Är det OK med denna backlight bleeding på ROG PG279Q?

Permalänk
Medlem

Är det OK med denna backlight bleeding på ROG PG279Q?

Hej Asus!

Köpte en ny PG279Q igår från Webhallen trots att jag visste att ni haft problem med backlight bleeding men valde att chansa då Webhallen förklarade att problemen blivit mycket mer sällsynta på sistone. Så här ser det ut med svart bakgrund:
https://ibb.co/jkx5SKD

Tycker ni detta är acceptabelt? Givetvis stirrar jag inte på svarta skärmar hela dagen men däremot tittar jag en del på film och spelare spel av mörkare slag och även där är detta kännbart. Jag hade föregångaren till denna skärm och nästan på dagen när reklamationstiden gått ut (efter 3 år) dog skärmen framför ögonen på mig, varje pixel blev vit. Jag valde ändå att satsa på denna och så blir det så här direkt.

Vad är lösningen, går det att få denna utbytt eller måste den in på någon långsam process? Värt att nämna är att jag i dagsläget inte har en ersättningsskärm.

Tacksam för er input här och om ni rekommenderar att man inte satsar på denna skärm pga bristande tillverkningsprocess.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte accepterat det iaf och jag har personligen skickat tillbaka flertalet skärmar pga blb. Hur till vida det stör dig kan ingen annan än du avgöra.

Har du köpt skärmen via nätet så kan du inom 14 dagar åberopa distansavtalslagen och helt enkelt skicka tillbaka skärmen och få pengarna tillbaka för att sedan beställa en ny.

Permalänk

TFT Central har testat den.
Din ser ut att vara mycket värre.
Du kan jämföra lite med hur deras resultat är/var.

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg279q.ht...

Permalänk
Medlem

Bilden visar inte backlight bleed utan IPS glow.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag hade inte accepterat det iaf och jag har personligen skickat tillbaka flertalet skärmar pga blb. Hur till vida det stör dig kan ingen annan än du avgöra.

Har du köpt skärmen via nätet så kan du inom 14 dagar åberopa distansavtalslagen och helt enkelt skicka tillbaka skärmen och få pengarna tillbaka för att sedan beställa en ny.

Den är tyvärr köpt i butik då det var rea och jag bokade "hämta i butik". Dagen jag skulle köpa den så var priset höjt och jag kunde inte ändra till att få den hemskickad.

Skrivet av twit:

Bilden visar inte backlight bleed utan IPS glow.

Betyder det att jag ska leva med detta eller är detta en extradålig variant av IPS glow?

Permalänk
Medlem

Vad har du ljusstyrkan ställt på? Ser ut att vara hög

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vad har du ljusstyrkan ställt på? Ser ut att vara hög

Jag gick efter inställningarna på Tom's Hardware här:
https://www.tomshardware.com/reviews/asus-pg279q-rog-swift-27...

Brightness är alltså 47 av totalt 100.

Permalänk
Medlem

Om bilden korrekt representerar hur det faktiskt ser ut att titta på skärmen och det känns som att den är inställd med rätt mängd ljusstyrka så är detta givetvis inte okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Betyder det att jag ska leva med detta eller är detta en extradålig variant av IPS glow?

Även om det finns vissa variationer inom samma paneltyp kommer det vara ganska små skillnader. Länken till recensionen som @myusername klistrat in ovan visar en bild som de tagit i ett försök att korrekt visa hur kraftig glow deras exemplar har. Den bild du tagit är knappast representativ för hur det mänskliga ögat skulle uppfatta det och det blir därmed svårt för utomstående att göra en vettig bedömning.
Sedan är det naturligtvis individuellt hur mycket det stör. Drar jag exempelvis igång en film och kikar i hörnen på min skärm så ser jag direkt effekten, men eftersom det handlar om ytterst lite ljus är det aldrig någonting som stör mig.

Skrivet av Squallie:

Om bilden korrekt representerar hur det faktiskt ser ut att titta på skärmen och det känns som att den är inställd med rätt mängd ljusstyrka så är detta givetvis inte okej.

En kamera kommer, om fotografen inte korrigerar detta, alltid kraftigt förstärka sådana här effekter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Den är tyvärr köpt i butik då det var rea och jag bokade "hämta i butik". Dagen jag skulle köpa den så var priset höjt och jag kunde inte ändra till att få den hemskickad.

Betyder det att jag ska leva med detta eller är detta en extradålig variant av IPS glow?

En lärdom till nästa gång är att betala från webben och sedan hämta i butik. Det räcker nämligen med att du betalar över distans för att distansavtalslagen ska gälla (om jag inte är ute och cyklar).

Angående din skärm så är det tråkiga svaret precis som andra varit inne på; endast du kan avgöra om det är för mycket eller inte. Men om det verkligen ser ut som det gör på fotot så hade jag nog valt att byta ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Jag gick efter inställningarna på Tom's Hardware här:
https://www.tomshardware.com/reviews/asus-pg279q-rog-swift-27...

Brightness är alltså 47 av totalt 100.

Inställningarna TH listar är för att nå viss ljusstyrka. Med övriga inställningar som de listar når de 200 cd/m2 (nits) vid brightness 47, 120 cd/m vid brightness 20 och 100 nits vid brightness 14.
Du kör nu med 200 nits vilket är alldeles för högt om du inte sitter med direkt solljus rakt på skärmen mitt i sommaren. 100-120 brukar vara en riktlinje vid hemmabruk för att undvika trötta ögon och huvudvärk om du har lite belysning bakom/bredvid. I ett i övrigt mörkt rum skall du lägre än så.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Sweclockers har en bra artikel om ljusstyrka på skärmar som tar upp just detta problem.

Permalänk
Medlem

Jag har nu i veckan skickat in min PG279Q för just detta problem och fick RMA godkänt av Webhallen. Inväntar leverans av "ny" skrärm nu. Jag hade kontaktat dem och bifogat bilder på hur illa det är.

Permalänk
Medlem

Kanske nån ny Ambilight funktion

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Inställningarna TH listar är för att nå viss ljusstyrka. Med övriga inställningar som de listar når de 200 cd/m2 (nits) vid brightness 47, 120 cd/m vid brightness 20 och 100 nits vid brightness 14.
Du kör nu med 200 nits vilket är alldeles för högt om du inte sitter med direkt solljus rakt på skärmen mitt i sommaren. 100-120 brukar vara en riktlinje vid hemmabruk för att undvika trötta ögon och huvudvärk om du har lite belysning bakom/bredvid. I ett i övrigt mörkt rum skall du lägre än så.

Tack för input! Förstår jag det rätt att om 47 ger 200 cd/m2 så ska jag alltså ner till ca 23 brightness för att nå 100cd/m2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Tack för input! Förstår jag det rätt att om 47 ger 200 cd/m2 så ska jag alltså ner till ca 23 brightness för att nå 100cd/m2?

Alla skärmar är inte skapta lika även om det är samma modell. Ca 20(+/-5) gäller för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Just den modellen bytte jag ut 3 ggr innan jag gav upp..alla 3 skärmar såg ut som din. Vi hade en tråd här på forumet där det var flera som delade samma dåliga erfarenheter med den skärmen.. den är verkligen skräp imo.. trodde de skrotat den vid det här laget då det var ca 3 år sedan

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

Tack för input! Förstår jag det rätt att om 47 ger 200 cd/m2 så ska jag alltså ner till ca 23 brightness för att nå 100cd/m2?

Du ska inte behöva gå så lågt. 200 cd/m2 tycker jag ändå räknas in i vad man borde anse vara hyfsat normalt.

Mest relevanta är väl som någon tidigare frågade, tycker du bilden du länka är representativ för hur mycket backlight bleed/ips glow du ser när du sitter vid skärmen? Är det i närheten av bilden hade jag reklamerat direkt. Men en sådan skräckbild går att framkalla med i princip alla IPS skärmar så svårt att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Alla skärmar är inte skapta lika även om det är samma modell. Ca 20(+/-5) gäller för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag testar i det spannet och känner efter under dagen/kvällen.

Skrivet av Nima2001:

Just den modellen bytte jag ut 3 ggr innan jag gav upp..alla 3 skärmar såg ut som din. Vi hade en tråd här på forumet där det var flera som delade samma dåliga erfarenheter med den skärmen.. den är verkligen skräp imo.. trodde de skrotat den vid det här laget då det var ca 3 år sedan

Som tur är har jag inga defekta pixlar, åtminstone.

Skrivet av sKRUVARN:

Du ska inte behöva gå så lågt. 200 cd/m2 tycker jag ändå räknas in i vad man borde anse vara hyfsat normalt.

Mest relevanta är väl som någon tidigare frågade, tycker du bilden du länka är representativ för hur mycket backlight bleed/ips glow du ser när du sitter vid skärmen? Är det i närheten av bilden hade jag reklamerat direkt. Men en sådan skräckbild går att framkalla med i princip alla IPS skärmar så svårt att säga.

I ärlighetens namn ser bilden något värre ut än i verkligheten. Sen är det så att man ju sällar stirrar på en helsvart skärm men när jag hade brightness på ca 47 var det fortfarande märkbart i spel som Destiny 2. Jag sitter i ett rätt mörkt rum så ska testa skruva ner brightness till runt 23 och känna efter.

Ni som har returnerat, utan att ha köpt online, har ni behövt lämna in skärmen över "lagning" som tagit några veckor eller fått den utbytt direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebius:

I ärlighetens namn ser bilden något värre ut än i verkligheten. Sen är det så att man ju sällar stirrar på en helsvart skärm men när jag hade brightness på ca 47 var det fortfarande märkbart i spel som Destiny 2. Jag sitter i ett rätt mörkt rum så ska testa skruva ner brightness till runt 23 och känna efter.

Då tycker jag det inte är nå snack om saken, det är verkligen inget man ska förvänta sig acceptera på en sådan påskostad skärm.

T ex här har du från tftcentrals ex:
https://www.tftcentral.co.uk/images/asus_rog_swift_pg279q/P11...

Nu är det iof inget fel att gå ner mot 100cd/m2 (är ju faktiskt referens styrka för rec709), men det ska inte vara ett måste för att man sitter i ett mörkt rum. Personligen brukar jag ställa mina skärmar runt 150, det är vad jag tycker funkar bäst om man sitter båda i mörker och ljus (inte direkt solljus dock) utan att behöva ställa om brightness (det ser ut att vara runt 30 i brightness på tftcentrals ex).

edit. Läste fel, läste att det såg värre ut i verkligheten Försök gärna ta en bild som är så representativ som möjligt.

Permalänk
Medlem

@Cebius: hade hellre haft döda pixlar än den ipsglow / blb som mina skärmar hade. Särskilt nere vid högra hörnet där knapparna är.

Visa signatur

Citera för svar!