Louqe Ghost S1 Owners Club

Skrivet av holter:

Jag kör G.Skill Trident Z och en NH-L12S.

Jag har dock tagit bort kylflänsarna för att få plats

Låter spännande! Då blir det samma för mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Undertecknad bör ju vara medlem i denna klubb nu då. I mitt svarta spöke sitter följande:

• AMD Ryzen 7 3700X

• Asus ROG Strix B450‑I Gaming

• 32 GiB Corsair Vengeance LPX 3200 MHz

• Gigabyte GeForce RTX 2060 Super Gaming OC

• Samsung PM961, 1 TB

• Noctua NH‑L12 (med Thermal Grizzly Kryonaut)

• Corsair SF750 v2

• Noctua NF‑A12x15 (utblås nedåt)

Fantastiskt chassi, måste jag säga. Till och med lättare att bygga i™ än kolosser som Define R6 – så länge man väljer komponenter som passar! Hade först tänkt MSI:s RTX 2060 Super Gaming X, men det visade sig vara för tjockt. Rätt lurigt, då det ser ut som ett vanligt dubbelslotskort på bild vid en första anblick. Det gick dock att läsa sig till denna inkompatibilitet, men det missade jag.

Ännu lurigare är att inte heller deras Armor-variant får plats, om man inte kör med någon form av vinklad adapter för strömförsörjningen till grafikkortet. En vanlig 8-pinskabel får helt enkelt inte plats om det ska gå att stänga taket.

Färgen "Ash" från Komplett.se, bilden måste vara rätt missvisande eller? I mina ögon ser den ut att vara mer i linje med Apples "Space Grey".

Men kollar man andra bilder på Ash ser den solklart svart ut. t.ex. från Inet:

Jag gissar att Inets bild är mer verklighetsförankrad? Synd tycker jag själv dock, gillade den lite mer gråa tonen.

Skrivet av LeJoke:

Färgen "Ash" från Komplett.se, bilden måste vara rätt missvisande eller? I mina ögon ser den ut att vara mer i linje med Apples "Space Grey".

https://www.komplett.se/img/p/1200/1131412.jpg

Men kollar man andra bilder på Ash ser den solklart svart ut. t.ex. från Inet:

https://inetimg.se/img/688x386/6903377_5.jpg

Jag gissar att Inets bild är mer verklighetsförankrad? Synd tycker jag själv dock, gillade den lite mer gråa tonen.

Ja, jag får nog tydligt anse att Inets stämmer bättre med verkligheten. Men även jag håller med om att den där "space gray" faktiskt är snyggare...

Tjena brädet! Lite nybörjare i forumet här, men jag ska göra mitt första ITX bygge i denna magiska låda och tänkte se om det finns några åsikter på min lista av komponenter i semi-budget för gaming:

GPU: GTX 1060 x 6g eller annat budget med 8gb
CPU: Ryzen 7 1700x 3,7ghz 20mb 8kärn
SPU: Corsair SF600 80+ gold ?
Kylning: Noctua NH L9a-am4
Ram: Corsair 16gb ddr4 3200mhz vengeance
Moderkort: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
minne: M.2 500gb-2tb?

Min budget för GPU är nog 3000:- och har kikat på secondhand här på marknaden.
Behövs mer än en chassifläkt om man har ordnar såna där små fötter som någon tidigare här fixat?

Tack på förhand!

Louge för "kontorsbruk" - tyst och effektiv för hemmamiljö
Skrivet av anddeve88:

Lurar på ett bygge :). Behöver en mindre dator för blandade uppgifter. Vardagsbruk, media (foto och videoredigering), CAD samt lite casual spel.

Tänkt mig ett "billigare" louqe bygge och undrar om jag är ute och cyklar med nedan. Tar tacksamt emot synpunkter. Varit borta från datorsvängen några år. Läst igenom hela denna tråd och många fina specar!

i7 9700
Gigabyte B360N
Corsair LPX DDR4 3200 32gb
Intel 660p M.2 1 TB
Corsair SF600
Alpenföhn Black ridge

Då jag inte överklockar undrar jag om det är klokt att gå för 9700 och inte 9700k. I teorin borde jag då kunna komma undan med ett B-serie kort och inte Z. Totalt spar jag runt 1600 sek på detta och delar av detta kan jag lägga på RAM. Någon som har tips på om moderkortet passar med denna kylare? De flesta verkar ju köra Aorus Z390 men känns lite overkill för mitt bygge.

Ska trycka in ett 1060 6gb från min gamla burk så SF600 borde räcka för mina strömbehov.

Lever efter principen att bygga rätt maskin så den håller, så om jag är snål på något så säg gärna till. Vill ha en tyst maskin. Sist jag byggde var 2011. En burk baserad på i7 2700K. Enda uppgraderingen var ett 1060 6gb för några år sedan och maskin har varit väldigt bra i alla dessa år. Dock känns den slö på videoredigering vilket är syftet till att bygga nytt. Så trevligt om denna håller många år den också!

Jag är i samma sits som du. Vill bygga en riktigt bra dator men behöver ingen spelprestanda. Funderar också på i7-9700.

Hur stor blir skillnaden för värmeutvecklingen om jag kör en 9700 istället för 9700k? Att 9700 är svalare förstår jag men hur mycket tystare kan man få en dator med den processorn vs 9700k? Kan jag räkna med att få en tyst dator om jag kör med 9700 och ex. Noctua NH-L12s?

...och angående Noctua NH-L12s. Någon som haft problem med att få in den i chassit?

Vilket moderkort rekommenderar ni?

Jag har koll på många saker men grafikkort är ett svart hål för mig. Jag behöver ett som klarar "vanligt" användande. Bildredigering och enklare videoredigering. Ett modernt kort som kan hållas svalt och som inte är för dyrt. Tips?

Har tänkt bygga i en Ghost s1

Vad tror ni om komponenterna nedan? passar allt chassit? Borde jag byta ut något?

Jag är osäker på vad jag ska ha för GPU.

Lista från Komponentkoll

Skrivet av philippp:

Har tänkt bygga i en Ghost s1

Vad tror ni om komponenterna nedan? passar allt chassit? Borde jag byta ut något?

Jag är osäker på vad jag ska ha för GPU.

Lista från Komponentkoll

https://komponentkoll.se/bild/aieMl.png

Ett varningens finger, Noctua NH-L12S passar inte i Ghost S1 utan modifiering. Det är den gamla modellen NH-L12 som passar direkt, med den nya modellen NH-L12S behöver du bocka/böja ihop den ett antal millimeter för att den ska gå fritt från sidopanelen.

Här är min lista lite tidigare lättare att läsa.
Vilken cpu-kylning rekommenderar ni efter svensk marknad? Alpen?
Vad är era andra tankar?
Är ett 1070 8gb begagnat värt 2000:-?

Skrivet av Mufflo:

Här är min lista lite tidigare lättare att läsa.
Vilken cpu-kylning rekommenderar ni efter svensk marknad? Alpen?
Vad är era andra tankar?
Är ett 1070 8gb begagnat värt 2000:-?

https://komponentkoll.se/bild/oxvtX.png

Dagens priser är typ 2000kr 1070, 2500kr 1070ti, 3000kr 1080 och 4500kr 1080ti Så ja det ligger väl runt rimligt pris.