Klassisk NES-kontroller blir datormus

Permalänk
Melding Plague

Klassisk NES-kontroller blir datormus

Med svensk design får Nintendos klassiska 8-bitars spelkonsol NES nytt liv genom det trådlösa pekdonet 8bitdo N30.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oväntat billig, vill ha!

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Hemsk.

Permalänk
Medlem

Världens mest oergonomiska obekväma otäcka kontroller är kanske inte den bästa utgångspunkten för designen av en mus, men jag tillhör förstås inte målgruppen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Måste vara vidrig att använda, lär ju inte sitta bra i handen. Men på något sätt så vill jag ändå ha den

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

UPP UPP NER NER VÄNSTER HÖGER VÄNSTER HÖGER B A... oh noes var är START?!!!11Oneone

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Kul grej, men ser inte ut som något jag skulle vilja använda.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset lär det inte vara speciellt bra material i den

Permalänk
Medlem

Kan inte för mitt liv förstå hur någon skulle lägga pengar för att använda en obekvämare mus än något annat på marknaden.

Sen diggar jag dock designen, och att köpa den för att ha på en retrohylla någonstans - absolut! Men att använda som pekdon? Inte ens om jag fick den gratis.

Hade varit häftigare om de lyckats få till en mer ergonomisk funktion och samtidigt få till NES-looken. Då hade jag verkligen varit imponerad och lagt mer än ca 300kr.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem

Batteritiden är ju fantastiskt bra! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Med tanke på priset lär det inte vara speciellt bra material i den

Vet inget om musen men har varit grymt imponerad av bygg kavliteten på deras andra kontroller med tanke på vad dom kostar.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

UPP UPP NER NER VÄNSTER HÖGER VÄNSTER HÖGER B A... oh noes var är START?!!!11Oneone

Precis. Saknar start och paus-knapparna. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt meningslös, hade gissat på aprilskämt.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Får ju inte glömma att det faktiskt fanns en officiell mus till SNES så det är ju bara rätt att det kommer en inspirerad av NES också Fast det borde ju göras en som man faktiskt kan koppla till NES:et...

Det enda spelet som jag kan minnas att jag har spelat med den musen är "Mario paint"

Permalänk
Medlem

Måste vara något form av skämt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det va Famikon som släpptes 1983 inte nes.

Permalänk
Medlem

Ergonomin påminner lite om musen till Amiga 500. Skön? Nej. Snygg? Dieter Rams hade önskat att han designat den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mill:

Ergonomin påminner lite om musen till Amiga 500. Skön? Nej. Snygg? Dieter Rams hade önskat att han designat den.

http://www.bambi-amiga.co.uk/amigahistory/items/amigamouse1.jpg

Har mest minnen av hur frustrerad man var på knapparna hos den när dendär lilla metallbiten försvann eller gick sönder och knapparna plötsligt slutade att fungera...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Det va Famikon som släpptes 1983 inte nes.

NESligt nog så hette den Famicom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

NESligt nog så hette den Famicom.

C finns inte i japanska och M inte som separat bokstav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

C finns inte i japanska och M inte som separat bokstav.

Kapkon?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kapukon

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

C finns inte i japanska och M inte som separat bokstav.

Famicom är en ihopdragning av Family Computer som står på konsollerna med västerländska bokstäver. På japanska SNES står det till och med Super Famicom...

Permalänk
Avstängd

Lite sugen faktiskt. Tror dock inte den blir så bra att använda i verkligheten så det är utseendet som är det som lockar mig. Antingen har de en helt annan typ av knappar än kontrollen eller så kommer de att vara extremt jobbiga att använda. Kontrollens svampiga A och B har inget klick och hade blivit problematiska. Sen gillar jag inte touchplatta istället för hjulet, jag har kört ARC-mouse med flera och det funkar hjälpligt men är inte alls lika bra.

Permalänk
Medlem

Den här kan nog slå Apples gamla puck-mus som mest obekväma att använda.

Skrivet av Lonefox:

Precis. Saknar start och paus-knapparna. 😂

Start och Select för hvete. Pausade gjorde man oftast med Start (vilket var skälet till att kontroller med "slow motion" implementerade detta som att kontrollen tryckte snabbt på Start, vilket såg lite kul ut i spel som Zelda där det öppnade menyn).

Skrivet av Firanthir:

Får ju inte glömma att det faktiskt fanns en officiell mus till SNES så det är ju bara rätt att det kommer en inspirerad av NES också Fast det borde ju göras en som man faktiskt kan koppla till NES:et...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/SNES-Mouse-and-Pad.jpg

Det enda spelet som jag kan minnas att jag har spelat med den musen är "Mario paint"

Det uppenbara spelet att lägga till mus-stöd för hade annars varit SimCity, men av någon anledning brydde sig aldrig Nintendo om att göra det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Den här kan nog slå Apples gamla puck-mus som mest obekväma att använda.

Nej nej nej. Puckmusen var horribel på alla sätt och vis. Framför allt för att den var helt rund och man därför inte hade någon aning om vilken riktning som var vilken utan att titta på vart sladden kom ut. En musknapp var förstås ingen höjdare heller.

Citat:

Start och Select för hvete. Pausade gjorde man oftast med Start (vilket var skälet till att kontroller med "slow motion" implementerade detta som att kontrollen tryckte snabbt på Start, vilket såg lite kul ut i spel som Zelda där det öppnade menyn).

Det uppenbara spelet att lägga till mus-stöd för hade annars varit SimCity, men av någon anledning brydde sig aldrig Nintendo om att göra det.

Yes.

Permalänk
Medlem

Så ena riktningen på styrkorset är "framåt" och motsatt riktning är "uppåt", hur tänkte de då?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Nej nej nej. Puckmusen var horribel på alla sätt och vis. Framför allt för att den var helt rund och man därför inte hade någon aning om vilken riktning som var vilken utan att titta på vart sladden kom ut. En musknapp var förstås ingen höjdare heller.
Yes.

Inte alls, den var perfekt att skjuta prick på...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Jag kunde inte låta bli att slå till, man kunde dessutom köpa en matchande musmatta för 99 cent. Förväntar mig inget mästerverk, men åtminstone något hyfsat. Man kanske till och med kan få den att kommunicera med deras receivers? Och hoppas förresten att dongeln INTE är USB C, för det har jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

Kanske kan extraknäcka som handkontroll för enhänta?

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!