Permalänk
Avstängd

4 GORBYS I UGN - Hur länge?

Sena 90-talets LAN-partyfoder knackar på dörren. Har 4st GORBYs i ugnen på 150 grader Celsius och för 1 Gorby skall den gräddas 20 minuter men det är givetvis orimligt att 4st skulle innebära 80 minuter?

Applicera värmelära på 4st Gorbys i ugn (varje väger 130 g) - hur länge skall 4st GORBYs gräddas i 150 grader Celsius ugn om en skall gräddas 20 minuter? Själv har jag satt på 25 minuter men vet ej om det är för kort eller för länge.

AKUTHJÄLP!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sena 90-talets LAN-partyfoder knackar på dörren. Har 4st GORBYs i ugnen på 150 grader Celsius och för 1 Gorby skall den gräddas 20 minuter men det är givetvis orimligt att 4st skulle innebära 80 minuter?

Applicera värmelära på 4st Gorbys i ugn (varje väger 130 g) - hur länge skall 4st GORBYs gräddas i 150 grader Celsius ugn om en skall gräddas 20 minuter? Själv har jag satt på 25 minuter men vet ej om det är för kort eller för länge.

AKUTHJÄLP!

Sätter du alla i mitten så är det samma tid på alla om du inte har en kass ugn
*Edit* med mitten menar jag gallret i mitten.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Inaktiv

Borde väl vara samma tid eller?

Permalänk
Medlem

80 minuter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Borde väl vara samma tid eller?

Ja, samtidigt är det ju mer massa som skall värmas (130*4 kontra 130 g). Men möjligen är massmängden icke-signifikant i detta fall.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

80min såklart. Det är ju så man gör när man tillagar många portioner samtidigt. Slänger man tex in 72 gorbys i ugnen så måste den vara på i ett dygn.

Permalänk
Medlem

Formeln är:
y=20*1.03^n

n = antalet piroger

Skämt åsido, kolla efter 15-20 minuter om de är varma. Om inte, vänta några minuter till. Tänk på att de bara ska värmas upp, inte tillagas. Vet du att värmen i ugnen är ojämn kan du rotera dem efter 8-10 min om det är viktigt att alla är färdiga exakt samtidigt.

Permalänk
Medlem

I en mikrovågsugn blir det besvärligt med tiden om du slänger in flera men i vanlig ugn är det ingen märkbar skillnad på tiden de ska vara inne även om du kör flera på en gång. (så länge du inte bygger berg av pirogerna inne i ugnen).

Permalänk
Medlem

25 minuter verkar vara en ganska bra tid, det kan t.o.m. vara 20 minuter även där - det handlar om att värmen skall penetrera pirogen och då är det tjockleken som spelar roll för tiden.

Permalänk
Avstängd

Värmde först 25 min, sen kolla, sen värmde 4 min till, sen tyckte jag det var tillräckligt så cirka 29 minuter blev det på 150 grader Celsius för 520g GORBY mitt i en vanlig ugn.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Gör det inte så jävla komplicerat. Använd dina optiska enheter i skallen. När de är gyllenbruna är de klara. Några dagar sent här men... ville bara påtala vikten av lite vanligt bondförnuft..

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk

Vem värmer gorbys i ugn? Släng i 2st gorbys i micro värm i ca 2min. Klart. Sen värmer du 2till medan du äter de andra

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi ungkarl!

Rätt svar är att kolla status efter 18-20 minuter. Du bör se på färgen på brödet blir gyllenbrun och att såsen i fyllningen kokar lite lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Värmde först 25 min, sen kolla, sen värmde 4 min till, sen tyckte jag det var tillräckligt så cirka 29 minuter blev det på 150 grader Celsius för 520g GORBY mitt i en vanlig ugn.

Ska man vara mer korrekt så är det ca 29 minuter med din ugn inställd på 150 grader Celsius.
I ditt experiment framgår inte heller om 29 minuter hade gällt även med en enskild gorbys i ugnen, eller om de specade 20 min hade varit tillräckliga.

Viktigt i sammanhanget är potentiellt hur gorbys var placerade i ugnen och vilket program (över, under, grill, fläkt) du körde då du får olika konvektion samt strålning på olika platser.

En annan parameter är hur kyl/frys-kedjan har sett ut innan införandet i själva ugnen.
Du har även en förlust av värme beroende på hur länge du har ugnsluckan öppen, vilket så klart påverkar totala tiden.

Det är många variabler att ta hänsyn till för att uppnå det perfekta resultatet, gång på gång.

Framför allt saknas det bilder!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Applicera värmelära på 4st Gorbys i ugn (varje väger 130 g) - hur länge skall 4st GORBYs gräddas i 150 grader Celsius ugn om en skall gräddas 20 minuter?

4 st behöver 4 gånger mer värme och samma tid som en ensam så 20 minuter vid 600 grader så blir de perfekta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

1 minut med värmepistolen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ugnen är väll temperaturstyrd? Och om inte uppvärmningen är helt kass så borde det väll teoretiskt kunna ta samma tid för flera förutsatt att ugnen hinner värma snabbare än det avtar, dvs konstant temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Ska man vara mer korrekt så är det ca 29 minuter med din ugn inställd på 150 grader Celsius.
I ditt experiment framgår inte heller om 29 minuter hade gällt även med en enskild gorbys i ugnen, eller om de specade 20 min hade varit tillräckliga.

Viktigt i sammanhanget är potentiellt hur gorbys var placerade i ugnen och vilket program (över, under, grill, fläkt) du körde då du får olika konvektion samt strålning på olika platser.

En annan parameter är hur kyl/frys-kedjan har sett ut innan införandet i själva ugnen.
Du har även en förlust av värme beroende på hur länge du har ugnsluckan öppen, vilket så klart påverkar totala tiden.

Det är många variabler att ta hänsyn till för att uppnå det perfekta resultatet, gång på gång.

Framför allt saknas det bilder!

Några till parametrar:
- Varmluftsugn
- Gorbys är kylda direkt från frysen vilket innebär att det finns mer kyla att handskas med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Detta är den bästa tråden jag sett på länge. Tycker om hur vi gemensamt löser dessa problem och tar Sverige in i en ny era av upplysning!

En gorbys tar ju bara någon minut i mikron, så frågan är om inte 4*1min är mycket smidigare? Well, well.... To each his own.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Detta är den bästa tråden jag sett på länge. Tycker om hur vi gemensamt löser dessa problem och tar Sverige in i en ny era av upplysning!

En gorbys tar ju bara någon minut i mikron, så frågan är om inte 4*1min är mycket smidigare? Well, well.... To each his own.

Mikro verkar smidigt. Vilken tid ska man ta om man vill köra alla 4 samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@mrqaffe: Ugnen är väll temperaturstyrd? Och om inte uppvärmningen är helt kass så borde det väll teoretiskt kunna ta samma tid för flera förutsatt att ugnen hinner värma snabbare än det avtar, dvs konstant temperatur.

Det är väl tråkigt att göra så....
Mycket roligare att se vad som händer med samma tid och 4 ggr hetare så länge det inte är min ugn som används.
Ungefär som att mikra ägg utan att ha förberett dem på nått sätt, bara ställa in en 6 pack och koka dem....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Vilken förnedring att värma Gorbis/billyz i ugnen.

Löpande band i mikron är det som gäller! Ät en medan nästa värms. Konstant flöde av mat

Permalänk
Medlem

Detta är förstasidesstoff!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Måste bara fnissa lite över att det fanns en 80 minuters-teori på bordet

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

I vanlig tar de ung samma tid om du lägger de jämte varandra då ytan då ökar med samma faktor. Visst ugnen kyls ner lite mer när du stoppar in dem samt om du lägger dem tätt får de minder yta exponerad för värmen vid kanterna. Men det är försumbart så typ samma tid om du stoppar in i en redan varm ugn.

Däremot i en mikro är de radiovågor som studsar runt och krockar med vatten molekyler i pizzan. Det är ingen värme runt omkring, dessutom en liten bit och en stor bit absobera ungefär lika många% av vågorna. Men du har nu istället 4 GGR mer molekyler att knuffa på men du absorbera inte så mycket mer, så tiden där ökar med faktor 3-4?. Men samma princip gäller här att man vill maximera sin exponeringsyta

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Micro eller vanlig ugn går fetbort. Lägg dem på datorn tills de ha uppnått rumstemperatur, sen är det bara äta.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

4 st behöver 4 gånger mer värme och samma tid som en ensam så 20 minuter vid 600 grader så blir de perfekta.

1200 grader i 10 minuter brukar jag köra om jag har bråttom.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Mindre än Tree(4) minuter tror jag på iaf.

Permalänk
Inaktiv

Samma tid för flera i ugn, ni kör väl inte kycklingfilé 5 min för 1st eller 25min för 5st 😂

I micro är det ju en annan sak.

Permalänk
Medlem

30-40min på grafikkortet är ju en ungdomsklassiker som man inte ska glömma som tillagningsmetod!