AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Funderar hur det kommer att bli den 25:e, när 3950X släpps...

Skrivet av Jonas79:

Har du tur är tillgången bättre men inte ens 3900x haft bra tillgänglighet.

Skrivet av Ozzed:

Spontant känns det väl som att det kommer vara lite lugnare med 3950X då den är ganska mycket dyrare än övriga, men jag har haft fel förr

Beror som sagt på hur många som är ute efter den, men supply av processorn borde ju vara rätt lågt med tanke på att den basically är två stycken 3800x som dessutom ska klara 4,7Ghz någonstans, medan 3900x snarare är en 3800x och en 3600...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jo. Får hoppas att jag kan få tag på en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har aldrig förut gått att sälja CPUer i några större volymer för +7000kr till konsumenter. Så tvivlar på att AMD kan ändra på det. Sedan är nog tanken från AMD att serien inte ska bli en volymprodukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har aldrig förut gått att sälja CPUer i några större volymer för +7000kr till konsumenter. Så tvivlar på att AMD kan ändra på det. Sedan är nog tanken från AMD att serien inte ska bli en volymprodukt.

Skickades från m.sweclockers.com

6000 kr Cpu har inte varit en Volymprodukt förrens 9900K och ingen trodde väll att konsumenter skulle köpa över 3800 kr som varit standard före under lång tid.

Tror inte 3950x kommer sälja lika bra som 3900x men ändå okej för dom som vill ha det värsta för konsumenter kommer köpa dessa direkt vid släpp.

Finns alltid dom som måste ha det bästa på marknaden

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Aså finns det någon som är missnöjd med sin Ryzen 3900x prestanda denna cpu är löjligt snabb jo. Känns jo så överkill till allt jag gör i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Beror som sagt på hur många som är ute efter den, men supply av processorn borde ju vara rätt lågt med tanke på att den basically är två stycken 3800x som dessutom ska klara 4,7Ghz någonstans, medan 3900x snarare är en 3800x och en 3600...

I den meningen att det är 2 chiplets med 8 kärnor, ja. Men man får komma ihåg att bara för att alla kärnor i en chiplet är aktiverade så betyder de inte att de är "bra". 3800X Har, om man tänker på det, fått "bottenskrapet" av fungerande chiplets, som visserligen har 8 kärnor, men är för strömtörstiga för att bli Epyc, och klockar för lågt för att bli 3950X eller threadripper, så kvaliteten på 3950X's chiplets blir i en helr annan liga. Hade man bara "limmat ihop 2 3800X" hade de varken klockat till 4.7Ghz eller klarat 105W TDP.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har aldrig förut gått att sälja CPUer i några större volymer för +7000kr till konsumenter. Så tvivlar på att AMD kan ändra på det. Sedan är nog tanken från AMD att serien inte ska bli en volymprodukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Konsumenter har inte riktigt getts möjlighet att ploppa i så dyra prollar i sina "Mainstream desktop"-riggar innan, så lockelsen finns nog där för en hel del tror jag. Men vi får väl se.

Min plan är att köpa 3950X, och det blir inte så dyrt då jag kommer sälja min 39006X, och detta är ju en prolle som folk verkligen skriker efter. Sedan får man såklart se hur ekonomin ser ut när drt är dags, och om den finns i lager, men det är i alla fall planen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Konsumenter har inte riktigt getts möjlighet att ploppa i så dyra prollar i sina "Mainstream desktop"-riggar innan, så lockelsen finns nog där för en hel del tror jag. Men vi får väl se.

Min plan är att köpa 3950X, och det blir inte så dyrt då jag kommer sälja min 39006X, och detta är ju en prolle som folk verkligen skriker efter. Sedan får man såklart se hur ekonomin ser ut när drt är dags, och om den finns i lager, men det är i alla fall planen

Tänk på att enligt AMDs release information för 3950X från häromdagen så måste man ha AGESA 1.0.0.4 för att köra 3950X. Hoppas Asus hinner få ut ett bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Tänk på att enligt AMDs release information för 3950X från häromdagen så måste man ha AGESA 1.0.0.4 för att köra 3950X. Hoppas Asus hinner få ut ett bios.

