Intel avtäcker massvis av sårbarheter – påverkar prestanda

Permalänk
Melding Plague

Intel avtäcker massvis av sårbarheter – påverkar prestanda

Olyckor kommer sällan ensamma. Bland de 77 sårbarheter Intel nu avtäcker återfinns bland annat prestandapåverkande processorbuggar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som vill byta min 7600K mot en 3600?

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hewie:

Någon som vill byta min 7600K mot en 3600?

4-kärning cpu på 14nm med 4 trådar mot en 6-kärning med 12 trådar på 7nm.

Tror du får svårt att hitta någon som går med på det bytet

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hewie:

Någon som vill byta min 7600K mot en 3600?

En 7600k borde vara lite mindre känslig dock, eftersom den saknar HT. Så en del buggar kan inte ske. Det är Intel CPUer med HT som är mest utsatta, om jag förstår en del av dessa hål rätt. Jobbiga är ju att ibland när de fixar problemen, gör de det mindre optimalt. Så prestandan är verkligen inte kul med 4/4 numera.

Oavsett så är det skrämmande hur illa denna grund är, och de vill ändå fortsätta släppa fler skylake CPUer. Är som en sil med silikon tätning snart.

Permalänk
Medlem

Det är illa.

Om de fixar detta med mikrokodsuppdateringar så åker ju alla som uppdaterar UEFI så småningom på de här förlusterna, så det funkar ju då inte att "bara strunta i Windowsuppdateringar" som en del gör. Men man kan förståss också låta bli att uppdatera UEFi, vilket dock känns tråkigt.

Får hoppas att recensenter och testare kör med senaste Windows- och UEFI uppdateringarna (Vet att Sweclockers gör det) så att folk som tänkt köpa nytt får en rättvis bild. "Processor X hade varit snabbast om det inte var för den och den prestandasänkande uppdateringen" är ju inte gångbart utan man måste titta på hur produkterna faktiskt presterar i verkliga scenarion.

Känns som att Intel's prestandaövertag äts upp mer och mer. Men med det sagt så är det ju något som också kan drabba AMD, men hittils så har de klarat sig bra mycket bättre än Intel vad gäller sårbarheter som rör spekulativ exekvering och cache. Om det är "ren tur" eller medvetna designval låter jag dock vara osagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

4-kärning cpu på 14nm med 4 trådar mot en 6-kärning med 12 trådar på 7nm.

Tror du får svårt att hitta någon som går med på det bytet

Därav anledningen till att det inte blir någon bytes-annons i marknaden

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Vore väldigt intressant att se prestandatester som rör oss som gillar att spela. Förstår att datacenters med HPC-kluster som är väldigt känsliga för instruktionsset kan bli berörda, men tvivlar faktiskt att det kommer påverka spelprestanda. Kommer iofs inte ihåg hur det var sist, med Spectre och Meltdown.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Alla kan "drabbas" av säkerhetsbrister. Forskare kommer hela tiden på nya sätt. Men Intel är i en helt egen klass på senare tid. Eller har varit det länge då felen funnits där men inte varit publikt kända.

Jag har själv känt prestandaförluster på min dual Xeon hemma. Men dessa och de rätt tydliga prestandapåverkningarna den verkar ha på spel kan på riktigt påverka barnens datorer här hemma.
Och testerna visar ju inte 1 fps hit eller dit.

Hoppas att detta är begränsat till något enstaka spel för pappa vill inte behöva köpa tre nya datorer

Säkerhetsforskare verkar inte heller tycka Intel är så sanningsenliga kring sina brister:
https://www.nytimes.com/2019/11/12/technology/intel-chip-fix....
https://www.theverge.com/2019/11/13/20962667/intel-processor-...
https://9to5mac.com/2019/11/13/intel-chip-security-flaws-rema...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Vore väldigt intressant att se prestandatester som rör oss som gillar att spela. Förstår att datacenters med HPC-kluster som är väldigt känsliga för instruktionsset kan bli berörda, men tvivlar faktiskt att det kommer påverka spelprestanda. Kommer iofs inte ihåg hur det var sist, med Spectre och Meltdown.

Står ju att läsa i artikeln.

Phoronix testar även hur uppdateringen påverkar prestanda i spel med en annan hårdvarukonfiguration. I många fall håller sig spelprestanda inom Intels angivna förlust på 0-4 procent, men i processortunga spel blir förlusten rejäl.

I äldre processorfokuserade spel som ET: Legacy blir förlusten så stor som 8 procent när det testkörs på en Core i9-7960X och Nvidia RTX 2080 Super. Majoriteten av övriga titlar ser små försämringar i bilduppdatering, men Phoronix rapporterar generellt högre renderingstid för bildrutor (eng. frametime). I vissa fall ökar denna från 26 ms till 49 ms.

Kommer säkert fler tester av diverse publikationer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Sover gott med AMD i datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Avstängd

Jisses 🤯

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Lösning: Stäng av alla skydd som går och ha full prestanda, köp en Raspbery pi och gör bankärenden och liknande därifrån.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Lösning: Stäng av alla skydd som går och ha full prestanda, köp en Raspbery pi och gör bankärenden och liknande därifrån.

Finns ju de som behöver ha maskiner som är nårbara från internet och inte bara spelar och gör bankärenden?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge är såklart inte berörd av dessa bagateller ser jag! Ingen hacker i världen som vågar brottas med Legenden, svaret på frågan, den 5e dimensionen, ja den moffigaste av alla grevar, Sandy Bridge! 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Är det någon mer kunnig som har koll på hur pass vanligt det är med denna typ av sårbarhetsuppdateringar? Moderna CPUer är mer avancerade och har mer kod inladdad än för 10 år sedan så att det händer är inte precis oväntat, men jag har ingen som helst uppfattning ifall talet 77 sårbarheter är normal, högre än vanligt eller extraordinärt. Windows rättar ju tex 74 sårbarheter denna patch Tuesday. Det skulle vara väldigt intressant ifall någon kunde skriva något som sätter detta i relation till "business as usual" i hårdvaruvärlden

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Sover gott med AMD i datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Var det inte någon variant av Spectre som även påverkar Ryzen? Har dock för mig det handlade om väldigt marginella förluster i prestanda.

Hur som haver så har det ju hittils varit så att Intel är starka på releasedagen för att sedan tvingas till åtgärder som sänker prestanda, medans AMD snarare ökar prestanda med nya AGESA osv. Det vore väl önskvärt om båda alternativen var mer "What you see is what you get", men som det är ny så går det inte riktigt lita på prestandan vid släppdatum. Rent filosofiskt tycer jag dock "bra kan bli bättre" känns tryggare än "bäst kan bli märkbart sämre".

Men ja, vill man ha "minst" den prestanda som visas i recensioner så sover man nog godast med AMD. Intel-ägare får väl mardrömmar varje natt om att gastar och härdsmältor lurar runt hörnet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Chansen att jag köper en 3950X bara stiger o stiger

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Är det någon mer kunnig som har koll på hur pass vanligt det är med denna typ av sårbarhetsuppdateringar? Moderna CPUer är mer avancerade och har mer kod inladdad än för 10 år sedan så att det händer är inte precis oväntat, men jag har ingen som helst uppfattning ifall talet 77 sårbarheter är normal, högre än vanligt eller extraordinärt. Windows rättar ju tex 74 sårbarheter denna patch Tuesday. Det skulle vara väldigt intressant ifall någon kunde skriva något som sätter detta i relation till "business as usual" i hårdvaruvärlden

77 sårbarheter i "hårdvara" (eller mjukvara som kör i en hårdvaruprodukt) är rätt ovanligt. Speciellt en så pass central del som en CPU.
Windows består av ofantligt mycket mer kod som gör ofantligt mycket mer saker och skall samarbeta och snacka med ofantliga kombinationer hårdvara. Så där känns det inte lika konstigt.

Men tittar man historiskt så kan man ju se att andelen sårbarheter upptäcka på processorer ökat massor på senare år. Det är till viss del ett utfall av att forskare kan och testar mer saker idag. Men det ändrar inte på utfallet och Intel har då varit mottagliga för en väldigt stor andel av dessa.

Läser man vad säkerhetsforskare själva säger kring Intel, turerna med säkerhetsbristerna, hur de säger sig ha fixat saker de inte fixat osv så verkar de ju inte heller vara direkt imponerade av Intel just nu.

https://9to5mac.com/2019/11/13/intel-chip-security-flaws-rema...
https://www.theverge.com/2019/11/13/20962667/intel-processor-...
https://www.nytimes.com/2019/11/12/technology/intel-chip-fix....

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Sover gott med AMD i datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, speciellt nu med senare AGESA. Dock är minnesbuggen kvar som faktiskt är lite störande.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Chansen att jag köper en 3950X bara stiger o stiger

Satt och hoppades på att kunna byta min 1950X mot en tredje generationens Threadripper. Men byta både moderkort och CPU känns lite öken. Så funderar på att gå till en 3950X... Om någon jagar en 1950X och ett Asus ROG Zenith Extreme så hojta till

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Var det inte någon variant av Spectre som även påverkar Ryzen? Har dock för mig det handlade om väldigt marginella förluster i prestanda.

Spectre är egentligen en hel klass av relaterade sårbarheter, och ja - Ryzen är påverkade av några av dem.
I princip alla moderna mikroprocessorer som använder sig av spekulativ exekvering är sårbara för Spectre i större eller mindre grad.
Det går att minska riskerna på ett antal olika sätt, men att till 100% skydda sig mot alla Spectre-relaterade attacker utan drastiska prestandaförluster är nästan omöjligt.

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite less på intel nu, känns som man skulle ha en smidig optin eller opt out knapp i alla OS numera så man kan välja MASSA prestanda eller INGEN prestanda fast säkerhet istället för det verkar vara valet intel ger en nu.

Har dock sagt den dagen min Xeon pajar så blirt ZEN baserat, kört AMD historiskt dock kan igen förneka att FX sög och då blev det i3,i7 och Xeon för mina burkar men nästa gång blirt AMD igen.
Inte för dom inte kan ha problem men det är uppenbart att intel sketet i säkerheten totalt bara för att få upp prestandan och kunna maximera vinsten, nu får kunderna betala priset.

Permalänk
Medlem

@heatm: Vart hittar du den informationen, vad jag läste så är även Sandy Bridge påverkade
https://software.intel.com/security-software-guidance/insight...
Tabell 3
06_2AH 2nd generation Intel Core Processors (Sandy Bridge)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Börjar bli lite less på intel nu, känns som man skulle ha en smidig optin eller opt out knapp i alla OS numera så man kan välja MASSA prestanda eller INGEN prestanda fast säkerhet istället för det verkar vara valet intel ger en nu.

Har dock sagt den dagen min Xeon pajar så blirt ZEN baserat, kört AMD historiskt dock kan igen förneka att FX sög och då blev det i3,i7 och Xeon för mina burkar men nästa gång blirt AMD igen.
Inte för dom inte kan ha problem men det är uppenbart att intel sketet i säkerheten totalt bara för att få upp prestandan och kunna maximera vinsten, nu får kunderna betala priset.

Va? FX sög?! Men FX-9590 körde ju 5GHz och det vet ju ALLA att det är det viktigaste på jorden och gör du det så är du ju bäst, punkt slut!

*ironi*

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Då är vi snart tillbaks till år 2012 igen då...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan nog aldrig se något som helt säkert, men detta börjar bli löjligt dumt om man tänker på att Intel själva har tryckt på just hur säkert det är med dessa funktioner.

Har dom överhuvudtaget försökt, menar... Har man kontrollerat vid utvecklingen av dessa funktioner vad som händer vid icke normal exevering.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

77 sårbarheter i "hårdvara" (eller mjukvara som kör i en hårdvaruprodukt) är rätt ovanligt. Speciellt en så pass central del som en CPU.
Windows består av ofantligt mycket mer kod som gör ofantligt mycket mer saker och skall samarbeta och snacka med ofantliga kombinationer hårdvara. Så där känns det inte lika konstigt.

Men tittar man historiskt så kan man ju se att andelen sårbarheter upptäcka på processorer ökat massor på senare år. Det är till viss del ett utfall av att forskare kan och testar mer saker idag. Men det ändrar inte på utfallet och Intel har då varit mottagliga för en väldigt stor andel av dessa.

Läser man vad säkerhetsforskare själva säger kring Intel, turerna med säkerhetsbristerna, hur de säger sig ha fixat saker de inte fixat osv så verkar de ju inte heller vara direkt imponerade av Intel just nu.

https://9to5mac.com/2019/11/13/intel-chip-security-flaws-rema...
https://www.theverge.com/2019/11/13/20962667/intel-processor-...
https://www.nytimes.com/2019/11/12/technology/intel-chip-fix....

Att nämna Windows var kanske inte jättesmart då det är ett mer komplext system, men det är ju samma visa varje månad där och hur det ser ut hos Intel/AMD i vanliga fall känner jag inte till. Siffran "77" var/är dock relativt meningslös för mig utan någon som helst förankring.

Tråkigt att se för ägare av hårdvaran dock. Skall bli intressant och se ifall Zen2 blir drabbat på samma sätt när AMD skrämt upp IPC rejält, eller om de faktiskt lyckades utan att ta farliga åtgärder

Permalänk
Medlem

Hade varit bra om man kunde bestämma själv om man vill installera uppdateringar. Jag bryr mig mif inte om dessa sårbarheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Finns ju de som behöver ha maskiner som är nårbara från internet och inte bara spelar och gör bankärenden?

i de fallen kör man AMD

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jahapp, borde ta och uppdatera UEFI ifall jag inte redan gjort det för 9700K support FÖRE dessa fixar kommer...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional