Diablo IV får mikrotransaktioner – ska inte ge spelmässiga övertag

Permalänk
Medlem

Jag väljer 10 av 10 gånger ett spel med mikrotransaktioner som hålls uppdaterat med content än ett spel utan båda.
(Sålänge det inte är P2W, vilket det inte kommer vara )

Ni som säger att kostnaden för spelet borde räcka. Kan ni ge några exempel på stora framgångsrika AAA spel som har hållits uppdaterade med content längre än 6-12 månader utan mikrotransaktioner?

Som många redan skrivit så måste företagen ha något incitament för att fortsätta släppa content. Tror ni dom som bestämmer tänker: Vafan vi har tillräckligt med pengar, nu fortsätter vi uppdatera spelen gratis?

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Tycker definitivt att det måste implementeras på ett bra sätt, men att utnyttja människor via diverse psykologiska knep är ju ingenting unikt för just mikrotransaktioner i spel. Det pysslar väl i princip alla som vill tjäna pengar med (finns säkert undantag).

Är väldigt intresserad av beteendevetenskap och psykologi generellt (just "dark patterns" är extra fascinerande), så det är ju väldigt intressant att analysera såna här saker och försöka komma fram till om det ens är möjligt att införa mikrotransaktioner på ett "schysst" sätt.

Om man medvetet riktar in sig på barn och yngre spelare så kan jag däremot känna ett visst förakt. Men det tror jag är svårt att bevisa att någon faktiskt gör. Vissa mobilspel är ju dock rent av vidriga.

Jag gillar hur Overwatch löser det. Där kan man spela spelet och ändå tjäna in loot-lådor i en bra takt. Du skramlar även ihop guld att låsa upp specifika skins med.

När man balanserar det på det sättet så känns det helt okej. Tar man dock bort möjligheten (eller gör den larvigt svår) att kunna få dessa kosmetiska ting genom att bara spela spelet så börjar man gå lite väl långt åt det mörkare hållet. Gärna med hutlösa priser för varje föremål också.

"Limited time offers" är ju en sån klassiker som triggar folk att köpa saker.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pajjjan:

Jag väljer 10 av 10 gånger ett spel med mikrotransaktioner som hålls uppdaterat med content än ett spel utan båda.
(Sålänge det inte är P2W, vilket det inte kommer vara )

Ni som säger att kostnaden för spelet borde räcka. Kan ni ge några exempel på stora framgångsrika AAA spel som har hållits uppdaterade med content längre än 6-12 månader utan mikrotransaktioner?

Som många redan skrivit så måste företagen ha något incitament för att fortsätta släppa content. Tror ni dom som bestämmer tänker: Vafan vi har tillräckligt med pengar, nu fortsätter vi uppdatera spelen gratis?

Finns väl mängder med spel som hålls uppdaterade med expansioner istället ;). Starcraft 2 for instance. Diablospelen också för den delen. Så det är väl görbart iaf.

Men jag tror framförallt inte det handlar om att vara avig mot mikrotransaktionerna per se.
Likt @Hellowiener försvarar du mikrotransaktionernas fördel. Och det är rimligt. Verkar vara ett starkt finansieringsupplägg.
Men det ringar inte riktigt in problembilden helt i det här fallet tror jag.
Problemet är väl inte mikrotransaktionerna per se, utan kombinationen av mikrotransaktioner med fullpris på spelet som skaver hos en del.
Blir D4 gratis med mikrotransaktioner likt PoE så tror jag inte det kommer vara så mycket missnöje.
Och det är ju faktiskt inte uteslutet att det kan bli just så faktiskt. Vi vet inte hur upplägget kommer se ut.
Men gissningsvis kommer det väl kosta 60 euro. Plus då mikrotransaktionerna.
Kombinationen är inte helt omtyckt av alla helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Finns väl mängder med spel som hålls uppdaterade med expansioner istället ;). Starcraft 2 for instance. Diablospelen också för den delen. Så det är väl görbart iaf.

Bra exempel på hur dåligt spel hålls uppdaterade när det saknas MTX, tack! Uppdateringar i nivå med SC eller tidigare Diablospel är exakt vad jag hoppas vi kan undvika med den här modellen.

Skrivet av Söderbäck:

Men jag tror framförallt inte det handlar om att vara avig mot mikrotransaktionerna per se.
Likt @Hellowiener försvarar du mikrotransaktionernas fördel. Och det är rimligt. Verkar vara ett starkt finansieringsupplägg.
Men det ringar inte riktigt in problembilden helt i det här fallet tror jag.
Problemet är väl inte mikrotransaktionerna per se, utan kombinationen av mikrotransaktioner med fullpris på spelet som skaver hos en del.
Blir D4 gratis med mikrotransaktioner likt PoE så tror jag inte det kommer vara så mycket missnöje.
Och det är ju faktiskt inte uteslutet att det kan bli just så faktiskt. Vi vet inte hur upplägget kommer se ut.
Men gissningsvis kommer det väl kosta 60 euro. Plus då mikrotransaktionerna.
Kombinationen är inte helt omtyckt av alla helt enkelt.

Kombinationen ger utrymme för att inte se ut som en sopsäck med utan MTX cosmetics och att slippa "KÖP NU" pop-ups samt minskar risken för P2W. DVS alla faktorer som gnälls över gällande MTX MINSKAR tack vare den här kombinationen medans vi fortfarande får en möjlighet till ett väl uppdaterat spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Uppdateringar i nivå med SC eller tidigare Diablospel är exakt vad jag hoppas vi kan undvika med den här modellen.

Eftersom du skriver så, så undrar jag ifall du någonsin ens spelat Diablo 2: Lord of Destruction? Bättre expansion pack har vi nog aldrig fått, någonsin. Eller Bloodborne: The Old Hunters, också majestätiskt bra.

Vilka spel med MTX påstår du har fått bättre uppdateringar än det?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cloudstone:

Eftersom du skriver så, så undrar jag ifall du någonsin ens spelat Diablo 2: Lord of Destruction? Bättre expansion pack har vi nog aldrig fått, någonsin. Eller Bloodborne: The Old Hunters, också majestätiskt bra.

Vilka spel med MTX påstår du har fått bättre uppdateringar än det?

Path of Exile får 3-4 stora uppdateringar per år.

Jag håller med om att LoD var en extremt bra expansion, men det jag är ute efter är ett kontinuerligt uppdaterat spel som designas för att spelas under en lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Path of Exile får 3-4 stora uppdateringar per år.

Nu har inte jag spelat det, så kan inte riktigt uttala mig. Men min fråga kvarstår, har du spelat original Diablo 2, och sedan Diablo 2: LoD? För om inte så måste jag tyvärr meddela dig att din åsikt inte är relevant.

Skrivet av Hellowiener:

Jag håller med om att LoD var en extremt bra expansion, men det jag är ute efter är ett kontinuerligt uppdaterat spel som designas för att spelas under en lång tid.

Ah, såg inte denna delen av ditt inlägg. Förstår din poäng, och kan bara hoppas att du har rätt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cloudstone:

Nu har inte jag spelat det, så kan inte riktigt uttala mig. Men min fråga kvarstår, har du spelat original Diablo 2, och sedan Diablo 2: LoD? För om inte så måste jag tyvärr meddela dig att din åsikt inte är relevant.

Haha, så ironiskt. Om du inte har spelat det mest relevanta ARPG:et på marknaden så måste jag tyvärr meddela dig att din åsikt inte är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Nu har inte jag spelat det, så kan inte riktigt uttala mig. Men min fråga kvarstår, har du spelat original Diablo 2, och sedan Diablo 2: LoD? För om inte så måste jag tyvärr meddela dig att din åsikt inte är relevant.

Utöver LoD, fick d2 några andra stora content updates ?
Jag har inte spelat det så jag har ingen aning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Path of Exile får 3-4 stora uppdateringar per år.

Jag håller med om att LoD var en extremt bra expansion, men det jag är ute efter är ett kontinuerligt uppdaterat spel som designas för att spelas under en lång tid.

Här har vi nog hittat kärnan! Found it ;).
Det du vill ha är ett specifikt upplägg. Du gillar den delen. Det här har jag full respekt för! Helt med på tåget.
Jag tänker emellertid att det ena inte behöver utesluta det andra här.
Alltså det är fullt rimligt att du vill ha miktrotransaktionsupplägg. Samtidigt kan det vara rimligt att andra inte riktigt är så sugna på fullprismodell i kombination med mikrotransaktioner. Dessa delar behöver inte stå i kontrast.

Varför säger jag det här då? Det är ju helt !"#¤" övertydligt och självklart!
Jaja, jag vet ;).
Men du frågar konstant efter vad missnöjet handlar om. Och det här är väl då svaret. Att ditt intresse inte är helt identiskt med de som tycker annorlunda.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Här har vi nog hittat kärnan! Found it ;).
Det du vill ha är ett specifikt upplägg. Du gillar den delen. Det här har jag full respekt för! Helt med på tåget.
Jag tänker emellertid att det ena inte behöver utesluta det andra här.
Alltså det är fullt rimligt att du vill ha miktrotransaktionsupplägg. Samtidigt kan det vara rimligt att andra inte riktigt är så sugna på fullprismodell i kombination med mikrotransaktioner. Dessa delar behöver inte stå i kontrast.

Varför säger jag det här då? Det är ju helt !"#¤" övertydligt och självklart!
Jaja, jag vet ;).
Men du frågar konstant efter vad missnöjet handlar om. Och det här är väl då svaret. Att ditt intresse inte är helt identiskt med de som tycker annorlunda.

Kul att du kommit ikapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns som jag ser det inget egenintresse i att få ut så många uppdateringar som möjligt. Speciellt inte om det mesta dessa fokuserar på är att driva mtx ekonomin. Ge mig gärna få expansioner med kvalitetsinnehåll.

POE skulle vara ett bättre spel om det inte hade mtx. Ge mig mycket hellre månadskostnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pajjjan:

Utöver LoD, fick d2 några andra stora content updates ?
Jag har inte spelat det så jag har ingen aning.

Ja jag vill påstå att det hände en hel del med spelet även efter LoD. Über diablo, uber tristram, ett gäng runord, nya sets, nya unika items, nya recept och lite sånt tillkom faktiskt också med patchar.
Plus då att skills balanserades om efterhand. Men det sticker väl knappast ut hehe.
Synergies kastade om skillträden helt och hållet vilket också kom i en patch efteråt. Möjlighet att bygga om sin karaktär lades väl till i efterhand också vill jag minnas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Kul att du kommit ikapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte om "kommit ikapp" är helt rätt.
Jag försöker mest besvara och förtydliga kring det här:

Skrivet av Hellowiener:

Jag förstår verkligen inte

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag vill påstå att det hände en hel del med spelet även efter LoD. Über diablo, uber tristram, ett gäng runord, nya sets, nya unika items, nya recept och lite sånt tillkom faktiskt också med patchar.
Plus då att skills balanserades om efterhand. Men det sticker väl knappast ut hehe.
Synergies kastade om skillträden helt och hållet vilket också kom i en patch efteråt. Möjlighet att bygga om sin karaktär lades väl till i efterhand också vill jag minnas.

En fis i rymden jämfört med PoE. Det är inte ens jämförbart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

En fis i rymden jämfört med PoE. Det är inte ens jämförbart.

Jag tror inte det är någon som påstår att diablo 2 och och path of exile har samma uppdateringshistorik.
Jag har bara svarat på frågan som ställdes kring uppdateringarna efter LoD.

Alltså det finns inget förakt från min sida för hur Path of Exile fungerar. Jag har inget emot deras upplägg. Dont get me wrong here

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror inte det är någon som påstår att diablo 2 och och path of exile har samma uppdateringshistorik.
Jag har bara svarat på frågan som ställdes kring uppdateringarna efter LoD.

Alltså det finns inget förakt från min sida för hur Path of Exile fungerar. Jag har inget emot deras upplägg. Dont get me wrong here

Jag vill bara göra det väldigt tydligt så att folk faktiskt förstår vad MTX kan ge.

Permalänk
Medlem

@frong: Jag vet, då jag försökt komma in i spelet ett par gånger men hela tiden fastnar i att det känns som ett trist ARPG - det är lite för likt men till viss del annorlunda än Diablo världen och alla dess varianter. Sedan inser jag också att POE har en stor komplexitet och väldigt stort skill tree och djup bakom det. Att ta sig till detta kräver för mig en alldeles för stor investering av tid för något jag kanske kommer tycka om senare. Jag ogillar hur spelet känns, hur man rör sig och det gör mig avogt inställd till det hela. Hubbarna i början kanske bara är i början - men det är tillräckligt för att det inte skall tilltala mig - varför jag helst inte vill se dem i D4, men det är ju inget jag tror utvecklarna bryr sig om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Okej. Kan du först förklara nackdelarna med MTX och sedan förklara hur spelet ska hållas igång aktivt med ett flertal stora uppdateringar per år som t.ex. Path of Exile?

Har alltid funkat förr, Blizzard brukar lösa det med expansioner, om dom behöver mer pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Mikrotransaktioner - Incitament till uppdatering eller orsak till fördröjda uppföljare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här har vi nog hittat kärnan! Found it ;).
Det du vill ha är ett specifikt upplägg. Du gillar den delen. Det här har jag full respekt för! Helt med på tåget.
Jag tänker emellertid att det ena inte behöver utesluta det andra här.
Alltså det är fullt rimligt att du vill ha miktrotransaktionsupplägg. Samtidigt kan det vara rimligt att andra inte riktigt är så sugna på fullprismodell i kombination med mikrotransaktioner. Dessa delar behöver inte stå i kontrast.

Varför säger jag det här då? Det är ju helt !"#¤" övertydligt och självklart!
Jaja, jag vet ;).
Men du frågar konstant efter vad missnöjet handlar om. Och det här är väl då svaret. Att ditt intresse inte är helt identiskt med de som tycker annorlunda.

Är det bara en principsak ? Annars är det väl bara att inte köpa något ? Men visst, om det kommer finnas någon typ av P2W eller QoL i shoppen så är jag helt på deras sida.

Skrivet av adzer:

Det finns som jag ser det inget egenintresse i att få ut så många uppdateringar som möjligt. Speciellt inte om det mesta dessa fokuserar på är att driva mtx ekonomin. Ge mig gärna få expansioner med kvalitetsinnehåll.

POE skulle vara ett bättre spel om det inte hade mtx. Ge mig mycket hellre månadskostnad.

Problemet enligt mig med om man endast har stora expansioner är att 6 månader senare(om inte tidigare) så dör spelet ut, slut på content. Så får man vänta 1-2år på nästa expansion.

Med månadskostnad skulle man nog tappa MÅNGA spelare, vad jag vet finns det väl bara ett framgångsrikt AAA spel med månadskostnad och det är WOW. Finns säkert fler men det är sällsynt.

Vad i POE skulle bli bättre utan MTX? Enda stora nackdelen med mtx enligt mig är att folk som inte är bra på att hålla i sina pengar slösar mer än de borde. Men ur ett själviskt perspektiv så är mtx kanon, jag slipper betala för nytt content, andra betalar .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Har alltid funkat förr, Blizzard brukar lösa det med expansioner, om dom behöver mer pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, verkligheten är precis tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjjan:

Är det bara en principsak ? Annars är det väl bara att inte köpa något ? Men visst, om det kommer finnas någon typ av P2W eller QoL i shoppen så är jag helt på deras sida.

Problemet enligt mig med om man endast har stora expansioner är att 6 månader senare(om inte tidigare) så dör spelet ut, slut på content. Så får man vänta 1-2år på nästa expansion.

Med månadskostnad skulle man nog tappa MÅNGA spelare, vad jag vet finns det väl bara ett framgångsrikt AAA spel med månadskostnad och det är WOW. Finns säkert fler men det är sällsynt.

Vad i POE skulle bli bättre utan MTX? Enda stora nackdelen med mtx enligt mig är att folk som inte är bra på att hålla i sina pengar slösar mer än de borde. Men ur ett själviskt perspektiv så är mtx kanon, jag slipper betala för nytt content, andra betalar .

"jag slipper betala för nytt content, andra betalar ." och detta har du inga moraliska invändningar mot?

Utöver alla störande moment med UX och begränsningar som försöker få mig att spendera pengar så tycker jag hela tanken med mtx är osmaklig ur ett etiskt perspektiv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror inte det är någon som påstår att diablo 2 och och path of exile har samma uppdateringshistorik.
Jag har bara svarat på frågan som ställdes kring uppdateringarna efter LoD.

Alltså det finns inget förakt från min sida för hur Path of Exile fungerar. Jag har inget emot deras upplägg. Dont get me wrong here

Skrivet av muSashi:

Har alltid funkat förr, Blizzard brukar lösa det med expansioner, om dom behöver mer pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehehe

Permalänk
Avstängd

För en tid sen så klagade alla speltillverkare om att folk laddade hem spelen gratis från piratsidor men jag tror att de pengar som tappades då redan är tillbakaplockade med råge.
Först så köper folk ett halvfärdigt spel för mellan 400-600kr och ett halvår senare så släpps ett par nya vapen, nya bilar, ny kartbit och allt detta för 129kr till. Några månader senare så kommer en bit karta till och någon ny rustning och lite vapen, återigen 129kr.

Det måste vara enormt lukrativt att kunna sälja alla dessa tillbehör och sen dessutom inte behöva ta fram ett helt nytt spel heller. Livslängden på spel har också den förlängts med alla expansioner.

Kan man sen också ta betalt per pryl som en person vill ha i en annan färg än normalt så är det nästan för bra, där är givetvis priset endast 9,90kr så det känns inte ens😀

Spelbolagen lever verkligen på många bäckar små just nu och jag tror de lever rätt gott.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Jag vet inte riktigt vad hehehe innebär här.

Men det här med vad man anser fungera för en själv är väl en subjektiv grej.
Jag tycker också expansionerna har fungerat för min del. Går bra att tycka olika här.

Aja. Frågan i just fallet med D4 handlar väl som sagt mer om huruvida folk är bekväma med spel för fullpris kombinerat med mikrotransaktioner.
Ett upplägg som varken tidigare diablospel eller path of exile använt.
Men vi får väl se hur upplägget faktiskt blir. Mycket är fortfarande ovisst.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att blizzard hoppar över all form av lootlådor. Det jag vill se är 4 uppdateringar om året där det kostar en hunka för att få tillgång till det nya materialet. Det ska inte gå att spela sig till det utan folk ska få pynta.

Permalänk
Skrivet av xR34ct:

Det handlar om att spelutvecklaren (dvs Blizzard som helhet) får kompensation under hela spelets livslängd istället för en spik i början när en majoritet köper spelet. Så istället för enbart köp + expansioner som för med sig lägre intäkter över tid fås nu pengar in hela tiden och därmed kan man också rättfärdiga den (förhoppningsvis) längre livstiden samt utvecklandet ur ett ekonomiskt perspektiv

Normala släpp plus expansioner har ju löst detta tidigare. Visst, de ska drifta servrar också, men det är ju för att de själva kräver att spelarna konstant är uppkopplade. Spel som annars har mikrotransaktioner är ju gratis att börja spela, exempelvis Poe, LoL, DotA 2, osv. Kanske är modellen med att betala för spel + expansioner förlegad, men ta då betalt för mikrotransaktioner istället, inte både och.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjjan:

Vad i POE skulle bli bättre utan MTX?

De kanske skulle få ett incitament till att släppa POE 2

Jag har personligen inte fastnat för POE, vet inte riktigt varför men jag bara inte gillar spelet. Kan hända att om man tvingar sig att spela lite mer så fastnar man för det. Jag ser dock gamla vänner som jag lirade diablo ihop med, som nu lirar POE galet mycket, typ 1000-2000timmar. Så antingen tycker dom att spelet är väldigt bra och kul eller så är det något i spelet som är väldigt beroendeframkallande, förmodligen en mix utav båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Jag håller med om att LoD var en extremt bra expansion, men det jag är ute efter är ett kontinuerligt uppdaterat spel som designas för att spelas under en lång tid.

Jag ser ingen motsättning mellan noll uppdateringar (utöver rena buggfixar) och långvarig spelbarhet.
De två, väldigt begränsade, demoversionerna av CMBB spelades hundratals timmar av flera spelare innan fullversionen släpptes.
Kerbal Space Program har också spelats lång tid av många, från betaversion. Sålts till fullpris och senare fått två separata expansioner som sålts separat.

Utökningar av spelet som köps som separata DLC ger möjlighet för dem som vill utöka att göra så, medan andra samtidigt kan hålla kvar vid det gamla och nöja sig med detta.

Skrivet av adzer:

Det finns som jag ser det inget egenintresse i att få ut så många uppdateringar som möjligt. Speciellt inte om det mesta dessa fokuserar på är att driva mtx ekonomin. ...

FO76, någon? Uppdateringarna minskar spelbarheten och levererar betalalternativ för att lösa de nyinförda problemen.
Gamla buggar struntar man i, men bidrar gärna med nya...