Skickades från m.sweclockers.com

De har sagt att datorn kommer starta med äldre UEFI men för "bästa upplevelse" bör man ha 1.0.0.4". Själv tycker jag 1usmus power plan gjort för min 3900X vad 1.0.0.4 ryktas kunna göra, men ja det är klart att den AGESA de rekommenderar är den man bör ha för att det skall fungera så bra som möjligt, men de har också uttryckligen sagt att datorn kommer starta även med ett äldre UEFI.

ASUS släppte nytt rätt nyligen och jag blev pepp, men visade sig fortfarande vara 1.0.0.4ABBA så inte särskillt spännande. Hjälper ju inte heller att ASUS dialog med kunderna är obeftntlig. Vi vet inget om när de tänker släppa 1.0.0.4, vilka nya features just ASUS-korten får etc. Oerhört frustrerande tycker jah.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I den meningen att det är 2 chiplets med 8 kärnor, ja. Men man får komma ihåg att bara för att alla kärnor i en chiplet är aktiverade så betyder de inte att de är "bra". 3800X Har, om man tänker på det, fått "bottenskrapet" av fungerande chiplets, som visserligen har 8 kärnor, men är för strömtörstiga för att bli Epyc, och klockar för lågt för att bli 3950X eller threadripper, så kvaliteten på 3950X's chiplets blir i en helr annan liga. Hade man bara "limmat ihop 2 3800X" hade de varken klockat till 4.7Ghz eller klarat 105W TDP.

Yep, var lite det jag var ute efter, även om jag inte gick hela vägen med resonemanget- 3950x lär bli verkliga "unicorns" produktionsmässigt, så jag skulle anta att även om det inte är något för de flesta gamers så lär supply < demand ett tag framöver.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De har sagt att datorn kommer starta med äldre UEFI men för "bästa upplevelse" bör man ha 1.0.0.4". Själv tycker jag 1usmus power plan gjort för min 3900X vad 1.0.0.4 ryktas kunna göra, men ja det är klart att den AGESA de rekommenderar är den man bör ha för att det skall fungera så bra som möjligt, men de har också uttryckligen sagt att datorn kommer starta även med ett äldre UEFI.

ASUS släppte nytt rätt nyligen och jag blev pepp, men visade sig fortfarande vara 1.0.0.4ABBA så inte särskillt spännande. Hjälper ju inte heller att ASUS dialog med kunderna är obeftntlig. Vi vet inget om när de tänker släppa 1.0.0.4, vilka nya features just ASUS-korten får etc. Oerhört frustrerande tycker jah.

Jag som trodde att du skulle vänte tills 4000 serien kom innan du uppgraderade nästa gång 8,8,12 och slutligen 16kärnor

3900X 12/12 105W 8,75W/kärna CB20 7171 100% singel 521 100%
3950X 16/16 105W 6,56W/kärna CB20 8012 112% singel 526 101%

De som tror att 3950X kommer lev +33% mot 3900X får tänka om en del (16/12=1,33 +33% när alla kärnor jobbar)

Tvivlar på att prestanda skillnaden är så stor mellan dessa CPUer när du kommer till verkliga jobb.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Jag som trodde att du skulle vänte tills 4000 serien kom innan du uppgraderade nästa gång 8,8,12 och slutligen 16kärnor

3900X 12/12 105W 8,75W/kärna CB20 7171 100% singel 521 100%
3950X 16/16 105W 6,56W/kärna CB20 8012 112% singel 526 101%

De som tror att 3950X kommer lev +33% mot 3900X får tänka om en del (16/12=1,33 +33% när alla kärnor jobbar)

Tvivlar på att prestanda skillnaden är så stor mellan dessa CPUer när du kommer till verkliga jobb.

Om man kör stock ja, men jag tänker köra PBO så några 105W tdp blir det inte. Men ja 3950x I stock är en ovärd uppgradering om man redan har 3950x. Sen beror det såklart på prioriteringar, men jag sitter mycket vid min dator så för mig är det värt det. Jag kommer också att köpa 4950x om mitt moderkort stödjer den även om det skiljer relativt lite i prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man kör stock ja, men jag tänker köra PBO så några 105W tdp blir det inte. Men ja 3950x I stock är en ovärd uppgradering om man redan har 3950x. Sen beror det såklart på prioriteringar, men jag sitter mycket vid min dator så för mig är det värt det. Jag kommer också att köpa 4950x om mitt moderkort stödjer den även om det skiljer relativt lite i prestanda.

Skulle inte 4000-serien ha ganska stora skillnader mot 3000? Kanske blir lite mer än vad man tror.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Skulle inte 4000-serien ha ganska stora skillnader mot 3000? Kanske blir lite mer än vad man tror.

Beror nog på vad Intel hittar på tvivlar på att AMD fortsätter i sitt höga tempo om de ändå bara konkurrera med sig själv. Men AMD har lovat att släppa 4000 serien 2020 men frågan är om alla modeller i 4000 kommer 2020. Så får vi se +5-10% mot dagens serie så är det bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Beror nog på vad Intel hittar på tvivlar på att AMD fortsätter i sitt höga tempo om de ändå bara konkurrera med sig själv. Men AMD har lovat att släppa 4000 serien 2020 men frågan är om alla modeller i 4000 kommer 2020. Så får vi se +5-10% mot dagens serie så är det bra.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD är inte i ett läge där de kan sandbagga prestanda. Kan absolut hända i framtiden, men de har just nu "bara" 20% av desktop marknaden och ännu mindre på server. De måste bjuda till i många år till innan de har en ställning där de kan mjölka marknaden och förhoppningsvis händer det aldrig utan Intel och AMD får båda slåss om kunderna genom att tävla om det bästa erbjudandet. Men om AMD ändå har som mål att nå en position att mjölka sina kunder så måste de tömma Intels stridskassa först, och det kommer ta många år. Om de börjar försöka mjölka för tidigt så tappat de good guy AMD epitetet och folk som idag uteslutande väljer AMD kommer känna att de lika gärna kan köra på Intel då de är lika goda kålsupare. Så tror jag i alla fall.

Skrivet av kelthar:

Skulle inte 4000-serien ha ganska stora skillnader mot 3000? Kanske blir lite mer än vad man tror.

Det som viskas om är att varje kärna blir en enda CCD, istället för att det som nu är uppdelat på flera kluster. Detta sägs minska latens mellan kärnorna och enligt "Moore's law is dead", som brukar ha rätt hyffsat ofta, så skall detta ge ~8% IPC-ökning. Detta i kombination med högre frekvenser tros ge ~15% prestandaökning, men det är rykten och kan vara helt fel, samt att det kan gälla applikationer som Cinebench, eller annat där AMD redan idag har ett prestandaövertag mot Intel, så... Kanske spännande, kanske inte. Jag kommer ändå uppgradera dock, för jag vill visa mitt stöd när de gör något så bra som att erbjuda bibehållen moderkortskompatibilitet över 4 generationer.

Längre än så tror jag inte det blir och nästa processorserie efter det jobbar troligen med DDR5, fast det kan ju finnas en chans att UMC kommer ha både DDR4 och DDR5 stöd, såsom Phenom II hade både DDR2 och DDR3-stöd. Det vore riktigt nice, men är nog osannorlikt. AM4 var ju från början en budgetsockel så den har rätt begränsad kapacitet, och det är ju fullt möjligt (och rimligt) att de vill börja på ny kula sedan för att göra en sockel som från grunden är designad för högre prestanda. Tror de blivit rätt nerfade av att specifikationen säger max 105W TDP t. ex, så det blir de nog gärna av med för att kunna fläska på med högre frekvenser över alla kärnor vid flertrådade laster. Det går ju komma runt idag med PBO, men det kräver ett aktivt val från användaren, samt att garantin ryker, så det är inte alla som vill köra det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Beror nog på vad Intel hittar på tvivlar på att AMD fortsätter i sitt höga tempo om de ändå bara konkurrera med sig själv. Men AMD har lovat att släppa 4000 serien 2020 men frågan är om alla modeller i 4000 kommer 2020. Så får vi se +5-10% mot dagens serie så är det bra.

