Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

I väntan på D4... Om man spelade och gillade D1 och D3, men aldrig spelade D2 när det begav sig, kommer man gilla det idag eller kommer det kännas gammalt och förlegat?

Kort svar: om du gillade D1 kommer du gilla D2.

Det är ju alltid speciellt att spela äldre spel idag. Många pratar ju om D1 och D2 utifrån ett nostalgiskt perspektiv. Jag har spelat det friskt och sporadiskt genom åren, senast för ca 1 år sedan men jag spelar inte från scratch och gör alla uppdrag utan fixar en boost, fixar hyfsat gear och börjar leta end game items. Som man gjorde på den gamla goda tiden.

Det är mycket som är fel med D3, gameplay är inte en av dom, även om jag tycker det skulle kunna vara lite långsammare.

Enda sättet är att prova. Synd att ha missat ett av de bättre spelen som gjorts om man gillar att spela på PC. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vad är vi, två-tre medlemmar?

Ja me!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Kort svar: om du gillade D1 kommer du gilla D2.

Det är ju alltid speciellt att spela äldre spel idag. Många pratar ju om D1 och D2 utifrån ett nostalgiskt perspektiv. Jag har spelat det friskt och sporadiskt genom åren, senast för ca 1 år sedan men jag spelar inte från scratch och gör alla uppdrag utan fixar en boost, fixar hyfsat gear och börjar leta end game items. Som man gjorde på den gamla goda tiden.

Det är mycket som är fel med D3, gameplay är inte en av dom, även om jag tycker det skulle kunna vara lite långsammare.

Enda sättet är att prova. Synd att ha missat ett av de bättre spelen som gjorts om man gillar att spela på PC. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Jag grindade aldrig D1 utan bara spelade igenom det. Samma med D3. Jag gillade D1 då när det kom men har inte spelat det sedan dess, och är inte säker på att jag skulle uppskatta det nu faktiskt, en del spelmekaniker brukar inte åldras så väl. Ibland är det bäst att bara ha kvar minnena

Just när D2 kom så började jag på högskola och hade andra intressen och prioriteringar då så missade tyvärr det tåget.

Aja, får se om man kan hittade det billigt nånstans, lär väl inte vara alltför dyrt nu, tack för din input

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Robiban:

Det är mycket som är fel med D3, gameplay är inte en av dom, även om jag tycker det skulle kunna vara lite långsammare.

Snacka om smaken är som baken, att D3 är så fast paced är vad jag gillar med det spelet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

D3 tog fyra år från presentation till release. Blizzard kom med en rad ursäkter för det då. Tar de 3-4 år på sig nu också är det väldigt svagt av dem att vika sig för pressen och visa upp spelet alldeles för tidigt.

Jag tror tyvärr att de kände sig tvingade att visa upp något med tanke på fjolårets spektakel, och allt annat strul de verkar ha internt. De har inte precis råd med för mycket dålig publicitet i dagsläget. Jag hoppas att du har rätt dock.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag tror tyvärr att de kände sig tvingade att visa upp något med tanke på fjolårets spektakel, och allt annat strul de verkar ha internt. De har inte precis råd med för mycket dålig publicitet i dagsläget. Jag hoppas att du har rätt dock.

Det kan definitivt vara så med tanke på kommentarerna om att det inte ens är "blizzard soon" nära. Jag väntar hellre på en senare reveal och releasedatum upp till ett år bort. Bethesda har gjort många fel på senaste tiden, men deras senaste spel har vad jag minns varit hyfsat nära release när de presenterar dem för första gången.

Permalänk
Skrivet av mill:

I väntan på D4... Om man spelade och gillade D1 och D3, men aldrig spelade D2 när det begav sig, kommer man gilla det idag eller kommer det kännas gammalt och förlegat?

Svårt att säga; det beror på vad du gillar förstås. D2 var alltid min drog, men det har inte lika kuslig stämning som D1. D3 är ett mycket modernare spel på alla sätt, även om jag tycker det kommer till korta när det gäller skill/stats-system, loot och story. Eftersom upplösningen är låst till 800x600 i D2 (eller D2 classic 640x480 om man föredrar) så är grafiken hopplöst utdaterad om man spelar på helskärm. Jag tycker dock att det är ett snyggt spel inom ramen för vad grafikmotorn erbjuder om man säger så. Jag har kört window mode dom senaste 15 åren (hehe), men om du spelar kampanjen för första gången så är det bäst att köra helskärm eftersom filmerna mellan akterna spelas upp automatiskt då.

Storyn och filmerna håller hög klass och är definitivt värda en genomspelning. Det tar inte så många timmar att spela igenom på normal heller. Sen tycker jag, som flera skrivit i den här tråden, att loot-systemet träffar precis rätt. Det är lagom svårt att hitta bra unika items och sen finns det items (framför allt runor) som är så sinnessjukt svåra att hitta att det ger en riktig kick när det väl droppar ett.

Permalänk

Är det värt att spela igenom D3 för storyn innan man ger sig i kast med 4:an? Jag har spelat D2 mycket men aldrig ens testat D3. Finns det story? Är det kul om man bara lirar för sig själv? Gillar inte att interagera med andra människor när jag spelar spel...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Är det värt att spela igenom D3 för storyn innan man ger sig i kast med 4:an? Jag har spelat D2 mycket men aldrig ens testat D3. Finns det story? Är det kul om man bara lirar för sig själv? Gillar inte att interagera med andra människor när jag spelar spel...

Jag blev inte så insvept i storyn i D3 och tyvärr har den fått lite kritik.
Äger du spelet så tycker jag du kan ge det några timmar att köra genom. Lovar inget, men om inget annat får du inblick i storyn, gameplay mm för jämförelse mot D2 och kommande D3 - skaffa fler ramar för vad du vill och inte vill ha i D4 och ventilera det till Blizzard!

Du kan spela solo.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Har spelat stora mängder Diablo genom åren, samtliga installationer.

Tillhör själv den skolan som uppskattar originalet och dess närmsta uppföljare väldigt mycket. Medans den sistnämnda lämnar en hel del att önska, det är egentligen inget fel på upplevelsen i sig. Men man blir inte lika insvept i världen och dess historier som särskilt tvåan lyckades väldigt väl med.

Trean var kul att uppleva, men att ständigt upprepa samma saker igen för att eventuellt få bättre utrustning som ändå blir inaktuell vid en ny säsong är föga tilltalande. De behöver se över hur de utformar särskilt äventyret efter äventyret, för att inte enbart tilltala en procent av populationen som spelar.

Det som har uppvisats än så länge av fyran, har min uppmärksamhet. Tiden får sedan utvisa vilka vägar de väljer i utvecklingsarbetet.

"Take heed and bear witness to the truths that lie herein..", hur många gånger har man inte stått och stirrat ner i en dammig gammal liggare med dessa rader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Är det värt att spela igenom D3 för storyn innan man ger sig i kast med 4:an? Jag har spelat D2 mycket men aldrig ens testat D3. Finns det story? Är det kul om man bara lirar för sig själv? Gillar inte att interagera med andra människor när jag spelar spel...

Det går bra att spela solo. Det är nästan roligast. I alla fall i början. Då hinner man bekanta sig med spelet, karaktärernas olika skills och hitta det man gillar och som fungerar bra för hur du vill spela. Lite tråkigt är det att man, rätta mig om jag har fel, måste klara spelet fram till Act IV innan man kan spela på högre svårighetsgrader. Spelet i sin nuvarande form kunde varit lite svårare och att börja på Nightmare hade varit lagom.
Annat var det när spelet lanserades. Jag kom ihåg att det var lagom i början, sen lite svårare och i slutet av Act I så regerade man och slaktade horderna lätt. Men när man klev över till Act II så fick man nästan pisk på första fienden man träffade på. Kom där mer än tre så var det bara att springa tillbaka och försöka plocka dom en och en. Den taktiken fick man köra en halvtimme/timme in i Acten innan man fick gear så man klarade sig hyffsat.
Resten av Acterna gick ganska lätt över i varandra i svårighetsgrad. Men jag kommer ihåg steget mellan Act I och II var långt. Det tog inte jättelång tid innan de patchade om svårighetsgraden.

Men som sagt nu är det mest springa och kötta. Storyn har jag nästan glömt, men den finns. Första genomspelningen lyssnade jag och läste allt. Men nu när man spelar klickar man bort det snabbt. Men ja, D4 utspelar sig en tid efter D3 och vad som hände då. Så jag hade helt klart gett det ett försök.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robiban:

Kort svar: om du gillade D1 kommer du gilla D2.

Det är ju alltid speciellt att spela äldre spel idag. Många pratar ju om D1 och D2 utifrån ett nostalgiskt perspektiv. Jag har spelat det friskt och sporadiskt genom åren, senast för ca 1 år sedan men jag spelar inte från scratch och gör alla uppdrag utan fixar en boost, fixar hyfsat gear och börjar leta end game items. Som man gjorde på den gamla goda tiden.

Det är mycket som är fel med D3, gameplay är inte en av dom, även om jag tycker det skulle kunna vara lite långsammare.

Enda sättet är att prova. Synd att ha missat ett av de bättre spelen som gjorts om man gillar att spela på PC. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Path of exile är arvtagaren till D2.
med djup och lore.
flera av de som designade D2 designade POE.

D4 kommer sakna djup då det kräver tid att designa innehåll.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flopper:

D4 kommer sakna djup då det kräver tid att designa innehåll.

Vadå? Har dom ont om tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

flera av de som designade D2 designade POE.

Vad de tre som designade Diablo 2 har varit involverade i för ARPG efter D2:

Max Schaefer: Hellgate London, Torchlight, Torchlight II, Torchlight Frontiers
Erich Schaefer: Hellgate London, Torchlight, Torchlight II
David Brevik: Hellgate London

Permalänk
Medlem

@Fulci: Hellgate London: underskattat! Jag gillade det spelet!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Vad de tre som designade Diablo 2 har varit involverade i för ARPG efter D2:

Max Schaefer: Hellgate London, Torchlight, Torchlight II, Torchlight Frontiers
Erich Schaefer: Hellgate London, Torchlight, Torchlight II
David Brevik: Hellgate London

du glömde David Brevik: Hellgate London, path of exile

lätt hänt

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

du glömde David Brevik: Hellgate London, path of exile

lätt hänt

Designer? Spelet släpptes 2013 och han är "adviser on China release" runt 2016. Man skulle kunna säga att han varit lika involverad i designen av Diablo 3 med sina twitter kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Could go both ways.

Handel med prylar från D2 var en reell grej ändå. Alltså för riktiga pengar. Kanske inte alla som ens kände till detta, men visst fanns det siter att både köpa karaktärslevling och items från på nätet för Diablo 2. Att flytta in handeln i spelet snarare än hos tredjepartssiter - iaf för de mest åtråvärda grejerna kanske inte är så dumt ändå.
Blizzard kan såklart välja att göra som D3 funkar nu. Loot är låst till kontot. Då blir det såklart inge snack om saken. Inget utrymme för den typen av handelsplatser.
Men det frågas också en del efter öppen trading av items mellan konton. Om blizzard öppnar upp för detta så kommer tredjepartsbutiker utanför spelet komma tillbaka likt för diablo 2. Gissningsvis på bredare front också. Har ju hänt en del med nätnärvaro och näthandel sedan D2 var stort hehe.

Märk väl att stor del av problemet med Auction house i Diablo 3 hängde ihop med hur loot drops såg ut. Tanken var att man skulle använda AH för att få tag i grejer man behövde. Det var i grunden en dålig konstruktion för spelet att basera spelelement på närvaron av handelsplatsen.

Men ja, jag ser ett alternativ där någon form av handel - även för riktiga pengar kan implementeras.
Likt hur det var i D2 men i spelet och mer säkert. Men inte som i D3.

Med det sagt.
Risken är jättestor att det blir en stor punkt att såga D4 för om de försöker sig på någon form av inbyggd handelsplattform igen. Av den enkla anledningen tror jag de håller sig borta från någon form av handelsplats för spelets items. Och jag tror inte att de kommer öppna för att andra ska få sätta upp handelsplatser som profiterar på trading av diabloinnehållet heller. Vilket då leder till att jag tror att de kommer låsa ner trading även i D4.

Men vi får väl se vad de väljer.
Auction house som i D3 med drops som ska styra in en till marknaden lär vi inte se igen iaf. Det tror jag är uteslutet.

Ja, d2jsp.org tex. Sidan finns fortfarande och ägaren blev mångmiljonär på den. Fungerar fortfarande på samma sätt även om det är mycket mer begränsat idag än för 15 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Är det värt att spela igenom D3 för storyn innan man ger sig i kast med 4:an? Jag har spelat D2 mycket men aldrig ens testat D3. Finns det story? Är det kul om man bara lirar för sig själv? Gillar inte att interagera med andra människor när jag spelar spel...

Jag skulle nog lika gärna skippa D3 för storyns skull.

Men ska man spela, så måste man typ spela solo. Annars dödar någon annan i partyt alla storyrelaterade sekvenser i spelet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag skulle nog lika gärna skippa D3 för storyns skull.

Men ska man spela, så måste man typ spela solo. Annars dödar någon annan i partyt alla storyrelaterade sekvenser i spelet.

Måste hålla med där, spela inte D3 för storyn. Jag tycker det är en av de sämsta aspekterna med D3. Blizzard skrev en oerhört banal story och utförde den ännu sämre i det spelet.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte sett den här tidigare, rätt rolig. Har kanske inte så mycket med D4 att göra, men ändå.

Storyn bakom hur Tristam förstördes...

Permalänk

Känns det inte som om Diablo blev sämre efter 2an när man inte fick välja spells fritt längre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johntember7:

Känns det inte som om Diablo blev sämre efter 2an när man inte fick välja spells fritt längre?

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå inte fick välja fritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

I väntan på D4... Om man spelade och gillade D1 och D3, men aldrig spelade D2 när det begav sig, kommer man gilla det idag eller kommer det kännas gammalt och förlegat?

Det kommer att kännas gammalt och förlegat tekniskt. Det körde på brödrostar från förra årtusendet!
Men spelmekaniskt är det helt OK. Till och med riktigt bra enligt många.

Permalänk
Medlem

Luis Barriga som är Game Director på Diablo IV skrev ett inlägg om spelet efter Blizzcon. Han nämner bland annat att nästa informationsdump i februari; "We’re also excited about a cool update we’re planning for you in February of next year. It will be the first in a series of quarterly updates where we’ll share behind-the-scenes looks at our progress going forward."

https://us.diablo3.com/en/blog/23220969/a-letter-from-our-gam...

Permalänk
Medlem

David Kim (Lead Systems Designer på Diablo IV) har skrivit ett inlägg om Diablo IV
https://us.diablo3.com/en/blog/23232022

Permalänk
Medlem

@Fulci: Skummade bara snabbt igenom inlägget och får intrycket att de lämnat alla vägar öppna än så länge, de vet inte hur D4 ska se ut än. FÖrvisso bra att de tar in åsikter från communityn, dock verkar det råda delade meningar om huruvida spelet bör vara som D2, D3, PoE eller nåt annat. Själv står jag i D2-hörnet och kommer alltid göra, sen om det är rätt väg att gå om man vill sälja spelet till fler än D2-nostalgikerna (jag spelar D2 från och till fortfarande, inte bara barndomsminnen).

Den enda verkliga slutsatsen vi kan dra är att de är långt ifrån klara, jag tippar på utlovad release 2022 och faktisk release ett par år senare.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Fulci: Hellgate London: underskattat! Jag gillade det spelet!

Ja det hade bra sidor.. men väldigt repetitivt (ja jag vet man får inte klaga på det som Diablo spelare)
Samma dungeon igen och igen.

Dock verkar ju iden med sociala hubbar och privata dungeons som var en bra grej med Hellgate återkomma i just Diablo 4

Visa signatur

Dator: i5 10600k w/ Scythe Mugen 2 rev.B @ Stock | MSI GeForce RTX 3070 Ti Ventus OC | MSI Tomahawk z490 | Fractal Design Newton R3 600W | HyperX Fury 3200MHz CL16 2x16 GB | Silverstone Fortress FT-02 | Crucial MX100 SSD 256GB | 2TB WD Green | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

David Kim (Lead Systems Designer på Diablo IV) har skrivit ett inlägg om Diablo IV
https://us.diablo3.com/en/blog/23232022

ouch, inte undra på at d4 kommer ha problem då

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@Visquaz: Haha! Precis! Ajabaja!
Hellgate var väl kanske lite för tidiga. Jag tror det blir bra med D4. Ändå ett par år antagligen innan det släpps (kanske mer!) så det kommer nog att hända mycket mellan nu och då i form av hur spelet kommer att vara.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-