Apple släpper Macbook Pro 16 tum – börjar på 30 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Apple släpper Macbook Pro 16 tum – börjar på 30 000 kronor

Det nya skärmformatet på 16 tum bjuder på upp till åtta kärnor, 64 GB primärminne och hela 8 TB SSD-lagring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var ju knappast någon prisvärd pjäs direkt

Permalänk
Medlem

Återstå att se hur de konstruerat den. Köper inte en dator för de pengarna där man lött fast lagringsmedian på logikkortet och där man måste byta ut hela Top Case för att byta batteri.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Som hittat! haha

Permalänk
Medlem

Bara 70 papp för toppmodellen? Behöver nog fem stycken såna för att spela in min fagra sångröst i garageband och skriva blogginlägg!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Snygg dator, men priset. Jösses.

Permalänk
Hjälpsam

För vad det är, rätt kompetent workstation.

Bara som utmaning, hitta en annan bärbar som har;
9e gen i9, 16GB, 1TB SSD nån form av OK dedikerad GPU
Och är väsentligt billigare.

Den Macen ligger på 35K och det är inte så farligt för en workstation med de specifikationerna, närmaste blir väl ASUS Scar III för 31K som är en konsumentdator och förmodligen behöver en Win 10 Pro licens för att köras i domän och därmed knappt 33K för företagsbruk.

Inget för gemene man, men jag ser rätt många potentiella kunder för den maskinen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Skönt med lite Swedish-premium uppepå Apple-premium.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon som kommenterat "gu' va' dy't" som överhuvudtaget köpt en ny bärbar dator ur det professionella segmentet någon gång?

Sen är ju Apple en premiumtillverkare, ändå verkar det faktumet vara en nyhet i varje sån här tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det någon som kommenterat "gu' va' dy't" som överhuvudtaget köpt en ny bärbar dator ur det professionella segmentet någon gång?

Sen är ju Apple en premiumtillverkare, ändå verkar det faktumet vara en nyhet i varje sån här tråd.

Det intressanta är ju att den är ca 5000kr dyrare än föregångaren, trots att båda har ett lanseringspris på 2399 USD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det någon som kommenterat "gu' va' dy't" som överhuvudtaget köpt en ny bärbar dator ur det professionella segmentet någon gång?

Sen är ju Apple en premiumtillverkare, ändå verkar det faktumet vara en nyhet i varje sån här tråd.

Ptja, det är inte så hög tröskel för nya att ta sig in i den cirkelrunken.

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas de fått till tangentborden bättre nu.

Min från 2014 får hänga med ett par år till så får se vad som är aktuellt när den behöver bytas ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det var ju knappast någon prisvärd pjäs direkt

Så farligt var det inte, förväntade mig mer.
Motsvarande arbetslaptop från hp kostar 28,249:-
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2ZC42E...

Mycket pengar är det, men inte orimligt mycket jämfört med alternativen

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Svenska kronan samt 4000kr för att dubblera minnet gör mig ledsen i ögat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det intressanta är ju att den är ca 5000kr dyrare än föregångaren, trots att båda har ett lanseringspris på 2399 USD.

Jag är förhindrad att säga vilka det huvudsakligen beror på p.g.a. forumets regler, men misstänker att många kan räkna ut det vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det intressanta är ju att den är ca 5000kr dyrare än föregångaren, trots att båda har ett lanseringspris på 2399 USD.

Svenska kronan har försvagats mot dollarn och ligger kvar på en lägre nivå.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

8800kr för 48GB extra ram... jo tjena..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Ptja, det är inte så hög tröskel för nya att ta sig in i den cirkelrunken.

Det verkar figurera ett missförstånd av vad "premium" innebär, ungefär att "premium är något jag personligen förknippar med vissa godtyckliga egenskaper", när det handlar om hur produkten marknadsförs och säljs. Kundbasen fastställer att det är premium genom att köpa produkterna (eller avstå), sen kan det vara obrunnen hästskit i en osköljd mjölkkartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sen är ju Apple en premiumtillverkare, ändå verkar det faktumet vara en nyhet i varje sån här tråd.

Typ så jag brukar säga att man betalar för själva loggan när det kommer till Apple inte hårdvaran, Apple är till för "hypa" journalister och kanske video editors.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Typ så jag brukar säga att man betalar för själva loggan när det kommer till Apple inte hårdvaran, Apple är till för "hypa" journalister och kanske video editors.

Men vem bryr sig om vad andra har egentligen? Jo kids, och de har inte råd eller har behov av de här datorerna ändå.

Permalänk
Medlem

Sugen blir man, men min gamla MBP får hålla lite till.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Men vem bryr sig om vad andra har egentligen? Jo kids, och de har inte råd eller har behov av de här datorerna ändå.

Även vuxna verkar det som klev in på en större redaktion en gång alla verkligen alla körde mac typ som att pc skulle va förbjuden vet inte om man skriver snabbare på mac

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Typ så jag brukar säga att man betalar för själva loggan när det kommer till Apple inte hårdvaran, Apple är till för "hypa" journalister och kanske video editors.

Jag brukar säga att man sparar pengar tack vare loggan, i och med det höga andrahandsvärdet. När jag började gymnasiet köpte jag en hyfsat ny MacBook Pro begagnat, tre år senare sålde jag den för en tusenlapp billigare. Årskostand: 333kr

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av crew seven:

Typ så jag brukar säga att man betalar för själva loggan när det kommer till Apple inte hårdvaran, Apple är till för "hypa" journalister och kanske video editors.

Enligt IBM är deras Mac-användare betydligt mer produktiva än PC/Windows-diton. Det verkar vara en undersökning på ytterst skakiga parametrar, men om du säger att du jobbar på Mac går det kanske bättre i anställningsintervjun 😄

https://www.google.com/amp/s/www.computerworld.com/article/34...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Förbättringarna Apple genomfört känns genomarbetat och bra. Lutar åt ett köp.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Så farligt var det inte, förväntade mig mer.
Motsvarande arbetslaptop från hp kostar 28,249:-
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2ZC42E...

Mycket pengar är det, men inte orimligt mycket jämfört med alternativen

Dock Quadro gpu på den.
Vet iofs inte hur 5300M står sig mot annat.

Men ex https://www.inet.se/produkt/1963978/asus-rog-strix-scar-iii-g... för 19000:-

Sure skärmen är ju ett större "ace" på Apple. Men dyr upplösning då.

Men sen finns det ju detta också för samma pris som macbook
https://www.inet.se/produkt/1963729/asus-zenbook-pro-duo-15-u...

Permalänk
Medlem

Undra om kylningen nu är tillräcklig för att inte överhetta CPUn.
Dem äldre modellerna presterade ju uselt på grund av all thermal throttle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det intressanta är ju att den är ca 5000kr dyrare än föregångaren, trots att båda har ett lanseringspris på 2399 USD.

Skickades från m.sweclockers.com

Förra kostade lika mycket i svenska kronor, iaf basmodellen (30tkr). Däremot så bumpade dom priset när dom uppdaterade förra modellen i somras. Helt säkert då jag kollade in 15tummaren igår kväll.

Permalänk
Medlem

"piltangenterna är nu placerade som ett uppochnedvänt T."

Så som det är på ditt och mitt och Anders o alla andras tangentbord????
Har jag missat något här?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Även vuxna verkar det som klev in på en större redaktion en gång alla verkligen alla körde mac typ som att pc skulle va förbjuden vet inte om man skriver snabbare på mac

Just inom tidningar, tryckerier, andra grafiska branschen osv har Mac varit start väldigt väldigt länge, långt innan det blev populärt och "inne".