De har fortfarande inte SC-tronen, så jag skulle säga att det är fortfarande råder hög konkurrens mot Intel. Om de ska vinna över Intel så måste de bli åtminstone lika bra på SC eftersom många tycker att det är det viktigaste hur många FPS man har i 720p.

Att de springer rundor runt Intel i MC är det inte jättemånga som bryr sig om.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

De har fortfarande inte SC-tronen, så jag skulle säga att det är fortfarande råder hög konkurrens mot Intel. Om de ska vinna över Intel så måste de bli åtminstone lika bra på SC eftersom många tycker att det är det viktigaste hur många FPS man har i 720p.

Att de springer rundor runt Intel i MC är det inte jättemånga som bryr sig om.

Jodå, i flyttalsberäkningar. Det är bara heltal som släpar efter lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jodå, i flyttalsberäkningar. Det är bara heltal som släpar efter lite.

Ja, men jag vet inte varför du tycker att det är relevant att nämna, heltalsberäkningar utgör den största mängden beräkningar så de är viktigast.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, men jag vet inte varför du tycker att det är relevant att nämna, heltalsberäkningar utgör den största mängden beräkningar så de är viktigast.

För att du svepande och ospecifikt skrev enkeltråd. Jag ville nyansera.

Och flyttal är långt ifrån oviktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AMD är inte i ett läge där de kan sandbagga prestanda. Kan absolut hända i framtiden, men de har just nu "bara" 20% av desktop marknaden och ännu mindre på server. De måste bjuda till i många år till innan de har en ställning där de kan mjölka marknaden och förhoppningsvis händer det aldrig utan Intel och AMD får båda slåss om kunderna genom att tävla om det bästa erbjudandet. Men om AMD ändå har som mål att nå en position att mjölka sina kunder så måste de tömma Intels stridskassa först, och det kommer ta många år. Om de börjar försöka mjölka för tidigt så tappat de good guy AMD epitetet och folk som idag uteslutande väljer AMD kommer känna att de lika gärna kan köra på Intel då de är lika goda kålsupare. Så tror jag i alla fall.

Nu ar ju inte storföretag direkt mega-altrustiska, sa kan de norpa marknadsandelar och dra in mer cash över tid sa gör de givetvis det, de existerar för att tillgodose agarnas intressen och inte vara snalla mot slutkunder, det förstar val alla.
AMD ar i mitt tycke just nu typ tillbaka pa "best bang for the buck"-stadiet med flera modeller (eller i alla fall jamna med Intel-baserade burkar) vilket ar bra för folk som bygger eget bl.a, i alla fall om de valjer produkt pa flera kriterier an nan slags markeslojalitet.

Och AMD och Intel eldar ju pa varandra i baken sa fler produkter tittar relativt snart fram, det kanns bra att kunna valja igen.

(ursakta bristen pa svenska tecken)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Ser att komplett.se fått in en laddning med 3900x nu, för det faciala priset av 6790 riksdaler.
Lite väl häftiga prishöjningar nu...imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Ser att komplett.se fått in en laddning med 3900x nu, för det faciala priset av 6790 riksdaler.
Lite väl häftiga prishöjningar nu...imho.

Priserna måste höjas för att de ska kunna hävda att priserna på Black Friday är reapriser...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Skulle inte 4000-serien ha ganska stora skillnader mot 3000? Kanske blir lite mer än vad man tror.

Man kan krympa kretsar
Man kan förbättra det tekniska underlaget
Man kan ha en processor node som förbättras
Man kan öka hastigheten

När kretsarna inte kan krympas mer eller en ny node inte kan förbättras så får man antingen uppfinna en ny teknik eller inse att ipc inte lär förbättras så mycket mer. Men kan 8% ipc lyft nås med teknologiska skiften samt med en ökad 200mhz mer processor hastighet så är det mer än väntat och ifall de kan ha en förbättrad 7nm node.

AMD med sin chiplet design har kunnat öka ca 15% ipc i varje generation hittils.
Når de +-10% nästa år så är det en riktig framgång för deras chiplet design.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och flyttal är långt ifrån oviktigt.

Nej, det är livsviktigt. Men inte i närheten av den vikten som heltal har när det gäller exekvering av kod.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Ser att komplett.se fått in en laddning med 3900x nu, för det faciala priset av 6790 riksdaler.
Lite väl häftiga prishöjningar nu...imho.

Saftigt minst sagt. Då känns det dock extra bra att man lyckades köpa en från dem för någon vecka sedan för 5300 kr (tack vare en egenskriven bot). Det var en fyndvara förvisso, men den verkar fungera alldeles utmärkt.

Kan tycka att deras pris är lite väl högt dock med tanke på att Webhallen också har ett flertal exemplar i lager och flera hundralappar billigare. Är kanske som andra sagt att de höjer inför sänkningen på Black Friday. Tyckte dock inte jag såg någon märkbar rea på förra generationen Black Friday 2018, åtminstone inte någon som syntes i Prisjakts historik. Black Friday 2017 hade ju dock AMD en ganska bra kampanj på Ryzen 1000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

1004B

Ser att Gigabyte har fått ett nytt bios F50a AGESA 1004B, är det någon som har prövat denna bios?

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk

japp updaterade igår, ännu snabbare boot time, 7.5 sek numera, högre fps i spelen ja spelar samt bättre scoore i cinbench 20! resterande grtejer har ja inte testat!

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Nu ar ju inte storföretag direkt mega-altrustiska, sa kan de norpa marknadsandelar och dra in mer cash över tid sa gör de givetvis det, de existerar för att tillgodose agarnas intressen och inte vara snalla mot slutkunder, det förstar val alla.
AMD ar i mitt tycke just nu typ tillbaka pa "best bang for the buck"-stadiet med flera modeller (eller i alla fall jamna med Intel-baserade burkar) vilket ar bra för folk som bygger eget bl.a, i alla fall om de valjer produkt pa flera kriterier an nan slags markeslojalitet.

Och AMD och Intel eldar ju pa varandra i baken sa fler produkter tittar relativt snart fram, det kanns bra att kunna valja igen.

(ursakta bristen pa svenska tecken)

Man behöver inte vara altruist för att hamna i ett läge där folk köper ens produkter för att de vill belöna ett bra beteende, och lika snabbt kan kunderna försvinna om man gör något som de upplever som dåligt. Så det där håller inte riktigt.

Och som sagt, målet kan mycket väl vara att hamna i ett läge där de ksn mjölka, och folk går med på det, som det är med Intel, absolut, men gör de det nu eller snart så är det för tidigt och kunderna kommer fly.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Ser att Gigabyte har fått ett nytt bios F50a AGESA 1004B, är det någon som har prövat denna bios?

Uppdaterade idag, fungerar inte sämre i alla fall. Nu kör jag ju med Insider 19023 på den datorn och det kom en ny Nvidia driver häromdagen så det finns många faktorer som spelar in. Kör med 1usmus plan. Såg att alla dom inställningrana 1usmus rekommenderar nu fanns som alternativ i det nya bioset, dom fanns inte på det förra, det var bara Global C-state som fanns.

Obs, det är en 2700X på den datorn så det skall inte vara optimalt, men som sagt inte sämre i alla fall. JA, det bootar snabbt.

Om bara Asus ville uppdatera så jag kan testa på mina Zen 2 datorer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Ser att Gigabyte har fått ett nytt bios F50a AGESA 1004B, är det någon som har prövat denna bios?

F10C heter det på Gigabyte Aorus X570 men inte sett några större skillnader mot F10A

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.