Vad kan man köpa i USA billigt?

Permalänk
Medlem

Vad kan man köpa i USA billigt?

Hej,

Åker till New York snart (innan Black Friday) och funderar på om man kan göra sig några klipp? Jag har kollat lite på priserna på Googles produkter (Chromecast Ultra, Nest Protect, Nest Mini etc.) i USA och jämfört med vad de kostar i Sverige, vad jag kan se så skiljer det typ 5-10% enbart. Och sen tillkommer väl VAT (moms) i USA? Finns det någon annan rolig teknik man kan titta efter? Eller är det skor/kläder som gäller?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Med den höga dollarkursen är det nog inget som är billigt där borta just nu.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nej, precis som spawnstah är inne på så äter den höga dollarkursen upp mycket av förtjänsten på elektronik just nu. Kläder och liknande kan fortfarande vara billigt.

Är du på plats under själva Black Friday däremot finns det chans att spara mer - deras rabatterade erbjudanden är generellt mycket bättre än här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Trist... Jag gissar att det är Ingves och inte Trump jag ska blänga på.

BOSE då? Nvidia Shield?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Kläder och Skor. Apple produkter finns några kronor att spara på.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av spawnstah:

Med den höga dollarkursen är det nog inget som är billigt där borta just nu.

Snarare nästintill värdelösa kronan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

En polare som har sin far där som säger att det är inte värt de småpengar man sparar. Om man nu inte ska importera gamla amerikanare då förstås.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hårdvara är ju fortfarande billigare där, billigaste 2080 Ti går ju t.ex. på 999 USD och med delstatsskatten på det så blir det ju ungefär 10k. Det är ändå billigare än i Sverige men inte med jättemycket. Några klipp på hårdvarusidan gör man oftast inte, men EVGA säljer av B-stock billigt varje onsdag med fri frakt i USA och Kanada och där kan man hitta en del fynd. https://www.evga.com/midweekmadness/

Finns också en subreddit där folk länkar hårdvarudeals i USA: https://www.reddit.com/r/buildapcsales/

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Snarare nästintill värdelösa kronan

Skickades från m.sweclockers.com

Dollarindex står högt idag på 98,2 mot en valutakorg, det är relativt högt historiskt. Räntesänkningarna har inte gjort något heller, trots Trump tjat på Fed om att hjälpa exporten och handelsunderskott, tvärtom. Så han har delvis rätt, ingen handel i dollar är billig.

Nej du kan inte göra några klipp på att byta svaga kronor mot dyra dollares.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Kolla "deals" sektionen på Linus Tech tips forum eller på 2cpu.com.. brukar finnas en del intressanta trådar

Edit: 2cpu.com verkar halvdött

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Betänk också att även om du sparar några hundralappar i usa så kan det bli ett helvete med reklamationer, garantier och kanske behov av strömadapter (beroende på vad man köper så klart).
Ett gfx kort t.ex behöver du se till att du har plats i handbagaget för, om det ska vara helt när du kommer fram.
Plus den minimala risken att svenska tullen ska plocka in dig och du får betala svensk moms på det du köpt.
Jag är till USA 5-8 ggr om året och väljer ändå med viss omsorg vad som är värt att köpa med tanke på garantier.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Hej,

Åker till New York snart (innan Black Friday) och funderar på om man kan göra sig några klipp? Jag har kollat lite på priserna på Googles produkter (Chromecast Ultra, Nest Protect, Nest Mini etc.) i USA och jämfört med vad de kostar i Sverige, vad jag kan se så skiljer det typ 5-10% enbart. Och sen tillkommer väl VAT (moms) i USA? Finns det någon annan rolig teknik man kan titta efter? Eller är det skor/kläder som gäller?

Rent generellt så är kameror och objektiv billigare. Samt att deras reor på dessa brukar vara riktigt bra.
Men nu med dollarkursen som den är så tjänar du bara runt en 1000kr per objektiv.

Men t.ex. Sony A7R IV kostar på bh 3500 dollar, men i svenska butiker runt 44 000 kr. Med usa köpskatt så sparar du ca 8000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Hej,

Åker till New York snart (innan Black Friday) och funderar på om man kan göra sig några klipp? Jag har kollat lite på priserna på Googles produkter (Chromecast Ultra, Nest Protect, Nest Mini etc.) i USA och jämfört med vad de kostar i Sverige, vad jag kan se så skiljer det typ 5-10% enbart. Och sen tillkommer väl VAT (moms) i USA? Finns det någon annan rolig teknik man kan titta efter? Eller är det skor/kläder som gäller?

Det finns nog inte mycket shopping i affärer på Manhattan som är direkt billigare, target och walmart som brukar köra clearance är ju helt bilburna affärer.

Var i New York och tog tunnelbanan ner till Microcenter på Brooklyn (40 min) och köpte en 2700x + Gigabyte Aorus B450I Wifi + 16 MB 3200MHz minne.
Valde ITX för projekt och för att kunna mosa ner det i handbagaget.

Nu sänkte de precis priset på 2700x till $130 och med ett billigare moderkort (som ger $30 rabatt med cpu) kommer du undan med:
130 + 80 - 30 + 65 = $245 (+ 8% tax)

https://www.microcenter.com/product/505632/amd-ryzen-7-2700x-...
Risken är väl att delarna tog slut ganska snabbt då de sänkte priset igår med $30. Jag tror man kan göra en pickupbeställning ca 3 dar innan.

Funkar inte det ovan för dig så kan du skaffa Amazon Prime på prov och beställa gratis till hotellet eller en amazon locker.
Google express har något liknande system. Det gäller ju mest unika produkter som Echo etc. men man slipper iaf skatt.
Övriga web-butiker som newegg har jag ingen erfarenhet av,
BH-photo köpte jag optik hos till en släktings adress en gång när dollarn låg på 6.50 - de har ju sin stora butik i NY också.

Till slut kan du ju kolla in slickdeals för fyndtips.

Permalänk
Medlem

Hagelbössor är billigt i USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Betänk också att även om du sparar några hundralappar i usa så kan det bli ett helvete med reklamationer, garantier och kanske behov av strömadapter (beroende på vad man köper så klart).
Ett gfx kort t.ex behöver du se till att du har plats i handbagaget för, om det ska vara helt när du kommer fram.
Plus den minimala risken att svenska tullen ska plocka in dig och du får betala svensk moms på det du köpt.
Jag är till USA 5-8 ggr om året och väljer ändå med viss omsorg vad som är värt att köpa med tanke på garantier.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag måste instämma här, även om det skulle finnas 5-10% att spara här och där för teknik - är det verkligen värt det extra jobb som kanske kan komma att uppstå vid reklamationer? Värt om du får betala skatt och tullavgift? Nej jag skulle nog köpt elektronik på hemmaplan med nuvarande dyra dollar.

Dock bör det fortfarande gå att spara in pengar på kläder, speciellt märkes-jeans tycker jag man kan hitta till priser ganska långt under vad de kostar i Sverige. Gällande kläder anser jag att garantin är mindre viktig och därför kan jag tycka det kan vara värt "risken" med att inte ha lättillgänglig garanti.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Öl på krogen

Permalänk
Medlem

Köper i stort sett bara kläder och filmer när jag är borta i staterna. Elektronik är sällan värt det om det inte är någon pryl som inte finns här, eller är extremt billig i jämförelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Hagelbössor är billigt i USA

De har dock världens hårdaste lagar på export av vapen.

Vet att du skämtar men att ordna importen till sverige är inget problem jämfört med exporten från USA.
T.o.m saker som kikarsikten och liknande kan du få fängelse för om du försöker exportera utan tillstånd

Permalänk
Medlem

Kläder, väljer du rätt märken är det en bråkdel av priset trots dollarkursen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ja, då lutar det åt att det blir lite kläder och skor kanske. Teknik ska vara minst 20% billigare om det ska vara värt inköpet.

När det gäller öl så gillar jag inte det, mycket annat men just öl går inte ner.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Food for thought:
Vissa läkemedel man inte får tag på så lätt i Sverige är helt receptfria i USA.
Jag brukar köpa en burk melatonin eller två bara för att ha hemma. Ovärderligt för att nollställa den biologiska klockan efter nattpass eller jetlag.
Även Nyquil är schysst ha en flaska eller två hemma inför stundande förkylningstider, men det är olagligt att föra in i EU nuförtiden tror jag? Finns andra bra förkylningsläkemedel och hostmedicin med bra kräm i annars.
Annars bra bourbon. Det är svårt att hitta riktigt schysst bourbon i Sverige kan jag tycka. Kan föreslå Angel's Envy.
Kanske lite off topic mot den ställda frågan, men värt att ha i åtanke.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Baalex:

Food for thought:
Vissa läkemedel man inte får tag på så lätt i Sverige är helt receptfria i USA.
Jag brukar köpa en burk melatonin eller två bara för att ha hemma. Ovärderligt för att nollställa den biologiska klockan efter nattpass eller jetlag.
Även Nyquil är schysst ha en flaska eller två hemma inför stundande förkylningstider, men det är olagligt att föra in i EU nuförtiden tror jag? Finns andra bra förkylningsläkemedel och hostmedicin med bra kräm i annars.
Annars bra bourbon. Det är svårt att hitta riktigt schysst bourbon i Sverige kan jag tycka. Kan föreslå Angel's Envy.
Kanske lite off topic mot den ställda frågan, men värt att ha i åtanke.

@arowe17
Här har du faktiskt en riktigt bra tanke. Nyquil har jag alltid hemma
Men rent generellt, det bästa att köpa i USA just nu är kanske just sånt som man inte kan köpa här i Sverige. Deras utbud på många saker är ju otroligt mycket större än vårat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Levis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Öl på krogen

Vilket slöseri, det pissar han ut lika fort. Då kunde han lika gärna slänga pengarna i sjön och åka hem igen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arowe17:

Ja, då lutar det åt att det blir lite kläder och skor kanske. Teknik ska vara minst 20% billigare om det ska vara värt inköpet.

När det gäller öl så gillar jag inte det, mycket annat men just öl går inte ner.

Ska du till någon Walmart eller liknande så kanske jag kan beställa en liten pryl via dig? Den är liten och kostar ca 500kr så kommer inte ta mycket plats. Säg till om det är intressant, du får pengar i förskott och jag kommer förbi och hämtar upp den i mitten av december.
Lust att hjälpa?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Ett gfx kort t.ex behöver du se till att du har plats i handbagaget för, om det ska vara helt när du kommer fram.

Så länge du packar ordentligt är det väldigt låg risk att det går sönder i väskan. Lägger man saker löst i en mjuk tygväska så flyger det runt och mosas under andra väskor. Packar man rätt i en hård plast/metallväska i god kvalitet så kan man ta med sig vinglas om man vill.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Ska du till någon Walmart eller liknande så kanske jag kan beställa en liten pryl via dig? Den är liten och kostar ca 500kr så kommer inte ta mycket plats. Säg till om det är intressant, du får pengar i förskott och jag kommer förbi och hämtar upp den i mitten av december.
Lust att hjälpa?

Fy vad nyfiken man blir nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Food for thought:
Vissa läkemedel man inte får tag på så lätt i Sverige är helt receptfria i USA.
Jag brukar köpa en burk melatonin eller två bara för att ha hemma. Ovärderligt för att nollställa den biologiska klockan efter nattpass eller jetlag.
Även Nyquil är schysst ha en flaska eller två hemma inför stundande förkylningstider, men det är olagligt att föra in i EU nuförtiden tror jag? Finns andra bra förkylningsläkemedel och hostmedicin med bra kräm i annars.
Annars bra bourbon. Det är svårt att hitta riktigt schysst bourbon i Sverige kan jag tycka. Kan föreslå Angel's Envy.
Kanske lite off topic mot den ställda frågan, men värt att ha i åtanke.

Jo, men det gäller ju att vara försiktig med vad man försöker föra in i Sverige. Köpte nått "läkemedel" mot förkylning i Australien. Helt receptfritt. Det innehöll morfinderivat av typen receptbelagt för Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Fy vad nyfiken man blir nu!

Du kanske också är sugen på att åka till USA bara för det
Är inte så spännande men prylen finns inte att få tag i här i Sverige.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Du kanske också är sugen på att åka till USA bara för det
Är inte så spännande men prylen finns inte att få tag i här i Sverige.

Händer ju då och då att man åker (i jobbet då). Får väl skrika till nästa gång