Xiaomi etablerar sig i Sverige med telefoner och smarta hemmet

Permalänk
Medlem

Så vilken site är det?

EDIT: Det var visst inte den jag länkade innan.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Jag försvarar inte övervakning på individnivå från någon part, men jag kan tycka att USA är att föredra över Kina i det här fallet. USA står i någon mening för demokrati och frihet medan Kina öppet kränker mänskliga rättigheter och bokstavligen placerar människor med avvikande åsikter och religioner i koncentrationsläger.

Att säga att man aldrig köper något tillverkat i en diktaturstat tror jag är ouppnåeligt.Vet dock inte hur det är med Samsung från Republiken Korea?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och de här kommer inte bli stoppade som Huawei för att...?

Skickades från m.sweclockers.com

För det är 2 helt olika saker?
All teknik ifrån Kina är inte bannat, du är medveten om detta va

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Jag försvarar inte övervakning på individnivå från någon part, men jag kan tycka att USA är att föredra över Kina i det här fallet. USA står i någon mening för demokrati och frihet medan Kina öppet kränker mänskliga rättigheter och bokstavligen placerar människor med avvikande åsikter och religioner i koncentrationsläger.

Sant, dags att sluta köpa något som innehåller produkter ifrån detta hemska land, återkom gärna när du rensat bort allt ifrån Kina och se hur mycket du har kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Så vilken site är det... denna? https://www.mi-store.se/en/

Såvitt jag vet har inte Xiaomi någon officiell webshop.
https://www.mi.com/global
https://facebook.com/XiaomiSverige/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Att säga att man aldrig köper något tillverkat i en diktaturstat tror jag är ouppnåeligt.Vet dock inte hur det är med Samsung från Republiken Korea?

Samsung har/håller på att flytta sin tillverkning från Kina till Indien om jag inte minns helt fel. Det är som tur är en utveckling som blir mer lönsam för internationella företag i och med USAs handelskrig med Kina. Svårt att tolka ditt senare uttalande, men jag utgår från att du vet om att Sydkorea är en demokrati i samma bemärkelse som Sverige?

Du har helt rätt i att det är svårt att undvika att köpa saker tillverkade i diktaturstater, men det är inte alls svårt att undvika märken som sympatiserar med/styrs av den kinesiska staten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qw3rty:

Jag försvarar inte övervakning på individnivå från någon part, men jag kan tycka att USA är att föredra över Kina i det här fallet. USA står i någon mening för demokrati och frihet medan Kina öppet kränker mänskliga rättigheter och bokstavligen placerar människor med avvikande åsikter och religioner i koncentrationsläger.

Att USA är en bättre start än Kina är en sak, men som sagt vad spelar det för roll om Kina ser mina sms med morsan när USA, England, Australien, Nya Zeeland & Canada redan övervakar varenda slag på tangentbordet jag gör. 😜.

Edit: just ja USA har ju lovat att massövervakningen av all internettrafik på planeten har upphört, glömde det 🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Allt vi besöker, skriver, skickar, tar emot & laddas ner övervakas ju redan av 5eyes så vad spelar det för roll om kinesiska staten ser det med ?

Genuin fråga då jag inte vad det är som gör att just Kina skulle få del av samma information som USA så känsligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag jobbar ganska hårt för att få bort det som 5 eyes möjligtvis kan titta på med. Största problemet är smartphones tyvärr. Jag är nästa sugen på att skaffa iPhone som nästa för att Apple verkar i alla fall ta någon strid för sina användare och ligger ganska lång fram med det jobbet. FOSS varianterna av Android (med avsaknad av google play) verkar inte vara helt där för att det skall kännas värt besväret. I alla fall inte än, men man kan väll hålla tummarna.

Och ja, jag föredrar nog 5 eyes över Kina, främst för att vi i alla fall någorlunda delar åsikter om hur världen borde styras. Men ingen nation i min elektronik är såklart bättre, och någorlunda uppnåeligt (om du inte råkar vara värdefull nog för riktad spaning, då är du troligtvis rökt förr eller senare). Dumt att bjuda in fler utan att i alla fall ägna en kort tanke till risk/benefit med det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Att USA är en bättre start än Kina är en sak, men som sagt vad spelar det för roll om Kina ser mina sms med morsan när USA, England, Australien, Nya Zeeland & Canada redan övervakar varenda slag på tangentbordet jag gör. 😜.

Edit: just ja USA har ju lovat att massövervakningen av all internettrafik på planeten har upphört, glömde det 🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Problematiken ligger i att Kina får ett allt större inflytande över västvärlden, och enskilda nationer som Sverige har inte en chans att stå upp mot Kina den dag en konflikt uppstår. Kina kan använda denna data på helt andra sätt än någon regering i ett demokratiskt land kommer kunna göra utan att behöva stå till svars. Internationella kidnappningar av människor är ett exempel på vad Kina pysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Skulle säga att det går extremt bra. De har plusränta, sjunkande arbetslöshet (till rekordnivåer), tillväxten ökar.

nej du har ordentligt fel

lånande fjädrar är lånande

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Efter lite snabbt letande kunde jag inte hitta någon info om att Staten skulle vara en markant ägare. De verkar ha tagit in investeringar från en massa privata holdingbolag etc. Qualcomm bland annat. De är även börsnoterade

Men, de är baserade i Kina och behöver följa kinesisk lag. Jag äger 2 ZigBee sensorer som jag inte är ett dugg orolig för, men jag skulle nog akta mig lite för en mer kapabel enhet som en Smartphone.

Själv hittade jag inte denna information. Så slutsatsen jag drog var, i och för sig med foliehat på vår, att Xiaomi likväl kunde vara en förkortning för Kinas kommunistiska parti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Jag fick en mi8 och nu en mi9 av xiaomi. Grymma telefoner för priset. Vi är åf åt EW som tyvärr är rätt kassa men dom är ju rätt nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Xiaomi har inte dumma saker har haft en Mi Max den fungera fin fint enklare telefon med attraktivt pris fett batteri som höll..

Sen att Kina är kommunist stat är en annan sak
Men det finns fler länder som inte är rumsrena ...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har redan två telefoner, dammsugare, robotdammsugare, lite andra småsaker.

Kommer köpa tv, lampor mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Det där fortfarande igen officiell site.

Från artikeln:

Skrivet av Nyhet:

Mi Note 10 får pris på 5 990 kronor för konfiguration med 6 GB primärminne och 128 GB lagring och blir tillgänglig i Xiaomis onlinebutik mi-store.se samt återförsäljarna Webhallen och Netonnet den 22 november. Den något vassare modellen Mi Note 10 Pro ska göras tillgänglig vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

nej du har ordentligt fel

lånande fjädrar är lånande

Vad har statsskulden med det hela att göra? Dessutom ökar tillgångarna i de amerikanska företagen enligt den där sidan vilket i sin tur skapar arbetstillfällen. Arbetslösheten har sjunkit sedan januari i år också.

Permalänk
Avstängd

@cheben @Qw3rty

Tackar för svar , hänger jag med skapligt i era tankegångar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Xiaomi har grymma produkter och priser! Kul!

Tror inte de har något med Kinesiska staten att göra. (förutom att betala skatt)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med deras Roborock S5, inte behövt städa på ett halvår!

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att Kina har lagar som kräver tillverkarna att ha övervakning av användarna.
Det betyder att så fort du köper vissa typer av produkter i Kina så kommer dem automatiskt med "övervakning".
Så länge dem bara tittar på dina sms och mail, bankkonton så är allt okej. (Kan inte kinesiska lagen, men dem tar iaf don IEMI, telefonnummer och plats)
Men skriver du Kina kritiserande inlägg så har dem inga svårigheter att hitta dig...

https://www.androidcentral.com/how-does-company-nokia-or-onep...

Största problemet blir när tillverkarna (även de västlänska, Samsung, Apple, google, Nokia osv..) lyckas "glömma" stänga av övervakningen på de produkter som sålts till andra marknader.
Det finns många artiklar om telefoner som skickar data, men skulle inte förvåna mig om det även gäller kameror, drönare, typ allt som är uppkopplat.

För dem flesta berör det inte dem personligen, om man är lite paranoid så kan man tänka sig att det blir ett problem om information från jobbet hamnar i kinesisk underrättelsetjänst, samtidigt som det är väldigt billigt industrispionage ("spionen" köper till o med spionkameran och kommer in överallt).

Referens:
https://www.androidcentral.com/how-does-company-nokia-or-onep...

Permalänk
Snusfri

Hoppas att de tar in den nya 34" UW skärmen och några tablets som tyvärr inte verkar säljas i deras store.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Jag har kört med Xiaomi Redmi note7 & Mi Band 4 nu i drygt 3 månader och är otroligt nöjd med luren sett till kostnaden (2190:-) och likaså med armbandet.. Är väldigt sugen på Mi Watch dock.

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

@talonmas: På vilket sätt är Huawei stoppade i Sverige?

Genom att inte ha Swish och BankID support om ett tag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Den är nog lika djup som USA's med Apple och Google. Tänker på skandalen där USA avlyssnade olika politiker tror inte risken är mindre med Xiaomi så det är lite som pest eller kolera

Och där kom Whataboutismen.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Jävlar vad jag hoppas på feta deals under Black Friday i.o.m denna Sverigelansering heja heja.. så får gärna mi note 10 pro hinna komma tills BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Genom att inte ha Swish och BankID support om ett tag?

Skickades från m.sweclockers.com

Senast för någon dag sedan kom en nyhet om att Huawei P30 ska få fullt Android stöd. Vet inte riktigt vilka andra enheter som drabbats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och de här kommer inte bli stoppade som Huawei för att...?

Skickades från m.sweclockers.com

För att huawei har direkta kopplingar till kinesiska staten. Xiaomi har inga bevisade kopplingar till staten.
Med samma retorik kan man säga att Apple eller Google borde bli stoppade, för de har direkta kopplingar till amerikanska staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas att de tar in den nya 34" UW skärmen och några tablets som tyvärr inte verkar säljas i deras store.

Gällande 34" fick jag detta som svar av mi-store.se:

"Vi tar in det mesta så fort de har stöd för CE märkning och finns i global version samt EU laddare.
Förhoppningsvis snart på denna:-)
Mvh/Best regards, Jojje
--
Mi-Store - East & West Distribution AB
Xiaomi Official Distributor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vad har statsskulden med det hela att göra? Dessutom ökar tillgångarna i de amerikanska företagen enligt den där sidan vilket i sin tur skapar arbetstillfällen. Arbetslösheten har sjunkit sedan januari i år också.

men jisses det är väl inte så svårt att förstå, lånade pengar är lånade så tillgångarna är alltså lånade inte förtjänade !
Det är bara dimridåer för de som inte fattar de ekonomiska sammanhangen.
"Statsskulden är nu officiellt 22,01 biljoner, uppger det amerikanska finansministeriet i sin dagliga rapport.

Skulden har ökat betydligt sedan Donald Trumps tillträdde som president för drygt två år sedan.

Sedan dess har skulden vuxit från 19,95 biljoner till nuvarande 22.

Det är framför allt Trumps stora skattereform, som gynnade rika samt företag, som har lett till den kraftiga tillväxten av statsskulden och budgetunderskottet"

Källa:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Och där kom Whataboutismen.

Tur att den då verkligen passar in i diskussionen!