Konsumentverket slår ned på falska reapriser – varnar företag inför Black Friday

Permalänk
Melding Plague

Konsumentverket slår ned på falska reapriser – varnar företag inför Black Friday

Black Friday och Cyber Monday är snart här. Inför detta varnar Konsumentverket företag som tidigare använt falska reapriser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dra på trissor. Detta trodde jag inte pågick

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ur och penn i byn har haft "SLUTREA" och "MINST 50%" konstant under de 8 år jag bott här, allt i butiken är alltid på 50-80% "rea" och nu riskerar de alltså att eventuellt få en varning av konsumentverket om de använder falska ordinariepriser på black friday?

De verkar ju riktigt hårda mot falska reor på konsumentverket.....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Ur och penn i byn har haft "SLUTREA" och "MINST 50%" konstant under de 8 år jag bott här, allt i butiken är alltid på 50-80% "rea" och nu riskerar de alltså att eventuellt få en varning av konsumentverket om de använder falska ordinariepriser på black friday?

De verkar ju riktigt hårda mot falska reor på konkurensverket.....

Varje butik i hela Sverige är likadana

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Webhallen borde vara med på listan för har sett flera gånger där dom höjer priset bara några dagar innan en rean startar.

Permalänk
Medlem

hembiobutiken, ojojoj.

säg att dom tar in vara X och den kostar 40 000.
sedan sänks det ordinarie priset till 20 000, då står det att det är en prissänkning med 20 000, detta varar under t.ex. 1 år.
sedan kommer blackfriday och dom sänker priset med 1000kr.
ursprungspriset står kvar som 40 000.. så helt plötsligt så känns det som att de just under black friday sänkt priset med 21 000, fast det i själva verket var en tusing.

vet inte om det är olagligt, men fult är det.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Alla butiker borde vara med 😂

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Webhallen borde vara med på listan för har sett flera gånger där dom höjer priset bara några dagar innan en rean startar.

Bara anmäla. Konsumentverket kan inte hålla koll å var enda företag i Sverige själva så det krävs att man påpekar det för dem ibland.

Permalänk
Medlem

Märkligt att inte komplett har åkt på en varning. Då jag har sett att dom gillar höja priset på vissa varor strax innan rean...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, Intel core i7 9700k 4,9ghz Corsair h150i Rgb fans, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz
Nvidia Rtx 2080 SUPER, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum
Corsair Rgb led list
240gb samsung 960 m.2, 110gb Samsung 850 evo, 240gb Crucial mx 300, 525gb Crucial mx300
2tb Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Detta har väl typ alla företag alltid gjort.
Det var ju enklare förr dock att komma undan med det, nu finns ju saker som prisjakt där man faktiskt kan se prishistorik osv

Längtar till BF ändå, hoppas på fina fynd som förra året på en drös saker.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att alltid ta en titt på prishistoriken på prisjakt, där kan man även se hur de individuella butikerna justerat sina priser över tiden.

Permalänk
Lego Master

En annan ful grej jag har sett vid några tillfällen är att man medvetet väljer att ange "fel" produktnamn för att förvirra prisjakts nätspindlar och försvåra jämförelse mellan olika butiker, trots att det i grund och botten är samma vara som avses. Blä.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med denna punkt?

Citat:

Det är inte okej att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort, kan butiken, om de vill, erbjuda en likvärdig eller bättre produkt till samma pris.

Om det nu bara är helt frivilligt från butiken att åtgärda denna regelbrytning, varför existerar ens regeln då? Vilken butik har någonsin ersatt en utsåld produkt med en likvärdig? Och varenda gång jag går in på en rea är ju hälften redan utsålt första timmen, så åter igen, totalt meningslöst att ha denna regel om den inte följs och ingen verkar behöva följa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

En annan ful grej jag har sett vid några tillfällen är att man medvetet väljer att ange "fel" produktnamn för att förvirra prisjakts nätspindlar och försvåra jämförelse mellan olika butiker, trots att det i grund och botten är samma vara som avses. Blä.

Där sa du något. Jag har märkt det ett par gånger och tänkt fan vad okunniga anställda de har som inte kan skriva rätt, men i själva verket så var det jag som var naiv. De gör det medvetet, fan vad man är blåögd ibland...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Webhallen borde vara med på listan för har sett flera gånger där dom höjer priset bara några dagar innan en rean startar.

Mer eller mindre standard i Sverige för samtliga butiker.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Så med andra ord blir det ingen rea i år?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Klädbutiksindustrin är ju annars experter året om på att hålla på sån här skit. Hur köper man ett plagg för något annat än ett erbjudande/reapris på exempelvis Kappahl?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Såg häromdagen att "singles day" tydligen var en grej. "REA!" skrek it-butiker. Tog en handfull erbjudanden på måfå och kollade prishistorik på Prisjakt och ALLA fanns billigare hos andra handlare och ALLA hade kostat samma pris som REA-priset eller mindre hos den handlare som hade "REA" tidigare.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackbob:

Vad är poängen med denna punkt?

Om det nu bara är helt frivilligt från butiken att åtgärda denna regelbrytning, varför existerar ens regeln då? Vilken butik har någonsin ersatt en utsåld produkt med en likvärdig? Och varenda gång jag går in på en rea är ju hälften redan utsålt första timmen, så åter igen, totalt meningslöst att ha denna regel om den inte följs och ingen verkar behöva följa den.

Jag beställde högtalare till bilen från BRL för några år sedan, varpå de kontaktade mig och sade att de inte hade varan på lager, men att de erbjöd mig modellen en klass dyrare för samma pris.

Det händer, det finns företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vad är poängen med denna punkt?

