. Är man så osäker som designer på vad spelare vill ha så, ja, då kan man ägna sig åt f2p-verksamhet. Perfekt. Men ett spel jag köper ska vara färdigt, möjligtvis uppdateringsbart/patchbart för att få väck buggar eller OP-utrustning. Inte mer än så.

Så du och jag tycker olika, det får vi för oss stå för och respektera.
Jag respekterar vad du tycker medan du verkar ha svårt för vad andra tycker, om de inte tycker som du. Det har vi alla läst och förstått, en dag kanske du gör det också.

Du får tycka vad du vill, faktumet kvarstår att MTX skapar ett incitament att hålla spelet aktivt uppdaterat så som i PoE. Därmed är jämförelsen med PoE fullt relevant.
Att du inte värderar att ett spel hålls aktivt uppdaterat som PoE är en annan femma, och det lär du inte vara ensam om. Det är anledningen till varför kombinationen av fullpris och MTX är så pass bra. Det skapar ett utrymme att ge båda lägren de dem vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Problemet är att om företaget tänker "Hur maximerar vi inkomsten igenom att sälja så många spel som möjligt och expansioner" försvinner möjligheten för kontinuerliga uppdateringar i stil med just PoE. Det är just MTX som skapar det incitamentet.

Du svarade faktiskt inte på min fråga

Själv tycker jag inte spel behöver så många uppdateringar som PoE får för att det ska fungera. Som sagt Diablo2 lever fortfarande och som du själv säger så är det inte ens i närheten av vad poe får. Så det talar väl mer för att det fungerar riktigt bra som det gjordes förr. Men som sagt svara gärna på min fråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phonogen:

Du svarade faktiskt inte på min fråga

Själv tycker jag inte spel behöver så många uppdateringar som PoE får för att det ska fungera. Som sagt Diablo2 lever fortfarande och som du själv säger så är det inte ens i närheten av vad poe får. Så det talar väl mer för att det fungerar riktigt bra som det gjordes förr. Men som sagt svara gärna på min fråga.

Vad var frågan? Ang. risk? Ja, en viss risk finns det alltid, men den är väldigt låg då jag inte bryr mig om att visa upp min e-penis i form av den glänsigaste rustningen etc. Jag anser att risken för att spelet inte kommer att hålla särskilt länge och förlora en enorm potential utan MTX som betydligt större.

Några kommentarer om ditt inlägg:
Ingen säger att ett spel behöver så många uppdateringar som PoE för att det ska fungera. Det finns väl en oändlig antal sätt att göra det på som "fungerar".

Om D2 är beviset på att spel inte behöver uppdateringar så är de 99.999% av spelen som bara dött ut beviset på motsatsen.

Så med det förklarat kan du nu lättare förstå att kontinuerliga uppdateringar helt enkelt kan vara önskvärda för någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Har raderat en del påhopp och annat som inte är relevant för tråden.
Fortsättningsvis försök respektera varandra och håll er till ämnet! Tack!

Mvh

Tiamat Moderator

Permalänk
Medlem

@Hellowiener
Jag förstår dig och håller med bitvis. Där vi skiljer oss är att jag ser en risk i att de kommer ha mera fokus på att maximera mtx-inkomsterna där själva spelupplevelsen designas runt det. Det behöver inte vara så men det är där jag känner mig ambivalent till valet av inkomstkälla för ett långt levande spel. Jag hoppas jag har fel här.

Personligen ser jag hellre att man tar betalt för uppdateringarna/expansioner alternativt månadskostnader. Ditt exempel på POE bevisar att det kan fungera så vi får hoppas att inte blizzard gör något korkat av detta.

Tror alla har sagt sitt i detta nu och att vi inte kommer längre?

Permalänk

Vad är det som är ett så stort problem? Du måste inte köpa om du inte vill, varken spelet eller "skins"... om du nu inte vill se andra springa runt med dem på sig så kan du göra en online gubbe sen spela själv eller bara med polarna. Ni som sitter och säger att det förstör spelen, skriv gärna dem stora spelen som inte har skins som man kan köpa ) och ja för mig är det inga problem då det inte gör gubben bättre, och ja jag har lirat diablo många timmar och då mer 1:an och 2:an betydligt mycket mycket mer än 3:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimjonsson:

Vad är det som är ett så stort problem? Du måste inte köpa om du inte vill, varken spelet eller "skins"... om du nu inte vill se andra springa runt med dem på sig så kan du göra en online gubbe sen spela själv eller bara med polarna. Ni som sitter och säger att det förstör spelen, skriv gärna dem stora spelen som inte har skins som man kan köpa ) och ja för mig är det inga problem då det inte gör gubben bättre, och ja jag har lirat diablo många timmar och då mer 1:an och 2:an betydligt mycket mycket mer än 3:an.

Problemen borde du förstå om du läser tidigare inlägg.
Ett otroligt populärt spel idag som inte har skins är wow classic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimjonsson:

Vad är det som är ett så stort problem? Du måste inte köpa om du inte vill, varken spelet eller "skins"... om du nu inte vill se andra springa runt med dem på sig så kan du göra en online gubbe sen spela själv eller bara med polarna. Ni som sitter och säger att det förstör spelen, skriv gärna dem stora spelen som inte har skins som man kan köpa ) och ja för mig är det inga problem då det inte gör gubben bättre, och ja jag har lirat diablo många timmar och då mer 1:an och 2:an betydligt mycket mycket mer än 3:an.

En stor rädsla är att det blir för stort fokus på att utveckla nya skins som ska sälja, så att buggfixar och dylikt blir lidande (t.ex WoT som fokuserar mer på att slänga in 3 nya premium tanks i månaden, istället för att fixa flera år gamla buggar. Jämföelsen haltar dock rejält, då WoT är f2p med p2w).
Förutom det så finns det även en rädsla för att cosmetics nerfar utseende på ordinarie gear, samt potentiellt skadar själva inlevelsen som profilerade och var så fundamentalt förde tidiga diablo-titlarna.
Jag tror att det summerar de flesta argumenten från nej-sidan. Förutom ”ha kakan och äta den med”-känslan vissa får av mikrotransaktioner i spel som man redan har betalat för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

ja, fast nej.

känner jag Activi$ion rätt så kommer dom inte designa fula cosmetics. kommer inte alls förvåna mig om dom snyggaste cosmetics kommer ligga i en ingame store, som du bara kan få tag på för riktiga pengar.
problemet är inte bara att folk kanske skulle kunna köpa sig till overrides av gear som dom egentligen inte har, utan att för att sälja MTX måste det vara snyggt, så hade inte varit förvånande om de cosmetics du köper för irl pengar är bra mycket snyggare än det du kan skaffa genom grind. en stor del av din progression i en looter är ju ditt utseende.

Jag trodde det var gear som gjorde att du kan farma effektivare / komma högre i leaderboards... i alla fall i D3.
Den mesta kosmetikan ser mest överdriven ut och skymmer sikten...

Betala pengar för att kunna visa upp rosa vingar för 3-6 andra spelare, nja... tveksamt varde.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kimjonsson:

Vad är det som är ett så stort problem? Du måste inte köpa om du inte vill, varken spelet eller "skins"... om du nu inte vill se andra springa runt med dem på sig så kan du göra en online gubbe sen spela själv eller bara med polarna. Ni som sitter och säger att det förstör spelen, skriv gärna dem stora spelen som inte har skins som man kan köpa ) och ja för mig är det inga problem då det inte gör gubben bättre, och ja jag har lirat diablo många timmar och då mer 1:an och 2:an betydligt mycket mycket mer än 3:an.

Frågan är väl hur mycket spelet designas kring den här finansieringsdelen. Att alla som spelar måste dela karta och träffas mellan varven exempelvis. Är det för att öka exponeringen för andra så att utseendet får mer relevans? Behöver aaabsolut inte vara så. Men det är väl den typen av frågor som dyker upp.
Auction house i D3 är väl typ ett sådant exempel. Ja, det är skillnad på aution house med items man använder och skins som bara är for looks. Men just delen att de anpassade övriga spelet för att stärka finansieringsdelen i spelet. De designade drop rate på items för att få in spelarna i detta auction house. Alltså att andra delar av spelet påverkades.

Men det är såklart bara spekulationer om kommande upplägg. Det här kan vara en rimlig tradeoff ändå om spelet blir gratis, eller billigt. Kanske är det helt rätt väg att gå. Men misstanken är väl att de kombinerar fullpris med mikrotransaktioner. I sådant fall blir det en surare deal.
Men vi vet väl inte så mycket ännu egentligen. Får se vad de landar i för lösning när lansering börjar närma sig vilket verkar vara ganska långt fram.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled