Apple släpper Macbook Pro 16 tum – börjar på 30 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"piltangenterna är nu placerade som ett uppochnedvänt T."

Så som det är på ditt och mitt och Anders o alla andras tangentbord????
Har jag missat något här?

Förra modellen hade "dubbla höjden" på pilarna vänster och höger så det såg inte ut som ett "T". Föredrar helt klart ett "T" så man kan känna lättare vilken tangent man har fingrarna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"piltangenterna är nu placerade som ett uppochnedvänt T."

Så som det är på ditt och mitt och Anders o alla andras tangentbord????
Har jag missat något här?

Förra modellen hade förstorade höger och vänsterpilar, men nu har dom gått tillbaka till gamla designen.

Permalänk
Medlem

Det här är ju billigt, skärmfoten är ju inbyggd iochmed att det är en bärbar så man slipper man ju köpa en för $999!

Har beställt 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Just inom tidningar, tryckerier, andra grafiska branschen osv har Mac varit start väldigt väldigt länge, långt innan det blev populärt och "inne".

Exakt så varför är mac så poppis just där? Pc skulle klara ett galant jobb även på ett tryckeri.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Svårt att ställa om sig över att Sverige blivit så fattigt

”Lyssnat på feedback”-macen helt uppenbart. Steve hade gått i taket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Så farligt var det inte, förväntade mig mer.
Motsvarande arbetslaptop från hp kostar 28,249:-
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2ZC42E...

Mycket pengar är det, men inte orimligt mycket jämfört med alternativen

Det är bara Apple som klarar av att klämma in så mycke prestanda i ett så slimmat och fint paket. Har själv släpat på motsvarande arbetsstationer och användarupplevelsen går inte att jämföra med en Macbook Pro. Jämför intrycket i bilden nedan:

Permalänk
Medlem

Jag såg fram emot 16"-modellen för jag trodde Apple lärde sig av misstagen med Touchbar-datorn. Misstag som touchbar, inga portar, för tunn, kan inte uppgradera hårddisk eller ramminne.

Tur att Apple behöll 16x10-skärmen.

Esc-tangenten tillbaka. Varför hylla ett företag som kanske gjort den västa våldtäckten på tangentbordet någonsin? Detta förstår jag inte med Apple-fans. Företag som medvetet gör allt för att förstöra för sina användare hyllas av sina användare år efter år? Ge oss ett riktigt tangentbord istället. Eller alternativ. Eller båda. 16x10-datorer har utrymme för F-tangenter och denna bar.

Har Apple fixat tillbaka till bra biltangenter igen? Apple lyssnar på sina användare i vissa avsikter i alla fall.

Slutsatsen med nya 16-modellen är. Touchbar gick Apple två steg bakåt och nu ett steg framåt. Apple har fortfarande gjort en sämre dator än Retina och Retina var sämre än Unibody. Färre portar, svårare eller går inte att uppgradera och svårare att reparera. Skärm, ljud och prestanda blir bättre men alla andra områden sämre.

Permalänk
Medlem

Billigt och bra

Permalänk
Medlem

Om dom ska ha dessa priser så får dom se till att rätta till dom enorma hårdvaru-problemen dom haft sedan tidigare annars tror jag att många fortsätter välja andra märken.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storebror89:

Det är bara Apple som klarar av att klämma in så mycke prestanda i ett så slimmat och fint paket. Har själv släpat på motsvarande arbetsstationer och användarupplevelsen går inte att jämföra med en Macbook Pro. Jämför intrycket i bilden nedan:

https://i.ibb.co/ctxBMHS/Untitled.png

Jasså?
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/b%C3%A4rbara-datorer-och...

Sen ska vi nog vänta tills vi fått benchmarks då Apple har en historik av thermal throttle.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av r0bz:

Billigt och bra

Så fullmatad som den är så blir det nog svårt att hitta en billigare PC med samma kvalitet. (Och det säger jag som aldrig skulle köpa en Apple-produkt )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Så fullmatad som den är så blir det nog svårt att hitta en billigare PC med samma kvalitet. (Och det säger jag som aldrig skulle köpa en Apple-produkt )

Som i kvalitetstrul?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Som i kvalitetstrul?

Jag anser då inte att Apple har mer kvalitetsstrul än andra tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

För vad det är, rätt kompetent workstation.

Bara som utmaning, hitta en annan bärbar som har;
9e gen i9, 16GB, 1TB SSD nån form av OK dedikerad GPU
Och är väsentligt billigare.

Den Macen ligger på 35K och det är inte så farligt för en workstation med de specifikationerna, närmaste blir väl ASUS Scar III för 31K som är en konsumentdator och förmodligen behöver en Win 10 Pro licens för att köras i domän och därmed knappt 33K för företagsbruk.

Inget för gemene man, men jag ser rätt många potentiella kunder för den maskinen.

Är det så svårt verkligen? I början av 2017 köpte jag en Dell XPS15 som jobbdator med vad man kan säga hade liknande komponenter för sin tid ( i7-7700HQ, 32GB RAM, 1TB NVNe SSD, Nvidia 1050 4GB minne, 4k touch panel, win 10pro (gick även att få med ubuntu), chassie i aluminium och kevlar) för strax under 28 000 kr, så om inte premium/pro laptobs på PC sidan blivit mycket dyrare borde man ju få samma spec med dagens komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Exakt så varför är mac så poppis just där? Pc skulle klara ett galant jobb även på ett tryckeri.

När de släpptes på 80-talet så har jag för mig att de var extremt mycket bättre för publisering av saker, första programen var Mac-baserade. WYSIWYG verktyg, bra typografiska verktyg för den tiden mm. Sedan var det väl ett tag när Adobes program fungerade bättre på Apples grejer, PostScript out of the box. Jag har för övrigt aldrig haft problem med printers med min Mac, men haft det vid ett antal tillfällen med Windows. På grund av det är det väl en vana inom branschen. Om alla alltid haft dem, så kommer de nya att börja använda dem. På senare år har jag sett fler och fler som använder Windows-baserade laptops eller workstations (för 3D bland annat), men överlag är OSX standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Svenska kronan har försvagats mot dollarn och ligger kvar på en lägre nivå.

Det är sant, fast mer korrekt vore att säga att svenska pengar är billiga. Utifrån det kan man göra lite intressanta analyser.

Om prishöjningen på 16% motsvarar kronans sjunkande pris, kan vi enkelt konstatera att svenska folket blivit betydligt fattigare. Nu handlar det förstås bara om en vara men vi kan ändå se överlag att saker blivit dyrare, vissa mer än andra förstås. Exakta siffror är ändå inte så viktigt.

Får du ut 25,000Kr/mån efter skatt innebär 16% en lönesänkning på 4000Kr/mån. Det är rätt mycket pengar. Inget gemene man blir kompenserade för vid årets lönerevision.

Samtidigt kan man anta att Apple gjort en kalkyl över kundernas köpkraft. Om prislappen är över smärtgränsen hos för många kommer de tappa kunder, och vi vet ju att de har goda marginaler att spela på. Alltså, vi får väl anta att prisnivån är hyfsat optimal utifrån att ge största möjliga vinst till Apple. Ja, om de nu inte gjort en allvarlig missbedömning.

Så, våra pengar förlorar värde samtidigt som "vi" köper allt dyrare produkter. Hur går den ekvationen ihop?

Det intressanta jag vill komma till, lagom trött och mosig efter jobbet, är att Sveriges ekonomi är svårt sjuk. Köpkraften borde minska i takt med att pengarna förlorar värde, men istället rullar handeln på med allt dyrare produkter. Det kan förefalla som stora växlar att dra utifrån en MacBook Pro, men det är ingen unik produkt i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

För vad det är, rätt kompetent workstation.

Bara som utmaning, hitta en annan bärbar som har;
9e gen i9, 16GB, 1TB SSD nån form av OK dedikerad GPU
Och är väsentligt billigare.

Den Macen ligger på 35K och det är inte så farligt för en workstation med de specifikationerna, närmaste blir väl ASUS Scar III för 31K som är en konsumentdator och förmodligen behöver en Win 10 Pro licens för att köras i domän och därmed knappt 33K för företagsbruk.

Inget för gemene man, men jag ser rätt många potentiella kunder för den maskinen.

Dell XPS https://www.dell.com/sv-se/shop/cty/pdp/spd/xps-15-7590-lapto...

  • 9:e generationens Intel® Core™ i9-9980HK (16 MB cacheminne, upp till 5,0 GHz, 8 kärnor)

  • 15,6" UHD Platinum Silver IPS OLED Infinity HD

  • NVIDIA(R) GeForce(R) GTX 1650 med 4 GB GDDR5-grafikminne

  • 32 GB, 2 × 16 GB, DDR4, 2 666 MHz

  • 2 TB M.2 PCIE 40 – Prestanda SSD

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

2399 USD.
2699 EUR (Tyskland).
29999 SEK.

0.91 USD/EUR.
9.74 USD/SEK.

20% moms i Tyskland.
25% moms i Sverige.

2399*0.91*1.2 = 2620 EUR (2699 är 3% högre)
2399*9.74*1.25 = 29200 SEK (29999 är 2.7% högre)

1 EUR=10.7SEK
29999 − 10.7×2699 = 1120SEK

Så kan man köpa den i Tyskland så skulle man spara runt 1100 SEK

EDIT: Om man nu vill ha tyskt tangentbord.....

men beställer man den från Tyskland så får man med all säkerhet betala svensk moms så

10.7×2699÷1.2×1.25 = 30080SEK

----

Någon kan ju länka till priset på föregående modell (vilken nu det är), i Sverige och i Tyskland.

----

Och om lanseringspriset i USA är det samma som föregående modell så innebär det att Apple äter upp delar av kostnaden för amerikanska kunder då Trump-administrationen införde tariffer på dessa eller komponenter i dem i september, beroende på var de sattes ihop.

Permalänk
Medlem

Frågan är när AMD släpper uppföljaren till Radeon Pro Vega 16/20. Radeon Pro 5500M bör väl ses som uppföljaren till Radeon Pro 560X? Minns att många som hade köpt påkostade MacBook Pro 2018 med denna grafikkrets blev besvikna när Apple senare under året tillkännagav att de skulle släppa modeller med kraftigt uppgraderade grafikkort med minne av typen HBM2. https://macworld.idg.se/2.1038/1.710320/macbook-pro-finns-nu-...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Apple är ju katastrof som vanligt. Sämsta jag sett.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Apple är ju katastrof som vanligt. Sämsta jag sett.

Vari ligger katastrofen och om detta är det sämsta du har sett så undrar jag vad som är det näst sämsta.

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig nyhet!

Gillar att den gått upp från 15" till 16" (har två MBP Pro 15":are idag, och skulle gärna se något större skärmyta).

Ser också fram emot att de går tillbaka till deras tidigare saxbrytare (hatade alltid deras fjärilsbrytare jag hade på 15" MBP, och även ogillade de där OLED-knapparna - vill ha riktiga).

Detta kan nog bli en stark kandidat för mitt nästa datorköp. Ser fram emot att kunna testa den!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ja jag var ju som sagt själv en extrem motståndare till Apple-datorerna tidigare just på grund av deras höga prislapp.

När jag nu haft en Macbook Pro sedan slutet av 2013 kan jag inte påstå annat än att den var extremt prisvärd. Tycker den fungerar precis lika bra idag.

Permalänk
Avstängd

"Även ljudet uppgraderas. Ljudsystemet bygger nu på sex högtalare och de dubbla kraftutjämnande baselementen ser till att det förbättrade kapaciteten inte leder till ökade vibrationer i chassit. Apple hävdar även att de tre inbyggda mikrofonerna ska kunna mäta sig med studiokvalitet." - Det där är så skitsnack att jag nästan blir bajsnödig! Ljud är verkligen något som är lätt att sälja folk på tack vare psykoakustik, "Hör du hur dessa 2" baselement är djupare än 10" subwoofer? Det ää säkert dä!".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vari ligger katastrofen och om detta är det sämsta du har sett så undrar jag vad som är det näst sämsta.

Priset för det man får är det sämsta. Som vanligt med Apple.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

"Även ljudet uppgraderas. Ljudsystemet bygger nu på sex högtalare och de dubbla kraftutjämnande baselementen ser till att det förbättrade kapaciteten inte leder till ökade vibrationer i chassit. Apple hävdar även att de tre inbyggda mikrofonerna ska kunna mäta sig med studiokvalitet." - Det där är så skitsnack att jag nästan blir bajsnödig! Ljud är verkligen något som är lätt att sälja folk på tack vare psykoakustik, "Hör du hur dessa 2" baselement är djupare än 10" subwoofer? Det ää säkert dä!".

Var någonstans har Apple hävdat att ljudet i datorn är av studiokvalitet?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Får se vad Louis Rossman säger om den. Om man har tänkt till och inte byggt den så att tangenterna slutar funka efter ett halvår..

https://support.apple.com/en-gb/keyboard-service-program-for-...

Med tanke på hur pissdåligt kvalité Lenovo, Dell m.fl. tillverkare hållt på senare tid kan det ju vara "värt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Bara 70 papp för toppmodellen? Behöver nog fem stycken såna för att spela in min fagra sångröst i garageband och skriva blogginlägg!

Förstår vad du menar, men datorn vänder sig inte till vanliga användare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

Var någonstans har Apple hävdat att ljudet i datorn är av studiokvalitet?

Implicerat i antalet högtalare i en BÄRBAR DATOR. Fler högtalare i sådan liten storlek kommer inte att replikera ens de billigaste studiomonitorer. De har sin minsta storlek på grund av fysikens lagar vad gäller ljud och ellära. Som sagt, "bra ljud" är det lättaste att lura folk på.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Var någonstans har Apple hävdat att ljudet i datorn är av studiokvalitet?

@Delerium: Dolby Atmos... jo tjena

https://www.idownloadblog.com/2019/11/13/16-inch-macbook-pro-...