MSI röjer Threadripper 3990X med 64 kärnor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Stabilt ? Du tror alltså att man inte kommer att utveckla nya cpuer med fler o fler kärnor utan att utvecklingen kommer att stoppa ? Jag tror du har tokfel.

Man byter inte cpu för att det finns nya modeller utan när det behövs för att möjliggöra det man vill göra, oavsett hur många kärnor de har.

Klart utveckling fortsätter men att hoppa från 8 kärnor sen till 16 och senare till 64 kärnor det är stora hopp på kort tid, om man jämför hur det var för några år sen.

Självklart byter man inte CPU om det kommer en ny om man inte behöver den prestanda, men jag syfta på om man köper en server CPU så vill man ha mer än vad konsumenter har annans tappar man lite poängen med en server CPU bortsett från funktioner.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Klart utveckling fortsätter men att hoppa från 8 kärnor sen till 16 och senare till 64 kärnor det är stora hopp på kort tid, om man jämför hur det var för några år sen.

Självklart byter man inte CPU om det kommer en ny om man inte behöver den prestanda, men jag syfta på om man köper en server CPU så vill man ha mer än vad konsumenter har annans tappar man lite poängen med en server CPU bortsett från funktioner.

Idag så ökar frekvenserna i princip inte utan man ökar antalet kärnor i stället.
Min första dator rullade med en kärna i 0,98 MHz och på den tiden så mer än dubblerades frekvensen för varje generation.
Men efter Pentium 4 så har det inte hänt särskilt mycket med klockfrekvenserna utan det är i princip "mikrosteg" i frekvens om den ens ökar när det kommer en ny cpu, många verkar ju tycka att 5% skillnad är ett stort hopp idag medans man förr kunde hoppa 2-3 ggr i frekvens vid en uppgradering men frekvensökningstakten har hela tiden planat ut och som sagt så nådde ju redan P4 orna 3,8 GHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Idag så ökar frekvenserna i princip inte utan man ökar antalet kärnor i stället.
Min första dator rullade med en kärna i 0,98 MHz och på den tiden så mer än dubblerades frekvensen för varje generation.
Men efter Pentium 4 så har det inte hänt särskilt mycket med klockfrekvenserna utan det är i princip "mikrosteg" i frekvens om den ens ökar när det kommer en ny cpu, många verkar ju tycka att 5% skillnad är ett stort hopp idag medans man förr kunde hoppa 2-3 ggr i frekvens vid en uppgradering men frekvensökningstakten har hela tiden planat ut och som sagt så nådde ju redan P4 orna 3,8 GHz.

5.5Ghz är den högst klockade kommersiella processorn hittills.
Det gjordes 2012 så det säger ju lite om hur svårt det är att ta sig upp dit.
https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_zEC12_(microprocessor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Klart utveckling fortsätter men att hoppa från 8 kärnor sen till 16 och senare till 64 kärnor det är stora hopp på kort tid, om man jämför hur det var för några år sen.

Självklart byter man inte CPU om det kommer en ny om man inte behöver den prestanda, men jag syfta på om man köper en server CPU så vill man ha mer än vad konsumenter har annans tappar man lite poängen med en server CPU bortsett från funktioner.

"Bortsett från funktioner". Dessa funktioner är lite grejen att ens ha server cpu. Dyrare cpu betyder inte alltid bättre cpu. Allt beror på vad du ska uppnå.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Min första dator rullade med en kärna i 0,98 MHz ...

Nu blir jag nyfiken! Vad var det för dator? De tidigaste hemdatorerna hade en Z80 som kördes på runt 3 MHz, så din dator bör ha varit från 70-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Hur kan det vara asdåligt kodat då det funkar på PS4ans Jaguarkrets. Den är bara väldigt bestämd att den behöver 8 trådar. Så som den har att tillgå på ps4an.

Fast det verkar ju inte riktigt stämma. Folk stryper CPU-lasten för RDR2 på 4C/4T-cpuer till 90% och helt plötsligt börjar spelet rulla på fint. Dvs så fort Windows bakgrundsprocesser får andrum så funkar skiten vilket direkt för en tillbaka till tankarna att portningen verkar vara asdåligt kvalitetstestad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Fan.. jag som tänkte gå på den med 32 cores

64 är ju fläskigare, får tänka till igen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Fan.. jag som tänkte gå på den med 32 cores

64 är ju fläskigare, får tänka till igen...

Självklart dubbelt så många cores = dubbelt så bra och därtill p r i s v ä r d✌️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av oceanic:

Självklart dubbelt så många cores = dubbelt så bra och därtill p r i s v ä r d✌️

Skickades från m.sweclockers.com

Eller hur, det är så jag tänker

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Olle P:

Nu blir jag nyfiken! Vad var det för dator? De tidigaste hemdatorerna hade en Z80 som kördes på runt 3 MHz, så din dator bör ha varit från 70-talet.

Vafals, jag hade datorn som ALLA hade när det begav sig, med en MOS 6510 som rullade med 985 KHz.
Ingen ZX 81 för mig även om jag har varit med om att bygga en.
Jag var lite sen att skaffa dator själv för de var så hiskeligt dyra på den tiden så min första blev en C= 64, den kostade 6000 kr och diskettstationen var ungefär lika dyr så jag skaffade en begagnad 1540 som jag byggde om till en 1541 och så skaffade jag en monokrom (grön) 14" monitor efter ett tag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

$3000 vore ju fantastiskt, jag hade väntat mig närmare $4000. Vi får nog vänta till offentliggörandet för pålitliga siffror.

Ja, och visst blev det närmare $4000, närmare bestämt $3990