3D skrivare - Diskussionstråden

Billiga Kina-DIY gäller väl alltid be careful, men det gäller ju vad som helst för saker.
Skrivarna drar inga jättemängder (om du inte kör extrema material). De flesta ligger runt några hundra Watt. Typ som en mindre dator. Min stora ligger runt 350 har jag för mig. Som alla varma saker, kaminer eller vad som så kan man ju undvika flanellpyjamasen bredvid dem.

@kaput: Precis, det är ju varma grejer vi snackar om här. Jag har problem att få ihop dagar där jag kan printa 10h i sträck och vara hemma (och vaken) samtidigt. Det skulle underlätta så ofantligt om jag kunde printa på natten. Därför undrade jag hur sweclockers gjorde, printas det under natten eller när ni är på jobbet tex.

Jag skulle aldrig ha på min nuvarande printer men om jag skaffar mig en lite mer kvalitativ printer så hade jag gärna kunna printa natten.
Har min printer i en annat hus på tomten med brandvarnare kopplat till huslarmet så jag lär vakna om det börjar brinna men då kan det redan vara försent, jag skulle vilja ha något lite mer proaktivt som en "fire ball extinguisher" men det känns väldigt overkill också tänkte någon här kanske har en bra lösning på detta problem.

Skrivet av Pappy:

Billiga Kina-DIY gäller väl alltid be careful, men det gäller ju vad som helst för saker.
Skrivarna drar inga jättemängder (om du inte kör extrema material). De flesta ligger runt några hundra Watt. Typ som en mindre dator. Min stora ligger runt 350 har jag för mig. Som alla varma saker, kaminer eller vad som så kan man ju undvika flanellpyjamasen bredvid dem.

Hehe, jo, det där att man inte bör lägga en bensinindränkt filt över skrivaren för att den inte ska frysa fattar ju vem som helst, det jag är inne på är att skrivarens natur gör att den förmodligen i sig innebär en större risk än de flesta andra applikationer som jobbar med motsvarande effekter, hur förutseende man än må vara

I sammanhanget är även några hundra watt ändå rätt stor effekt. En vanlig lödpenna på 15-20 watt räcker också bra för att sätta fyr på saker om man slarvar med den.

På primärsidan i nätagget har vi 230V, förmodligen avsäkrat till 10A, dvs man kommer en bit över 2.3 kW kontinuerligt innan säkringen löser. Det är väl där den riktiga faran med dåligt designade kinagrejer där man snålat med isolationsavstånden för att spara kretskortslaminat uppstår.

Återigen, att den där effekten till stor del också ska igenom kablar som rör sig och vibrerar förhöjer risken ytterligare. Vågar förstås inte ens gissa på någon faktor, men den är alldeles säkert många gånger större än om allt var stilla.

Reparerade tyristorstyrningen för längdmatningen till en gammal fräsmaskin häromsistens, har kvar lite foton jag tog för att minnas hur saker var inkopplade. Det är inga stora effekter som ska igenom, men såhär såg en av terminalerna ut där kabeln vibrerat loss nån gång i tiden:

Det har blivit rätt varmt pga glappkontakten kort sagt. Det var dessutom fler terminaler som var riktigt lösa, förmodligen bara en tidsfråga innan samma sak hänt med dem.

Skrivet av kaput:

Hehe, jo, det där att man inte bör lägga en bensinindränkt filt över skrivaren för att den inte ska frysa fattar ju vem som helst, det jag är inne på är att skrivarens natur gör att den förmodligen i sig innebär en större risk än de flesta andra applikationer som jobbar med motsvarande effekter, hur förutseende man än må vara

I sammanhanget är även några hundra watt ändå rätt stor effekt. En vanlig lödpenna på 15-20 watt räcker också bra för att sätta fyr på saker om man slarvar med den.

På primärsidan i nätagget har vi 230V, förmodligen avsäkrat till 10A, dvs man kommer en bit över 2.3 kW kontinuerligt innan säkringen löser. Det är väl där den riktiga faran med dåligt designade kinagrejer där man snålat med isolationsavstånden för att spara kretskortslaminat uppstår.

Återigen, att den där effekten till stor del också ska igenom kablar som rör sig och vibrerar förhöjer risken ytterligare. Vågar förstås inte ens gissa på någon faktor, men den är alldeles säkert många gånger större än om allt var stilla.

Reparerade tyristorstyrningen för längdmatningen till en gammal fräsmaskin häromsistens, har kvar lite foton jag tog för att minnas hur saker var inkopplade. Det är inga stora effekter som ska igenom, men såhär såg en av terminalerna ut där kabeln vibrerat loss nån gång i tiden:

https://i.imgur.com/Y9kBHJK.png

Det har blivit rätt varmt pga glappkontakten kort sagt. Det var dessutom fler terminaler som var riktigt lösa, förmodligen bara en tidsfråga innan samma sak hänt med dem.

Du vet väl att man alltid skall löda starkströmsanslutningar vid motorer och andra stora effektförbrukare på större maskiner(!)

Obs! Skämt!

Dold text
Skrivet av DrXll:

Jag tänkte mer på om ni printar under natten än om den bara är påslagen.

Skickades från m.sweclockers.com

jaha, ja såklart, jag brukar dra igång prints under natten eftersom den är i andra änden av lägenheten från sovrummet. Har man (förhoppningsvis) en print färdig för inspektion på morgonen.

Ganska ny på området. Äger sedan ett par månader tillbaka en Anycubic Photon-S printer, riiiktigt super nöjd med utskrifterna som kommer ut. Då jag är FPV pilot med en quad så skriver jag ut och gör delar till denna och det är ett ypperligt komplement.
Trodde häromdagen att min skärm gått sönder då jag fick helt fördärvade utskrifter då maskningen inte funkade på skärmen, visade sig att det var kabel till skärmen som glappade. Dock så var kundsupport jättesnabb och jag fick en ny skärm skickad till mig

Jag använder en gammal mobil och app som heter IP webcam (Pavel Khlebovich) för att filma skrivaren. IP webcam streamar filmen till IVideon. Det gör att jag kan lämna huset när jag skriver ut delar.
Jag har modifierat min Ender-2 så att den är tyst men jag vågar inte skriva ut med den på natten pga brandrisken.

Jag har inte hört om fler 3D-skrivare som brunnit mer än andra saker. Lödkolvar, lampor etc eller mer energitörstiga brödrostar, ugnar eller element. Hur vågar man ha vanlig laserskrivare igång under natten eller på jobbet (eller alla andra produkter som alla egentligen är byggda i Kina) ?

Har aldrig haft problem med mina eller andra. Mer problem (oftast samma, dvs inga) med annan vardaglig utrustning hemma.

Verkar som en fräs har haft mer problem.

Jag stänger aldrig av mina datorer, skrivare, kylskåp heller.

I am Groot? Min nya vän till mitt Bonsai träd

Anycubic Photon-S
60% Monocure Clear
40% Monocure Flex

Skrivet av Don_Tool:

Anycubic Photon-S
60% Monocure Clear
40% Monocure Flex

https://www.bildtagg.se/file/thumb/3eq1hotxa45a6xt0o7flfs8s

I AM GROOOOOOOOOOOOOOT

Skrivet av Don_Tool:

Anycubic Photon-S
60% Monocure Clear
40% Monocure Flex

https://www.bildtagg.se/file/thumb/3eq1hotxa45a6xt0o7flfs8s

Hur funkar dedär egentligen jämfört med en vanlig "trådskrivare"? Som jag förstått går det att få väldigt hög precision med dessa i jämförelse, hur blir hållbarheten på föremålen?

Är det mycket dyrare att skriva ut med dessa sett till materialkostnaden jämfört med trådfilament?

Blev svårt sugen på en sådan då jag såg den höga detaljrikedomen som verkade möjlig med denna typ av skrivare.
(Dock lär det ta väldigt lång tid, men det kan jag leva med).

Skrivet av Pappy:

Jag har inte hört om fler 3D-skrivare som brunnit mer än andra saker. Lödkolvar, lampor etc eller mer energitörstiga brödrostar, ugnar eller element. Hur vågar man ha vanlig laserskrivare igång under natten eller på jobbet (eller alla andra produkter som alla egentligen är byggda i Kina) ?

Har aldrig haft problem med mina eller andra. Mer problem (oftast samma, dvs inga) med annan vardaglig utrustning hemma.

Verkar som en fräs har haft mer problem.

Jag stänger aldrig av mina datorer, skrivare, kylskåp heller.

Går inte att jämföra en 3d-skrivare med de andra sakerna du nämner. Hur ofta lämnar du spisen igång i 10h+?
Det är stor skillnad på saker med mycket värme.

Skrivet av Mizzarrogh:

Hur funkar dedär egentligen jämfört med en vanlig "trådskrivare"? Som jag förstått går det att få väldigt hög precision med dessa i jämförelse, hur blir hållbarheten på föremålen?

Är det mycket dyrare att skriva ut med dessa sett till materialkostnaden jämfört med trådfilament?

Blev svårt sugen på en sådan då jag såg den höga detaljrikedomen som verkade möjlig med denna typ av skrivare.
(Dock lär det ta väldigt lång tid, men det kan jag leva med).

Du använder ett resin istället för filament, detta resin är uv känsligt och härdas med uv ljus. När du skriver ut så slicas modellen upp i lager ungefär som i en magnetröntgen och varje lager belyses genom en 2k display med uv ljus. Du får en oerhörd detalj och kan göra supersmå modeller. Härdat resin bli riktigt hårt och det är väll dock nackdelen med den för den blir väldigt spröd då den är hård, därav att jag använder Flex resin för att blanda i lite mjukhet. Finns andra sorters resin som jag inte har testat ännu. Tidsmässigt så tror jag inte det tar så mycket längre tid än en vanlig skrivare, kostnadsmässigt så kostar 1L resin ca 700kr beroende på var man beställer den och den räcker riktigt länge

Skrivet av Don_Tool:

Du använder ett resin istället för filament, detta resin är uv känsligt och härdas med uv ljus. När du skriver ut så slicas modellen upp i lager ungefär som i en magnetröntgen och varje lager belyses genom en 2k display med uv ljus. Du får en oerhörd detalj och kan göra supersmå modeller. Härdat resin bli riktigt hårt och det är väll dock nackdelen med den för den blir väldigt spröd då den är hård, därav att jag använder Flex resin för att blanda i lite mjukhet. Finns andra sorters resin som jag inte har testat ännu. Tidsmässigt så tror jag inte det tar så mycket längre tid än en vanlig skrivare, kostnadsmässigt så kostar 1L resin ca 700kr beroende på var man beställer den och den räcker riktigt länge

Tackar för svar!

Hur länge kan man återanvända "överblivet" resin, blir det dåligt med tiden som filamentplast, eller är det mer typ som epoxiplast och liknande innan det härdat?

Duger billiga skrivare till detta, eller behöver man gå upp i pris för att de skall ge ett vettig resultat?
Behöver man komplettera skrivaren, likt filamentskrivarna, innan man kan köra, eller fungerar de rakt av i princip om man vill göra arbeten med litet bättre kvalitet?

Skrivet av Mizzarrogh:

Tackar för svar!

Hur länge kan man återanvända "överblivet" resin, blir det dåligt med tiden som filamentplast, eller är det mer typ som epoxiplast och liknande innan det härdat?

Duger billiga skrivare till detta, eller behöver man gå upp i pris för att de skall ge ett vettig resultat?
Behöver man komplettera skrivaren, likt filamentskrivarna, innan man kan köra, eller fungerar de rakt av i princip om man vill göra arbeten med litet bättre kvalitet?

Jag vet inte exakt hur länge du kan återanvända men jag har fyllt upp kärlet ovanpå gammal resin många gånger men jag försöker dock att inte fylla på för mycket utan hålla det rimligt så jag inte slösar och fördärvar resin. Prismässigt så använder jag en skrivare i lägre prisklass, gav lite drygt 4000kr för den och du behöver inte uppgradera den för att skriva ut bra. Du packar upp den ur lådan o efter du har justerat nivå så gör du superutskrifter direkt.

Skrivet av Don_Tool:

Jag vet inte exakt hur länge du kan återanvända men jag har fyllt upp kärlet ovanpå gammal resin många gånger men jag försöker dock att inte fylla på för mycket utan hålla det rimligt så jag inte slösar och fördärvar resin. Prismässigt så använder jag en skrivare i lägre prisklass, gav lite drygt 4000kr för den och du behöver inte uppgradera den för att skriva ut bra. Du packar upp den ur lådan o efter du har justerat nivå så gör du superutskrifter direkt.

Tackar!

Skulle du idag rekommendera den du köpte, eller skulle du rekommendera någon annan modell?

Var helt inne på Filamentskrivare tidigare, men detta verkar ju vara en given vinnare till det jag tänkt att använda den, bättre utskriftskvalitet och dessutom billigare då man slipper köpa till en massa dyra tillbehör.

Hur fungerar det om man själv vill skapa och skriva ut en 3D modell man gjort, kan man ta tex en vanlig Blender fil och göra om den så att den fungerar att mata in rakt av såsom för filamentskrivarna, eller?

Skrivet av Mizzarrogh:

Tackar!

Skulle du idag rekommendera den du köpte, eller skulle du rekommendera någon annan modell?

Var helt inne på Filamentskrivare tidigare, men detta verkar ju vara en given vinnare till det jag tänkt att använda den, bättre utskriftskvalitet och dessutom billigare då man slipper köpa till en massa dyra tillbehör.

Hur fungerar det om man själv vill skapa och skriva ut en 3D modell man gjort, kan man ta tex en vanlig Blender fil och göra om den så att den fungerar att mata in rakt av såsom för filamentskrivarna, eller?

Jag skulle rekommendera denna som en instegsmodell, sen finns det ju alltid bättre men så är det med allt. Det är ingen skillnad med att göra modeller för utskrift, jag använder Fusion360 och gör 3dmodeller, sparar ned din som stl-filer och kör dom genom valfri slicer (rekommenderar ChituBox)

Nackdelen med denna om man skulle ta något är storleken på hur stora saker du kan skriva ut men det är ändå stort nog för mig och räcker till, annars är det bara att limma ihop sektioner. Jag har gjort en hel ansiktsmask så det går att göra stora saker också

@Pake: Långkok och ugnsgrytor kan ta många många timmar (gör du aldrig det?) men att jämföra en spis på kanske 3000W med en skrivare på 200-300W ser jag inte som jämförbart. Oftast mer än x10. 5h spis/ugn = 50h skrivtid på skrivaren. Spisen/ugnen har BETYDLIGT mer energi och effekt än en liten skrivare så det går såklart inte jämföra, ugnen är betydligt större risk om man räknar med detta (som du gjort). Infravärmen har folk på timtals och de ligger säkert på 10-20x högre effekt ofta med väldigt öppna värmeelement. Utan att bry sig.

Senast redigerat 2019-10-22 21:26

Sådana här roliga saker kan man också skriva på sin skrivare. Första försök...behöver fixas lite med.

Senast redigerat 2019-10-23 21:52

Vet någon var man får tag på Anycubic Photon-S resinskrivare till bäst pris inkluderat frakt, eventuella import relaterade avgifter, etc?

Skrivet av Mizzarrogh:

Vet någon var man får tag på Anycubic Photon-S resinskrivare till bäst pris inkluderat frakt, eventuella import relaterade avgifter, etc?

Här beställde jag min
https://www.3dprintersbay.com/anycubic-photon-s

Funderar på att beställa hem en Anycubic i3 Mega-S, är det något att ha för en nybörjare? Vill testa på utan att lägga ner allt för mycket pengar till en början. Någon som har beställt från "ANYCUBIC Official Store" på Aliexpress? Official brukar ju inte betyda ett skvatt på Ali. I och med att de har lager i EU antar jag att man slipper extra tull och moms.

Undrar också om det är värt att beställa PLA samtidigt eller är kvaliteten på sånt som bundlas med skrivare skit?

Har bara köpt från Creality men ang filament brukar det normalt hålla fullvärdig kvalitet av allt jag köpt från både tillverkare och fristående på Ali. Inte bäst men heller inte dåligt alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Don_Tool:

Tackar!

Är det värt att beställa med paketet med extra harts, eller är det som följer med skräp?

@Mizzarrogh:
Det är anycubic egna som följer med och den är helt okey. Absolut inget fel på den

Skrivet av Don_Tool:

@Mizzarrogh:
Det är anycubic egna som följer med och den är helt okey. Absolut inget fel på den

Har vätskan begränsad hållbarhet om man inte använder det så ofta, kan man lagra den längre än ett par år om man öppnat och använt ur flaskan?

Blir utskrifterna vattentåliga när de är klara, typ så att man skulle kunna skriva ut delar till modellbåtar och liknande?

Skrivet av Mizzarrogh:

Har vätskan begränsad hållbarhet om man inte använder det så ofta, kan man lagra den längre än ett par år om man öppnat och använt ur flaskan?

Blir utskrifterna vattentåliga när de är klara, typ så att man skulle kunna skriva ut delar till modellbåtar och liknande?

Den har ju en hållbarhetstid helt klart, jag har aldrig lagrat någon vätska men de brukar ligga runt ett år. Går säkert att lagra den längre om man skulle göra det, huvudsaken är att all vätska lagras där det är mörkt. Absolut det blir vattenfasta utskrifter av detta så det är frittfram att göra vattenleksaker av detta. Blir väll inte så stora båtar bara såvidare du inte är beredd att limma ihop sektioner och på så sätt göra större saker vilket heller intye är några problem. Tvåkomponent expoxylim så limmar du ihop dessa saker bäst.

Skrivet av Don_Tool:

Den har ju en hållbarhetstid helt klart, jag har aldrig lagrat någon vätska men de brukar ligga runt ett år. Går säkert att lagra den längre om man skulle göra det, huvudsaken är att all vätska lagras där det är mörkt. Absolut det blir vattenfasta utskrifter av detta så det är frittfram att göra vattenleksaker av detta. Blir väll inte så stora båtar bara såvidare du inte är beredd att limma ihop sektioner och på så sätt göra större saker vilket heller intye är några problem. Tvåkomponent expoxylim så limmar du ihop dessa saker bäst.

Super tack! Såg att det gick att beställa med en sats med 5 liter resin om man ville, men det lär ju ta en stund att använda upp i mitt fall...

@Mizzarrogh:
Jag skulle dock rekommendera dig att inte köpa in stora mängder resin om du inte har för avsikt att skriva ut mycket och förbruka det, 1liters flaska räcker länge och till många utskrifter och jag beställer mitt resin härifrån https://www.3dprima.com/resin/uv-resin/ och dom levererar riktigt snabbt samt att det är en svensk sida och leverantör. Risken är nog annars rätt stor att resin bara blir ståendes och blir gammalt (återigen jag har inte varit med om detta men jag har hört om gammal resin och hur den inte är särskilt braq att skriva ut med)

Ställ den någonstans där du inte störs av lukten alternativt bygg om/modda med en utsläpps slang som du har hängandes ut igenom ett fönster. Jag skrev ut till en början med skrivaren som det var men jag inser nu hur fränt det luktar i lägenehet efter detta och jag tror inte jag kommer bnli av med lukten helt och hållet.

@Don_Tool:
Stort tack!

Tänkte använda den att skriva ut delar till modeller (såsom tåglampor, båtfästen och annat) samt modeller som skall gjutas av i metall sedan.

Denna verkade ju ha ganska rejält mycket högre precision på smådetaljer jämfört med filamentskrivare i samma prisklass.
(i mitt fall är hög precision på fina detaljer ett önskemål)