Diablo IV får mikrotransaktioner – ska inte ge spelmässiga övertag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Jag kommer ihåg att jag köpte age of empires 2 för över 500kr runt 2000. Det är 19 år sen och kan nog lova att lönen var bra mycket lägre då än idag.

Jag kan lova dig att fler spelar spel idag än för 19 år sen också.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Låt mig gissa, du har ca 0 intresse för ARPG genren?

Stämmer bra. Men skippa "Action"-delen så blir jag betydligt mer intresserad. Helst ska det vara analogt rollspelande i glada vänners lag...

Skrivet av Hellowiener:

Vilket spel på den gamla goda tiden släppte tre expansioner per år?

Ett ofärdigt spel! Om det vinner på att få tre expansioner redan första året kan det inte varit särskilt bra till att börja med.

Skrivet av ItsLea:

... i ett spel, där din karaktärs utseende är en stor del av progression - du SER när någon lagt mycket tid på spelet och verkligen har den bästa gear.
förstör ju hela grejen med loot och gear grind om någon bara kan gå och köpa snyggt gear för riktiga pengar och override sin skitgear.

[Gniden ironi]
Du är passé!
Nu är det inte hur mycket tid och möda man lagt på spelet som ska belönas, utan hur mycket pengar man betalat till utgivarna!
Den som betalar mest är Köng!
[/Gniden ironi]

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@Jejk0b: Så att det finns utrustning som man inte kan hitta utan bara kan köpa löser problemet? Jösses då har vi ett annorlunda synsätt på det hela.

Enligt mig så är loot som endast kan köpas den absolut värsta typen av mtx. Då är det inte ens ett val längre utan ett tvång att öppna plånboken.

Som sagt gäller det bara kosmetiska saker, finns det saker i spelet som endast går att köpa via riktiga pengar men inte ger dig någon fördel överhuvudtaget förutom att andra vet att du köpt just den hästen för 15 USD. Då ser jag inga problem överhuvudtaget. Olika synsätt är man tillåten att ha

Tar man WoW som exempel så, ja det finns mounts eller transmog set(som det kallas) som enbart går att köpa för riktiga dineros. Eller nja, det är iofs en sanning med modifikation numera eftersom du i spelet kan byta ingame guld mot pengar i din Bnet plånbok som du sen köper gametime, andra spel, eller in game shop saker för.
Men återigen grejerna du köper i blizzards wow in-game shop är enbart kosmetiska.

Jag som är hyffsat aktiv spelare i retail WoW ser det absolut inte som något tvång att ha just den draken eller den hästen som mount. Eller just det utseendet på mitt svärd/hjälm/rustning..
Detta just eftersom utrustningen eller mountet inte är vare sig snabbare eller har någon extra funktion som mina mounts eller utrustning har.

Jag ser ärlig talat ingen praktisk skillnad mellan mikrotransaktioner för mounts/kosmetiska items och att man får ett mount eller kosmetiska saker vid pre-order eller vid köp av "limited edition" utgåvor. Speciellt när det är en digital utgåva som aldrig nu för tiden är limiterad..

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Man ska aktivt sträva efter att släppa ett helt spel. DLC är planerat från utvecklarna från början, varför inte låta det ingå när du köper det från start?

Varför kunna köpa snygg utrustning när halva grejen med spel är att kunna förtjäna dem?

Typ som Gran Turismo Sport, varför köpa en Bugatti Chiron när du kan köra ett 24-timmars race?

Varför ska det mjölkas? Det urholkar spelgenren som helhet tycker jag. Extremt långa spel förstår jag varför man släpper uppföljare som DLC men spel med 10 timmars gameplay? Det är ren ocker.

Läs på om leagues in PoE. Att de gör nya expansioner som ersätter varandra var tredje månad betyder inte att spelet släpptes "ofärdigt". med flit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Ett ofärdigt spel! Om det vinner på att få tre expansioner redan första året kan det inte varit särskilt bra till att börja med.

Återigen, att PoE får expansioner som avlöser varandra betyder inte att spelet var ofärdigt. Det är bara ni som helt och hållet missar poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Läs på om leagues in PoE. Att de gör nya expansioner som ersätter varandra var tredje månad betyder inte att spelet släpptes "ofärdigt". med flit.

Första inlägget jag svarade dig på skrev jag att PoE kan vara ett undantag. Sen måste du väl förstå att jag pratar om DLC i största allmänhet då det är mer regel än undantag i spel och i många många fall mikrotransaktioner.

Så sluta med tramset att försvara PoE för det är inte det jag pratar om.

Jag pratar om DLC och mikrotransaktioner i stort, med då undantag t.ex. PoE. Det finns titlar där jag tycker det är okej men hela begreppen med DLC, mikrotransaktioner, expansioner är så förbannat urholkat.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Första inlägget jag svarade dig på skrev jag att PoE kan vara ett undantag. Sen måste du väl förstå att jag pratar om DLC i största allmänhet då det är mer regel än undantag i spel och i många många fall mikrotransaktioner.

Så sluta med tramset att försvara PoE för det är inte det jag pratar om.

Jag pratar om DLC och mikrotransaktioner i stort, med då undantag t.ex. PoE. Det finns titlar där jag tycker det är okej men hela begreppen med DLC, mikrotransaktioner, expansioner är så förbannat urholkat.

Jag pratar om MTX till Diablo 4, dvs vad tråden handlar om, och då är PoE det i särklass mest relevanta exemplet.
Så om det är något som är tramsigt så är det att låtsas som att PoE inte existerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Jag pratar om MTX till Diablo 4, dvs vad tråden handlar om, och då är PoE det i särklass mest relevanta exemplet.
Så om det är något som är tramsigt så är det att låtsas som att PoE inte existerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt är PoE ganska irrelevant i sammanhanget, då det bygger på en helt annorlunda finansieringsmodell.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hugashaka:

Samtidigt är PoE ganska irrelevant i sammanhanget, då det bygger på en helt annorlunda finansieringsmodell.

Hur är "sälja MTX för att finansiera kontinuerliga uppdateringar" en helt annan finansieringsmodell än "sälja MTX för att finansiera kontinuerliga uppdateringar"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Hur är "sälja MTX för att finansiera kontinuerliga uppdateringar" en helt annan finansieringsmodell än "sälja MTX för att finansiera kontinuerliga uppdateringar"?

PoE är free to play.
Diablo 4 kommer kosta pengar.

Dvs, annan finansieringsmodell.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Hur är "sälja MTX för att finansiera kontinuerliga uppdateringar" en helt annan finansieringsmodell än "sälja MTX för att finansiera kontinuerliga uppdateringar"?

Skillnaden ligger i ”Sälja ett fullprisspel med fullprisexpansioner med MTX” gentemot ”sälja MTX för att finansiera kontinuerliga uppdateringar”.
Dvs en helt annan finansieringsmodell.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Så länge det är kosmetiska saker man kan köpa har jag inga problem med det!
Så prismodellerna ser ut i de flesta spelens prismodeller ser ut idag!
Antingen
F2P - Betala för o låsa upp content/karaktärer + skins
Betala för spelet - Betala för skins
Några få har ju bägge, men de överlever sällan länge.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Jag pratar om MTX till Diablo 4, dvs vad tråden handlar om, och då är PoE det i särklass mest relevanta exemplet.

Jag tycker Fallout 76 är ett betydligt mer relevant exempel på vad man kan förvänta sig, sett till finansiering.
Hoppas verkligen att övriga jämförelser dem emellan inte blir till Diablos nackdel...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cloudstone:

PoE är free to play.
Diablo 4 kommer kosta pengar.

Dvs, annan finansieringsmodell.

Skrivet av Hugashaka:

Skillnaden ligger i ”Sälja ett fullprisspel med fullprisexpansioner med MTX” gentemot ”sälja MTX för att finansiera kontinuerliga uppdateringar”.
Dvs en helt annan finansieringsmodell.
Skickades från m.sweclockers.com

Trams. Ni säger ord men de betyder ingenting.

Säljer PoE sälja MTX för att finansiera kontinuerliga uppdateringar? Ja.
Kommer D4 sälja MTX för att finansiera kontinuerliga uppdateringar? Ja.

Att säga att PoE inte är relevant när det är den främsta konkurrenten är bara löjligt. Ni vet inte vad ni pratar om. Jag fattar att ni är ideologiskt emot MTX, men i det här fallet är det en väldigt bra sak för oss som faktiskt är intresserade av genren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Trams. Ni säger ord men de betyder ingenting.

Säljer PoE sälja MTX för att finansiera kontinuerliga uppdateringar? Ja.
Kommer D4 sälja MTX för att finansiera kontinuerliga uppdateringar? Ja.

Att säga att PoE inte är relevant när det är den främsta konkurrenten är bara löjligt. Ni vet inte vad ni pratar om. Jag fattar att ni är ideologiskt emot MTX, men i det här fallet är det en väldigt bra sak för oss som faktiskt är intresserade av genren.

Och vi skulle inte vara "faktiskt intresserade av genren"?
Kommer sluta besvara dig framöver. Orkar inte.

Edit: Sorry, jag kommer besvara dig om du svarar. Blir lätt lite triggered bara. Jag har liksom spelat ARPG-spel sen 90-talet. Började med Diablo 1. Jag tycker visst det om genren och vill såklart att D4 blir så bra det kan bli.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Trams. Ni säger ord men de betyder ingenting.

Säljer PoE sälja MTX för att finansiera kontinuerliga uppdateringar? Ja.
Kommer D4 sälja MTX för att finansiera kontinuerliga uppdateringar? Ja.

Att säga att PoE inte är relevant när det är den främsta konkurrenten är bara löjligt. Ni vet inte vad ni pratar om. Jag fattar att ni är ideologiskt emot MTX, men i det här fallet är det en väldigt bra sak för oss som faktiskt är intresserade av genren.

Nu börjar det närma sig personangrepp här. Oavsett, du kan argumentera tills himlen faller ner, det kommer fortfarande inte övertyga mig om att grisen som du försöker sälja faktiskt är en häst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hugashaka:

Nu börjar det närma sig personangrepp här. Oavsett, du kan argumentera tills himlen faller ner, det kommer fortfarande inte övertyga mig om att grisen som du försöker sälja faktiskt är en häst.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag börjar inse att vissa är för inbitna i sina egna fantasier för att gå att övertygas.
Tur nog är verkligheten på min sida, så jag bryr mig inte så mycket om dina villfarelser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cloudstone:

Och vi skulle inte vara "faktiskt intresserade av genren"?
Kommer sluta besvara dig framöver. Orkar inte.

Edit: Sorry, jag kommer besvara dig om du svarar. Blir lätt lite triggered bara. Jag har liksom spelat ARPG-spel sen 90-talet. Började med Diablo 1. Jag tycker visst det om genren och vill såklart att D4 blir så bra det kan bli.

Och ända har du noll koll på PoE och den nya vägen det spelet visat för ARPG genren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Och ända har du noll koll på PoE och den nya vägen det spelet visat för ARPG genren?

Jag spelade PoE för drygt ett år sen, men fastnade aldrig riktigt för det, spelade iofs väldigt lite. Med tanke på din passion för det så kanske jag ger det ett nytt försök.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

@Hellowiener: Jag har spelet en hel del POE och du har helt fel att POE skulle vara " den nya vägen". POE är ett bra spel på sitt sätt, men jag hoppas verkligen inte att Diablo 4 blir POE v2.

Det är uppenbart att majoriteten av sweclockers diabloanhängare inte håller med dig så sluta nu bete dig illa och visa lite hyfs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cloudstone:

Jag spelade PoE för drygt ett år sen, men fastnade aldrig riktigt för det, spelade iofs väldigt lite. Med tanke på din passion för det så kanske jag ger det ett nytt försök.

Inte så mycket passion för PoE som grov irritation av att folk ska gnälla över att ett stort spelföretag faktiskt gör vad folk har bett om under en lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Nej jag börjar inse att vissa är för inbitna i sina egna fantasier för att gå att övertygas.
Tur nog är verkligheten på min sida, så jag bryr mig inte så mycket om dina villfarelser

Du är varmt välkommen åter till debatten när du har lärt dig lite hyfs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hugashaka:

Du är varmt välkommen åter till debatten när du har lärt dig lite hyfs.

Skickades från m.sweclockers.com

Du är välkommen åter till debatten när du lärt dig föra logiska resonemang.
Hyfs i all ära, men att faktiska applicera logiskt och kritiskt tänkande till sina argument är viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Du är välkommen åter till debatten när du lärt dig föra logiska resonemang.
Hyfs i all ära, men att faktiska applicera logiskt och kritiskt tänkande till sina argument är viktigare.

Vilket du konsekvent har misslyckats med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Skrivet av Hellowiener:

Du är välkommen åter till debatten när du lärt dig föra logiska resonemang.
Hyfs i all ära, men att faktiska applicera logiskt och kritiskt tänkande till sina argument är viktigare.

Tycker att du mest sitter och försöker idiotförklara alla som inte håller med dig. Jag tror de flesta här inne förstår vad det är du försöker få fram, bara det att de inte håller med. Härskarteknik brukar sällan leda till givande diskussioner.

Permalänk
Medlem

Hela tråden har ju blivit humor

MTX finns ju överallt. Du får ju inte alla "coola" delar om du köper en ny bil tex.

Oavsett så personligen skiter jag i kosmetika fom betalats för. Jag själv har aldrig köpt något sådant och kommer aldrig göra det heller. Tror jag

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Oavsett vilket spel man jämför med och huruvida någon är puckad eller inte:

Om de ballaste grejerna bara finns att köpa, inte hitta, varför skulle man vara taggad över MTX?

Blizzard behöver inte ytterligare pengar utöver intäkter för orginalspel + expansioner givet den volym de omsätter, så MTX är inte något som gagnar spelaren på något sätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacontree:

Tycker att du mest sitter och försöker idiotförklara alla som inte håller med dig. Jag tror de flesta här inne förstår vad det är du försöker få fram, bara det att de inte håller med. Härskarteknik brukar sällan leda till givande diskussioner.

Nej, när folk upprepat säger att MTX leder till ett ofärdigt spel så förstår de bevisligen inte vad MTX kan bidra med. När de sedan säger att den största konkurrenten är "irrelevant" att jämföra med och dra slutsatser från så blir det ännu tydligare att de inte förstår.

Ett antal personer har sagt att de bara inte är intresserade av kontinuerliga uppdateringar på den nivån som MTX kan ge och det har jag full förståelse och respekt för, och det är just att båda grupperna finns som gör kombinationen av MTX och fullpris så bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Landelusen:

Blizzard behöver inte ytterligare pengar utöver intäkter för orginalspel + expansioner givet den volym de omsätter, så MTX är inte något som gagnar spelaren på något sätt?

Ytterligare ett exempel på någon som inte förstår.
Du har helt fel. MTX skapar incitament till kontinuerliga uppdateringar som inte kommer till skott annars. Jämför D3 och PoE.
Det gagnar spelaren väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Ytterligare ett exempel på någon som inte förstår.
Du har helt fel. MTX skapar incitament till kontinuerliga uppdateringar som inte kommer till skott annars. Jämför D3 och PoE.
Det gagnar spelaren väldigt mycket.

Vart får du den informationen ifrån?
Jag ställde det som en fråga för att jag var nyfiken på ett svar, inte för att bli dumförklarad. Kanske är läge att tona ner retoriken lite.