Om det nu bara är helt frivilligt från butiken att åtgärda denna regelbrytning, varför existerar ens regeln då? Vilken butik har någonsin ersatt en utsåld produkt med en likvärdig? Och varenda gång jag går in på en rea är ju hälften redan utsålt första timmen, så åter igen, totalt meningslöst att ha denna regel om den inte följs och ingen verkar behöva följa den.

Frågan är ju också hur de "flash sales" vi har sett från ett antal datorbutiker påverkas. Vissa butiker kör ju lockpriser på endast ett antal ex, så fort de sålt ett antal studsar priset upp till "vanliga" reapriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

hembiobutiken, ojojoj.

säg att dom tar in vara X och den kostar 40 000.
sedan sänks det ordinarie priset till 20 000, då står det att det är en prissänkning med 20 000, detta varar under t.ex. 1 år.
sedan kommer blackfriday och dom sänker priset med 1000kr.
ursprungspriset står kvar som 40 000.. så helt plötsligt så känns det som att de just under black friday sänkt priset med 21 000, fast det i själva verket var en tusing.

vet inte om det är olagligt, men fult är det.

Jo, det förekommer en hel del (i flera butiker). De använder rekommenderat pris (från tillverkaren) som om det helt plötsligt vore deras ordinarie pris, och det är högst troligt inte ok, Konsumentverket borde nog ta fram bannhammaren.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bra! Läste även att Jollyroom hade blivit dömd för sina falska reor, så förhoppningsvis tänker företagen till lite inför årets reafest.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vår ugn gick sönder i helgen så fick ta och beställa en ny i måndags, flera sidor hade höjt priset inför singles day med 1000:- från 4800 till 5800 sen hade dom "11% PÅ ALLT BARA PÅ SINGLES DAY !"
Hade jag beställt ugnen torsdagen innan singles day hade jag fått den 500 kr billigare.

Permalänk
Medlem

Ica-butiker missbrukar extrapris/rea hela tiden. Gå in i valfri Ica-butik så ser du mängder med "Extrapris X st för A kr" som är flera månader eller t.o.m. år gamla (rea i max 1 mån gäller för livsbutiker) Det är alltså ordinarie multipriser. Mallar för multiprislappar utan "Extrapris" finns (tex "Bra pris varje dag") men de väljer att försöka lura kunder. De kan tydligen inte driva butiker utan att lura de som inte är stamkunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, det förekommer en hel del (i flera butiker). De använder rekommenderat pris (från tillverkaren) som om det helt plötsligt vore deras ordinarie pris, och det är högst troligt inte ok, Konsumentverket borde nog ta fram bannhammaren.

Beror på hur man gör, det går att ha Rek pris och sen ett pris. Men om man då ska kampanja, så bör man ha rek pris, kampanjpris och ord pris, annars kan man få vite.

Att köra Rekpris och sen köra kampanj på ord pris är lite gråzon och beror väl på omfattning/storlek på bolag för att Konsumentverket ska orka ta tag i det.

Permalänk
Inaktiv

Kollade en telefon nu på singel days. Den höjdes 1500kr
Sen var det en firma som hade höjt den mera och att man skulle få 1000kr rabatt om man köpte den med abonnemang. Endå var telefonen 900kr dyrare.

Har sett att efter denna rea har priset gått ned till nästan samma pris innan Single days.

Passerar en klädbutik påväg till jobbet de har alltid rea. Rean är olika tema. Byxor, tröjor etc. Antar att genom att ha olika tema på rean så kommer de undan ”rea regler”.

Hoppas på black friday....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2 miljoner extra i sin marknadsföringsbudet.
Done.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hur kan man missa att nämna den störste boven i det hela? Ett miss både av konsumentverket och Sweclockers medlemmar.

El-giganten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vad är poängen med denna punkt?

Om det nu bara är helt frivilligt från butiken att åtgärda denna regelbrytning, varför existerar ens regeln då? Vilken butik har någonsin ersatt en utsåld produkt med en likvärdig? Och varenda gång jag går in på en rea är ju hälften redan utsålt första timmen, så åter igen, totalt meningslöst att ha denna regel om den inte följs och ingen verkar behöva följa den.

Skrivet av anon32713:

Jag beställde högtalare till bilen från BRL för några år sedan, varpå de kontaktade mig och sade att de inte hade varan på lager, men att de erbjöd mig modellen en klass dyrare för samma pris.

Det händer, det finns företag.

Liknande hände faktiskt mig för många år sedan då jag köpte en bärbar dator, minns inte om den hann ta slut eller om det var så att de inte ens fick in varan de hade på rea men fick den i alla fall utbytt mot en bättre modell men till samma pris. Detta var (hör och häpna!) på självaste Elgiganten! 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vad är poängen med denna punkt?

Om det nu bara är helt frivilligt från butiken att åtgärda denna regelbrytning, varför existerar ens regeln då? Vilken butik har någonsin ersatt en utsåld produkt med en likvärdig? Och varenda gång jag går in på en rea är ju hälften redan utsålt första timmen, så åter igen, totalt meningslöst att ha denna regel om den inte följs och ingen verkar behöva följa den.

El-Giganten brukar ha tre dagars tillgångsgaranti på många annonserade varor och om produkten är slut kan man säkert komma överens om en alternativ produkt.

Citat:

Vi garanterar tillgång på våra annonsprodukter i minst 3 dagar efter att erbjudandet börjat gälla.

Om vi måste beställa ett nytt parti kan det hända att du måste vänta på leverans. I vissa fall kan vi också erbjuda en likvärdig ersättningsprodukt till samma pris. Elgigantens nätbutik och erbjudanden annonserade med begränsat antal är undantagna tillgångsgarantin.

Det går så klart att kringgå genom att ange att de allra mest populära produkterna finns i ett begränsat antal men det är alltid nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz