Förstärkarens hörlursuttag vs hörlursförstärkare för film/serier (kopplad till HTPC)? (~4000 kr)

Permalänk
Medlem

Förstärkarens hörlursuttag vs hörlursförstärkare för film/serier (kopplad till HTPC)? (~4000 kr)

Jag har haft Yamaha 485 i en månad snart och måste snart avgöra om jag ska ångra köpet eller inte. Jag skulle uppskatta om någon ge mig råd vad jag ska göra.

Jag använder i princip endast hörlurar (ibland TVns högtalare) pga papperstunna väggar.

Visst, Yamahan är mycket bättre än Kodi ur hörlursuttaget på Inte NUCen (Realtek). Med Kodi var jag tvungen att ställa "volume amplification" till ~10 dB för att få tillräckligt högt ljud. Men det ledde till svag "crackling" ganska ofta, främst vid kraftig bas.

"Crackling" uppkommer inte med Yamaha 485 på samma ställen/filmer som med Kodi. Dock finns det en övre volum där kraftig "crackling" uppkommer, hörlurarna skakar ganska kraftigt då. Det verkar mer vara en övre gräns för hörlurarna än kasst ljud pga funktion (som Kodis volume amplification).

Det som gör mig osäker på köpet av Yamaha 485 är att jag tycker ibland att
-Högst ljudet inte är tillräckligt högt alltid känns det som. T.ex. -18 dB är högsta ljudinställningen för att stycke i Inception. Visst, vid det laget är det väldigt högt ljud men ändå. När jag höjer mer så vid 17.5 dB uppkommer kraftig "crackling".
-Dialogljudet kan ibland känns vara för lågt.

Jag har testat att
-Aktivera "Adaptive DRC"
-Ändra inställningen för "Dynamic Range" - Maximum/Standard/"Min/Auto"
-Dialogue level 0-3

Jag tycker inte dessa inställningar gör så mycket.

Eftersom jag inte bryr mig så mycket om att ha fler HDMI-ingångar så har jag funderat om headphone amp vore bättre? Vad jag läst så om man ansluter via USB ska det uppkomma i Kodi som ett ljudval som vanligt och passthrough ska fungera.

Jag har funderat på att ångra köpet av Yamaha 485 och testa en Pro-Ject Pre Box S2 Digital istället.
Fast när jag kollar specifikationerna vet jag inte om det vore slöseri med tid. Enligt detta (https://nwavguy.blogspot.com/2011/09/more-power.html) borde Yamahas hörlursuttag kunna driva de flesta hörlurar (även bättre än mina Koss) utan problem på hög volym (115+ dB). Eller har jag missförstått det?

Citat:

THE EASY WAY (ROUGH ESTIMATE): If the sensitivity of your headphones is listed in dB/mW you can get a rough idea how much amplifier power is needed with the following table. To use the table, find your headphone’s sensitivity in the left column (use the next lowest number if it’s between two numbers). Then look at the numbers in the next 3 columns. Most should use a peak SPL of 110 dB (the middle column). But if you don’t like loud music, or listen to mostly pop music, you might be happy with 105 dB. If you like it really loud, or listen to a lot of audiophile recordings, use 115 dB. For example, the Sennheiser HD600 is 97 dB/mW so it requires 20 mW to hit peaks of 110 dB. The tricky part is your source needs to produce at least that much power at the impedance of your headphones and some manufactures don’t do a good job specifying power output. More on that in the Tech Section. You can also use the table in reverse to look up a source’s output power and see how that might match up to different headphones.

dB/mW ↓ 105 110 115 < Peak SPL
85 100.0 316.2 1000.0
88 50.1 158.5 501.2
91 25.1 79.4 251.2
94 12.6 39.8 125.9
97 6.3 20.0 63.1
100 3.2 10.0 31.6
103 1.6 5.0 15.8
106 0.8 2.5 7.9
109 0.4 1.3 4.0
112 0.2 0.6 2.0
115 0.1 0.3 1.0
118 0.1 0.2 0.5

Yamaha 485
Headphone Jack Rated Output / Impedance
AV 2 etc. (1 kHz, 50 mV, 8 Ω) 100 mV/470

Pro-Ject Pre Box S2 Digital
Headphone output power
6.6 mW / 600 Ohm; 68 mW / 32 Ohm

Hörlurar (Koss Porta Pro för närvarande)
15-25,000 Hz
60 ohms
101 dB SPL/1mW

Permalänk
Medlem

Dessa stats säger inget om ljudkvalité så du kan gissa dig till att dom inte är nå bra.
Visst borde S2 vara rätt ren, men för priset är det en kass enhet.

Permalänk
Medlem

Det hade kanske varit lämpligare att lägga pengarna på vettiga hörlurar?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det hade kanske varit lämpligare att lägga pengarna på vettiga hörlurar?

Håller med, skaffa ett par bra over-ear lurar istället så skall du se att det bli skillnad.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Rekordmedlem

Byt lurar i första hand för även om Porta pro är bra (överlägset bäst) i sin klass finns det betydligt bättre lurar än de som tillhör klassen "billiga portabla lurar"
Jag förstår inte heller hur du kan väga mellan en hembioreceiver eller en hörlursförstärkare om nu receivern är så pass ny att du kan returnera den, det är ju totalt olika huvudsakliga användningsområden de är avsedda för, ska du driva högtalare eller hörlurar eller både och ?
En hörlursförstärkare är ju inte så användbar om du ska driva ett surrondsystem med högtalare men receivern är trots allt bra nog att driva ett par Porta pro så bra som de presterar om den inte är direkt trasig.
Porta pro är ganska lättdrivna och har lite överdrivet hög basnivå så du verkar vilja spela med väldigt höga ljudtryck ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Var rädd om din hörsel!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag köpte förstärkare för att jag inte hade läst om headphone amps innan. Sedan hade det varit trevligt att kunna koppla Nvidia Shield/konsoler och ha bra hörlursljud. Jag har nu i alla fall ångrat köpet. Viktigaste för mig är att få bra hörlursljud från HTPCn utan crackling. Jag testar väl någon headphone amp annars får jag ångra köpet på det också och faktiskt ta mig till en hembiobutik och rådfråga.

Jag gillar inte over-ear hörlurar. Jag testade Beyerdynamic DT 990 Pro 250 som skulle vara "väldigt skön att ha i flera timmar". Jag håller inte med. Jag gillar inte värmen som mer eller mindre uppkommer direkt. Jag är väl för van vid on-ear hörlurar.
Beyerdynamic hade också samma crackling ljudproblem i ett avsnitt i Inception som Koss Porta. Så det verkade inte ha något med hörlurskvaliteten att göra.

Jag tror jag testade dyrare on-ear hörlurar för 5-10 år sedan men hittade aldrig några jag kunde ha i flera timmar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jecretur:

Jag köpte förstärkare för att jag inte hade läst om headphone amps innan. Sedan hade det varit trevligt att kunna koppla Nvidia Shield/konsoler och ha bra hörlursljud. Jag har nu i alla fall ångrat köpet. Viktigaste för mig är att få bra hörlursljud från HTPCn utan crackling. Jag testar väl någon headphone amp annars får jag ångra köpet på det också och faktiskt ta mig till en hembiobutik och rådfråga.

Jag gillar inte over-ear hörlurar. Jag testade Beyerdynamic DT 990 Pro 250 som skulle vara "väldigt skön att ha i flera timmar". Jag håller inte med. Jag gillar inte värmen som mer eller mindre uppkommer direkt. Jag är väl för van vid on-ear hörlurar.
Beyerdynamic hade också samma crackling ljudproblem i ett avsnitt i Inception som Koss Porta. Så det verkade inte ha något med hörlurskvaliteten att göra.

Jag tror jag testade dyrare on-ear hörlurar för 5-10 år sedan men hittade aldrig några jag kunde ha i flera timmar.

Det låter på din beskrivning som det är nån dist på ljudspåret du spelar och inte nått som beror på din elektronik.
Det finns några lurar som varken omsluter eller ligger emot örat, det är dock inga budgetlurar som är byggda på det sättet.
Jag har själv ett par AKG K 1000, men även Jecklin hänger på huvudet och det kanske finns några till.

Och både Bose och Sennheiser har gjort system som man tar på sig likt en krage men de låter inte så bra att de platsar bland seriösa lurar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter på din beskrivning som det är nån dist på ljudspåret du spelar och inte nått som beror på din elektronik.
Det finns några lurar som varken omsluter eller ligger emot örat, det är dock inga budgetlurar som är byggda på det sättet.
Jag har själv ett par AKG K 1000, men även Jecklin hänger på huvudet och det kanske finns några till.
https://www.sofaconventions.org/data/headphones/tu-berlin/AKG%20K1000.jpg

Och både Bose och Sennheiser har gjort system som man tar på sig likt en krage men de låter inte så bra att de platsar bland seriösa lurar.

Dist på ljudspåret? Distorsion? Bättre/korrekt benämning än crackling antar jag.
När jag testar med hörlursuttaget på Intel NUC så hörs ingen extrem distorsion på högsta nivån, och då är ljudnivån ganska nära ljudnivån med förstärkaren. Ljudspåret är DTS HD-MA från min BD Remux. Med Intel NUCen så är dock AC3/EAC3 ganska lågt ljud på högst nivå, vilket förstärkaren inte hade något problem med.

Permalänk

Om du använder en inställning som ökar ljudnivån på spåret istället för att bara förstärka det kommer du såklart få distorsion.

Funktionen finns för att kunna öka ljudnivån på väldigt tysta spår.

Men en film är antagligen mastrad så att den når nära 0db där är som högst ljudnivå. Ökar du då med +20db eller vad du skrev så är det klart du får dist.

Det finns inget utrymme att expandera nivån mer. Allt som når över en viss nivå kommer att se ut som ett rakt streck istället för en ljudvåg, och det blir ju inte så musikaliskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Om du använder en inställning som ökar ljudnivån på spåret istället för att bara förstärka det kommer du såklart få distorsion.

Funktionen finns för att kunna öka ljudnivån på väldigt tysta spår.

Men en film är antagligen mastrad så att den når nära 0db där är som högst ljudnivå. Ökar du då med +20db eller vad du skrev så är det klart du får dist.

Det finns inget utrymme att expandera nivån mer. Allt som når över en viss nivå kommer att se ut som ett rakt streck istället för en ljudvåg, och det blir ju inte så musikaliskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag testade förstärkaren utan DRC och de andra inställningarna. Samma problem som med.

Jag ökade inte över 0 dB. Jag använde -22 till -15 dB (negativt) beroende film.

Permalänk
Skrivet av jecretur:

Jag testade förstärkaren utan DRC och de andra inställningarna. Samma problem som med.

Jag ökade inte över 0 dB. Jag använde -22 till -15 dB (negativt) beroende film.

I första inlägget skrev du:

Citat:

Med Kodi var jag tvungen att ställa "volume amplification" till ~10 dB för att få tillräckligt högt ljud

Det var det jag syftade på. Förstärkaren klipper inga signaler, om den inte belastas väldigt hårt.

Jag tror ditt problem ligger i kodi-inställningen.

Kan såklart ha fel, men det var den jag syftade på i det jag skrev tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av jecretur:

Jag testade förstärkaren utan DRC och de andra inställningarna. Samma problem som med.

Jag ökade inte över 0 dB. Jag använde -22 till -15 dB (negativt) beroende film.

I första inlägget skrev du:

Citat:

Med Kodi var jag tvungen att ställa "volume amplification" till ~10 dB för att få tillräckligt högt ljud

Det var det jag syftade på. Förstärkaren klipper inga signaler, om den inte belastas väldigt hårt.

Jag tror ditt problem ligger i kodi-inställningen.

Kan såklart ha fel, men det var den jag syftade på i det jag skrev tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh, tror jag hänger med nu, Kodi använde du innan du skaffade Yamahan? När du kopplade direkt i nuc'en.

Ber om ursäkt!

Missförstod trådstarten
Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

I första inlägget skrev du:
Det var det jag syftade på. Förstärkaren klipper inga signaler, om den inte belastas väldigt hårt.

Jag tror ditt problem ligger i kodi-inställningen.

Kan såklart ha fel, men det var den jag syftade på i det jag skrev tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh, tror jag hänger med nu, Kodi använde du innan du skaffade Yamahan? När du kopplade direkt i nuc'en.

Ber om ursäkt!

Jag använder Kodi både med och utan förstärkaren.

NUCens hörlurasuttag och Kodis volume amplification och "maintain volume on downmix" (aka DRC) ger både tillsammans eller var för sig distortion (lågmält crackling).

Med förstärkaren använde jag passthrough i Kodi.

Permalänk
Medlem

Jaha. Testade ändå en "Pro-Ject Pre Box S2 Digital". Den var väl lite bättre än Yamahan för filmer med losslessljudspår. Men jag var tvungen att använda Kodis DRC eller/och Volume amplification för ac3/eac3.

Så jag kommer nog ångra köpet. T.o.m. butiken skrev "mer en dac en hörluraförstärkare" och i foruminlägg skrev någon "not-powerful headphone amp".

Kan någon komma med tips? Ska det verkligen vara så svårt att få bra och tillräckligt högt hörlursljud ur en HTPC utan att behöva använda mjukvaru DRC eller liknande?

Kanske en förstärkare (mest för HDMI-in och DACen) och en hörlursförsärkare (utan DAC) kopplad till den?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jecretur:

Jaha. Testade ändå en "Pro-Ject Pre Box S2 Digital". Den var väl lite bättre än Yamahan för filmer med losslessljudspår. Men jag var tvungen att använda Kodis DRC eller/och Volume amplification för ac3/eac3.

Så jag kommer nog ångra köpet. T.o.m. butiken skrev "mer en dac en hörluraförstärkare" och i foruminlägg skrev någon "not-powerful headphone amp".

Kan någon komma med tips? Ska det verkligen vara så svårt att få bra och tillräckligt högt hörlursljud ur en HTPC utan att behöva använda mjukvaru DRC eller liknande?

Kanske en förstärkare (mest för HDMI-in och DACen) och en hörlursförsärkare (utan DAC) kopplad till den?

Nått är allvarligt fel om du inte får tillräcklig ljudnivå i et par porta pro.
Har du reglerat ner ljudnivån digitalt i datorn så att du inte matar ut en normal signal till Projecten ?
Det går ju att nå över 115 dB i ljudtryck så det ska inte vara några problem att spela sönder hörseln sett till de elektriska egenskaperna på kombinationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nått är allvarligt fel om du inte får tillräcklig ljudnivå i et par porta pro.
Har du reglerat ner ljudnivån digitalt i datorn så att du inte matar ut en normal signal till Projecten ?

Nej. Allt är på 100%. I fallet Pro-Ject så var den på 0 dB (max).

Skrivet av mrqaffe:

Det går ju att nå över 115 dB i ljudtryck så det ska inte vara några problem att spela sönder hörseln sett till de elektriska egenskaperna på kombinationen.

Vänligen sluta anta något som jag inte sagt/gör. 5.1 till 2.0 ger ju lägre ljudnivå, i alla fall i filmer/TV. Det är därför Kodi har "Maintain volume on downmix", "volume amplification" osv.

Själv tycker jag oftast inte nivån för just röster är för låg, utan volymen allmänt är för låg.

Jag vill ju bara köpa hårdvara som kan ge tillräcklig volym utan distortioner (vilket Intel NUCen ger via hörlursuttaget med Kodis DRC och/eller voulme amp aktiverade). Det bör väl ge bättre kvalitet att använda hårdvaran för att förstärka ljudet än Kodis mjukvara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jecretur:

Nej. Allt är på 100%. I fallet Pro-Ject så var den på 0 dB (max).

Vänligen sluta anta något som jag inte sagt/gör. 5.1 till 2.0 ger ju lägre ljudnivå, i alla fall i filmer/TV. Det är därför Kodi har "Maintain volume on downmix", "volume amplification" osv.

Själv tycker jag oftast inte nivån för just röster är för låg, utan volymen allmänt är för låg.

Jag vill ju bara köpa hårdvara som kan ge tillräcklig volym utan distortioner (vilket Intel NUCen ger via hörlursuttaget med Kodis DRC och/eller voulme amp aktiverade). Det bör väl ge bättre kvalitet att använda hårdvaran för att förstärka ljudet än Kodis mjukvara?

Hur har du kallibrerat nivåerna i setupeen för nivåkalibreringen för flerkanal sitter väl före nedmixningen till 2 kanal.
Jag trodde dessutom att du syftade på fabriksproducerat källmaterial där man använder kalibrerade nivåer, om du inte har det så blandar du in så mycket annat att det kan vara som du säger och att du behöver en signalkedja som kan hantera onormala signalnivåer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.