Varför välja Nvidia över AMD?

Permalänk

Mitt 980Ti brann i somras och köpte nu ett 5700 XT istället för 2070/2060S efter spanat in index och räknat procentuella skillnaderna till priset. Jag ser det som mest bang for the buck atm.
Angående drivrutinerfrågan så har jag nog aldrig sett eller upplevt själv att man är nöjd över att drivrutiner fungerar bra. Det är alltid något jävligt med båda parterna.
Drar mig från att uppdatera när det fungerat bra ett tag.

980Ti kanske inte pallade värmeböljan och om AMD generellt sätt är varmare så kanske den håller bättre?
Nu med global warming och allt.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte på väg att köpa någon ny GPU på ett tag men när jag gör det kommer jag antagligen köpa Nvidia, oavsett vad AMD släppt. Anledningen är att jag investerat fast mig i en G-Syncskärm.

I min set up är skärmen den enskilt dyraste komponenten och tanken att köpa en en GPU som inte kan dra full nytta av den känns fel. Sedan kanske det inte spelar någon praktisk/prestanda roll om GPUn är tillräckligt kraftig.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den enda verkliga anledningen till att jag kör Nvidia sedan ett par generationer tillbaka är högsta möjliga prestanda (för 4K-spelande). G-sync har jag också nytta av, men jag skulle klara mig bra med adaptive sync också.

När det var AMD som hade toppkorten så var det AMD jag köpte. Det brukar tjatas om att Nvidias drivrutiner är så mycket bättre, men jag vill påstå att det är skitsnack. Varken AMD eller Nvidia är problemfria, och jag har haft lika mycket (eller lite) strul med båda lägren över åren.

Vad jag kan komma ihåg så är det väl iaf två riktiga anledningar till drivrutinsnacket. Microstutter för GCN (vilket är ordentligt gammalt vid det här laget), samt deras större overhead i DX11. AMD har haft extremt svårt att få ut prestanda ur GCN, kollar man på tflops på deras kort så har de alltid underpresterad rejält vid nya serier. De flesta AMD-kort borde KROSSAT nvidia sett till teknisk-specification. Med tanke på hur mycket prestanda de hittat ("fine wine") så kan man ju inte säga att de haft direkt optimerade drivrutiner. De har dessutom fortfarande problem med CPU-overhead i DX11, med svaga cpu-er ser man skillnad på lägsta fps med nvidia och AMD-kort. Sen börjar det ju bli mindre relevant oavsett med vulcan/DX12 ändå, samt med RDNA som verkar bli lite som skiftet som Nvidia gjorde med Kepler, de gör en mer effektiv arkitektur och offar GPGPU råprestanda. RDNA ser faktiskt väldigt lovande ut, 5700 och 5700xt är väldigt effektiva och absolut ett steg i rätt riktning för att konkurera med nvidia, och inte bara med pris/prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag supportar AMD sedan om korten är snabbast skiter jag fullständigt i. Good enough räcker åt mig i alla fall då jag aldrig köper de absolut snabbaste oavsett märke

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Äger ett RTX 2080, men hade idag vid köpbehov kunnat tänka mig ett 5700 med bra kylare och flashat om Bios till 5700XT under förutsättning att jag hade haft Freesync kompatibel skärm, dock har jag en med G Sync så för egen del är det Nvidia som gäller.

Så som du beskriver ditt behov, har jag svårt att se varför du skulle behöva mer än ett 5700XT.

Nästa snäpp (i betydande mening) är 2080 Super, som kostar därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Vill man ha svalare, energieffektivare och därmed tystare grafikkort så väljer man Nividia. Kolla Swesclockers listor de senaste åren så ser ni att inom varje prestandasegment så är Nividia alltid svalare, energieffektivare och tystare än mostsvarande AMD-modell. Så vill man ha ett tyst kort väljer man Nividia. Jag har haft ett R9 290X med eftermarknadskylare en gång och det var inte roligt. Kunde inte spela med högtalare och sambon ville knappt vistas i vardagsrummet när datorn var igång.

Undrar hur Nvidias användare tänkte under Fermitiden? Du kan omöjligt döma dagens produkter med tanke på gårdagens produkter. Båda företagen har haft toppar och dalar.

Själv sitter jag med ett 1080Ti, kanske ett köp som är det bästa sett till att man inte får mer prestanda per krona från Nvidia fortfarande efter 2 år. Däremot är det just nu inget snack om att det rent prestanda och energieffektivitet sett till pris är 5700 och 5700XT bättre produkter än Nvidias just nu.

Man måste se till per produkt, inte att ett företag släpper bättre grejer än det andra. Båda har släppt fantastiska och usla produkter genom åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Chauska:

Jag tycker också 5700(XT) är det bättre alternativet inom prisklassen i nuläget. Finns väl flera legitima anledningar att folk generellt väljer nVidia istället: Behov av features som endast nVidia har t.ex. CUDA, RT eller G-Sync, prestanda i ett specifikt fall (e.g. det spelet man spelar mest), ofta bättre prestanda/effekt, behov av hög prestanda som inte AMD kan ge (vilket givetvis är irrelevant i detta fallet).

Finns också flera anledningar som är rätt dåliga ur konsumentperspektiv: Gammal vana/ren fanboyism, tron om att AMD fortfarande har massa drivrutinsproblem, arbetstemperatur, grupptryck.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Jag bara älskar sån här trådar, de blir alltid sån mysig stämning..fortsätt med det gummor och gubbar:)

Visa signatur

CASE Caselabs STH10 CPU 9900k @5.1GHz GPUs 2x RTX 2080Ti RAM 4x8GB G.Skill Trident Z 3600MHz PSU Phanteks Revolt Pro 1000W SSD 860 EVO 1TB, 1x Samsung 970 Pro 1TB M.2 Screen Samsung Odyssey G9 240Hz Motherboard Gigabyte Aorus Xtreme Waterforce Z390 Watercooling 480+480+480+480+240 Headphones Meze Empyrean, Audeze LCD-2CB, Hifiman Sundara DAC/AMP Topping D90&A90

Permalänk
Medlem

Finns bättre support för beräkningsprogram med Intels GPUer.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Undrar hur Nvidias användare tänkte under Fermitiden? Du kan omöjligt döma dagens produkter med tanke på gårdagens produkter. Båda företagen har haft toppar och dalar.

Själv sitter jag med ett 1080Ti, kanske ett köp som är det bästa sett till att man inte får mer prestanda per krona från Nvidia fortfarande efter 2 år. Däremot är det just nu inget snack om att det rent prestanda och energieffektivitet sett till pris är 5700 och 5700XT bättre produkter än Nvidias just nu.

Man måste se till per produkt, inte att ett företag släpper bättre grejer än det andra. Båda har släppt fantastiska och usla produkter genom åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst måste man se till vad företaget presterar idag men vi alla gör val baserade på tidigare erfarenhet och det förgångna utgör ofta grund till nuvarande förtroendekapital. Således har alltså AMD hos mig som värderar oftan nämnda parametrar (och säkert många andra konsumenter) mycket att bevisa innan jag väljer att köpa deras grafikkort igen. Helt enkelt mindre risk att köpa grisen i säcken när man köper Nividia jämfört med AMD. En generation med lovande tester och resultat räcker inte riktigt för att övertyga mig utan det krävs nog någon generation till med bra resultat innan jag vågar köpa AMD, i synnerhet när man ser att temperaturerna fortfarande är höga.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@Nimin: För mig är prestandan viktikgast för gaming, betalar gärna extra för å bli nöjd. Vad som är värt å betala för beror ju helt på hur kräsen man är. Något jag lärt mig här på swecklockers är att man ska få sin uppfattning av en produkt från fakta å inte av vad någon tycker är bra.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

@Vash: I min värld tittar man i sin plånbok och gör en bedömning vad man har råd med. Och vid flera prispunkter är helt klart 5700/XT mest prestanda per krona. Då köper man ett sådant. Är det så att man vill spara lite till för att ha råd med låt säga ett betydligt bättre men också betydligt dyrare kort så som 2080ti så gör man det. Den fakta som finns är ju de åtskilliga prestandatester som har gjorts av auktoriteter på området om som helt klart visar att vid vissa prispunkter är AMD bäst och vid vissa prispunkter är NVIDIA bäst. Punkt. Har man sedan särskilda mer nischade krav så kan det helt klart spela in som en faktor.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Visst måste man se till vad företaget presterar idag men vi alla gör val baserade på tidigare erfarenhet och det förgångna utgör ofta grund till nuvarande förtroendekapital. Således har alltså AMD hos mig som värderar oftan nämnda parametrar (och säkert många andra konsumenter) mycket att bevisa innan jag väljer att köpa deras grafikkort igen. Helt enkelt mindre risk att köpa grisen i säcken när man köper Nividia jämfört med AMD. En generation med lovande tester och resultat räcker inte riktigt för att övertyga mig utan det krävs nog någon generation till med bra resultat innan jag vågar köpa AMD, i synnerhet när man ser att temperaturerna fortfarande är höga.

I många skeenden i livet är jag helt med dig. Men inte när det kommer till teknik som utvecklas så oerhört snabbt. En generation till en annan så är det enorma skillnader, gäller mobiltelefoner, TV, grafikkort, CPU:er osv.

Så du har en poäng, men inte när det kommer till sånt här. Jag har haft Nvidias grejer under deras 400 och 500-serier och det var ärligt talat dåliga köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Frågan är varför AMD ens ska ses som en ''underdog'' när de (Ati) varit med i leken längre än Nvidia som startade så sent som 93.

Det där har svängt betydligt under åren, men just nu så kanske du får mer(mindre*?)prestanda för pengarna.

(*G-synk, Ray tracing)

Är inte nvidia g-sync och amds free sync samma sak?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkSven:

Är inte nvidia g-sync och amds free sync samma sak?

Skickades från m.sweclockers.com

I princip, ibland funkar dom precis lika bra, ibland inte. Det enda man vet med säkerhet är att g-sync kostar extra slantar

Mycket prat om effektivitet, och ja, många av AMDs kort har varit usla ur förpackningen. Är detta något man vet om och bryr sig om dock så vet man också om att många kort går att undervolta med högre prestanda och lägre effektförbrukning som resultat.

Ska man ha ABSOLUT BÄST prestanda så är det helt klart nvidia som gäller, men sitter man inte på alldeles onödigt mycket pengar som de flesta människor så är valet inte alls lika enkelt. Ett 5700XT hittar man för mellan 5000 och 5800kr givet att man skippar originalkylaren, 2070 Super som ligger ca 8% högre i sweclockers prestandaindex för UHD kostar ca 1000kr mer, dvs en prisökning på ca 20%.

Ser ungefär likadant ut mellan Vega 56 och GTX 2060, GTX lite snabbare, men lite dyrare..

I det stora hela handlar det nog mycket om vilket märke man gillar, och om man vill köpa in (eller har köpt in) sig i G-sync.

Permalänk
Medlem

Rå prestanda, bättre stöd för post-process filter på drivrutinsnivå, levnadskvalitet jämt mot prestanda.

För att ett 5700XT ska vara prisvärt mot ett 2070 super måste man offra kylaren och välja ett billigt högljutt kort. De bra korten kostar tusenlappen mer. Då försvinner mycket av värdet och det är inte ett stort steg upp till högre prestanda med de nvidia kort som har liknande kylnings-lösningar.

Helt enkelt, vill man över en viss prestanda-nivå finns det inga AMD alternativ. 5700XT lider av många drivrutinsbuggar i spel nu där korten inte går upp till boost-frekvens med, något som måste lösas från AMD's håll. Till min vetskap har inte Nvidia några liknande buggar. Jag orkar inte med mer drivrutinsbuggar personligen, har haft liknande problem tidigare med AMD kort och de tar generationer på sig att lösa mjukvaran.

Du får balansera själv och kika på benchmarks, titta även på ljudnivå för de specifika korten och vilken temp de når. Vill ha hög fps på en 1440p skärm så 5700XT föll helt enkelt av urvalet pga undermålig prestanda jämt mot kylarkvalitet vid attraktiva prispunkter. Så lade ut lite extra och fick ett 2080 super med väldigt tyst kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Rå prestanda, bättre stöd för post-process filter på drivrutinsnivå, levnadskvalitet jämt mot prestanda.

För att ett 5700XT ska vara prisvärt mot ett 2070 super måste man offra kylaren och välja ett billigt högljutt kort. De bra korten kostar tusenlappen mer. Då försvinner mycket av värdet och det är inte ett stort steg upp till högre prestera med de nvidia kort som har liknande kylnings-lösningar.

Helt enkelt, vill man över en viss prestanda-nivå finns det inga AMD alternativ. 5700XT lider av många drivrutinsbuggar i spel nu där korten inte går upp till boost-frekvens med, något som måste lösas från AMD's håll. Till min vetskap har inte Nvidia några liknande buggar. Jag orkar inte med mer drivrutinsbuggar personligen, har haft liknande problem tidigare med AMD kort och de tar generationer på sig att lösa mjukvaran.

Du får balansera själv och kika på benchmarks, titta även på ljudnivå för de specifika korten och vilken temp de når. Vill ha hög fps på en 1440p skärm så 5700XT föll helt enkelt av urvalet pga undermålig prestanda jämt mot kylarkvalitet vid attraktiva prispunkter. Så lade ut lite extra och fick ett 2080 super med väldigt tyst kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Men snälla nån kan du gnälla lite mer..
Du vinklar ju något fruktansvärt bara för att få hata på AMD.
Ett referens 5700XT kostar 4800kr. Lägger du mellan 200-400kr extra får du en tyst och bra kylare som tex. Pulse från Sapphire eller Red Dragon från Powercolor.
Vill du ha Strix så kan jag lova dig att den inte ligger på rek. pris på ett 2070 Super heller.
Att AMD alltid har mer buggar i sina drivrutiner är Nvidia är rent skitsnack. Jag har haft mer strul med Nvidias drivrutiner än AMDs.
Bägge två har problem till och från. Bara att leva med det.
Sen pratar du pris/prestanda och drar in ett 2080 Super med fet kylare i detta. Vart blev det prisvärt i denna jämförelsen? Om 5700XT inte pallar hög FPS i 1440p gör ju inte 2070S det heller.
Så vill man ha det fetaste av det fetaste har man inget annat val än Nvidia. Men då försvinner ju änna vitsen med att jämföra bägge bolagen mot varandra också.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

@mackarickiri
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1574087-borjar-trottna-l...

Finns mycket mer om detta på i stort sett samtliga teknikforum/subreddits. Faktum är att AMD inte lägger krut på grafikkorts RND tills Ryzen är stabilt på marknaden så fixar kommer dröja längre än normalt. Och normalt är år, inte månader eller veckor.

Och ja, 5700XT med bra kylare var inte prisvärt jämfört med 2070 super, och varken eller dög för 1440P spelande, men 5700XT mindre än 2070 super. Btw vad är det för assumptions/fördomar att man köper ett strix kort? De är på tok för dyra och har inte särskilt bra kylare, de säljer på namn som apple istället för prestanda, blev ett gigabyte kort m.

Balanserade allt, kikade efter deals och reviews från när och fjärran. I slutändan nådde 5700XT inte upp till måtten man satt ut, och AMD har inget bättre, så AMD som märke eliminerades som alternativ pga avsaknad av närvaro i prestandagruppen jag är ute efter. Till skillnad från CPU överklockar jag aldrig grafikkort utöver att skruva upp power limits dessutom, har alltid haft negativ upplevelse av det.

Permalänk
Medlem

En stor fördel är ju att Nvidia är större och att utvecklare kan komma att prioritera optimeringar till Nvidia kort istället för AMD. Med det sagt så sitter det ju AMD i konsollerna så konsollportar kan ju kanske bli bättre på AMD?

Permalänk
Medlem

För ett kort du ska ha 2-3 år, ingen större anledning. Har märkt att Nvidia verkar stödja äldre skit något längre. För bara ren 3D-prestanda så det ung. likvärdiga, tror AMD ligger en smula bättre till i pris/prestanda. Verkar som om devs har lite bättre samarbete med Nvidia ibland så det kan hända att vissa spel får lite högre fps, i början i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av str8forthakill:

@mackarickiri
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1574087-borjar-trottna-l...

Finns mycket mer om detta på i stort sett samtliga teknikforum/subreddits. Faktum är att AMD inte lägger krut på grafikkorts RND tills Ryzen är stabilt på marknaden så fixar kommer dröja längre än normalt. Och normalt är år, inte månader eller veckor.

Och ja, 5700XT med bra kylare var inte prisvärt jämfört med 2070 super, och varken eller dög för 1440P spelande, men 5700XT mindre än 2070 super. Btw vad är det för assumptions/fördomar att man köper ett strix kort? De är på tok för dyra och har inte särskilt bra kylare, de säljer på namn som apple istället för prestanda, blev ett gigabyte kort m.

Balanserade allt, kikade efter deals och reviews från när och fjärran. I slutändan nådde 5700XT inte upp till måtten man satt ut, och AMD har inget bättre, så AMD som märke eliminerades som alternativ pga avsaknad av närvaro i prestandagruppen jag är ute efter. Till skillnad från CPU överklockar jag aldrig grafikkort utöver att skruva upp power limits dessutom, har alltid haft negativ upplevelse av det.

Det är så enkelt åtgärdat, slå av "förbättrad sync", lösningen finns i tråden du länkar.
#18136690

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:
En lösning som fungerat för en person, finns många som det inte hjälper alls. Vissa blir av med det genom att stänga av Freesync i skärmen. Medan andra får det inte löst alls och byter grafikkort. Det är lite som lotteriet på 144hz 1440P AU Optronics "IPS" paneler, någon som förväntar sig en felfri upplevelse kommer bli missnöjd med ett 5700XT, vissa saker kan man lösa själv, massera liv i pixlar som har fastnat etc. Och vissa saker får man leva med, som att man måste börja med att felsöka produkten och hitta custom-inställningar som får 5700XT att prestera.

Man får helt enkelt balansera upp ens personliga förväntningar av hårdvara, mjukvara och levnadskvalitet. Lite som folk argumenterar att de flesta kör stock när det kommer till CPU/minne, ännu fler kör stock när det kommer till grafikkort, de flesta har aldrig öppnat grafikkortets kontrollpanel. Så de kommer lida av dessa drivrutinsbuggar genom hela produktlivet till AMD löser felen.

Så som topic frågar, ja det fick mig att välja Nvidia denna gången. AMD kanske har kompetenta grafikkort med kompetent mjukvara vid nästa uppgraderingstillfälle. Då blir det en ny balansering av alla faktorer.

Permalänk
Hjälpsam

@str8forthakill: Problemet är dock begränsat.
Har inte sett någon recensent påpeka det, om det vore vanligare skulle det tagits upp på flera hårdvarusaiter.
Bra att du är nöjd med ditt val dock, jag är nöjd med mina RX5700 och RX 5700 XT och nej jag har heller inga problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@simon15: Gällande temperatur nVidia vs AMD vid dagens arkitekturer: företagen mäter temperatur på olika delar av kislet, AMD har fler sensorer på kislet och presenterar t(die) som kisel temp, nVidia presenterar t(edge). T(die) är av naturliga skäl högre än randtemperaturen (edge) men då AMD presenterar båda värdena skulle det vara lätt att göra en jämförelse för den som orkar....

Permalänk

Om man sysslar med musik över huvudtaget så går det rykten om att amd har audio-latency som gör det krångligt med audio-in grejor.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kattankarl:

Om man sysslar med musik över huvudtaget så går det rykten om att amd har audio-latency som gör det krångligt med audio-in grejor.

Det går rykten om att det finns Aliens i Area 51.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dark Widget264:

Jag skulle välja Nvidia då de har bättre drivrutiner och generellt bättre kort

Jahopp..

Att AMD verkar gå om Novideo's via drivrutiner spelar ingen roll?

AMD åldras mycket bättre än Nvidias grafikkort..

Kanske ska släppa 2008..

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7NM:

Jahopp..

Att AMD verkar gå om Novideo's via drivrutiner spelar ingen roll?

AMD åldras mycket bättre än Nvidias grafikkort..

Kanske ska släppa 2008..

Vettekatten, båda lägren har problem. Och än har inte AMD rasslat sig från sina dåliga drivare vid släpp i min bok, det var inte länge sedan. Nu är inte Nvidia felfria, men det var inte 2008 som det senast var problem.

Åldras 'bättre', mjaeaee... Sämre optimerade från början ofta snarare i de äldre fallen, de har alltid haltat på DX11-biten som regerade då. Däremot hanterar de äldre AMD-korten DX12 bättre. Sen skulle vi väl inte dra några paralleller till gamla saker? Det sagt, mina AMD-kort åldrades inte vidare bra när AMD kastade dem i legacy-malpåsen 2015...

Nog om det, oavsett läger du väljer kommer du stöta på problem förr eller senare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ibland önskar jag att var gång vi loggade in här så möttes vi av en startskärm som sade följande:

AMD och Nvidia har båda bra och dåliga drivrutiner, så sluta försök prångla på folk din högst subjektiva åsikt och anekdotiska bevisföring om vem av dom som har sämst drivrutiner som en allmän sanning tack.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

AMD ska det va!
Vet ej varför, men alltid gillat dom bäst. Aldrig haft problem