Permalänk
Medlem

Vilken mobil för mamma?

Hej!

Det börjar bli dags för ny mobil till mamma. Frågan är vilken och det valet faller på mig.

Hon har en iPhone 5S som hon har haft ett par år. Den har funkat bra för henne. Hon är 65 och inte den bästa på teknik men hon har börjat förstå sig på den nu. Hon har också en iPad hon använder hemma.

Min omedelbara tanke är en ny iPhone av två skäl. För det första har hon har lärt sig att använda iPhones och jag är orolig att det skulle bli svårare med en Android eftersom den är annorlunda (vilket resulterar i fler samtal om hjälp till mig). För det andra så har hon haft sin 5S länge och Apple håller sina telefoner uppdaterade betydligt längre än konkurrenterna.

Samtidigt tar det emot lite att rekommendera en så dyr mobil som en iPhone 11 till min mamma som verkligen inte är en power user. Men hur mycket billigare är det med en XR och då startar man redan efter vad gäller mjukvaruuppdateringar.

En annan variant är en Android modell billigare och att hon skaffar en ny tidigare istället men om det blir svårt att lära sig blir det irriterande för oss båda då hon inte kan göra det hon vill och jag behöver hjälpa henne med mobilen oftare. Sedan stöter vi på samma sak igen om två år (fast mindre då hon hinner bli någorlunda van vid Android på den tiden). Sedan blir det väl inte ens billigare att köpa två mobiler för halva priset av en iPhone.

Vad tror ni? Det lutar mot iPhone 11 tror jag. Är det vettigt eller är jag ute och cyklar?

Tack!

Permalänk
Medlem

Hade absolut stannat kvar på Iphone för henne, speciellt om hon också har en iPad.
Är hon inte så teknisk så är det bättre köra på det ekosystemet hon har börjat bli van vid.

Alternativet är ju att kanske hitta en begagnad Iphone 8 kanske.
Iphone 11 är ett bra val, beroende på hur försiktig/oförsiktig hon är så satsa på ett bra skal/skärmskydd iaf.

Permalänk
Medlem

Har själv sålt abonnemang och telefoner hyfsat länge, så min perosnliga åsikt är:

Beroende på din mammas användningsområde (tar hon bilder, facebook eller kanske bara ringa/smsa?) så skulle jag nog rekommendera Iphone 8. 64GB i minne räcker långt, och skärmen är lite större än hennes äldre 5s.

8an har helt okej kamera om det gäller enklare mobilbilder och batteriet har inga större kända fel som jag kunde se gällande service-ärenden. Dessutom är CPUn hyfsat bra gällande hastighet, vilket lär vara mer än vad hon behöver.

Iphone 11an kan absolut vara trevlig, får en extra kamera över XRn och nyare CPU. Dock ska man tänka på att skärmen går hela vägen ut och en äldre person utav mina erfarenheter, kan ibland "råka" klicka på skärmen och oddsen ökar att dem råkar klicka sig fram på saker dem inte förstår.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Kör på en iPhone 8 eller 8 plus då är det ju samma upplägg som 5s och antar även ipaden med fingersensor i knappen. Prestandan i dessa skulle jag tro räcker för de flesta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Instämmer med ovanstående, onödigt att köpa det senaste till en person som antagligen inte bryr sig så mycket om det. iPhone 8 eller iPhone X borde ju räcka

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Kör på iPhone 11 eller hitta någon begagnad iPhone 8 då den är lite mer lik iPhone 5s

Permalänk
Medlem

@versions: Med tanke på att personen i fråga fortfarande har kvar en 5S, låter det som att denne inte byter telefon rätt ofta. Är det inte då värt att ta den senaste, men billigaste av de senaste modellerna?

Tar man den via Halebop ex. får man rätt fin rabatt om man binder sitt abonnemang på 24 mån.

iPhone 11 är det jag rekommenderat min mor som också är fast i Apple-träsket och tycker att hennes iPhone SE börjar bli gammal (hon har både Macbook Pro av äldre modell, samt iPad av nyare modell).

iPhone 8 är väl en bra rekommendation, men två generationer äldre än 11:an. Vilket gör att den fasas ut snabbare, med tanke på att Apple brukar sluta skicka uppdateringar till äldre modeller.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Tack för åsikterna allihop! Har suttit och räknat lite samt pratat med mor och det verkar bli att vi avvaktar till black Friday. Blir det något på 8 eller XR då lär det bli en sådan, annars 11.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En sak som kanske många glömmer.

Touch ID över face id. Fingeravläsare är enkelt, och välbekant. Face Id verkar vara lite hit lr miss bland äldre vad jag märkt.

Värt att ta med i beräkningarna kanske.
Antar att hon har samma på sin Ipad också vilket gör det ännu mer bekant för henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Tack för åsikterna allihop! Har suttit och räknat lite samt pratat med mor och det verkar bli att vi avvaktar till black Friday. Blir det något på 8 eller XR då lär det bli en sådan, annars 11.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns starka rykten om en iphone SE2 / 9 i mars som är i samma storlek som 8an och nästan samma prislapp. Kanske värt att vänta på ?

Permalänk