Konsumentverket slår ned på falska reapriser – varnar företag inför Black Friday

Permalänk
Medlem

Visste inte att det fanns några regler för reor. Är det inte standard att företag bryter dessa regler ständigt? Kollar alltid på slut priset och inte rea procentsatsen när jag gör mina inköp.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vad är poängen med denna punkt?

Om det nu bara är helt frivilligt från butiken att åtgärda denna regelbrytning, varför existerar ens regeln då? Vilken butik har någonsin ersatt en utsåld produkt med en likvärdig? Och varenda gång jag går in på en rea är ju hälften redan utsålt första timmen, så åter igen, totalt meningslöst att ha denna regel om den inte följs och ingen verkar behöva följa den.

Jag tolkar det som att butiken kan ersätta varan med en likvärdig vara under kampanjen för att undvika att "sälja slut på den för tidigt". Gör dom inte detta så bryter dom mot regeln att lagersaldot rimligen ska räcka hela kampanjen.

Permalänk
Medlem

Jag har precis mailat Ljudfokus om exakt det här, hade ett par högtalare jag tänkte köpa uppe i en tabb i browsern, sen la jag i korgen dagen efter och VIPS så var det 500kr högre pris på det, prisjakt bekräftar det hela också
Ännu mera fult är att de skriver att ordinarie pris var på 2k , men det priset var det på dom högtalarna nångång 2008-2009 , sen dess har de haft rea på 998 jätteofta på dom, och ordinarie på 1498, så jävla fult!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Ur och penn i byn har haft "SLUTREA" och "MINST 50%" konstant under de 8 år jag bott här, allt i butiken är alltid på 50-80% "rea" och nu riskerar de alltså att eventuellt få en varning av konsumentverket om de använder falska ordinariepriser på black friday?

De verkar ju riktigt hårda mot falska reor på konkurensverket.....

Är priset konstant över en längre period (än en månad vill jag minnas) så ska det räknas som ursprungspris. Med andra ord. Det ska vara 50% av det priset för annars är det falsk marknadsföring och därigenom ett brott.

Skrivet av anon32713:

Jag beställde högtalare till bilen från BRL för några år sedan, varpå de kontaktade mig och sade att de inte hade varan på lager, men att de erbjöd mig modellen en klass dyrare för samma pris.

Det händer, det finns företag.

Brukar kallas för lockvaror eller lockpriser. Något Elgiganten är experter på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

En bekant som numera är pensionär berättade hur de brukade göra på deras postorderbutik. Om strumpor för 10 kr paret sålde dåligt så började de med "köp två par för 30 kr" och nämnde inget om att det skulle vara rea. Då gick de åt som smör i solsken för folk trodde det var billigare att köpa storpack.

Jag har märkt att butiker fortfarande gör sådant. Kan vara billigare köpa två små förpackningar av en vara än en stor, trots samma totala mängd innehåll. Det gäller att kolla en gång extra och inte bara gå på reflexer när man handlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Ur och penn i byn har haft "SLUTREA" och "MINST 50%" konstant under de 8 år jag bott här, allt i butiken är alltid på 50-80% "rea" och nu riskerar de alltså att eventuellt få en varning av konsumentverket om de använder falska ordinariepriser på black friday?

De verkar ju riktigt hårda mot falska reor på konkurensverket.....

Haha, också noterat att just de kör det racet, är inte förvånad över att hitta dem i artikelns lista Skyltfönstret brukar vara tapetserat med procentskyltar i braskande färger.

Cykelringen är annars om inte än mer flagranta med det där.

Skrivet av godspeed:

Jag har precis mailat Ljudfokus om exakt det här, hade ett par högtalare jag tänkte köpa uppe i en tabb i browsern, sen la jag i korgen dagen efter och VIPS så var det 500kr högre pris på det, prisjakt bekräftar det hela också
Ännu mera fult är att de skriver att ordinarie pris var på 2k , men det priset var det på dom högtalarna nångång 2008-2009 , sen dess har de haft rea på 998 jätteofta på dom, och ordinarie på 1498, så jävla fult!

Begreppet ordinariepris finns det regler för hur det får användas. Skojarna brukar i allmänhet köra "förr x:- nu y:-", då det kan användas fritt.

"Förr" är naturligtvis det tillfälle då man tagit absolut mest betalt för produkten, troligen åratal sedan i IT-skojarsvängen, då produkten var ny på marknaden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Då kan ju konsumentverket mer eller mindre gå in och bomma igen bagaren och kocken. Dom har väl aldrig nånsin haft en ärlig rea. Har väl aldrig vart nåt där som inte reas utifrån rekommenderat pris istället för ordinarie försäljningspris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antar att butikerna får fiffla allt de mäktar med idag för att betala avgifterna till Prisjak, Refunder, etc.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, också noterat att just de kör det racet, är inte förvånad över att hitta dem i artikelns lista Skyltfönstret brukar vara tapetserat med procentskyltar i braskande färger.

Cykelringen är annars om inte än mer flagranta med det där.

Begreppet ordinariepris finns det regler för hur det får användas. Skojarna brukar i allmänhet köra "förr x:- nu y:-", då det kan användas fritt.

"Förr" är naturligtvis det tillfälle då man tagit absolut mest betalt för produkten, troligen åratal sedan i IT-skojarsvängen, då produkten var ny på marknaden.

Helt sant, insåg nu efter att ha kollat på flera produkter ur deras sortiment att de gör samma sak med flertalet av sina reavaror, blev en anmälan faktiskt då jag är besviken på dom, varit trogen kund i många år utan att ha lagt märke till det här trots att jag borde gjort det

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

@ronnylov:
Mjo.. Tyvärr så funkar det... Samtidigt så handlar många inte om det inte är "rabatt", de vill ju göra en "bra" deal.
Kass psykologi.

Vi exporterar över hela världen och vissa länder (inte individer) är helt rubbade på detta..

Ett exempel: Italien
Pris som vi har i hela Europa: € 500
Missnöjda italienska kunder..
Höj priset till € 600 med € 100 rabatt och plötsligt så börjar de handla..

Tack vare detta så har vi varit tvungna att höja Italiens prislista och sedan lägga på en rabatt, på allt.

Eftersom nästan alla svenska bolag nu höjer priserna före rean och har gjort det i några år så är det väl ett tecken på att det funkar? Om ett företag väljer att inte göra det så kommer de väl tappa pengar..

Vidrigt oavsett. Är så trött över att behöva efterforska i timmar så fort man ska köpa något..
Senast var Kompletts rea på 1tb / 2tb SSD.. 22% "rabatt" fast alla andra hade det som standardpris....

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Att företag fifflar med priset är snarare m.o än att inte göra det, kanske är det hårdare om man kallar det för just REA.
Framförallt i matbutiker så är deras reklamvaror ofta slut och endast i undantagsfall finns det en ersättningsvara till samma pris. Inte sällan kan de göra reklam såhär:
Nyponsoppa 8:-st men den enda nyponsoppan som finns i butiken är den för 16:-st.
Vad som är ännu fulare är när dem säljer något såhär 2 påsar chips 35:- och sedan slår dem in påsarna som 22:- styck.
Detta händer ungefär 50% av tillfällena, så jag kollar alltid kvittona. Jag kan bara spekulera i hur många de faktiskt lurar på det här viset.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Är verkligen standard, så vi får hoppas att dom verkligen tar i med hårdhandskarna.
Så det inte blir en klapp på hjässan med "Det är bra, nästa gång kanske ni kan skärpa er..." och nästa gång är det glömt

Var inne på HP webshop och tittade på en enkel Ryzen laptop för en vecka sedan, den kostade då 5990:- med en rabatt på 1000:-, så 4990:-
Idag så kostar samma laptop 7490:-

En ökning med 50% från 4990:-

Vet en färghandel som alltid kör med Sommarpriser som förefaller vara 50% till 100% över dom normala, han nämner aldrig REA... Men folk tar det som att han rear och handlar som galningar

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av voleyro:

Hur kan man missa att nämna den störste boven i det hela? Ett miss både av konsumentverket och Sweclockers medlemmar.

El-giganten

Skickades från m.sweclockers.com

Ja dom kör verkligen fulspel, senaste för mig va för några månader kollade på en samsung galaxy s10.
Köp en samsung galaxy och få en samsung watch på köpet.
Jo jo, dom höjde telefon 2000 kr mot veckan innan.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

LTT (tycka vad man vill om LTT) har 6 min på ämnet

https://www.youtube.com/watch?v=z4szmdZjAYE

Om inte annat kanske det kan vara bra att snabbt informera oaktsamma familjemedlemmar

Permalänk
Medlem

Tänker på Harman Kardon Onyx 1-5... Ordinarie pris 3990:- men dyker alltid upp på alla reor från flera olika åf för 990-1290:-. Ingen dålig högtalare men jag hoppas ingen betalat 3990:- för den...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Ur och penn i byn har haft "SLUTREA" och "MINST 50%" konstant under de 8 år jag bott här, allt i butiken är alltid på 50-80% "rea" och nu riskerar de alltså att eventuellt få en varning av konsumentverket om de använder falska ordinariepriser på black friday?

De verkar ju riktigt hårda mot falska reor på konkurensverket.....

Konsumentverket. Är inte samma myndighet i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

In Australia, the laws and authorities are a more effective against shops that run out of their advertised sale items. They rarely run out. In many circumstances they would have to give a document commonly known as a "rain check", which entitles you to the same item at the same price when re-stocked, or a suitable equivalent if not re-stocked.

In Sweden I have often looked for an item on sale and the shop has run out. Even at the start of a sale. (To my great surprise, even in supermarkets / grocery stores which would have the knowledge, planning and supply-chain to be able to meet the demand.) Sometimes the staff have told me an indicative quantity actually sold, which was very small. I have come to expect that in most cases it is just a lure to get people in the door.

Permalänk
Medlem

Hoppas de skärper sig. Äkta reor ger nöjda kunder. Falska reor ger arga kunder som röstar med fötterna. Tänk på det, elgiganter, webbhallar, kappahlar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cd on är också notoriska för der här, de har nedsatta priser som aldrig rör på sig. Minns när jag letade ram och de hade nersatt pris i typ ett halvår "rea"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vad som är ännu fulare är när dem säljer något såhär 2 påsar chips 35:- och sedan slår dem in påsarna som 22:- styck.
Detta händer ungefär 50% av tillfällena, så jag kollar alltid kvittona. Jag kan bara spekulera i hur många de faktiskt lurar på det här viset.

Fast varorna slår de väl alltid in var för sig det när det gäller "x antal för x pris". Sedan ska du ha ett minusbelopp på kvittot. I ditt exempel något liknande "- 7kr paketpris chips".

Men du kanske menar att minusbeloppet/rabatten ofta saknas?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag att det fuskas en del just på black friday, mellandagsreor osv. Men jag som jobbar inom handel och har en del insyn i inköpsavdelningen så tycker jag att det är en del konspirationsteorier om hur företag har sina reor och om höjda priser osv. Kan dra ett exempel från idag. Vi har köpt in ca 20 artiklar från en leverantör, vissa nya produkter som vi aldrig har haft innan men en del som vi har haft innan. Inköpspriset på dessa produkter har gått upp på allt. Från 10% till så mycket som 70%. Hade vi haft kvar de priser som vi hade innan så skulle det inte finnas mycket till marginal kvar om ens någon överhuvudtaget. Så vi är tvugna att höja priserna.

Sen att man kan ha rea på en produkt under en längre period är ju oftast för att leverantörer har ett överlager på en eller flera produkter och då säljer ut en större volym mycket billigare än normalt till butiker. Har man lagerplats och räknar med att det kommer sälja ut under en viss tid är det inte ovanligt att man tar in flera tusen av en produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deadrat:

Bara anmäla. Konsumentverket kan inte hålla koll å var enda företag i Sverige själva så det krävs att man påpekar det för dem ibland.

Borde väl gå med hjälp av lite samarbete och algoritmer tillsammans med prisjakt, där ser man snabbt hur priset legat innan rean och när väl rean startar. Går väl annars att göra stickprov också men då är det ett jädra pyssel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Fast varorna slår de väl alltid in var för sig det när det gäller "x antal för x pris". Sedan ska du ha ett minusbelopp på kvittot. I ditt exempel något liknande "- 7kr paketpris chips".

Men du kanske menar att minusbeloppet/rabatten ofta saknas?

Ja, rabatten saknas, detta händer ungefär varannan gång jag handlar på ica eller willys, ibland på flera rabatter.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

En vän säljare på budget företaget JYSK sa att de höjer priserna på sängar etc. inför Black Friday för att sedan rea ut dom på dagen. Tack för länken ska anmäla dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

En vän säljare på budget företaget JYSK sa att de höjer priserna på sängar etc. inför Black Friday för att sedan rea ut dom på dagen. Tack för länken ska anmäla dom.

Hörsägen är ju nästan som ett faktiskt bevis.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: Heter vittnesmål, lever du på 1200-talet?

Permalänk
Medlem

Jysk har väl ständig rea?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Kakkeman: Förstår vad du beskriver och vill tro att de flesta butikerna försöker erbjuda så bra priser de kan eftersom de i längden vinner på det genom ökad försäljning. Problemet är butiker som fuskar det räcker med att några varor från några få butiker fuskas med och det upptäcks. Då förlorar många skötsamma butiker förtroende från kunder, det är ju som kund svårt att veta vilka som "fuskar" och inte.

Tittade själv på en reciever förra black friday och den var sänkt från ca 7k till 3k. efter en koll på prisjakt visade det sig att 7k var lanseringspris 2015 och den hade kostat 4k innan rean.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

, det är ju som kund svårt att veta vilka som "fuskar" och inte.

Nja. Rätt lätt med prisjakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@PlogarN97: Okej, svårt kanske var ett dumt ordval då eftersom jag precis beskrev hur jag själv märkte det. Men omständligt kan vi kanske enas om? Jag skulle i alla fall föredra om ett överstruket pris bredvid reapris alltid var senaste ordinarie eller vad man ska säga och inte ett 3 år gammalt pris.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }